Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten utblåsning.

I helga skal hele 10 stk i klassen til datteren min feire bursdag sammen.

50,- i gave på hver, dvs 500,- som går med i helga på 1 bursdagsfest. Og det er ikke snakk om bowling, badeland e.l. Noe som man hadde "fått igjen litt for". Bare en helt vanlig feiring med pølse, brus og kake.

Og det provoserer meg faktisk😝 Noen andre som også har opplevd dette "fenomenet".😅🙈

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Du måtte jo brukt like mye penger om de hadde feiret hver for seg, bare litt spredt utover året...

Forresten, bruker folk bare 50 kr på bursdagsgaver nå? Man har jo ikke råd til en skikkelig gave for 50 kr...

Anonymkode: 78a33...67c

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet. Du måtte jo brukt like mye penger om de hadde feiret hver for seg, bare litt spredt utover året...

Forresten, bruker folk bare 50 kr på bursdagsgaver nå? Man har jo ikke råd til en skikkelig gave for 50 kr...

Anonymkode: 78a33...67c

Hun hadde helt sikkert ikke blitt bedt hos alle disse 10 hvis de ikke hadde feiret sammen.

Dette blir en klassefest for 40 stk, og det er sjelden at 1 stk inviterer alle.

Og, heldigvis, så er det vanlig med 50,- når man gir penger. Var den summen når jeg gikk på barneskolen også, så det har virkelig holdt seg stabilt😜

• Liker 5
Skrevet

Høres herlig ut å få 10 til prisen av en, da går bare en dag i stedet for 10 dager.. :) Er drittlei av disse bursdagene fire ganger i måneden jeg, pengene går jo uansett så det å få spart tid å få 10 bursdager i en høres ut som en drømmesituasjon. 

• Liker 13
Skrevet

Ja ser den. Hos oss er det litt omvendt. Datteren min har litt lite venner, så jeg er forsåvidt glad for hver bursdag hun blir bedt på🙄

Men ser ikke på dette som et STORT problem altså, bare litt kjipt å ut med 500,- på en dag.

Gjest mimoe
Skrevet

Så deilig å bli ferdig med 10 bursdager på en dag... Vi har 5 barn, så blir en del bursdager, kan du si.

Hurra for sammenslåing 🎈🎈🎈

Gjest Magnifiq
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Høres herlig ut å få 10 til prisen av en, da går bare en dag i stedet for 10 dager.. :) Er drittlei av disse bursdagene fire ganger i måneden jeg, pengene går jo uansett så det å få spart tid å få 10 bursdager i en høres ut som en drømmesituasjon. 

Signerer! 

Syns dette er tipptopp jeg!

Hos oss har vi dog gjort at guttene kun gir til guttene og jentene til jentene. Så det er gaver man uansett måtte kjøpt.

AnonymBruker
Skrevet

Men 50,- kroner i en bursdag?? Vi har 4 barn, og i alle år ha alle gitt 100,-. De siste gangene har det vært flere og flere som gir 120,- til 150,-. 

Anonymkode: 2e780...e70

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir mer provosert over at du mener man ikke "får igjen for bursdagsgaven" hvis det er hjemmebursdag med pølser og kake enn hvis det er utebursdag. :roll: 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skjer her også, og jeg er ingen tilhenger av fenomenet :( 

Men i følge mammapolitiet er det ikke lov å ikke omfavne store, inkluderende bursdager. 

Hva med oss som ikke har 500,- å bruke på en sånn bursdag? Ingen som tenker på at det finnes noen av oss? 

For det er ikke sånn at alternativet er ti bursdager, uten sammenslåing hadde det kanskje blitt to. 

Jeg ser på sånne bursdager som ren gavesanking.... 

Anonymkode: a4f13...46f

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjer her også, og jeg er ingen tilhenger av fenomenet :( 

Men i følge mammapolitiet er det ikke lov å ikke omfavne store, inkluderende bursdager. 

Hva med oss som ikke har 500,- å bruke på en sånn bursdag? Ingen som tenker på at det finnes noen av oss? 

For det er ikke sånn at alternativet er ti bursdager, uten sammenslåing hadde det kanskje blitt to. 

Jeg ser på sånne bursdager som ren gavesanking.... 

Anonymkode: a4f13...46f

Helt enig!

Skrevet
3 timer siden, Arkana skrev:

Jeg blir mer provosert over at du mener man ikke "får igjen for bursdagsgaven" hvis det er hjemmebursdag med pølser og kake enn hvis det er utebursdag. :roll: 

Kan forklare. 

Når man ikke har all verdens å rutte med, så hadde jeg vært mer positiv hvis det hadde vært badeland eller kino f.eks. Det er ikke ofte vi koster på oss slike ting, og når det først skal brukes 500,- så hadde det vært litt bonus med å samtidig vært på kino/badeland e.l.

Når 10 stk feirer sammen slik, så er kostnaden helt minimal for disse foreldrene. Så litt gavesanking må jeg innrømme jeg synes det er. 

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men 50,- kroner i en bursdag?? Vi har 4 barn, og i alle år ha alle gitt 100,-. De siste gangene har det vært flere og flere som gir 120,- til 150,-. 

Anonymkode: 2e780...e70

Fra ungdomsskolen er det rundt 100,- Men da er det ofte bare 4-5 inviterte, og ikke så mange bursdager pr år.

Men ser jeg skal være glad for at denne bursdagen ikke hadde kostet 1000-1500,-. Da kunne ikke datteren min ha dratt.

Skrevet

Jeg synes det er tåpelig å bli "provosert" av dette, høres ut som en god løsning å slå sammen flere bursdager. Sikkert veldig moro for ungene også, med klassefest! 

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet
9 timer siden, Ellam skrev:

Når 10 stk feirer sammen slik, så er kostnaden helt minimal for disse foreldrene. Så litt gavesanking må jeg innrømme jeg synes det er. 

Syns det er litt spesielt det du skriver om at dere ikke får noe igjen for det. Er det virkelig slik flere tenker, at mår man kjøper bursdagsgave, så skal man få noe igjen for det man bruker på gave,

Vi slår sammen bursdager av andre grunner enn det du nevner. 

1. Ungene syns det er superstas med klassefest.

2. De aller fleste foreldrene setter pris på at de slipper lettvint unna med tanke på at ungene deres ikke blir invitert i bursdag annenhver helg.

3. Det er enkelt for oss voksne som arrangerer, med tanke på at vi er flere voksne som hjelper til underveis.

4. Ja, og selvsagt: bursdagsbarna syns det er stas å invitere held klassen, og feire sammen.

Skrevet
16 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Helt enig i det! Kjempefint hvis folk slår sammen bursdagene altså. Men folk prater jo ikke sammen, så ingen vet at Ole har bursdag til helgen, og Olea har bursdag neste helg... de dumper bare invitasjoner i postkassene til folk. 

Ofte er det rene gutte- og jentefester også så ingen av guttene vet at jentene var i bursdag forrige helg OGSÅ.

AnonymBruker
Skrevet

1) Sjekk litt diskret hva som er vanlig: kanskje jentebesøkende gir bare til jentebursdagsbarn f eks? Eller bare til dem i egen klasse dersom det er fra flere klasser? Det er ikke sikkert det er vanlig /forventet å gi til alle. Er det vanlig, bør du selvsagt det.

2) Kan du spleise om du vet noen andre foreldre med lite penger? Kanskje spytte i kr 40 hver med to andre, og spare kr 10 per gave? For de fleste er ikke dette mye penger, men det er jo også en del som har dårlig råd.

3) Sjekk om du finner noen billigkupp, f eks et eller annet du kan dele i mindre gaver etc. Kan du ha noe ubrukt hjemme som kan være gave f eks? Billige ting unger liker får du f eks på TGR. Ungene er ofte ikke så opptatt av HVA de får i barnebursdag. Ikke vi foreldre heller - bortsett fra å være takknemlig for ting som kan brukes og ikke bare er ræl. 

Anonymkode: 282fc...921

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fint for bursdagsforeldrene å slå sammen bursdager. Blir billigere for dem.....

Anonymkode: 39f80...d13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert fint for bursdagsforeldrene å slå sammen bursdager. Blir billigere for dem.....

Anonymkode: 39f80...d13

Om alle 10 har bursdag i juni er det jo mer praktisk å slå sammen til en stor feiring enn at det blir 10 feiringer spredt i hele juni, hadde vært sjeleglad om det ble samlet slik jeg 

Anonymkode: 9d3cd...09f

AnonymBruker
Skrevet

Sammenslåing høres greit ut, synes jeg. Klart det er kjipere å punge ut med 500 på en dag enn 50 kr her og 50 kr der, men pengene ryker uansett. 

Anonymkode: 903c3...bc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...