jasså Skrevet 2. januar 2005 #1 Skrevet 2. januar 2005 er så møkka lei av her gang jeg slår på tven så er det ekstra nyhetesending .Om hva da ? Jo det samme som de sa for en time siden. Og så tar de vekk oppsatte program for å sende noe annet møll, nyttårs aften: skulle sende kongelig kavakade, men i stenden for så sender de noe annet rot. Og hva med reklamene da, først så er det reklame om en elelr annen organisjon en kan gi penger til, men neste reklame er fra Bohus, Jysk, Elkjøp som hyler ut hvor billig det er nå og at en må løpe å kjøpe...
Gjest -NN- Skrevet 2. januar 2005 #2 Skrevet 2. januar 2005 er så møkka lei av her gang jeg slår på tven så er det ekstra nyhetesending .Om hva da ? Jo det samme som de sa for en time siden. Og så tar de vekk oppsatte program for å sende noe annet møll... Har faktisk tenkt på om de kan være "personlig" rammet... :-( Spekulasjoner av meg...?! :oops:
Gjest lmari Skrevet 3. januar 2005 #3 Skrevet 3. januar 2005 Informasjonsbehovet har vært helt enormt i forhold til denne katastrofen - ikke minst fordi telefonnettet brøt helt sammen der nede de første dagene. Derfor har tv-kanalene ryddet plass til ekstra nyhetssendinger, for å stille folks behov for informasjon. ... at de tar ut oppsatte underholdningsprogrammer, er vel i sympati med ofrene, det gjaldt vel først og fremst på 1. nyttårsdag som var offentlig sørgedag. Jeg vil tro at de ekstra nyhetssendingene vil bli færre og kortere utover i uka, når ting roer seg litt ned. Jeg jobber i media, og må innrømme at det skal bli godt når dette går over, for nå er jeg rett og slett sliten av inntrykk og sterke bilder. Det høres fælt ut å si at jeg er "lei" av det, men jeg trenger kanskje en pause snart. Tror det er mange som har det sånn som meg.
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #4 Skrevet 3. januar 2005 Synes de ekstra sendingene de siste dagene har vært unødvendige. De har i liten grad bragt ny info på banen, men intervjuer med prester, enda flere overlevendehistorier, bilder fra gudstjenester osv. Valget i Ukraina, fredsavtalen i Uganda mm er ikke nevnt med et ord hele jula. Det skjer ting i verden selv om denne katastrofen har skjedd.
aline Skrevet 3. januar 2005 #5 Skrevet 3. januar 2005 dersom dere hadde vært personlig rammet og sittet og tenkt mye, lett etter svar, lett etter måter og forstå på, ville dere syntes det var for mye informasjon da også? jeg vet ikke, jeg er heldigvis ikke personlig rammet, og vet pr dags dato ikke om noen som er det heller, og det priser jeg meg hellig over! men det er mange som er det, og det er en såpass stor katastrofe, som har rammet såpass mange mennesker over hele verden at selvfølgelig blir det mye media-informasjon om hva som skjer og hva som ikke skjer! Jeg har selv hatt vanskelig for å faktisk forstå katastrofen, og har ikke faktisk klart å forstå omfanget av det før informasjonen har kommet flere ganger og vi hører forskjelliges personlige erfaringer komme for dage. Jeg har trengt all informasjonen som har blitt sendt, og har fulgt med selv om jeg fikk samme informasjon for en time siden. TV2 er vel blandt de kanalene som virkelig har sendt mye ekstrasendinger, men de har da ikke kuttet ut mange faktisk programmer av den grunn. jeg så det ble kuttet ting 1. nyttårsdag ja, men en nasjonal sørgedag som plutselig oppstår, bør vel kanskje aksepteres etter en slik katastrofe? jeg personlig synes ikke man kan gi for mye informasjon om en slik katastrofe! når jeg ikke ønsker å se enda flere ekstrasendinger, så bytter jeg til en kanal som ikke sender ekstrasendinger (som TVN eller TV3, som har vært rimelig fri for det)
Suzy Skrevet 3. januar 2005 #6 Skrevet 3. januar 2005 Jeg syns det er altfor mange nyhetssendinger. Hadde det vært noe NY informasjon å komme med så hadde det vært greit, men å sende de samme reportasjene opptil 10 ganger på en dag er i mine øyne helt unødvendig. Jeg ser ikke at pårørende vil få noe ut av å se de samme desperate menneskene klore etter nødhjelpspakker (reportasje jeg selv så i alle fall fem ganger i går), eller de samme menneskene gråte og be for seg (samme rep i alle fall seks ganger dagen før)... Jeg syns NRK og de andre kanalene har fått nyhetssjuken ("endelig har det skjedd noe i verden så vi kan sende nyheter døgner rundt-feber" altså...) Datter'n kom med en grei melding i går da jeg kjørte henne til sentrum. Det var satt opp noen bukker langs vegen og hun lurte på hva som hadde skjedd der (så ut som noen hadde kjørt av vegen), men så sukket hun "men det får vi vel ikke vite noe om for det er jo bare flodbølge på alle nyhetene nå"... Og hun har rett. Alle andre nyheter blir ignorert og det er annet enn flodbølgen som skjer også.
