AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #41 Del Skrevet 11. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke oversikter over hvor mange innvandrere som går på hver skole, men det er statistikk på hvor mange som har særskilt norskopplæring og vedtak på det. http://statistisk-arbok.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/2014/id/UKE-2014-Kap08-9589 dette kan være en pekepinn, 3 år gammel. MEN; som lærer i osloskolen vil jeg påpeke at andel med SNO-vedtak ikke har noe å si for om noen blir mobba eller venneløs. Det har med skoleledelse og elevkultur å gjøre. Jeg har jobbet i klasser med én helnorsk elev, der alle var veldig sammensveiset og tolerante. Og jeg har hatt klasser med tre utlendinger som trekker seg unna de andre og isolerer seg. Det er IKKE dette som er avgjørende når du velger skole for barnet ditt. Anonymkode: 6850d...ee2 Dette finnes, jo, statistikken utarbeides årlig (av meg og mine kolleger), og ligger her http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/velocity?v=2&mode=cube&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FAndel-minsprak_C1&study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FAndel-minsprak Hvorvidt en elev defineres som minoritetsspråklig avhenger forøvrig av hvilket morsmål foreldrene har oppgitt at barnet har når det blir innskrevet ved skolen, som oftest i 1. klasse. Dette kan selvsagt endres underveis i skoleløpet hvis foreldrene ønsker det, men det gjøres sjelden i praksis. Hvorvidt en elev regnes som minoritetsspråklig avhenger derfor altså av hva FORELDRENE mener at barnet er, men statistikken gir en veldig god pekepinn på hvilke skoler som har mange utenlandske elever og hvilke som har mange etnisk norske. Dette var ikke ment til personen jeg siterte over, ville bare nevne det siden mange tydeligvis er usikre på hva som er definisjonen på en minoritetsspråklig elev. Anonymkode: 86fef...3a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #42 Del Skrevet 11. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Det er som oftest barn av innvandrere som er flinkest på skolen... Anonymkode: abeeb...bb2 Dette er barn som vet hvor de er på vei hen. Ofte typiske ALI-studenter(advokat, ingeniør, lege). Mange av disse skipper over flatflylla i tenårene og 20-årene, samtidig som de er blitt innprentet av foreldrene verdien av en solid utdannelse. Anonymkode: f6f89...abc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #43 Del Skrevet 11. juni 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette finnes, jo, statistikken utarbeides årlig (av meg og mine kolleger), og ligger her http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/velocity?v=2&mode=cube&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FAndel-minsprak_C1&study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FAndel-minsprak Hvorvidt en elev defineres som minoritetsspråklig avhenger forøvrig av hvilket morsmål foreldrene har oppgitt at barnet har når det blir innskrevet ved skolen, som oftest i 1. klasse. Dette kan selvsagt endres underveis i skoleløpet hvis foreldrene ønsker det, men det gjøres sjelden i praksis. Hvorvidt en elev regnes som minoritetsspråklig avhenger derfor altså av hva FORELDRENE mener at barnet er, men statistikken gir en veldig god pekepinn på hvilke skoler som har mange utenlandske elever og hvilke som har mange etnisk norske. Dette var ikke ment til personen jeg siterte over, ville bare nevne det siden mange tydeligvis er usikre på hva som er definisjonen på en minoritetsspråklig elev. Anonymkode: 86fef...3a7 Det var jo det jeg skrev. Dette er statistikk over språk, ikke etnisk eller kulturelt opphav som TS etterlyste. Anonymkode: 6850d...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #44 Del Skrevet 11. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette finnes, jo, statistikken utarbeides årlig (av meg og mine kolleger), og ligger her http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/velocity?v=2&mode=cube&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FAndel-minsprak_C1&study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FAndel-minsprak Hvorvidt en elev defineres som minoritetsspråklig avhenger forøvrig av hvilket morsmål foreldrene har oppgitt at barnet har når det blir innskrevet ved skolen, som oftest i 1. klasse. Dette kan selvsagt endres underveis i skoleløpet hvis foreldrene ønsker det, men det gjøres sjelden i praksis. Hvorvidt en elev regnes som minoritetsspråklig avhenger derfor altså av hva FORELDRENE mener at barnet er, men statistikken gir en veldig god pekepinn på hvilke skoler som har mange utenlandske elever og hvilke som har mange etnisk norske. Dette var ikke ment til personen jeg siterte over, ville bare nevne det siden mange tydeligvis er usikre på hva som er definisjonen på en minoritetsspråklig elev. Anonymkode: 86fef...3a7 tusen takk! Det var veldig nyttig info TS Anonymkode: f41ca...110 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #45 Del Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var jo det jeg skrev. Dette er statistikk over språk, ikke etnisk eller kulturelt opphav som TS etterlyste. Anonymkode: 6850d...ee2 Du hevdet at det kun finnes statistikk over hvem som har vedtak om særskilt norskopplæring. Det er feil, det finnes altså også statistikk over andelen elever som er minoritetsspråklige. Du bruker begrepet "innvandrere", men dette er et veldig upresist begrep. Mange (mest sannsynlig de fleste) av barna som defineres som minoritetsspråklige i Osloskolen er ikke selv innvandrere. Deres foreldre var kanskje innvandrere en gang i tiden (men ofte var ikke en gang foreldrene til disse barna innvandrere), mens barna som går på skolen, stort sett er født her. Jeg tror ikke TS er så opptatt av hvorvidt barna faktisk er innvandrere eller ei, heller hvorvidt de er minoritetsspråklige, altså har et annet morsmål enn norsk. Noe det altså føres årlig statistikk over, selv om du hevder det motsatte. Anonymkode: 86fef...3a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råkkenråll Skrevet 11. juni 2017 #46 Del Skrevet 11. juni 2017 På 7.6.2017 den 15.27, AnonymBruker skrev: Hva er det du er redd for? Du vet at den største gruppen innvandrere i Norge er arbeidsinnvandring fra resten av Europa. Skummle ting som svensker og polakker? Send heller deg selv på en leksjon i hvordan bekjempe fordommer Anonymkode: 069e2...b67 Dette blir for dumt. Jeg er feministen selv fra beste(eller verste om du vil) venstreside, og det kunne ikke falt meg inn å flytte til et blendahvitt område. Men selv jeg skjønner at 50/50ish er ønskelig - nettopp fordi det er mer representativt for Oslo og de områdene "vi" bor i(vi som bor i bydeler hvor det er mangfold uten at det ene dominerer). Det er nå engang sånn at endel minoriteter har sine egne sosialiseringsformer og kulturer. De er svært aktive og ressurssterke innenfor sine aktiviteter, men det hjelper jo ikke om de ikke dukker opp i bursdagen og synes det er skummelt å sende jentungen på fotball eller på ungdomsklubben. Om vennene til mine barn har hijab eller polsksvensk mor gir jeg blanke blaffen i, men det er viktig for meg at språkopplæringen i skolen er god(altså at nivået er normalt) og at barna/foreldrene dukker opp i bursdager og takker ja om de blir invitert på leketreff på lørdagen. Eller at de stiller på ditt og datt i nabolaget. Om det er den svenske , norske eller somaliske moren som gjør de tingene er uvesentlig - poenget er at man ønsker et gjennomsnitt og et naboskap, at barna har sjans til å få seg venner. Noen få skoler i Oslo har faktisk utrolig høy andel minoriteter, og det er faktisk ikke naturlig i en by hvor den helhetlige statistikken faktisk ikke er representativ for et så høyt antall. Det er den heller ikke på Voksenkollen skole, som jeg heller ikke nødvendigvis hadde valgt aller først. Men TS: Når det gjelder skolen på Vollebekk trodde jeg(muligens feilaktig) at elever fra Risløkka og Vollebekk skal gå der, og de områdene er det nok fordelt ganske jevnt slik du tenker. Uten at jeg har veldig nøyaktig oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #47 Del Skrevet 12. juni 2017 Grorud og Sagene er veldig east med mange innvandrere. Anonymkode: 95090...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #48 Del Skrevet 12. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grorud og Sagene er veldig east med mange innvandrere. Anonymkode: 95090...e33 Husker mitt fotballag i Follo spilte mot Sagene. De hadde ÉN hvit spiller, resten arabere og diverse, og nordmannen (hvis han var norsk da) startet på benken................ Anonymkode: ba774...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #49 Del Skrevet 12. juni 2017 Flytt fra Oslo. Anonymkode: 01b91...794 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 12. juni 2017 #50 Del Skrevet 12. juni 2017 Tråden er ryddet for innlegg med ensidig meningspåvirkning og svar til dette sofie777, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #51 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2017 den 13.39): Dette finnes, jo, statistikken utarbeides årlig (av meg og mine kolleger), og ligger her http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/velocity?v=2&mode=cube&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FAndel-minsprak_C1&study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FAndel-minsprak Anonymkode: 86fef...3a7 Kanskje ikke din feil, men den nye siden er jo helt ubrukelig, virker som dataen fortsatt er der (tror aftenposten han hentet dataene), men hvordan i huleste land og rike en skal klare å navigere dit er ikke lett å forstå. Så dette bør forbedres ! Før trykket jeg på hoved-statistikkbanken lenka, og det dukket opp en side med masse undersider til venstre, så trykket jeg, også trykket jeg, også muligens et trykk til så var jeg dit jeg ønsket å komme. Nå er det bare rot og finner ikke frem til noe. Om du har en direkte lenke som funker hadde jeg satt pris på det, men om jeg sliter (er litt over snittet angående datakunnskaper) så vil veldig mange slite. Mulig det er meningen da IF YOU CATCH MY DRIFT. 😄 Anonymkode: 011d8...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #52 Del Skrevet 11. august 2024 Anonymkode: 800b5...8ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 11. august 2024 #53 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kanskje ikke din feil, men den nye siden er jo helt ubrukelig, virker som dataen fortsatt er der (tror aftenposten han hentet dataene), men hvordan i huleste land og rike en skal klare å navigere dit er ikke lett å forstå. Så dette bør forbedres ! Før trykket jeg på hoved-statistikkbanken lenka, og det dukket opp en side med masse undersider til venstre, så trykket jeg, også trykket jeg, også muligens et trykk til så var jeg dit jeg ønsket å komme. Nå er det bare rot og finner ikke frem til noe. Om du har en direkte lenke som funker hadde jeg satt pris på det, men om jeg sliter (er litt over snittet angående datakunnskaper) så vil veldig mange slite. Mulig det er meningen da IF YOU CATCH MY DRIFT. 😄 Anonymkode: 011d8...6d5 Linken er 7 år gammel, ikke rart den ikke virker. Men du mener kanskje å gå inn via hovedsiden, kan ikke si noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #54 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): bilde Anonymkode: 800b5...8ba Ja takk for den, men det der er vel fra 2019, var litt ute etter det helt nyeste av data for å se utviklingen, men fant det ikke sofie777 skrev (1 time siden): Linken er 7 år gammel, ikke rart den ikke virker. Men du mener kanskje å gå inn via hovedsiden, kan ikke si noe der. ja jeg brukte aldri den lenka, var lett å finne manuelt fra forsiden i "gamle dager", men ting er blitt "forbedret" visst. Så en ikke kan finne det en søker. Har sikkert betalt milliarder av kroner for den "forbedringen" også, kjenner jeg Norge rett Anonymkode: 011d8...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #55 Del Skrevet 12. august 2024 Er selv født og oppvokst i det området, mistrivdes gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Samboer jobber som lærer på skole med 80%+ minoritetsbakgrunn. Mange flotte og dyktige elever, men også mye problemer med kulturkræsj og miljø. Når store deler av dagen går til oppdragelse og håndtering av konflikter så går det dessverre utover læringen til de som faktisk ønsker å være på skolen. Det er et sammensatt problem som i stor grad skyldes feilslått politikk i skolen. Samtidig må det være mulig å påpeke større problemer på skoler med høy andel minoritetsbakgrunn uten å bli stemplet som rasist. Jeg skulle ønske det ble bedre balanse, samtidig som jeg ikke er villig til å betale for det med egne barns utdannelse. Anonymkode: 8d19c...cc1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #56 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (På 7.6.2017 den 15.27): Hva er det du er redd for? Du vet at den største gruppen innvandrere i Norge er arbeidsinnvandring fra resten av Europa. Skummle ting som svensker og polakker? Send heller deg selv på en leksjon i hvordan bekjempe fordommer Anonymkode: 069e2...b67 Vel, de bor i veldig liten grad på Linderud. Har du vært der? Det er et problem å være norsk på en skole med mange ikke-vestlige. De omgås hverandre, mange barn snakker arabisk og har ikke gått i barnehage, foreldre kan ikke norsk og er svært ressursfattige når det gjelder å følge opp barna. Det er mye gjenger og kriminalitet i mange innvandrertette bydeler. Det blir ikke mindre fakta av å kalle folk rassist. TS: husk også å få med deg hvilken ungdomsskole det soknes til. Mange steder blir flere barneskoler slått sammen da, og det i en alder der barn blir veldig påvirket av vennene sine. Hvis ikke du har råd til privatskole ville jeg hvertfall tenkt lengre enn bare barneskole, tror ungdomsskolen er verre å havne feil på faktisk. Anonymkode: 655d3...a4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #57 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Anonymkode: 800b5...8ba Takk! Mulig å legge ut en liste i andre enden av skalaen? Synes 45 % minoritetsbakgrunn er aaaltfor mye. Anonymkode: 0e345...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #58 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk! Mulig å legge ut en liste i andre enden av skalaen? Synes 45 % minoritetsbakgrunn er aaaltfor mye. Anonymkode: 0e345...cc7 Anonymkode: 800b5...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #59 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anonymkode: 800b5...8ba Takk. Beklager å mase her. Men du fikk ikke med deg helt nederst. Null andel og et tresifret antall elever. Anonymkode: 0e345...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #60 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (På 7.6.2017 den 15.48): Jeg tror statistikken som føres er "om det snakkes et annet språk enn norsk (skandinavisk) hjemme til daglig", slik at tallene er ikke helt pålitelige hvis det kun er "ikke-vestlige", "fremmedkulturelle" elever man vil se på (selv om man selvfølgelig får en pekepinn). Uranienborg skole har for eksempel lenge hatt over 40% "minoritetsspråklige", det er da alle med "blandede ekteskapsforeldre", mye engelsk-språklige, tyske, spanske, osv, samt diplomater, gjesteforskere og andre. Ikke en "fremmedkulturell" i sikte der til daglig selv om en og annen har russisk mor eller amerikansk far, og lite eller ingen flyktninger, asylsøkere osv. I Søndre Nordstrand (Mortensrud) har det lenge vært slik at de "riktige" innvandrerne også søker barna sine til Stenbråten (og ikke Mortensrud), slik at en god del av de minoritetsspråklige ved Stenbråten er av det slaget hvis foreldre også ønsker at de skal ha sterk norsk innflytelse og bli mest mulig integrerte. Det gjør noe for miljøet. Så jeg ville sjekket enda nærmere med de aktuelle skolene hva som faktisk ligger bak tallene i praksis for "helnorske" elever, 50% minoritetsspråklige på to forskjellige skoler kan bety to helt forskjellige skolemiljøer. Anonymkode: 3d070...78c Jeg forstår poenget ditt, men selv om det er nyanser kan man som regel forstå hva det er snakk om. Expats i Oslo (gruppen du refererer til, med foreldre fra Frankrike, Sveits, Tyskland osv.) er i stor grad sentrert rundt Oslo sentrum vest - områdene rundt den Franske skole. Det er nesten bare Uranienborg, Ruseløkka og kanskje Bolteløkka der dette utgjør en stor andel. Familiene bor ofte i en sentral bolig jobben har anskaffet, og er komfortable med sentrumsskoler med høyt gjennomtrekk av elever. Ser du på andelen «fremmedkulturelle» ved Tøyen skole, er det åpenbart ikke snakk om franske eller tyske foreldre. Anonymkode: 26ab8...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå