Gå til innhold

Bør jeg hjelpe min søster økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du skal hjelpe henne med DINE penger, så gir du ikke henne pengene i hånden. Men du blir med henne og kjøper det hun trenger av mat og diverse. Derav kan hun ikke blakke seg på unødvendige ting med DINE penger. 

Anonymkode: 45302...799

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nødhjelp fra NAV er en mulighet, de skal se på her-og-nå situasjonen, uavhengig av hva hun har brukt pengene på tidligere i måneden.

Jeg tror ikke de kan stille så mange krav første gangen, men gjentar det seg tror jeg da kan stille som krav at hun skal motta økonomisk veiledning og hjelp til å sette opp budsjett, se på utgifter og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt henne penger, men jeg hadde handlet inn mat til henne og barna, og kjøpt inn evt ting som barna trenger. 

Har selv en bror og svigerinne som er økonomiske rotehoder. Hadde det vært bare de to så hadde de skulle fått spist havregrøt til krampa tok de, men pga tanteungen min så har jeg hjulpet. Jeg har rett og slett blitt med de på butikken og betalt handlekurven for de (minus røyk, snus og øl. Det betaler jeg ikke)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 0.37, AnonymBruker skrev:

 Nå har søsteren min, som er alene med to barn, bedt meg om å få låne 5000kr slik at hun kan få hjelp til å komme seg igjennom denne måneden. Hun forteller at hun har igjen 50kr på konto og nesten ikke mat i kjøleskapet. Jeg er veldig usikker på om jeg tørr å hjelpe henne denne gangen, hun har lånt penger av meg tidligere og jeg har aldri fått dem igjen. Og vet egentlig at det blir tilfelle denne gangen også, hun eier ikke økonomisk sans og har dårlig råd, samt en veldig ustabil jobb som ringevikar. 

Men samtid så tenker jeg på de to barna hennes som må lide seg igjennom dette. Niesene mine på    7 og 9 har ikke skyld i dette, og jeg vet at de trenger pengene til mat og regninger som må betales denne måneden. 

Jeg tok dette opp med mannen min, og han var ikke interessert i å hjelpe henne. 

Hva hadde dere gjort? Jeg har egentlig ikke lyst, men vet også at jeg kommer til å ha dårlig samvittighet ovenfor niesene mine hvis jeg ikke hjelper henne.

Anonymkode: 883b1...98a

Nei, hun vil aldri lære seg å stå på egne ben om du fortsetter å være banken hennes. Du får henvise henne til NAV Sosial. Det er helt greit å minne henne på alt hun allerede skylder deg. 

Niesene dine får det ikke noe bedre i lengden dersom du fortsetter å finansierer tulleforbruket til moren deres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde verken lånt henne penger eller kjøpt mat til henne dersom det var min søster. Begge deler utsetter problemene, og gjør henne ute av stand til å ta tak i dem. Noen mennesker lærer bare på den harde måten.

Anonymkode: 1b7be...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt penger, men jeg ville ikke sett på at barna lider heller. Det er omsorgssvikt å ikke sikre at barna har det de trenger så jeg ville tatt den ukoselige praten rett og slett. Jeg hadde handlet for henne, tatt det med til henne og sagt fra. Be henne klippe opp kredittkortet og hjelp henne å skaffe seg oversikt over gjelden sin. Hjelp henne sette opp budsjett og vis henne hvordan man har kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Million skrev:

Hvis det er så at hun ikke har mat, så bestill mat til henne for hjemlevering på døren, f.eks. fra Kolonial.no. Da betaler du maten, sørger for at dine nieser får mat på bordet, og du slipper å gi henne kontanter hun påstår skal gå til mat, men bare søler bort på annet.

Du kan bestille en gang i uka til henne f.eks, frem til hun får lønn igjen.

Enig i dette, bortsett fra at jeg ville valgt marked.no i stedet, men bare fordi jeg ikke handler på ræma1000... 

Hadde dette vært søsteren min med hennes to jenter så hadde jeg hjulpet. Om ikke annet, så i hvert fall for barna sin skyld. 

Anonymkode: 9911b...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 1.25, Fru Uperfekt skrev:

Jeg hadde handlet inn mat til henne, samt tatt en tlf til kreditorene for henne slik at det ble ordnet opp i.

Endel kreditorer vil da fryse regningen til den datoen du/hun forteller at regningen kan betales. (Unntaket er statlige regninger, de er djevlene sjøl og ikke særlig kundevennlige på dette feltet)

Ville og hjulpet henne med å skrive en CV som hun kan gå rundt med, henge opp lapper m.m slik at hun kan få mer inntekt. Er og lurt å sette opp ett auto søk på Finn 

Jeg har flere ganger tidligere, dvs 3 - 4 ganger bare dette året, handlet inn mat til henne slik ar de har mat ut måneden. Kontanter har jeg sluttet å gi for lengst, nettopp fordi jeg vet hvordan søsteren min sløser. Problemet med at jeg kjøper inn mat til henne er at hun legger opp forbruket sitt etter det. Det innebærer at hun sløser vekk lønna si fordi hun vet at hun har meg til å fylle kjøleskapet. Dette koster en del, de siste to gangene var kjøleskapet tomt 20 dager før søster fikk lønning, mat og drikke til tre stykker i 20 dager koster litt. Tror jeg handlet for 1500-2000kr . Dere kan regne ut hvor mye dette har kostet meg.

Søster har en jobb der hun er tilkallingsvikar på aldershjem. Her kan hun i prinsippet jobbe hver dag, da det alltid er behov for folk. Men siden hun er upålitelig, dvs ikke dukker opp på jobb, tar for lange røykepauser og takker nei på dagen. Så blir det til at hun får få vakter der. Jeg vet dette fordi avdelingsleder der er min venninne, det var jeg som skaffet søstrer den jobben. Bortsett fra dette er det få jobber som søster kan søke på, hun har ikke fullført vgs, så mulighetene er begrenset. 

 

Anonymkode: 883b1...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2017 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Mange gode svar her. Ikke gi henne penger, gi henne mat.

Anonymkode: de357...2ae

 

På 9.6.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Synes bare du og mannen din, kanskje resten av familien bør ta en intervention her, og virkelig gjøre den harde snakken om hennes økonomiske styring og den byrden hun velter over på andre. Når hun ikke styrer økonomien sin, og når hun har brukt opp all velvilje rundt seg, for det gjør slike til slutt, da har hun til slutt ikke noe annet valg enn NAV. Og det er ikke bra at hun utsetter barna sine for en slik risiko, der de ikke har penger til mat og andre behov, noe som kan føre til at NAV varsler barnevernet. Poenget med å si det, er å skremme henne nok til å våkne. Tilby også å lære henne økonomisk styring. 

Anonymkode: 55349...8aa

 

På 9.6.2017 den 1.33, Drakan skrev:

Ta henne med på handletur, og hjelp henne med å handle mat og se etter rimelige varer også. :) 
Ikke lån penger bort. I verste fall kan hun få nødpenger av nav, men at hun ber om 5000 kr ville skurret i mine ører. Hvorfor akkurat 5000? Mat koster ikke så mye. Har hun regning eller noe som MÅ betales? Spør henne rett ut om økonomien. Hvis hun ikke vil si noe så si at du kan kjøpe mat og at hun såklart må skrive under på at hun har lånt av deg (broren min stjelte penger jeg lånte han f.eks, kaller det tyveri når man ikke betaler tilbake), men ikke gi henne en krone. ._.

 

På 9.6.2017 den 1.34, AnonymBruker skrev:

Hun kan få nødhjelp av Nav. Dette skal da gå til mat. 

Og nei, jeg synes ikke du skal hjelpe henne. Som du sier har du lånt til henne før uten å ha fått igjen pengene, og hun har en tendens til å bruke opp lønnen sin kort tid etter utbetaling. Dersom du hjelper henne vil dette aldri stoppe. Det får ingen store konsekvenser for henne der og da ettersom hun alltid har penger hun kan bruke (selv om det er private lån eller kreditt/forbrukslån). 

Du skal hvertfall ikke gi 5000 kr til en slik person helt uten videre. Da må du i så fall betale regningene for henne og kjøpe inn mat, samt legge inn en overføring fra kontoen hennes til din med forfall på lønningsdatoen din slik at du får tilbakebetalt. 5000 kr synes jeg uansett virker litt vel drøyt. 

Når er det hun får lønning? 

Er hun alene med barna? Bør hun få seg økonomisk verge? Det er helt klart at noen bør gripe inn her, men jeg synes ikke du skal ha hovedansvaret for hennes økonomi (med mindre du selv ønsker det). Det er mye jobb, og hun kan prøve å overtale/godsnakke når det er familie som har ansvar for det. 

Anonymkode: 5cc9d...d5b

 

På 9.6.2017 den 21.06, Million skrev:

Hvis det er så at hun ikke har mat, så bestill mat til henne for hjemlevering på døren, f.eks. fra Kolonial.no. Da betaler du maten, sørger for at dine nieser får mat på bordet, og du slipper å gi henne kontanter hun påstår skal gå til mat, men bare søler bort på annet.

Du kan bestille en gang i uka til henne f.eks, frem til hun får lønn igjen.

 

På 9.6.2017 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kjøpt et gavekort på Rema til henne. 

Barna er uskyldige oppi det hele, og må få sunn og næringsrik mat. 

Anonymkode: 38a0d...009

Jeg har som sagt allerede kjøpt mat til henne 4 ganger i år. Dvs. at hun har ringt og sagt at kjøleskapet er tomt 20 dager før lønning, da har jeg måtte handle inn for henne og barna. Dette har kostet 1500-2000 kr hver gang, og totalt har jeg kanskje brukt 7000-8000kr . Dette er penger som jeg har tatt av vår families økonomi, disse pengene kunne ha gått til ting til mine egne unger eller til min familie. Mannen min har fått nok nå og sier at han ikke vil støtte søster noe mer økonomisk. Han er som sagt veldig frustrert og lei. 

Jeg har lyst til å hjelpe barna hennes, men mannen min har fått nok. Føler meg litt låst da vi har fellesøkonomi. 

Anonymkode: 883b1...98a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen sier nei så må du si ifra til søstra di at han nekter, så hun må gå på NAV og søke om nødpenger. Det er ikke bare du som bestemmer i familien og du har allerede bidratt med mye.

Hvordan klarer hun å ha samvittighet til å bruke alle penger en uke etter lønning? Hun tenker i hvert fall ikke på barna sine og det kan hende det beste for dem hadde vært å bo et annet sted der de faktisk får mat når de er sultne. 

Om du ikke smører tjukt på her så høres det ikke ut som hun klarer å ta vare på verken seg selv eller barna sine. 

NAV må jo bli løsningen for henne da. 

Anonymkode: 9911b...306

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår din mann meget godt. Du er på ingen måte forpliktet til å hjelpe din søster, dette må hun selv ta tak i, og du må sette foten ned. Ikke forklar det med at det er fordi din mann ikke vil mer. Hver forklaring du kommer med, åpner for diskusjon, så ikke gi noen grunn til hvorfor du ikke vil fortsette med å fylle kjøleskapet hennes.

Anonymkode: 1b7be...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det med å ikke gi henne penger, men kjøpe mat til henne. Har vært i en veldig lik situasjon som deg,Ts, bare at det gjaldt mor og yngre søsken. Jeg hadde forsåvidt råd til å hjelpe, men som student med kun en deltidsjobb, så stod valget mellom å hjelpe familien eller å spare til egenkapital. Jeg måtte kutte kontakten med moren min, men inviterte stadig småsøsken på middag hos meg i stedet. Fant ut at det var mye billigere å hjelpe hvis det var jeg som handlet. Moren min brukte de lånte pengene(som jeg forsåvidt aldri fikk igjen) på mye annet dilldall enn mat. Har ikke kontakt med min mor i dag, men har fortsatt et nært forhold til søsknene mine.

Anonymkode: e9109...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke søsteren din trenger hjelp i form av penger, men heller i form av å finne ut hvordan hun kan få orden på økonomien sin... Dessverre vil nok dine penger forsvinner i samme sluket som hennes egne tydeligvis gjør, og du får de ikke tilbake.

Så, du kan godt GI din søster penger, men tror ikke hun trenger 5000 for å få mat på bordet for å si det sånn. Bli med henne i butikken på mathandel og betal for henne, så vet du at pengene går til mat slik at niesene dine klarer seg. Gir du henne penger må du se det som en gave hun kan bruke som hun vil, ikke et lån. Du får de ikke tilbake uansett. Ikke noe vits i å gå å vente på sånt. Så dere må bestemme om dere vil gi henne penger. Men jeg ville ikke gjort det, da det bare fortsetter å drifte det som må være veldig dårlige økonomiske vaner. Litt som å kjøpe en drink til en alkoholiker. Kan godt være han har lyst på, men det er ikke til hjelp, heller det motsatte. 

Så, bli med, betal for mat så du vet de klarer seg til hun får lønn og ta samtidig samtalen om at du av hensyn til dine nieser helle vil at hun får orden på ting enn at også dine penger går med i sluket. En vanskelig samtale, men det er den veien du må gå hvis du faktisk vil hjelpe henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor familien langt unna? Kan du heller invitere søsters barn på middag hver dag, eller la barna bo hos deg til din søster har råd til å forsørge dem selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har mulighet til å hjelpe så hjelp .Er det ikke det familie er for ,for å hjelpe hverandre.Hun har det nok svært vanskelig og dere har det vel ganske greit har jeg inntrykk av .I tillegg er dere to.Blir litt overrasket over hvordan folk svarer deg.

Anonymkode: 6f41a...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har mulighet til å hjelpe så hjelp .Er det ikke det familie er for ,for å hjelpe hverandre.Hun har det nok svært vanskelig og dere har det vel ganske greit har jeg inntrykk av .I tillegg er dere to.Blir litt overrasket over hvordan folk svarer deg.

Anonymkode: 6f41a...082

Å gi henne penger direkte eller indirekte er ikke hjelp i denne situasjonen. Det er enabling. Det er å la henne fortsette å feilprioritere istedenfor å tvinge henne til å ta ansvar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.6.2017 den 0.52, altflyter skrev:

Enig. Gi henne mat og klær/ting til barna som de trenger. Ikke gi henne kontanter. Ville vurdert å skrive kontrakt/gjeldsbrev om du låner henne mer penger.

Jeg tror gruppen mennesker som vil låne søsteren sin 5000 kroner og de som vil ta henne til retten for å få de tilbake ikke overlapper så mye...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du har allerede svart hva du skal gjøre: ikke gi henne penger og ikke gi henne mat. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det heller. Hvis UNGENE ikke har mat så inviter ungene over på middag en gang i blant. Din upålitelige slamp av en søster bør få "PRATEN" om å være voksen og ansvarlig og ikke leve på andre.

Jeg er helt enig med de som sier at 5.000 var et mistenkelig rundt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: c0976...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min bruker 5000 kroner i måneden på mat, vi er i slutten av tyve årene begge to. Fem tusen kroner er veldig mye penger...

Trenger hun matpenger for en hel måned? Du burde innkalle henne til et budsjett møte.. det virker som at søsteren din ikke klarer å håndtere penger selv. Du burde hjelpe henne med å skrive budsjett.

Anonymkode: f3eca...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...