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #7 Skrevet 3. januar 2005 dersom dere hadde vært personlig rammet og sittet og tenkt mye, lett etter svar, lett etter måter og forstå på, ville dere syntes det var for mye informasjon da også? Som Suzy skrev, så er det jo ingen NY informasjon. Hvorfor det er nødvendig å ha direktesending med Siri Lill Mannes fra en minne høytidelighet der et titalls deltar, eller reportasjer som går i loop skjønner jeg ikke. Isteden for å se de samme tingene om og om igjen, vil jeg lese om andre ting. Hvor mye fokus har diskotekbrannen i Sør-Amerika fått, der over 100 omkom? Vnaligvis er dette store nyheter, og jeg synes det har forrang foran repriser av nyheter.
Angelica Skrevet 3. januar 2005 #8 Skrevet 3. januar 2005 Jeg synes det har vært helt greit med de ekstra nyhetssendingene og at de har forandret litt på sendeskjemaet. Når folk begynner å klage på dette har de ikke mye å klage over..
Suzy Skrevet 3. januar 2005 #9 Skrevet 3. januar 2005 Jeg synes det har vært helt greit med de ekstra nyhetssendingene og at de har forandret litt på sendeskjemaet. Når folk begynner å klage på dette har de ikke mye å klage over.. Sendeskjemaet spiller ingen rolle for meg, men når nyhetsredaksjonene i landets største tv-kanaler nærmest ruller seg i elendigheten med dårlig skjult henrykkelse - da syns jeg det har gått for langt.
Angelica Skrevet 3. januar 2005 #10 Skrevet 3. januar 2005 Suzy skrev: Sendeskjemaet spiller ingen rolle for meg, men når nyhetsredaksjonene i landets største tv-kanaler nærmest ruller seg i elendigheten med dårlig skjult henrykkelse - da syns jeg det har gått for langt Jeg synes ikke det har vært så ille. Tross alt er deres oppgave å informere, og de viser ikke de verste bildene fra katastrofen. De sensurerer bort de verste scenene av hensyn til oss seere. Men jeg skal være enig i en ting, at det har vært for lite andre nyheter. Tross alt skjer det andre ting i verden, om ikke så dramatiske.
aline Skrevet 3. januar 2005 #11 Skrevet 3. januar 2005 hadde det vært færre ekstrasendinger så hadde det sikkert vært feil for noen også, fordi man da fikk for lite informasjon.... det er vanskelig å tilfredsstille alle. brannen som drepte flere hundre mennesker ble også tatt med i flere av ekstrasendingene flere dager på rad, med bilder og det som hører til der. Men det er for lite?
Suzy Skrevet 3. januar 2005 #12 Skrevet 3. januar 2005 Suzy skrev: Jeg synes ikke det har vært så ille. Tross alt er deres oppgave å informere, og de viser ikke de verste bildene fra katastrofen. De sensurerer bort de verste scenene av hensyn til oss seere. Men jeg skal være enig i en ting, at det har vært for lite andre nyheter. Tross alt skjer det andre ting i verden, om ikke så dramatiske. Det kommer sikkert an på øyet som ser, men jeg syns det har vært bilder som er ille nok - og jeg skjønner ikke hvorfor vi må se det samme om og om igjen. Ligger det ikke i ordet nyhet at det skal være noe Nytt?
Angelica Skrevet 3. januar 2005 #13 Skrevet 3. januar 2005 Er tross alt ikke alle som får med seg alle nyhetssendingene da. Og blir det for mye er det vel bare å bytte kanal eller finne på noe annet.. Selvfølgelig er en del av bildene vi får se ganske ille.. Men skal vi skånes helt fra virkeligheten?
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #14 Skrevet 3. januar 2005 Er tross alt ikke alle som får med seg alle nyhetssendingene da. Og blir det for mye er det vel bare å bytte kanal eller finne på noe annet.. Som sagt: Når reportasjer kjøres i loop (om og om igjen i samme program) ønsker jeg heller ANDRE vikitge nyheter. Samtaler med prester om hvordan vi nå skal synge Deilig er jorden synes jeg har eksempelvis lite i en ekstra nyhetssending å gjøre. Det samme med ørten reportasjer fra minnegudstjenester, intervju med en rektor om en elev som kanskej er død, ENDA en video fra hendelsen osv. Det hører mer hjemme i debattprogrammer a la Redaksjon 1. Ikke i en ekstra nyhetssending, som jeg vanligvis ser på fordi jeg får vite nye vikitge nyheter.
Suzy Skrevet 3. januar 2005 #15 Skrevet 3. januar 2005 Er tross alt ikke alle som får med seg alle nyhetssendingene da. Og blir det for mye er det vel bare å bytte kanal eller finne på noe annet.. Selvfølgelig er en del av bildene vi får se ganske ille.. Men skal vi skånes helt fra virkeligheten? Når det er sendinger på 45 minutter - hver time - på alle de kanalene jeg har så er det ikke så lett å bytte kanal. Finne på noe annet er ikke noe problem. Det er klart de er ille - det har skjedd noe fryktelig ille der - men er det ikke å dvele ved elendingheten når det sendes om og om igjen, minimum 5 ganger daglig? Gjør det oss mer rørt eller herder det oss å se alt om og om igjen?
Angelica Skrevet 3. januar 2005 #16 Skrevet 3. januar 2005 Jeg ser ikke så mye TV på dagen, så for meg er det uansett ikke noe problem. Ser kanskje en sending på morgenen og en eller to på kvelden. Har forståelse for at andre kan synes det blir for mye, men det roer seg nok etterhvert.
aline Skrevet 3. januar 2005 #17 Skrevet 3. januar 2005 men om du var nært berørt av katastrofen, ville du da satt pris på f.eks kun nyhetssendinger når det var skjedd noe nytt? eller ville du satt pris på at det var faste ekstrasendinger hver time uansett, om det kom bare bittelitt nytt, mye nytt eller uten endringer siden forrige time? ville du heller sittet og lurt? for om det IKKE var de faste ekstrasendingene som var satt opp, og det kun ble sendinger når det var noe nytt, ville man ikke da sittet og vært usikker på hvorfor man ikke fikk informasjon? Om ikke annet, så ihvertfall informasjon om at ingenting var endret så langt? om jeg hadde vært personlig berørt, så tror jeg faktisk jeg hadde ønsket faste sendinger, og heller for mye informasjon en for lite. og det er vel i hovedsak de som er direkte berørt som hensynet går til nå, ikke alle oss som ikke kjenner noen som er rammet, alle oss som ikke "trenger" informasjon ofte.
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #18 Skrevet 3. januar 2005 Jeg ville lest på internett. Om man skulle pøse på med ekstrasendinger hver gang noen mistet noen i ulykker og katastrofer, ville vi fått lite annet å se på. Selvfølgelig helt på sin plass de første dagene, men de siste dagene synes jeg har vært helt malplassert. SÆRLIG siden det ikke engang var plass til 3 minutter med andre nyheter i løpet av 60 min sendinger. (Og den ene gangen jeg har sett annen nyhet, så handlet det fader meg om nyttårshopprennet!!!)
aline Skrevet 3. januar 2005 #19 Skrevet 3. januar 2005 jeg har ikke hatt tilgang på internett jeg, men er sikkert den siste i verden som har det slik.... så da er man avhengig av tv og aviser for å bli informert. synes forøvrig at de vanlige nyhetene burde ta for seg også andre ting en flomkatastrofen, noe jeg til dels trodde de hadde gjort?
Gjest Melk Skrevet 3. januar 2005 #20 Skrevet 3. januar 2005 synes forøvrig at de vanlige nyhetene burde ta for seg også andre ting en flomkatastrofen, noe jeg til dels trodde de hadde gjort? Nix, ikke et eneste lite minutt i løpet av 2, 3, 4 juledag. Har vært så mange dager uten andre nyheter at jeg har mistet tellingen. Første andre innslag jeg så var 1. januar, om hopprenn.... Men nå har jeg ikke sett 100 % av alle hovedsendinger , men så absolutt de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå