AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #1 Skrevet 6. juni 2017 På jobb her om dagen ble jeg kalt for dame og jeg er bare 25 år! Jeg sa ikke noe på det der og da, men inne i hodet mitt tenkte jeg: "jeg er IKKE dame, jeg er jente!" Og det har fått meg til å lure på hva man egentlig skal kalle unge, voksne hunkjønn? Selv foretrekker jeg å bli kalt jente, men jeg er kanskje for gammel for det? Dame er jeg altfor ung til å bli kalt. Kvinne høres så unaturlig ut å bruke i dagligtale og er egentlig noe jeg kun bruker når jeg snakker om kjønn generelt sett: "Kvinner og menn....", men kunne aldri falt meg inn å si: "Gi pengene til kvinnen i kassen"..., "Jeg snakket med en kvinne som sa....", det går stort sett i jente eller dame. Men jeg er usikker på hva man kaller de som er midt i mellom disse to kategoriene..? Hva foretrekker du å bli kalt, og hvor gammel er du? Anonymkode: ac7d2...ad1
Gjest Springfjær Skrevet 6. juni 2017 #2 Skrevet 6. juni 2017 Det er flere ganger foreldre har sagt til barna feks; gi dama pengene. Å akkurat det driter jeg i
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #3 Skrevet 6. juni 2017 Fader... Når jeg tenker mye på så høres alt rart ut Men dame/dama blir mest vanlig for meg vil jeg tro. Eller jente/jenta. Ville nok sagt som @Springfjær "gi dama pengene" Damen/kvinnen høres mye mer formelt ut. Anonymkode: d6ba7...837
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #4 Skrevet 6. juni 2017 Har vel blitt kalt dame siden jeg var ca 18. Er i 20-åra og er da ikke noen jente lengre. Anonymkode: b5a13...750 4
Cathrine88 Skrevet 6. juni 2017 #5 Skrevet 6. juni 2017 Du er ikke midt mellom kategoriene jente og dame - kanskje hvis du var mellom 18 og 20, men selv da hadde det vært greit å kalle deg dame. Folk kan kalle meg kvinne, dame eller jente, men jeg ville ikke kalt meg selv jente. Det blir så "Kosete gutt på 42 ønsker lekepartner". 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #6 Skrevet 6. juni 2017 Jente: klarer ikke løse egne problemer, og er alt for avhengig av hva venninner mener og sier. Dame: litt mer selvstendig og mindre dramaqueen. Har litt varierte interesser, men utleverer fortsatt mannen sin til venninner. Kvinne: vet når hun skal holde kjeft, og er en lady in the streets, og en freak in the sheets. Dette er hva jeg forbinder med de tre ordene. Anonymkode: daa27...663 2
kisskissbangbang Skrevet 6. juni 2017 #7 Skrevet 6. juni 2017 Jeg er 27, og jeg er en kvinne, eventuelt en dame. Jente er et kosebegrep forbeholdt en kjæreste eller venner, og dersom jeg hadde blitt kalt jente i jobbsammenheng hadde jeg korrigert vedkommende. 3 1
Hurepoix Skrevet 6. juni 2017 #8 Skrevet 6. juni 2017 (endret) "Dame" (fra fransk via tysk, opprinnelig fra latin domina, herskerinne) er en pen omskrivning for kvinne, kvinnfolk, kone, kjerring osv, på samme måte som "lady" på engelsk. Endret 6. juni 2017 av Hurepoix
Mr. Kilmister Skrevet 6. juni 2017 #9 Skrevet 6. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobb her om dagen ble jeg kalt for dame og jeg er bare 25 år! Jeg sa ikke noe på det der og da, men inne i hodet mitt tenkte jeg: "jeg er IKKE dame, jeg er jente!" Og det har fått meg til å lure på hva man egentlig skal kalle unge, voksne hunkjønn? Selv foretrekker jeg å bli kalt jente, men jeg er kanskje for gammel for det? Dame er jeg altfor ung til å bli kalt. Kvinne høres så unaturlig ut å bruke i dagligtale og er egentlig noe jeg kun bruker når jeg snakker om kjønn generelt sett: "Kvinner og menn....", men kunne aldri falt meg inn å si: "Gi pengene til kvinnen i kassen"..., "Jeg snakket med en kvinne som sa....", det går stort sett i jente eller dame. Men jeg er usikker på hva man kaller de som er midt i mellom disse to kategoriene..? Hva foretrekker du å bli kalt, og hvor gammel er du? Anonymkode: ac7d2...ad1 Du er en ung dame. Så visst jeg skulle ha oppmerksomheten din hadde jeg nok sagt "Hallo frøken" eller " Hei unge dame" 😊
Gjest noe tilfeldig Skrevet 6. juni 2017 #10 Skrevet 6. juni 2017 Om du er 25 år er du ikke "jente". For meg fremstår det infantilt å ville definere seg slikt når man åpenlyst er godt voken.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #11 Skrevet 6. juni 2017 H.re... Var den for drøy? Anonymkode: ae53f...b34
Gjest noe tilfeldig Skrevet 6. juni 2017 #12 Skrevet 6. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jente: klarer ikke løse egne problemer, og er alt for avhengig av hva venninner mener og sier. Dame: litt mer selvstendig og mindre dramaqueen. Har litt varierte interesser, men utleverer fortsatt mannen sin til venninner. Kvinne: vet når hun skal holde kjeft, og er en lady in the streets, og en freak in the sheets. Dette er hva jeg forbinder med de tre ordene. Anonymkode: daa27...663 Det er ingen/særs få som sier "kvinnen". "Kvinnen min", eller "gi kvinnen pengene tilbake" osv. Det vanlige er å bruke begrepet "Dame".
Gjest Solomon Grundy Skrevet 6. juni 2017 #13 Skrevet 6. juni 2017 Kvinne og dame er det samme slik jeg ser det Jente burde man slutte og kalle seg etter at man har fylt 21.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #14 Skrevet 6. juni 2017 En kan jo se på hvor lenge menn kan kalle seg for gutt, synes gutt25 og over høres creepy ut. Så kvinne etter 25 høres riktig ut. Gift og over 40 synes jeg kjerring/gubbe er greit. Anonymkode: 77833...375
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2017 #15 Skrevet 6. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det har fått meg til å lure på hva man egentlig skal kalle unge, voksne hunkjønn? Selv foretrekker jeg å bli kalt jente, men jeg er kanskje for gammel for det? Dame er jeg altfor ung til å bli kalt. Anonymkode: ac7d2...ad1 " Singel jente på 42 i fast jobb søker en sprek friluftsinteressert kar". Sånne annonser gir meg besk smak på tunga. Utenfor den vestlige delen av verden blir dame og kvinne en hedersbetegnelse i positiv forstand. Vet også folk i Sentraleuropa har en annerledes tilnærming til dette med "korrekte" merkelapper angående gutt-mann,jente-dame,kvinne. Jeg mener man kalle seg selv jente til midten av 20 årene. Fra 25 til starten av 30. åra ung dame/kvinne, og 35+ dame/kjerring. Anonymkode: 5ef34...495
stan Skrevet 6. juni 2017 #16 Skrevet 6. juni 2017 Jeg omtaler alle som er i øvre del av tenårene som dame eller mann. Særlig i forhold til mine barn. I mine barns øyne ser en 17 åring ut som en voksen, og de klarer ikke se forskjell uansett. Jente bruker jeg bare om dem som er tydelig før puberteten.
powpow Skrevet 7. juni 2017 #17 Skrevet 7. juni 2017 Jeg synes det er unaturlig å kalle en person på under 23 år for dame/kvinne. Men samtidig synes jeg det er riktig formulert når media skriver kvinne (21) eks. Merkelig det der.
Gjest Newroz Skrevet 7. juni 2017 #18 Skrevet 7. juni 2017 0-20 jente 20-40/50 - kvinne 40/50-120 - dame
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2017 #19 Skrevet 7. juni 2017 Helt fjernt å kalle damer over 20 jenter. Menn som kaller seg gutter hele livet er seriøst det mest usexy en kan oppdrive og det fungerer altså ikke mye bedre på damer. Anonymkode: 900e7...7da 1 1
herzeleid Skrevet 8. juni 2017 #20 Skrevet 8. juni 2017 Kjenner flere kvinner i 20-årene som langt på vei foretrekker å bli kalt jenter. Jeg tror forskjellen mellom kjønnene på dette området handler mye om at en jente høres mer søt og feminin ut enn en dame/kvinne og dermed gir bedre assosiasjoner for mange, menns mann høres mer maskulint ut og dermed foretrekkes blant menn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå