Gå til innhold

Flytte til Kvinnherad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, gjør det! Hilsen boende kvinnhering ;) 

Feil. 

Jeg er delvis enig med deg. Det kan være vanskelig å bli kjent med folk, det er ikke så mange som tar initiativ til å bli kjent - ansvaret hviler på den ''ukjente''. Samtidig er jo frivillighetssentralen på Husnes god, de tilbyr mange slags aktiviteter som babygrupper og turer. I tillegg har vi jo organisasjoner innen idrett og Røde Kors, hvor det er enkelt og bli medlem og ta kontakt med folk på den måten. Dersom mannen til TS har fått jobb her, vil jo han bli kjent med kollegaer osv.

Både Rosendal og Husnes har det meste av butikker, både klesbutikker, interiør og spesielle nisjebutikker. I tillegg er det kort vei til Odda, Stord og Bergen - og god kollektivforbindelse (spesielt til Stord og Bergen). Disse byene har jo de aller fleste tilbud :) Husnes har 4 spisesteder og 3 utesteder, Uskedal har et spisested og en pub, og Rosendal har 4 spisesteder og to utesteder - i tillegg til de mindre bygdene som Åkra og Matre som også har både spisesteder og pub. Halsnøy har også noe, men der er jeg ikke så kjent dessverre. Jeg er derfor uenig i det utsagnet ditt - 9 spisesteder og 6 utesteder (pluss de jeg ikke er så kjent på) er slett ikke dårlig for en så liten kommune. I tillegg finnes kulturskole med ulike musikkundervisninger, Rosendal Turnlag har mest fokus på fotball - men Trio Idrettslag på Husnes har både fotball, håndball, friidrett osv. 

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at man blir boikottet av hele miljøet. Alle de største bygdene i Kvinnherad (Rosendal, Uskedal, Husnes, Halsnøy) har mange ulike grupper mennesker som finner hverandre gjennom fritidsaktiviteter. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt boikottet av hele kommunen? :P Jeg er selv oppvokst i Rosendal, og her finnes både sportsentusiaster, kunstinteresserte, cowboy'er (med pickup'er og gravemaskiner), musikkentusiaster og helt allminnelige folk som jobber på kontor/på kommunen - og helt sikkert flere grupper som jeg ikke er kjent med. Så jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i den uttalelsen. 

Til det siste punktet, bygdedyret. Ja, det finnes. Kvinnherad er og blir et bygdesamfunn med de ulempene og fordelene som kommer av det. Ulempene er jo at de fleste vet mye om hverandre, og det er vanskelig å holde hemmeligheter. Fordelene er jo også at alle kjenner hverandre, noe som gir en enorm trygghet. Bygdene stiller opp for hverandre :) 

Det er en enorm omveltning å flytte fra Oslo til en liten kommune som Kvinnherad - men jeg anbefaler å prøve. 

Anonymkode: bc814...6ba

Hvis du har erfaring fra Kvinnherad så vet du jo godt at man ikke drar til Rosendal, Matre, Halsnøy osv for å gå på et utested hvis man bor på feks Husnes, Valen, Utåker osv. Med mindre man ønsker å betale 2000+++ kr i taxi en vei. Spisesteder i et byperspektiv er ikke det samme som Peppes og Kinaen (gatekjøkken). Det er ingen spisesteder i Kvinnherad som kan omtales som tilnærmet fine dining. 

Du kan heller ikke si at det er kort vei til Bergen og god kollektivtrafikk dit. Det tar nesten 3 timer, inkludert minst en ferje og en forholdsvis høy transportkostnad. I en by går det busser hvert 5., 10., 15. minutt osv, i Kvinnherad går skolebussen pluss noen få avganger til. Båten går et par ganger om dagen til Bergen. 

Regner med at du skjønte at jeg ikke mente at man blir utestengt fra hele kommunen, men man bor jo ett sted og forholder seg til de andre som bor der. Hvordan skal man bli kjent med folk fra Matre om man bor på Husnes? Jeg er oppvokst der, og hadde ingen anelse om hvem som bodde i Odda, Mauranger, Rosendal, Uskedal osv osv før jeg begynte på vgs. Og ja, jeg har opplevd å bli utestengt fra hele miljøet på skolen over lenger perioder (årevis), flere ganger. Det er bare en skole, og ingen steder å gå for å finne seg nye venner. Ja det er trygt fordi alle kjenner alle. Om man har barn som er veldig tilpasningsdyktige og populære, som ikke har problemer i lokalmiljøet, så er det et flott sted å vokse opp. Om man ikke er den populære kid'en i gata, sliter man mer. 

Jeg skjønte ikke selv at jeg ikke hadde folkeskikk før jeg flyttet til en by og skjønte hvordan folk oppfører seg irl. Man presenterer ukjente for hverandre, man spanderer en øl på byen, man spanderer en middag på en god venn osv. I Kvinnherad vokste jeg opp med at alle satt å tviholdt på sin egen six-pack fordi ingen skulle stjele den... Spandere visste jeg knapt hva var for noe, for det drev vi ikke med. Vi drev med låning, og krevde pengene tilbakebetalt.

For å sette det på spissen: det er to typer lokalbefolkning som bor der; de som har bodd der hele livet, og de som har bodd i byer for å studere for så å flytte tilbake. De som har opplevd litt, reist litt, møtt nye mennesker har ofte bedre sosial intelligens og har et litt mer nyansert syn på verden generelt. De som alltid har bodd der er ofte litt enklere i tankegangen og skjønner ikke at ting fungerer litt annerledes i resten av verden. De er også troende til å støtte Trump og FrP. (Deler av min egen familie inkludert) Ikke ti ville hester ville fått meg til å ta med meg mine barn dit for å vokse opp, jeg ønsker at mine barn får andre verdier. (og ja, jeg ser ironien i at jeg virker dømmende og unyansert her, men jeg har blitt preget av å vokse opp der, og lider dessverre under det ennå) 

Anonymkode: cf081...511

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kinamat, peppes, sana kebab og pizza, gry helges bar og restaurant. 

+ Yngves da, det blir 5. 

Utesteder: peppes, Gry Helges, 5460.  

Kinamaten, Peppes, Kebab og Pizza er fast food, ikke restaurant. Gry Helges er raspeballer og kjøttkake. Husmannskost, men ikke akkurat det man vil kalle en restaurant om man er vant til å gå på restaurant i Oslo. Peppes er virkelig ikke et utested. Gry Helges er heller ikke et utested. Et sted med musikk ja, men ikke et utested i normal oppfatning. 5460 er et utested. Så; 0 restauranter, 1 utested. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg vil ikke si hvor i kommunen ennå.  Vår sønn er omgjengelig og sosial, men vår datter mer introvert kunstnersjel. Hun har gode venner i byen vår nå så det må vi ha i mente. Jeg har heller ingen jobb å dra til, og må så si opp den jobben jeg har hatt i åtte år nå dersom vi flytter. Jeg heller derfor mot å råde oss til å takke nei.

Anonymkode: 75bd6...fa4

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

mannen har fått jobbtilbud her. Hvordan er det å få kontakt med fok i denne komm unen. Alle svar er velkomm en selvfølgelig. Takk. Vi har barn og bor i Oslo nå. :)

Hvor gamle er barna? Synes det har mye å si ved flytting.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Jeg vil ikke si hvor i kommunen ennå.  Vår sønn er omgjengelig og sosial, men vår datter mer introvert kunstnersjel. Hun har gode venner i byen vår nå så det må vi ha i mente. Jeg har heller ingen jobb å dra til, og må så si opp den jobben jeg har hatt i åtte år nå dersom vi flytter. Jeg heller derfor mot å råde oss til å takke nei.

Dersom du selv kommer til å gå arbeidsledig er det iallefall ikke ideelt for din del. Arbeidsmarkedet er vanskelig, og det er null og niks å finne på på dagtid. Jeg hadde blitt sprø...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det positive er at en enebolig i Kvinnherad koster ca like mye som en parkeringsplass i Oslo sentrum ;-)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Belima skrev:

Hvor gamle er barna? Synes det har mye å si ved flytting.

Seks og ti.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du selv kommer til å gå arbeidsledig er det iallefall ikke ideelt for din del. Arbeidsmarkedet er vanskelig, og det er null og niks å finne på på dagtid. Jeg hadde blitt sprø...

Takk for oppfølging. Jeg har jo masse erfaring, hjelper kanskje ikke på ørlite sted.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kinamat, peppes, sana kebab og pizza, gry helges bar og restaurant. 

+ Yngves da, det blir 5. 

Utesteder: peppes, Gry Helges, 5460.  

5460, sjølvsagt!

Sana har eg ikkje høyrt om. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seks og ti.

Takk for oppfølging. Jeg har jo masse erfaring, hjelper kanskje ikke på ørlite sted.

Nei, dessverre. Det går mest i hjemmesykepleie, butikk eller kommunalt ansatt. Kommunale jobber er ikke lett å få, fordi de som har dem er "fredet" og har dem til de går av med pensjon. I tillegg har de ikke penger til faste stillinger, så man går som vikar i årevis. Jeg har også masse erfaring, men hadde slitt med å finne jobb der siden jeg ikke er lærer eller sykepleier. Mange jobber går via nettverk også. Ingen jobb i Kvinnherad er attraktiv nok til å pakke sammen hele livet sitt, barn inkludert og gå arbeidsledig der. Ingen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En del av det  Anonymkode: cf081...511 sier kan jeg være enig med. Men er kanskje litt unødvendig negativ. Når du flytter til en liten plass så forventer du ikke det samme som ett stort sted. Når jeg dro for å studere så hadde jeg andre forventninger når jeg skulle til en by enn den første jobben jeg fikk i en liten kommune (før jeg flyttet hjem i igjen) og for å si det sånn så er det litt vanskeligere å komme inn i miljøet på ett lite sted. Du forventer jo ikke tilbud av butikker og spisesteder som tilsvarer de største norske byene. 

Jeg ville flytte tilbake med barna mine, fordi jeg vil at de skal vokse opp her. Hvorfor lurer noen på? Det er fordi jeg har hatt en god oppvekst her. Jeg flyttet hit i midten av bareskolen og ble godt mottatt. Jeg har fått mange gode opplevelser i naturen og gått på mange forskjellige fritidsaktiviteter. Skolen jeg gikk på så var vi 23 stykk i klassen og hadde en parallell i tillegg. Jeg møtte andre barn fra andre skoler på fritidsaktivitetene, jeg gikk på svømming, turn, håndball og tegning. Som barn var det veldig lett å komme inn i miljøet, men tror ikke det var så lett for mamma og pappa (men de ble venner med foreldrene til vennene mine) Det å kunne gå fjellturer, stå på ski (både i skisenter og langrennsløyper) er fantastisk å ha tilgjengelig rett utenfor døren. 

Kollektivtilbudet er elendig, men du har gode forbindelser med Stord (veldig lett å pendle, sikker 12 avganger om dagen. Der kanskje 4 er til Bergen) Du kan ta båten til Bergen to steder eller kjøre dit (litt under 3 timer) og til Haugesund er det ca. 2,5 time. 

Å få jobb er kanskje ikke det letteste. Jeg måtte i noen år pendle til Stord, men har nå fått fast jobb. Det er en del privatebedrifter å få jobb i dersom du har høyere utdannelse + kommunen. Ellers så jobber mange i industrien (mye forskjellig industri) 

Anonymkode: b731d...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvorfor bør vi ikke det? Takk.

Derfor

Anonymkode: 14100...ccf

Skrevet

Folk er ikke så forferdelige som enkelte her beskriver, men er kanskje ikke de letteste å komme innpå. Oppfatter ikke befolkningen som frekke, men kanskje litt introverte.  Jeg ble født her og har derfor ingen erfaring med å flytte hit. Jeg har studert både i Bergen og Oslo før jeg flyttet tilbake igjen. Synes det er en fin plass for barna mine å vokse opp, men ikke sikkert jeg bor her hele livet. Som alle andre steder har Kvinnherad sine positive og negative sider. For barna sin del så tror jeg ikke det vil være noe problem å komme inn i gjengen (husker det nesten var om å gjøre å få de nye i klassen som venn) og det er en fin plass å vokse opp(vertfall de stedene med en skole i en grei størrelse). Likevell så er det ikke alltid så lett eller lurt å bytte miljø/flytte dersom du har det godt der du er. 

Ville spurt meg selv om hva som var viktig for meg!

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har erfaring fra Kvinnherad så vet du jo godt at man ikke drar til Rosendal, Matre, Halsnøy osv for å gå på et utested hvis man bor på feks Husnes, Valen, Utåker osv. Med mindre man ønsker å betale 2000+++ kr i taxi en vei. Spisesteder i et byperspektiv er ikke det samme som Peppes og Kinaen (gatekjøkken). Det er ingen spisesteder i Kvinnherad som kan omtales som tilnærmet fine dining. 

Du kan heller ikke si at det er kort vei til Bergen og god kollektivtrafikk dit. Det tar nesten 3 timer, inkludert minst en ferje og en forholdsvis høy transportkostnad. I en by går det busser hvert 5., 10., 15. minutt osv, i Kvinnherad går skolebussen pluss noen få avganger til. Båten går et par ganger om dagen til Bergen. 

Regner med at du skjønte at jeg ikke mente at man blir utestengt fra hele kommunen, men man bor jo ett sted og forholder seg til de andre som bor der. Hvordan skal man bli kjent med folk fra Matre om man bor på Husnes? Jeg er oppvokst der, og hadde ingen anelse om hvem som bodde i Odda, Mauranger, Rosendal, Uskedal osv osv før jeg begynte på vgs. Og ja, jeg har opplevd å bli utestengt fra hele miljøet på skolen over lenger perioder (årevis), flere ganger. Det er bare en skole, og ingen steder å gå for å finne seg nye venner. Ja det er trygt fordi alle kjenner alle. Om man har barn som er veldig tilpasningsdyktige og populære, som ikke har problemer i lokalmiljøet, så er det et flott sted å vokse opp. Om man ikke er den populære kid'en i gata, sliter man mer. 

Jeg skjønte ikke selv at jeg ikke hadde folkeskikk før jeg flyttet til en by og skjønte hvordan folk oppfører seg irl. Man presenterer ukjente for hverandre, man spanderer en øl på byen, man spanderer en middag på en god venn osv. I Kvinnherad vokste jeg opp med at alle satt å tviholdt på sin egen six-pack fordi ingen skulle stjele den... Spandere visste jeg knapt hva var for noe, for det drev vi ikke med. Vi drev med låning, og krevde pengene tilbakebetalt.

For å sette det på spissen: det er to typer lokalbefolkning som bor der; de som har bodd der hele livet, og de som har bodd i byer for å studere for så å flytte tilbake. De som har opplevd litt, reist litt, møtt nye mennesker har ofte bedre sosial intelligens og har et litt mer nyansert syn på verden generelt. De som alltid har bodd der er ofte litt enklere i tankegangen og skjønner ikke at ting fungerer litt annerledes i resten av verden. De er også troende til å støtte Trump og FrP. (Deler av min egen familie inkludert) Ikke ti ville hester ville fått meg til å ta med meg mine barn dit for å vokse opp, jeg ønsker at mine barn får andre verdier. (og ja, jeg ser ironien i at jeg virker dømmende og unyansert her, men jeg har blitt preget av å vokse opp der, og lider dessverre under det ennå) 

Hvorfor kan man ikke reise rundt i kommunen for å spise? Det gjør vi titt og ofte, og vi er slett ikke de eneste. Å ha bil er nesten et must i en kommune som Kvinnherad, eller man kan ta buss. Hvorfor betale for taxi? Som forresten heller ikke koster 2000 kr. Nei, det finnes ikke miljø for fine spisesteder hvor man går i kjole og betaler 300 kroner for en kopp kaffe, slikt må du til byen for. Det skal jeg innrømme. Men Rosendal Fjordhotell, Baroniet og Marta Meidell restaurant i Rosendal er finere spisesteder dersom de andre stedene ikke er bra nok. Så at det ikke finnes ''finere dining'' er ikke sant. Når det går båt til Bergen to ganger for dagen (fra Rosendal, i tillegg kommer de fra Sunde) som tar knappe 2 timer og koster rundt 300 kroner vil jeg omtale det som kort vei. Det er svært mange som pendler til Bergen og ikke har problemer med det. I hverdagene går det buss fra Rosendal til Husnes (og omvent) hver time. I helgene er det mindre, men at det er dårlig kollektivdekning på små steder er ingen hemmelighet, og jeg forstår ikke hvorfor du forventer at Kvinnherad skal være et unntak? Man er avhengig av bil, ja. 

Jeg lurer veldig på hva du har gjort som fikk deg utestengt fra en hel skole. Når jeg gikk der for noen få år siden var det mange forskjellige grupperinger og veldig få som var alene. Det er også flere muligheter til å bli kjent med folk fra de andre bygdene, både gjennom idrett, skole og andre fritidsaktiviteter. Det virker ikke som om du har prøvd i det hele tatt, for det hadde jeg virkelig ingen problemer med. Rosendal, Omvikdal, Matre og Uskedal deler også ungdomsskole, så at man må vente til vgs med å bli kjent med nye folk er ikke sant. Om man ikke trives på Kvinnherad VGS er det også gylne muligheter til å ta VGS i Odda eller på Stord. 

Jeg lurer veldig på hvilke folk du har omgått, for jeg kjenner meg aldeles ikke igjen i noen av beskrivelsene dine. Jeg både spanderer og blir spandert på, og har aldri vært borti å sitte å tviholde på min egen sixpack. Jeg bor også i byen nå, og synes mesteparten av befolkningen oppfører seg likt som de jeg er vandt med fra Kvinnherad. 

Selvsagt er noen unyanserte og ikke forstår verden utforbi, men de fleste er ikke slik. De aller fleste har også vært utenfor Kvinnherad for å få en utdannelse eller av andre årsaker. Størsteparten av de i Kvinnherad stemmer heller ikke FrP, og det er ikke ett eneste valg hvor FrP har fått noen særlig oppslutning - så det er heller ikke sant. 

Du virker ufattelig unyansert og uvillig til å forstå at verden ikke utelukkende er slik du oppfatter den. Virker ikke som om du har prøvd noen gang å trives i Kvinnherad heller - siden du utelukkende fokuserer på hva som er bedre med byen. Og ja, det er mye som er bedre med byen, men det finnes mange ting som er bedre med bygda enn byen også. 

For å se annerledes på det da: ikke ti ville hester ville fått meg til å bo i by med barna mine, hvor de blir stuck i en blokk med forurensing og mye trafikk, hvor de ikke kan gå til venner og hvor barnehagene mener å sitte på Torgallmenningen er ''tur''. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kinamaten, Peppes, Kebab og Pizza er fast food, ikke restaurant. Gry Helges er raspeballer og kjøttkake. Husmannskost, men ikke akkurat det man vil kalle en restaurant om man er vant til å gå på restaurant i Oslo. Peppes er virkelig ikke et utested. Gry Helges er heller ikke et utested. Et sted med musikk ja, men ikke et utested i normal oppfatning. 5460 er et utested. Så; 0 restauranter, 1 utested. 

Kina-restauranten er hjemmelaget kinamat på linje med andre kinarestauranter. Kebab og peppes er fast food, greit nok. Gry Helges har mye mer enn raspeballer og kjøttkaker - men hva forventer du på et lite sted? Rosendal har flere finere restauranter. 

Peppes er virkelig et utested jo. De har fått nye drivere, som satser på musikk og ''pub-aktiviteter''. De er åpent hver fredag og lørdag. Samme med Gry Helges, de har musikk, sitteplasser (ute og inne) og servering. Hva mer legger du i utested? Det er slike steder, brune pubber, det er marked for i Kvinnherad. Så har man 5460 med mer nattklubb-preg. Pubber som Gry Helges og peppes er fremdeles utesteder, selv om de tikke er de du liker best.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mye sant her. Et reflektert og godt svar. Selv om jeg er fra Nord-vestlandet, så er det mye det samme der.   Er du (dere) oppvokst i by eller bynære strøk, styr unna. Du kommer til å tørne av kjedsomhet etter noen måneder.

Anonymkode: f03e1...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Av hensyn til barna og min jobb takker vi nok nei. :)

• Liker 2
Skrevet

Det ble jeg glad for å høre. Måtte selv flytte fra Oslo når jeg var barn. Vi var to søsken på 10 og 15 år. Flyttet til et mye mindre sted og det var overhodet ikke greit for oss unger. Vi er voksne nå, men fremdelses innflyttere etter maaaange år her. Vår pappa hadde ikke mulighet til å takke nei til jobb den gangen, da firmaet han jobbet i flyttet ut av Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på økonomi og jobbsituasjon slik dere har det nå. Har dere jobb begge to så hadde jeg neppe gitt opp det for å flytte til Kvinnherad, men er det kun du som har jobb (og deltid/dårlig lønnet i tillegg) så er jo saken en helt annen. Personlig hadde jeg ikke flyttet dit, selv om jeg tror det kan være fint for barna, hadde det ikke tilfredstilt mitt behov for kulturtilbud, butikker, restaurant og kafeliv.

Og bare for å ha sagt det, Peppes er IKKE et utested, selv om de serverer øl. Og Gry Helges tilhører vel campingen, så det sier sitt om det stedet. 

Anonymkode: 0ba22...f5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var på besøk hos en venninne i Kvinnherad da jeg var rundt 20. Fikk veldig godt inntrykk av miljøet der da, men dette er jo over 20 år siden...

Anonymkode: 2d4ef...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke reise rundt i kommunen for å spise? Det gjør vi titt og ofte, og vi er slett ikke de eneste. Å ha bil er nesten et must i en kommune som Kvinnherad, eller man kan ta buss. Hvorfor betale for taxi? Som forresten heller ikke koster 2000 kr. Nei, det finnes ikke miljø for fine spisesteder hvor man går i kjole og betaler 300 kroner for en kopp kaffe, slikt må du til byen for. Det skal jeg innrømme. Men Rosendal Fjordhotell, Baroniet og Marta Meidell restaurant i Rosendal er finere spisesteder dersom de andre stedene ikke er bra nok. Så at det ikke finnes ''finere dining'' er ikke sant. Når det går båt til Bergen to ganger for dagen (fra Rosendal, i tillegg kommer de fra Sunde) som tar knappe 2 timer og koster rundt 300 kroner vil jeg omtale det som kort vei. Det er svært mange som pendler til Bergen og ikke har problemer med det. I hverdagene går det buss fra Rosendal til Husnes (og omvent) hver time. I helgene er det mindre, men at det er dårlig kollektivdekning på små steder er ingen hemmelighet, og jeg forstår ikke hvorfor du forventer at Kvinnherad skal være et unntak? Man er avhengig av bil, ja. 

Jeg lurer veldig på hva du har gjort som fikk deg utestengt fra en hel skole. Når jeg gikk der for noen få år siden var det mange forskjellige grupperinger og veldig få som var alene. Det er også flere muligheter til å bli kjent med folk fra de andre bygdene, både gjennom idrett, skole og andre fritidsaktiviteter. Det virker ikke som om du har prøvd i det hele tatt, for det hadde jeg virkelig ingen problemer med. Rosendal, Omvikdal, Matre og Uskedal deler også ungdomsskole, så at man må vente til vgs med å bli kjent med nye folk er ikke sant. Om man ikke trives på Kvinnherad VGS er det også gylne muligheter til å ta VGS i Odda eller på Stord. 

Jeg lurer veldig på hvilke folk du har omgått, for jeg kjenner meg aldeles ikke igjen i noen av beskrivelsene dine. Jeg både spanderer og blir spandert på, og har aldri vært borti å sitte å tviholde på min egen sixpack. Jeg bor også i byen nå, og synes mesteparten av befolkningen oppfører seg likt som de jeg er vandt med fra Kvinnherad. 

Selvsagt er noen unyanserte og ikke forstår verden utforbi, men de fleste er ikke slik. De aller fleste har også vært utenfor Kvinnherad for å få en utdannelse eller av andre årsaker. Størsteparten av de i Kvinnherad stemmer heller ikke FrP, og det er ikke ett eneste valg hvor FrP har fått noen særlig oppslutning - så det er heller ikke sant. 

Du virker ufattelig unyansert og uvillig til å forstå at verden ikke utelukkende er slik du oppfatter den. Virker ikke som om du har prøvd noen gang å trives i Kvinnherad heller - siden du utelukkende fokuserer på hva som er bedre med byen. Og ja, det er mye som er bedre med byen, men det finnes mange ting som er bedre med bygda enn byen også. 

For å se annerledes på det da: ikke ti ville hester ville fått meg til å bo i by med barna mine, hvor de blir stuck i en blokk med forurensing og mye trafikk, hvor de ikke kan gå til venner og hvor barnehagene mener å sitte på Torgallmenningen er ''tur''. 

Kina-restauranten er hjemmelaget kinamat på linje med andre kinarestauranter. Kebab og peppes er fast food, greit nok. Gry Helges har mye mer enn raspeballer og kjøttkaker - men hva forventer du på et lite sted? Rosendal har flere finere restauranter. 

Peppes er virkelig et utested jo. De har fått nye drivere, som satser på musikk og ''pub-aktiviteter''. De er åpent hver fredag og lørdag. Samme med Gry Helges, de har musikk, sitteplasser (ute og inne) og servering. Hva mer legger du i utested? Det er slike steder, brune pubber, det er marked for i Kvinnherad. Så har man 5460 med mer nattklubb-preg. Pubber som Gry Helges og peppes er fremdeles utesteder, selv om de tikke er de du liker best.

1. Dersom man skal på et utested, er det er fordel å ikke kjøre hjem etterpå, men ta taxi. Mener du å påstå at det koster mindre en 2000 kr om man tar taxi fra Rosendal til feks Utåker?

2.Ingen har snakket om restauranter hvor antrekket er fine kjoler, og kaffe til 300 kr. I byen får man kvalitetsmat og kvalitetskaffe til en billig penge på hvert eneste gatehjørne. 

3. Båt to ganger om dagen kvalifiserer IKKE til godt kollektivtilbud til Bergen. Og nei, jeg tviler veldig sterkt på at mange pendler daglig til Bergen pga jobb og bruker tilnærmet 6 timer og 300 kr om dagen på dette. At det går buss fra Rosendal til Husnes betyr ikke at bussen går innom der folk faktisk bor. 

4. Det at du lurer på hva JEG har gjort for å bli utestengt fra miljøet på skolen sier mer om deg en om meg. Du er klar over at man kan bli utestengt uten å ha gjort noe spesielt for å fortjene det? Det er nok at en person med litt innflytelse har bestemt seg for at du ikke får være med og får de andre med seg på det. I mitt tilfelle var det sjalusi som var årsaken, noe som jeg overhodet ikke hadde noe kontroll over. Du skriver at du ikke hadde noen problemer med det for FÅ år siden når du gikk der., og konkluderer derfor med at jeg ikke engang har prøvd å få venner. Jeg er eldre en deg, og har mer livserfaring. Jeg trodde også at jeg eide fasiten rett etter vgs. Ja, man kan bytte skole og pendle til Odda eller Stord (dyrt, og det tar tid) men det løser ikke det faktumet at man er utestengt fra sitt eget lokalmiljø. Jeg hadde venner, gode venner også. Men det hindret ikke at jeg ble gående alene over lengre perioder helt fra barneskolen av. Dette pga andre jenter som ikke tålte at jeg var utadvendt og fikk en mulighet som den ene ikke fikk. Det verste av alt var at, med ett unntak, foreldrene til de andre jentene ikke gjorde noe som helst for å løse opp i situasjonen på barneskolen. De visste alt, men gjorde ingenting for å få sine barn til å slutte med utestengingen.

5. FrP var å sette det på spissen. Mange går kun ut fra sine egne erfaringer når de snakker politikk, og evner ikke å se nyansene og helheten. Litt slik som du selv gjør når det gjelder meg, siden du har bestemt deg for at det var min egen feil at jeg ble utestengt er fordi jeg ikke prøvde å få venner. 

6. Jeg skrev jo at jeg skjønner at jeg framstår som unyansert, og har forklart hvorfor. Du derimot, viser ikke mye selvinnsikt her. Det å skrive at jeg ikke har prøvd, er helt latterlig. Jeg er vokst opp der, hvordan kan man da si at man ikke har prøvd? Tror du jeg likte å bli behandlet som luft og gikk inn for å ha det sånn?

7. Jeg har skrevet om fordeler med å bo på et lite sted, men det forutsetter at man kommer godt overens med lokalmijøet. Dersom man ikke gjør det, faller man utenfor hele samfunnet. Da er det vanskelig å trives. Til info er det fullt mulig å bo like landlig som i Kvinnherad selv om man bor i en by. Mange bor i eneboliger i  landlige omgivelser, 5 minutters kjøring fra sentrum. Man trenger ikke å bo tre timer unna for å bo landlig. Boligene er superbillige sammenlignet med i byen, men arbeidsmarkedet tilsvarende dårligere. Det hjelper dessverre ikke med billig bolig dersom  man ikke har en jobb å forsørge seg med. Mine barn kan gå til sine venner, og barnehagen går tur på fjellet, ikke til Torgallmenningen. Torgallmenningen besøker de i forbindelse med turen til Akvariet. 

8. At maten blir laget på Kinaen betyr ikke at det ikke er fast food. Fast food er mat som lages raskt og som ikke er spesielt sunn. 

9. Peppes er IKKE et utested uanvhengig om de spiller musikk eller ikke. Utested og pub er ikke det samme. At brune pub'er er det det er marked for i Kvinnherad sier det meste om "utestedene". 

10. Beklager, men du framstår lite reflektert. Det kan ha sammenheng med at du er ung, og at du (heldigvis) ikke har de negative erfaringene det er å falle utenfor i et lite lokalsamfunn. Det å stå å se på at folk tisker og hvisker bak din rygg er en utrolig ubehagelig opplevelse. Når man i tillegg må forholde seg til dette på daglig basis og ikke har noen andre miljøer å snu seg til, er det vanskelig å forholde seg til. Og nei det er ikke bare å oppsøke et annet miljø, fordi alle kjenner alle og mange er med i ulike miljøer. Dvs at mange vet hvem du er og allerede har en mening om deg før de blir kjent med deg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Dersom man skal på et utested, er det er fordel å ikke kjøre hjem etterpå, men ta taxi. Mener du å påstå at det koster mindre en 2000 kr om man tar taxi fra Rosendal til feks Utåker?

- Ja, det påstår jeg. Tok taxi fra Løvfallstrand til Husnes for ikke så lenge siden, betalte 700 kroner. 

2.Ingen har snakket om restauranter hvor antrekket er fine kjoler, og kaffe til 300 kr. I byen får man kvalitetsmat og kvalitetskaffe til en billig penge på hvert eneste gatehjørne. 

- Selvsagt er det ikke marked for en restaurant på hvert gatehjørne i en bygd? Kvalitetsmat har vi, men ikke rundt hvert gatehjørne.

3. Båt to ganger om dagen kvalifiserer IKKE til godt kollektivtilbud til Bergen. Og nei, jeg tviler veldig sterkt på at mange pendler daglig til Bergen pga jobb og bruker tilnærmet 6 timer og 300 kr om dagen på dette. At det går buss fra Rosendal til Husnes betyr ikke at bussen går innom der folk faktisk bor. 

- Jo, det gjør det, hvis man tenker i forhold til andre steder. Jo, mange pendler fra Rosendal til Bergen. Det tar ikke 3 timer, som jeg skrev tar det snaue 2 timer hver vei - altså ca. 4 timer til sammen. Det går også an å få kjøpt månedskort som ikke koster 300 kroner om dagen ;) Nei, bussen kjører ikke opp alle daler og alle smau rundt om kring, man må gå litt. Slik er det. 

4. Det at du lurer på hva JEG har gjort for å bli utestengt fra miljøet på skolen sier mer om deg en om meg. Du er klar over at man kan bli utestengt uten å ha gjort noe spesielt for å fortjene det? Det er nok at en person med litt innflytelse har bestemt seg for at du ikke får være med og får de andre med seg på det. I mitt tilfelle var det sjalusi som var årsaken, noe som jeg overhodet ikke hadde noe kontroll over. Du skriver at du ikke hadde noen problemer med det for FÅ år siden når du gikk der., og konkluderer derfor med at jeg ikke engang har prøvd å få venner. Jeg er eldre en deg, og har mer livserfaring. Jeg trodde også at jeg eide fasiten rett etter vgs. Ja, man kan bytte skole og pendle til Odda eller Stord (dyrt, og det tar tid) men det løser ikke det faktumet at man er utestengt fra sitt eget lokalmiljø. Jeg hadde venner, gode venner også. Men det hindret ikke at jeg ble gående alene over lengre perioder helt fra barneskolen av. Dette pga andre jenter som ikke tålte at jeg var utadvendt og fikk en mulighet som den ene ikke fikk. Det verste av alt var at, med ett unntak, foreldrene til de andre jentene ikke gjorde noe som helst for å løse opp i situasjonen på barneskolen. De visste alt, men gjorde ingenting for å få sine barn til å slutte med utestengingen.

- Jeg sier at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen da kommunen har utrolig mange ulike miljø man kan ta del i. Det at jeg gikk på videregående for få år siden betyr ikke at jeg er 20 år. Det finnes flere eldre som har tatt VGS på nytt for å få en annen utdannelse. Det er heller ikke dyrt å pendle til Odda eller Stord, som VGS-elev har man rett på månedskort til 350 kr i mnd hvor man kan reise så mye man vil med hvilke transportmiddel man vil. 

5. FrP var å sette det på spissen. Mange går kun ut fra sine egne erfaringer når de snakker politikk, og evner ikke å se nyansene og helheten. Litt slik som du selv gjør når det gjelder meg, siden du har bestemt deg for at det var min egen feil at jeg ble utestengt er fordi jeg ikke prøvde å få venner. 

- Og litt slik som deg selv, som har bestemt deg for at folk i Kvinnherad er djevelens verk fordi du ikke trivdes?

6. Jeg skrev jo at jeg skjønner at jeg framstår som unyansert, og har forklart hvorfor. Du derimot, viser ikke mye selvinnsikt her. Det å skrive at jeg ikke har prøvd, er helt latterlig. Jeg er vokst opp der, hvordan kan man da si at man ikke har prøvd? Tror du jeg likte å bli behandlet som luft og gikk inn for å ha det sånn?

- Nei, det tror jeg ikke. Men med alle de mange ulike miljøene her innen ulike sporter, matematikere, speider og 4H, musikkinteresserte og kunstinteresserte osv. Synes jeg det er merkelig at du har blitt utestengt fra alt. Vet også at veldig mange inntar en offerrolle og bestemmer seg for at ingen vil være venn med dem, og slutter å prøve.

7. Jeg har skrevet om fordeler med å bo på et lite sted, men det forutsetter at man kommer godt overens med lokalmijøet. Dersom man ikke gjør det, faller man utenfor hele samfunnet. Da er det vanskelig å trives. Til info er det fullt mulig å bo like landlig som i Kvinnherad selv om man bor i en by. Mange bor i eneboliger i  landlige omgivelser, 5 minutters kjøring fra sentrum. Man trenger ikke å bo tre timer unna for å bo landlig. Boligene er superbillige sammenlignet med i byen, men arbeidsmarkedet tilsvarende dårligere. Det hjelper dessverre ikke med billig bolig dersom  man ikke har en jobb å forsørge seg med. Mine barn kan gå til sine venner, og barnehagen går tur på fjellet, ikke til Torgallmenningen. Torgallmenningen besøker de i forbindelse med turen til Akvariet. 

- Jeg er uenig. Jeg synes ikke 5 minutter fra byen kvalifiserer til ''landet''. Man er ikke kvitt støyen, trafikken, forurensingen osv. selv om man kjører fem minutter utenfor sentrum. Jeg bor i Bergen nå, og jeg ser støtt og stadig barnehager som sitter på Torgallmenningen og spiser nistepakken. Jeg nekter å tro at samme barnehage er på Akvariet flere ganger i uka. 

8. At maten blir laget på Kinaen betyr ikke at det ikke er fast food. Fast food er mat som lages raskt og som ikke er spesielt sunn. 

- Greit, vi er uenig om mat. Men hva med de andre restaurantene, som Fjordhotellet og Baroniet?

9. Peppes er IKKE et utested uanvhengig om de spiller musikk eller ikke. Utested og pub er ikke det samme. At brune pub'er er det det er marked for i Kvinnherad sier det meste om "utestedene". 

- JO det er et utested. Det er et utested selv om det ikke er den typen du liker. Det er ikke alle som er så glad i blinkende diskolys og dunkende musikk, men vi har 5460 for de som er det.

10. Beklager, men du framstår lite reflektert. Det kan ha sammenheng med at du er ung, og at du (heldigvis) ikke har de negative erfaringene det er å falle utenfor i et lite lokalsamfunn. Det å stå å se på at folk tisker og hvisker bak din rygg er en utrolig ubehagelig opplevelse. Når man i tillegg må forholde seg til dette på daglig basis og ikke har noen andre miljøer å snu seg til, er det vanskelig å forholde seg til. Og nei det er ikke bare å oppsøke et annet miljø, fordi alle kjenner alle og mange er med i ulike miljøer. Dvs at mange vet hvem du er og allerede har en mening om deg før de blir kjent med deg. 

- Jeg er dessverre ikke så ung som du påstår, og jeg har også opplevd å bli utestengt fra min egen vennegjeng. Folk har jammen meg hvisket og tisket om meg og min familie også, men man har alltid et miljø og snu seg til. Alle kjenner ikke alle nei. De fleste vet hvem de andre er, men min erfaring er at de fleste er åpne og inkluderende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...