AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #21 Skrevet 7. juni 2017 Jeg er glad vi har barnevern i Norge, de gjør en viktig jobb, men denne tråden gir meg bismak i munnen. Et beredskapshjem er en midlertidig løsning for et barn som må akuttplasseres, ikke en jobb man tar på seg for å skaffe seg unger når man ikke kan få selv. Antar de vil ha babyen nettopp fordi det er en baby, og ikke hadde vært like interessert i et større barn. Hadde interessen vært å ha barn boende i lang tid burde de heller blitt fosterfamilie, ønsker de seg barn permanent er det adopsjon eller hjelp til befruktning som er veien å gå. Et sted sitter det en mor (og kanskje en far) som er desperate etter å få tilbake barnet som er tatt fra dem. Selv om de fleste overtakelser gjøres på godt grunnlag så skjer det feil, det må være helt grusomt for et slikt foreldrepar å lese på nett om beredskapshjem som er happy for endelig å ha fått baby, og er nærmest i lykkerus over at de kan få ungen på permanent basis. Bare dette i seg selv bør være grunn til å ikke la beredskapshjemmet bli permanente fosterforeldre. Og barselgave i en slik situasjon er bare kvalmt. Ts sin venninne er ikke i barsel, hun har ikke fått et barn, hun har ikke blitt mor. Hun har på oppdrag fra det offentlige tatt på seg en midlertidig omsorgsrolle for en baby, og med den rollen kommer det taushetsplikt som venninnen bør lære seg å overholde. Anonymkode: b794a...e83 21
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #22 Skrevet 7. juni 2017 Jeg trodde ikke barnløse fikk være beredskapshjem, nettopp for å unngå at de knytter seg for mye til barnet de har til låns. Anonymkode: 1319f...d07 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #23 Skrevet 7. juni 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde ikke barnløse fikk være beredskapshjem, nettopp for å unngå at de knytter seg for mye til barnet de har til låns. Anonymkode: 1319f...d07 Det er da ingenting galt med bli knyttet til barnet, det går jo bare utover de voksne den dagen evt flytter. For barnet er det det beste som kan skje. Anonymkode: dc2bf...348 12
Humlemora Skrevet 7. juni 2017 Forfatter #24 Skrevet 7. juni 2017 Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, hadde ganske enkelt et gavespørsmål:) Til deg som sier jeg bryter taushetsplikt, så kan jeg forsikre deg om de opplysningene jeg har gitt ikke kan lede til noen person. De har beredskapshjem andre steder i Europa også. Og det at jeg ikke har medfølelse med biologisk mor ved å gi en gave til min venninne i denne situasjonen er også unødvendig spekulasjon. Takk til dere som enkelt svarte på spm! Gode tips! Jeg skal definitivt oppmuntre venninnen min med en gave! God og snill som hun er. Det er flott at det finnes folk som henne! 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #25 Skrevet 7. juni 2017 Dere som kritiserer kan roe dere ned ett par hakk. Vi vet ingenting om situasjonen til barnet og beredskapshjemmet barnet har havnet i bortsett fra hva ts har skrevet. Hun er _bare_ en venninne og vet sikkert ikke alt om situasjonen til barnet. Det hun spør er om hun kan kjøpe en gave eller ikke. Skal det være galt det også? Barnevernet har helt sikkert gjort de vurderingene for å plassere barnet hos venninnen til ts. Mer enn det vet vi ikke. Det er så mange barn som står i kø for å komme til ett stabilt og trygt hjem, og at det i det hele tatt er noen som vil ta imot er jo bare positivt. AB d07: vi har vært ufrivillig barnløs i mange år og blitt anbefalt å være beredskapshjem. Så det er faktisk mulig å bli det selv om man er barnløs. Anonymkode: 0bd94...c77 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #26 Skrevet 7. juni 2017 3 minutter siden, M*J skrev: Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, hadde ganske enkelt et gavespørsmål:) Til deg som sier jeg bryter taushetsplikt, så kan jeg forsikre deg om de opplysningene jeg har gitt ikke kan lede til noen person. De har beredskapshjem andre steder i Europa også. Og det at jeg ikke har medfølelse med biologisk mor ved å gi en gave til min venninne i denne situasjonen er også unødvendig spekulasjon. Takk til dere som enkelt svarte på spm! Gode tips! Jeg skal definitivt oppmuntre venninnen min med en gave! God og snill som hun er. Det er flott at det finnes folk som henne! Det dr nok ett sårt punkt, ts, men det er absolutt ikke din feil. Lykke til med å finne en gave til venninnen og babyen:) kjempeflott at du gjør det og jeg hadde selv blitt veldig glad om jeg var venninnen din. Anonymkode: 0bd94...c77 1
Kuleku Skrevet 7. juni 2017 #27 Skrevet 7. juni 2017 Jeg synes det blir feil om du kommer med gave. Det å være beredskapshjem er en jobb, ikke det samme som fosterhjem i det hele tatt. Beredskapsmor har ikke fått barn, hun tar vare på et barn som h a r foreldre! Det samme gjelder fosterbarn. Barn skal bo i beredskapshjem så kort som mulig og ha samvær med biologiske foreldre. Også spebarn og babyer. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #28 Skrevet 7. juni 2017 Du skal ikke på barselbesøk, så dropp gave! Anonymkode: 56d42...106 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #29 Skrevet 7. juni 2017 18 minutter siden, Kuleku skrev: Jeg synes det blir feil om du kommer med gave. Det å være beredskapshjem er en jobb, ikke det samme som fosterhjem i det hele tatt. Beredskapsmor har ikke fått barn, hun tar vare på et barn som h a r foreldre! Det samme gjelder fosterbarn. Barn skal bo i beredskapshjem så kort som mulig og ha samvær med biologiske foreldre. Også spebarn og babyer. Hvordan vet du det? Ut i fra det som er fortalt så er det vel like sannsynlig at planen er at barnet skal plasseres for en lengre periode. Da brukes betegnelsen beredskapshjem om plasseringen i sluttfasen, til det foreligger en dom i nemnda, så brukes begrepet fosterhjem om plasseringen etter det. Det er ikke noe poeng i å plassere barnet et annet sted hvis de allerede har et egnet fosterhjem og de vet at plasseringen sannsynligvis blir langvarig. Da plasserer de bare barnet i det tiltenkte fosterhjemmet og kaller det beredskapshjem. Anonymkode: dc2bf...348 6
Kuleku Skrevet 7. juni 2017 #30 Skrevet 7. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Ut i fra det som er fortalt så er det vel like sannsynlig at planen er at barnet skal plasseres for en lengre periode. Da brukes betegnelsen beredskapshjem om plasseringen i sluttfasen, til det foreligger en dom i nemnda, så brukes begrepet fosterhjem om plasseringen etter det. Det er ikke noe poeng i å plassere barnet et annet sted hvis de allerede har et egnet fosterhjem og de vet at plasseringen sannsynligvis blir langvarig. Da plasserer de bare barnet i det tiltenkte fosterhjemmet og kaller det beredskapshjem. Anonymkode: dc2bf...348 Det er godt mulig barnet skal plasseres for en lengere periode, og det er mulig at bvtj ikke får medhold i akuttplasseringen. Det skjer også. Uansett synes jeg det er helt feil å komme med gave. Beredskapsmor har ikke født barn, ei heller adoptert et barn. Hun tar vare på et barn i en periode, ingen vet hvor lenge. Barnet h a r biologiske foreldre og beredskapsmor utfører et betalt oppdrag. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #31 Skrevet 7. juni 2017 18 minutter siden, Kuleku skrev: Det er godt mulig barnet skal plasseres for en lengere periode, og det er mulig at bvtj ikke får medhold i akuttplasseringen. Det skjer også. Uansett synes jeg det er helt feil å komme med gave. Beredskapsmor har ikke født barn, ei heller adoptert et barn. Hun tar vare på et barn i en periode, ingen vet hvor lenge. Barnet h a r biologiske foreldre og beredskapsmor utfører et betalt oppdrag. Stakkars barn hvis det skal være sånn. Jeg er glad for at mitt fosterbarn ikke er blitt behandlet som en jobb, men heller som et fullverdig familiemedlem. Anonymkode: dc2bf...348 12
Kuleku Skrevet 7. juni 2017 #32 Skrevet 7. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars barn hvis det skal være sånn. Jeg er glad for at mitt fosterbarn ikke er blitt behandlet som en jobb, men heller som et fullverdig familiemedlem. Anonymkode: dc2bf...348 Nå synes jeg du blander kortene. Ts spør om gave til ei venninne som har fått plassert et spebarn akutt. Jeg synes det er uetisk å komme med gave i den settingen. At dere har et fosterbarn som er et fullverdig medlem av familien er flott. 4
Kuleku Skrevet 7. juni 2017 #33 Skrevet 7. juni 2017 Jeg synes ikke om gaver når et spebarn plasseres akutt. Det er trist og tragisk. Om barnet blir boende i familien blir det naturlig med jule og bursdagsgaver. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #34 Skrevet 7. juni 2017 37 minutter siden, Kuleku skrev: Nå synes jeg du blander kortene. Ts spør om gave til ei venninne som har fått plassert et spebarn akutt. Jeg synes det er uetisk å komme med gave i den settingen. At dere har et fosterbarn som er et fullverdig medlem av familien er flott. At de har plassert barnet hos et barnløse par tyder på at det er ment langvarig. Selv barnevernet har hjerner å tenke med. Uansett, det kan ta tid før alt er avklart og jeg synes det er merkelig og trist at man skal vente i månedsvis og kanskje opptil et år før man kjøper gaver og knytter seg til barnet bare i tilfelle barnet blir tilbakeført. Hvem sine følelser er det man skal beskytte, egentlig? Som voksen må msn kunne sette sine egne følelser til side og åpne hjerte sitt uten forbehold for barn som trenger hjelp. Det innebærer en risiko for å bli såret, men det får man tåle. For barnet er det uvurderlig, og den beste terapi som finnes. Mitt fosterbarn var i beredskapshjem i 7 mnd som liten og jeg blir varm om hjertet av å tenke på at h*n var i et beredskapshjem hvor h*n fra første øyeblikket ble tatt inn i varmen. Det innebar julegaver, bursdagsfeiring med familien og mer. Anonymkode: dc2bf...348 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #35 Skrevet 7. juni 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de har plassert barnet hos et barnløse par tyder på at det er ment langvarig. Selv barnevernet har hjerner å tenke med. Uansett, det kan ta tid før alt er avklart og jeg synes det er merkelig og trist at man skal vente i månedsvis og kanskje opptil et år før man kjøper gaver og knytter seg til barnet bare i tilfelle barnet blir tilbakeført. Hvem sine følelser er det man skal beskytte, egentlig? Som voksen må msn kunne sette sine egne følelser til side og åpne hjerte sitt uten forbehold for barn som trenger hjelp. Det innebærer en risiko for å bli såret, men det får man tåle. For barnet er det uvurderlig, og den beste terapi som finnes. Mitt fosterbarn var i beredskapshjem i 7 mnd som liten og jeg blir varm om hjertet av å tenke på at h*n var i et beredskapshjem hvor h*n fra første øyeblikket ble tatt inn i varmen. Det innebar julegaver, bursdagsfeiring med familien og mer. Anonymkode: dc2bf...348 Men i alle dager... Om jeg fikk et beredskapsbarn, skulle jeg overøst ungen med kjærlighet og sørget for at den hadde alt den trengte. Men om vennene mine hadde kommet med 'barselgave' sånn som ts vil, hadde jeg sett rart på dem! Anonymkode: e8703...f00 10
Kuleku Skrevet 7. juni 2017 #36 Skrevet 7. juni 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de har plassert barnet hos et barnløse par tyder på at det er ment langvarig. Selv barnevernet har hjerner å tenke med. Uansett, det kan ta tid før alt er avklart og jeg synes det er merkelig og trist at man skal vente i månedsvis og kanskje opptil et år før man kjøper gaver og knytter seg til barnet bare i tilfelle barnet blir tilbakeført. Hvem sine følelser er det man skal beskytte, egentlig? Som voksen må msn kunne sette sine egne følelser til side og åpne hjerte sitt uten forbehold for barn som trenger hjelp. Det innebærer en risiko for å bli såret, men det får man tåle. For barnet er det uvurderlig, og den beste terapi som finnes. Mitt fosterbarn var i beredskapshjem i 7 mnd som liten og jeg blir varm om hjertet av å tenke på at h*n var i et beredskapshjem hvor h*n fra første øyeblikket ble tatt inn i varmen. Det innebar julegaver, bursdagsfeiring med familien og mer. Anonymkode: dc2bf...348 Jeg mener fortsatt det jeg har skrevet. Det er ingen grunn i verden til å gi gave til beredskapsmor fordi hun har fått et barn akuttplassert. Barnet trenger omsorg og kjærlighet, ikke gaver. Dette handler om beredskapsmor og hennes følelser. Jeg opplever at du er såpass følelsesmessig involvert at du ikke klarer å se saken fra flere sider. Denne tråden handler om en gave, ikke om et barn får kjærlighet og blir tatt vare på i en familie. Det er ingenting å feire at et spebarn blir akuttplassert- og det blir mitt siste innlegg i denne tråden. 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #37 Skrevet 7. juni 2017 22 minutter siden, Kuleku skrev: Jeg mener fortsatt det jeg har skrevet. Det er ingen grunn i verden til å gi gave til beredskapsmor fordi hun har fått et barn akuttplassert. Barnet trenger omsorg og kjærlighet, ikke gaver. Dette handler om beredskapsmor og hennes følelser. Jeg opplever at du er såpass følelsesmessig involvert at du ikke klarer å se saken fra flere sider. Denne tråden handler om en gave, ikke om et barn får kjærlighet og blir tatt vare på i en familie. Det er ingenting å feire at et spebarn blir akuttplassert- og det blir mitt siste innlegg i denne tråden. Her var det snakk om å vente med å kjøpe gaver til barnet og gjennom lignende gester knytte seg for mye til barnet før man visste noe om varigheten av plasseringen. Det er det jeg kommenterer, og som jeg mener er helt feil fremgangsmåte. Det handler ikke om gaver for min del heller, men hvor mye man velger å investere og gi av seg selv til barnet - uten forbehold. Det gjelder selvfølgelig mest for fosterforeldrene, men også for de i kretsen rundt. Jeg har ikke tatt stilling til om en evt gave til fostermor/beredskapmor. Anonymkode: dc2bf...348
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #38 Skrevet 7. juni 2017 For all del! Ikke gi gaver til ett barn fordi den er plassert i ett beredskapshjem. Det spiller ingen rolle om gaven tolkes som barselgave eller bare gave. Det er FARLIG! Verden kan gå under fordi en venninne ønsker å oppmuntre en fostermor som har fått ett barn hos seg. Gud forby at det drysser litt gave på barnet også🙄 Anonymkode: 0bd94...c77 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #39 Skrevet 7. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad vi har barnevern i Norge, de gjør en viktig jobb, men denne tråden gir meg bismak i munnen. Et beredskapshjem er en midlertidig løsning for et barn som må akuttplasseres, ikke en jobb man tar på seg for å skaffe seg unger når man ikke kan få selv. Antar de vil ha babyen nettopp fordi det er en baby, og ikke hadde vært like interessert i et større barn. Hadde interessen vært å ha barn boende i lang tid burde de heller blitt fosterfamilie, ønsker de seg barn permanent er det adopsjon eller hjelp til befruktning som er veien å gå. Et sted sitter det en mor (og kanskje en far) som er desperate etter å få tilbake barnet som er tatt fra dem. Selv om de fleste overtakelser gjøres på godt grunnlag så skjer det feil, det må være helt grusomt for et slikt foreldrepar å lese på nett om beredskapshjem som er happy for endelig å ha fått baby, og er nærmest i lykkerus over at de kan få ungen på permanent basis. Bare dette i seg selv bør være grunn til å ikke la beredskapshjemmet bli permanente fosterforeldre. Og barselgave i en slik situasjon er bare kvalmt. Ts sin venninne er ikke i barsel, hun har ikke fått et barn, hun har ikke blitt mor. Hun har på oppdrag fra det offentlige tatt på seg en midlertidig omsorgsrolle for en baby, og med den rollen kommer det taushetsplikt som venninnen bør lære seg å overholde. Anonymkode: b794a...e83 Snakk om fordømmende eder og galle. Dette er ikke annet smakløse spekulasjoner om andres motiver. Barnevernet har funnet familien egnet til å ta midlertidig vare på babyen. De har vært gjennom opplæring. Det er klart regelverk og rutiner kombinert med skjønnsmessige faglige vurderinger som ligger til grunn. For det vi vet kam de være beredt på å ta vare på både små og store barn. For det du vet kan det være de heller ønsker å hjelpe her og nå barn som allerede finnes, fremfor å bruke offentlige midler på ivf. Synes innlegget ditt er fullstendig malplassert og kun viser en negativ, snever og dømmende natur fra din side. Anonymkode: 44b08...dd6 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #40 Skrevet 7. juni 2017 Forhåpentligvis skal ikke barnet være lenge hos venninnen din, det er som det nevnes kun et beredskapshjem. Ville ikke gitt noen stor gave, venninna di har ikke fått en baby, og det blir feil å oppmuntre henne til å føle det slik siden hun har ytret at hun gjerne vil beholde barnet. Kjøp heller noe praktisk hvis du ønsker å gi noe, f.eks vaskekluter til babyer fra Kid eller Princess, tørrsetvietter, neglesaks til barn eller en smokk. Anonymkode: 9b491...341 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå