Gå til innhold

Bøker; ang. Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må man ha lest de foregående bøkene i Jo Nesbøs "serie" om etterforsker Harry Hole (som på engelsk dialekt uttales og blir til "hårete hull"....) for å kjøpe og lese den siste; "Tørst"...? Kommer man rett inn i handlingen uten å ha lest de foregående Harry Hole bøkene?

Jeg har ikke lest noen bøker av Jo Nesbø før.

Anonymkode: 99ebf...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man må ikke ha lest de tidligere bøkene, men som med alt som er en del av en serie så vil man jo kanskje møte på enkelte referanser man ikke forstår. Har lest boka, men husker ikke alle referanser til tidligere bøker i serien

Jeg er ekstremt sær og kan ikke se eller lese noe uten starte fra begynnelsen. Spiller ingen rolle om det er uavhengige episoder som for eksempel i Poirot :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke nei, men det er en stor fordel å ha gjort det.

Anonymkode: fbf46...227

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye referanser bakover i tid, forhold mellom forskjellige personer som er som de er pga ting som har skjedd i de tidligere bøkene og lignende at jeg ville ha funnet det vanskelig å lese bøkene utenom rekkefølge. Men for all del, krimgåten er forskjellig og avsluttende for hver bok, så slik sett kan du gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, GulSol skrev:

Jeg hoppet rett inn i snømannen. Gikk helt fint. 

Det gjorde jeg og, og skjønte rimelig fort at her var det bare å starte med første boka. Og i tillegg så er dette snakk om Tørst, ikke Snømannen

Anonymkode: eb143...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GulSol
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde jeg og, og skjønte rimelig fort at her var det bare å starte med første boka. Og i tillegg så er dette snakk om Tørst, ikke Snømannen

Anonymkode: eb143...c43

Begge deler er vel bøker midt i en serie, så det spiller vel ingen rolle hvilken det var snakk om? For meg (du vet, jeg snakka nemlig om og for meg selv, ikke for noen andre) gikk det veldig greit å hoppe inn i SNØMANNEN, jeg leste tilogmed videre til neste bok. Om dette ikke gikk for DEG, så er det ikke noe jeg bryr meg med. Jeg svarte simpelthen på TS sitt spørsmål. Du trenger ikke være nebbete bare fordi du måtte lese mer... Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hairy og Harry uttales ikke likt på engelsk. FYI.

Anonymkode: cc359...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GulSol skrev:

Begge deler er vel bøker midt i en serie, så det spiller vel ingen rolle hvilken det var snakk om? For meg (du vet, jeg snakka nemlig om og for meg selv, ikke for noen andre) gikk det veldig greit å hoppe inn i SNØMANNEN, jeg leste tilogmed videre til neste bok. Om dette ikke gikk for DEG, så er det ikke noe jeg bryr meg med. Jeg svarte simpelthen på TS sitt spørsmål. Du trenger ikke være nebbete bare fordi du måtte lese mer... Makan.

Jo, men det er et poeng i hvor i serien man hopper inn, faktisk - de personlige historiene tar mer og mer plass jo lenger ut i serien man kommer, så det er litt forskjell på om man hopper inn i serien på Snømannen eller om man gjør det på Tørst. 

Selvfølgelig vil man kunne lese Tørst enkeltstående, men man ser av de interne konfliktene at man vil ha mye mer utbytte av det hvis man har lest de foregående.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hairy og Harry uttales ikke likt på engelsk. FYI.

Anonymkode: cc359...2a7

Det gjør det hvis man skal tro engelskmennene selv, i visse dialekter. De satt og sa det på tv. Lo av det, og snakket om at "det var litt av et navn på en detektiv" og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva heter den første boken i serien om Harry Hole da?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville anbefale å lese noen bøker før. Jeg leste Snømannen som første og det gikk greit. Etter det leste jeg de foregående. Hvis du ikke vil begynne i begynnelsen ville jeg startet på Snømannen tror jeg. Men å lese Tørst som første tror jeg blir litt rart. Tror ikek du kommer til å få så mye utbytte av sidehistoriene og persongalleriet. 

Det er jo også en viktig hendelse fra en tidligere bok som tar veldig stor plass i Tørst. (var det vagt nok til å ikke spoile for noen?)

Anonymkode: 3d501...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter den første boken i serien om Harry Hole da?

TS

Flaggermusmannen om jeg ikke husker helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bør lese de i rekkefølge. Den siste skjønner du ingenting av om du ikke har lest de foregående..

Anonymkode: 2fbff...358

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...