Gå til innhold

Gammeldags kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunne ikke brydd meg mindre så lenge det er et opplyst, selvstendig valg. Om noen mener alle kvinner og menn burde leve slik blir jeg skeptisk.

Anonymkode: 2f95e...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og personangrep.
/lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kanskje litt som deg. Ikke så ekstremt. Men jeg vil ikke ha samlede før jeg treffer den rette. Altså, før jeg vet det er gjensidig. 

Anonymkode: 299d3...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
15 timer siden, Amawhatsnot skrev:

"Hjernens vekt er gjennomsnittlig 1450 gram hos menn og 1300 gram hos kvinner. I forhold til vekten av kroppen er hjernen like stor hos de to kjønn. Sjimpansen, som har omtrent samme kroppsvekt som mennesket, har en hjernevekt på 400 gram. Hjernevekten hos mennesket varierer og er ikke noen pålitelig målestokk for intelligensen hos det enkelte individ." Snl.no

Nettopp! Det handler ikke om størrelsen men om hvordan den blir brukt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hey hey hey hey! Hvem "vi"? FrP-"vi"? Kommentarsfelts-"vi"? Listhaugianere-"vi"?

For resten av oss bruker ikke uttrykket "naver". Vi sier at en person er ufør, arbeidsløs, syk, eller bruker andre, mer dekkende, uttrykk. 

Anonymkode: 91dd1...100

Naver er vel et mye brukt uttrykk både av medier og av folk. Kan så klart bruke andre uttrykk,  men tenkte at det nå var et ord folk flest forstår, pluss at det er lettere å skrive enn frisk, arbeidsløs, voksen person, som synes det er mer behagelig å få betalt av staten for å drive dank enn å jobbe.

Anonymkode: 2de69...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kvinnes hjerne er mindre enn en manns hjerne (omtrent 500g mindre). Altså trenger den mindre "føde" enn en manns hjerne trenger. Derfor klarer kvinner seg fint med å være hjemmeværende mens mannen jobber.

Anonymkode: 91dd1...100

Nei, vi er vel helst mindre verdt enn kveg.  Er du født i Afganistan? Der har de jo slike holdninger til kvinner.  Kan ikke tenke annet enn at det er trist og at jeg synes synd på deg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2017 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig på hva dere synes om det?  

Jeg er en kvinne i slutten av 20 årene. Jeg har alltid blitt beskrevet som gammeldags av meg. Dette fordi jeg "holder" med hva som er typiske kvinneting og hva som er typiske manneting, om man kan si det slik. Ingen samleie før ekteskap, kona er husmor, og mannen jobber, folkeskikk og sånt.. 

Det er slik det er blitt også, mannen min mener det samme som meg. Så vi har det jo flott !

Det jeg faktisk lurer på da, er hva dere tenker om slike jenter/kvinner med "gammeldagse" holdninger? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har fått for meg at dette er mindre akseptabelt, og nettopp fordi det kalles "gammeldags". Det hadde bare vært spennende å høre. 

Anonymkode: d2ff9...5d3

Jeg synes du tar høy risiko. Litt i overkant. Hvordan sikrer du deg økonomisk? Hvs sier advokaten din? Hva hvis mannen din blir syk, dør eller blir forført av fremmed dame? Hva hvis han begynner å misbruke makt etter hvert?

Penger er makt, og den som har inntekten alene i en familie har denne makten alene. Det går bra så lenge makthaveren er snill og på lag med sin partner, men det kan gå veldig dårlig.

Av slike grunner råder jeg på generelt grunnlag kvinner (og menn i samme situasjon) til å skaffe seg grei utdanning og en plass i yrkeslivet.

Endret av I Grosny
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig med enkelte kvinner.

Velger noen av medsøstrene å ha andre prioriteringer, kommer pekefingeren og dommedagsprofetiene på løpende bånd fra de som mener at valget er feil.

Kvinnene var hjemmeværende i gamle dager også, men de klarte seg allikevel når ektefellen døde

Anonymkode: 65282...f88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2017 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Jeg merker også en del "tyn" fra feminister, spesielt de i 50-60årene, fordi jeg mener kvinner skal være kvinner og menn skal være menn. Merkelig! Poenget med feminisme var vel (en gang) at kvinner skulle få valgmuligheter, ikke at kvinner måtte bli som menn?

Anonymkode: f02aa...222

Det er vel ikke rart du får tyn, ingen liker noen som skal henge seg opp i hvordan andre skal leve. Lev etter tradisjonelle kjønnsroller for min del, men ikke prøv å tillegge andre hvordan de skal leve basert på kjønnet deres. Eller hvis absolutt ikke klarer å la vær å gjøre det så ikke syt når folk ber deg drite og dra i alle fall.

Anonymkode: ad620...982

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og til TS, jeg ville nok syntes det var litt rart/uvanlig, selv kunne jeg aldri levd sånn, men ville ikke reagert negativt med mindre du er en som "preker" og mener at alle kvinner bør leve sånn og alle menn bør leve sånn... Om du skjønner :)

Anonymkode: ad620...982

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velger noen av medsøstrene å ha andre prioriteringer, kommer pekefingeren og dommedagsprofetiene på løpende bånd fra de som mener at valget er feil.

Kvinnene var hjemmeværende i gamle dager også, men de klarte seg allikevel når ektefellen døde

I gammel dager måtte du fort finne deg en ny mann som kunne forsørge deg. Eller ta et veldig lavstatus yrke som tjener eller hushjelp. Flere måtte sende bort barna som ikke kunne hjelpe å tjene penger.  Så det med å klare seg er vel ganske relativt .

Anonymkode: b1bf4...adc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎06‎.‎2017 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Eh... Nei, de gjorde ikke alltid det.
Faktisk havnet mange enker på fattighuset, og det var ikke uvanlig at barna måtte sendes bort for å tjene andre, for "betalingen" kost og losji. (Ja, det fantes "nav" for de som ikke kunne forsørge seg selv i gamle dager og. Det var bare enda mer stigmatiserende, fordi det gjerne var mer åpenbart hvem som fikk støtte og ikke. Og du var helt klart fattig og trengende når du nedverdiget deg en tur til fattighuset for hjelp.)

I fattige familier var det også slik at alle barna måtte hjelpe til så fort de var store nok. Med det de kunne.

Mens dagens 5-åringer går i barnehagen, var 5-åringene i "gamle dager" (Altså for ca 80-100 år siden) ute på beite med dyra alene hele dagen, eller hjalp til på andre måter med å jobbe. (Var du stor nok til å hjelpe til hjemme, var du stor nok til å gjøre samme type jobb for andre, mot betaling.)

Og så har du de som klarte seg da, hvis ektefellen døde. Det var gjerne de som hadde noe som kunne gi dem en inntekt. Om det var å drive gården selv, eller å ta på seg vask av andres klær, eller sy klær til andre... Mulighetene var mange. Ulempen var at mange gjerne hadde gjort en del av dette allerede før mannen døde, det var derfor de var kvalifiserte. (Altså var de ikke "hjemmeværende" etter dagens standard.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎07‎.‎06‎.‎2017 den 20.05, AnonymBruker skrev:

I gammel dager måtte du fort finne deg en ny mann som kunne forsørge deg. Eller ta et veldig lavstatus yrke som tjener eller hushjelp. Flere måtte sende bort barna som ikke kunne hjelpe å tjene penger.  Så det med å klare seg er vel ganske relativt .

Anonymkode: b1bf4...adc

Jepp, det å sende unger til andre, enten til familie som hadde råd til å ta seg av dem, eller til andre der de kunne jobbe for kost og losji, var ganske så vanlig før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Susan Sto Helit skrev:

Jepp, det å sende unger til andre, enten til familie som hadde råd til å ta seg av dem, eller til andre der de kunne jobbe for kost og losji, var ganske så vanlig før.

Og et eldorado for pedofili og seksuelt misbruk

Anonymkode: 56ddb...1f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det noen kvinner som blogger eller som har rike menn som bare er hjemme med barn og prøver å "selvrealisere" seg på andre måter.  Noe ala Svenske Hollywoodfruer.   Men de suser mest rundt og gjør jo selvfølgelig ikke husarbeid og de har "nanny" til ungene.  Så hjemmeværende kan være høystatus, er ikke alle som har råd til det. Jeg hadde glatt jobbet mindre om jeg hadde hatt en rik mann og jeg hadde sikkert hatt vaskehjelp i tillegg.  Hater å gjøre husarbeid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Mystix skrev:

I dag er det noen kvinner som blogger eller som har rike menn som bare er hjemme med barn og prøver å "selvrealisere" seg på andre måter.  Noe ala Svenske Hollywoodfruer.   Men de suser mest rundt og gjør jo selvfølgelig ikke husarbeid og de har "nanny" til ungene.  Så hjemmeværende kan være høystatus, er ikke alle som har råd til det. Jeg hadde glatt jobbet mindre om jeg hadde hatt en rik mann og jeg hadde sikkert hatt vaskehjelp i tillegg.  Hater å gjøre husarbeid. 

Det hjelper ikke deg om mannen er rik, hvis han ikke vil la deg også nyte godt av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2017 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Jeg er mest interessert i hvorfor du mener at menn skal jobbe og kvinner skal være husmødre?

Anonymkode: 2cd22...2e9

Det er menn som mener sånt. De forsker å setter standarden der. ;) 

Vi har kommet oss forbi steinalder'n kjære mannsjåvinister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/5/2017 den 20.42, Råkkenråll skrev:

Nja, nå er det ikke sånn man praktiserer likestilling da.

Folk driter i hvorvidt noen vasker opp og andre skifter dekk - så her har du litt å lese deg opp på ser jeg.

Fantastisk bra kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/6/2017 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut synes nå jeg. Du trives med å være husmor, mannen synes sikkert det er veldig ok å komme hjem til ferdig middag og rent hus. Hvem ville vel ikke det? Tipper det blir mye mindre krangler og skilsmisser i sånne forhold, rett og slett fordi ingen av partene etter en lang arbeidsdag (hun i hjemmet og han ute på jobb) må handle, lage mat, vaske hus og klær i tillegg til vanlig jobb. Da kan begge bruke kvelden til avslappning og kos.

Anonymkode: 7c56d...bb7

Nå er det sånn at det finnes robotstøvsugere, matvarer på nett (faste handlelister som kan roteres), barna vokser opp og lager middag en dag i uka hver - da er det ikke mye verdiøkning igjen å bidra med ved å jobbe deltid/være hjemmeværende.

Viser ikke statistikken at antall timer brukt på omsorg for barn har vært stabilt siste 50 år?

Viser ikke statistikken at antall timer som trengs for å gjøre husarbeid har gått dramatisk ned siste 50 år?

For min egen del håper jeg inderlig at ingen av mine barn ønsker å gå gjennom livet uten å bidra økonomisk til samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...