Gå til innhold

Når man blir tvangsinnlagt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skjer det egentlig? Kommer ambulansen på døra og alle ser du blir tvunget inn i bilen? Blir du tatt med til fastlegen der alle på venterommet ser at du blir veileder av sykepersonell?

Noe jeg har lurt på noen ganger, siden jeg bor på et lite sted der slike ting hadde vært veldig synlig. blir man innlagt diskre?

Anonymkode: 0a6fd...31e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved tvangsinnleggelse følger politi i nesten alle tilfeller. Politiet holder seg ofte litt i bakgrunn og kan gå i sivilt i noen tilfeller for at det skal være mest mulig diskret. De tvangsinnleggelse jeg har vært med på (ikke som pasient) har vært enten via legevakt eller rett på avdeling da ting fra før er avklart med den lokale psykiatriske poliklinikken. 

Anonymkode: f259f...6f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved tvangsinnleggelse følger politi i nesten alle tilfeller. Politiet holder seg ofte litt i bakgrunn og kan gå i sivilt i noen tilfeller for at det skal være mest mulig diskret. De tvangsinnleggelse jeg har vært med på (ikke som pasient) har vært enten via legevakt eller rett på avdeling da ting fra før er avklart med den lokale psykiatriske poliklinikken. 

Kan du gi litt mer detaljer? Kommer politi til leilighet til den det gjelder? De kjører så på legevakt? Hva om dette skjer i arbeidstid, da vil jo alle på venterommet se at pasienten blir fulgt av politi? 

Sikkert dumme spørsmål, men er nysgjerrig

Skrevet

Hvordan det gjøres avhenger vel av hvor du er og hvordan du oppfører deg. Hvis du er hjemme så må de hente deg der, osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, som pårørende, vært med på flere tvangsinnleggelser. Både via legevakt, fastlege og medisinsk avdeling på sykehus. Det har alltid foregått veldig diskret. Jeg og den syke har sammen snakket med lege, den syke er blitt informert om at h*n blir tvangsinnlagt. Den syke har ikke ønsket innleggelse, men har allikevel vært samarbeidsvillig, så vi har blitt sendt til sykehus med drosje.

En tvangsinnleggelse trenger ikke gjennomføres med fysisk makt. Hvis du "godtar" tvangsinnleggelser er det nok at papirene fylles ut, og for eksempel pårørende følger deg til sykehus. Jeg vet også at noen er blitt sendt alene med drosje.

Anonymkode: 9cc58...461

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skjer det egentlig? Kommer ambulansen på døra og alle ser du blir tvunget inn i bilen? Blir du tatt med til fastlegen der alle på venterommet ser at du blir veileder av sykepersonell?

Noe jeg har lurt på noen ganger, siden jeg bor på et lite sted der slike ting hadde vært veldig synlig. blir man innlagt diskre?

Kommer helt an på situasjonen og hvordan personen blir oppfattet av omgivelsene og dem som melder fra. 

Anonymkode: 2eb7e...e11

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har, som pårørende, vært med på flere tvangsinnleggelser. Både via legevakt, fastlege og medisinsk avdeling på sykehus. Det har alltid foregått veldig diskret. Jeg og den syke har sammen snakket med lege, den syke er blitt informert om at h*n blir tvangsinnlagt. Den syke har ikke ønsket innleggelse, men har allikevel vært samarbeidsvillig, så vi har blitt sendt til sykehus med drosje.

En tvangsinnleggelse trenger ikke gjennomføres med fysisk makt. Hvis du "godtar" tvangsinnleggelser er det nok at papirene fylles ut, og for eksempel pårørende følger deg til sykehus. Jeg vet også at noen er blitt sendt alene med drosje.

Drosje er mindre oppsiktsvekkende enn ambulanse og politi

Takk for svar. Har lurt litt på dette. Jeg så for meg at man ble dratt med til legen av ambulanse, for så å bli dratt med av ambulanse til psykiatrisk. At andre så det ville vært traumatisk, ville jeg tro

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idioti rett og slett, pasienten kan late som alt er i orden og stikke av.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi litt mer detaljer? Kommer politi til leilighet til den det gjelder? De kjører så på legevakt? Hva om dette skjer i arbeidstid, da vil jo alle på venterommet se at pasienten blir fulgt av politi? 

Sikkert dumme spørsmål, men er nysgjerrig

Det varierer veldig. I noen tilfeller holder politiet seg i bakgrunn og i noen tilfeller ikke. I noen tilfeller kler de seg sivilt og i noen tilfeller ikke. Det kommer an på hva man forventer av hvordan pasienten vil oppføre seg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig. I noen tilfeller holder politiet seg i bakgrunn og i noen tilfeller ikke. I noen tilfeller kler de seg sivilt og i noen tilfeller ikke. Det kommer an på hva man forventer av hvordan pasienten vil oppføre seg. 

Dette sier meg ikke så mye. Om du må inn til fastlegen vil det merkes om det er med andre mennesker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært tvangsinnlagt to ganger.

Begge gangene var jeg rolig og relativt samarbeidsvillig.

Gang nummer skjedde etter en time hos psykologen, jeg hadde rukket å komme hjem til meg selv, og da psykologen ringte å ville ha meg til å legge meg inn frivillig, nektet jeg det. Da jeg nektet ble fastelege og etterhvert politi kontaktet. Både politiet og legen kom hjem til meg, pratet med meg, og det ble bestemt at jeg skulle legges inn, mot min vilje. Men selv om jeg ikke ville, så var jeg ikke hysterisk eller prøvde å stikke av. Det var fire politimenn hjemme hos meg, og alle av dem var uniformert, så jeg lurer på hva naboene må ha tenkt. Avdelingen jeg skulle legges inn på var over 30 mil fra der jeg bodde, men jeg fikk faktisk lov til å ta fly dit, men med følge selvsagt.

Den andre gangen var også etter en time hos behandler, men det ble bestemt før jeg fikk dra hjem fra timen. Så mens jeg ennå var der ble legevakt kontaktet, og de bestemte at jeg skulle legges inn på tvang. Ingen dramatikk. Jeg samarbeidet godt, men var tydelig på at jeg ikke ville det. Så selv om jeg gikk frivillig og ikke gjorde noen forsøk på å stikke av, så var jeg innlagt på tvang.  Den avdelingen var i gå avstand fra behandlingsstedet, så jeg bare gikk sammen med legen.

Anonymkode: 1e3d2...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Ambulansen har ikke anledning til å dra en pasient noen steder, hvis den nekter kan de ikke gjøre noe. Da er det i så fall politi som må hente. Er pasienten samarbeidsvillig, altså godtar det som skjer, vil innleggelsen foregå uten dramatikk eller forestilling for nysgjerrige naboer. 

Ankommer man legevakt med ambulanse eller politi kommer man som oftest inn akuttinngang, ikke via vanlig venterom. Avhenger sikkert litt av utformingen på legevakten, men generelt sett blir man godt skjermet i akutte situasjoner. 

Anonymkode: 2d439...257

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette sier meg ikke så mye. Om du må inn til fastlegen vil det merkes om det er med andre mennesker

Jeg vet ikke hva mer du vil ha som svar? Det varierer og det er nok oftest det er legevakta enn noen fastlege man går til når man skal bli tvangsinnlagt. Som oftest blir man nok innlagt rett på avdeling. 

AnonymBruker
Skrevet

Politiet kom først, så kom ambulansen som kjørte meg til legevakta. Ble trillet inn på et rom og fikk beskjed om at jeg blir tvangsinnlagt. Ambulansen kjørte meg til psyk, men politiet kjørte bak. De forsøkte å gjøre det så diskré som mulig.

Anonymkode: db202...5d6

Skrevet

Jeg ble først tvangsinnlagt på somatisk akuttmottak. Da ambulansepersonell var inne i leiligheten nektet jeg å bli med (var ikke helt edru for å si det sånn). Så da ble politiet kontaktet som kom inn, løftet meg opp fra senga og førte meg inn i ambulansen. Enkelte naboer fikk nok med seg at både ambulanse og politi var hos meg og førte meg ut ja. Neste dag fikk jeg tilbud om frivillig innleggelse i psykiatrien. Siden jeg mistenkte tvangsinnleggelse dersom jeg takket nei, sa jeg meg villig til det. Ble da fulgt av personell til drosjen som fikk rekvisisjon med adresse. En uke senere ble jeg likevel tvangsinnlagt, men da var jeg jo allerede på psykiatrisk akuttpost så var jo sånn sett ikke noe dramatikk. Tror ganske mange i borettslaget vet at jeg sliter med psykisk sykdom da jeg har blitt hentet av ambulanse tre ganger hvor politiet var innblandet to ganger og ene gangen faktisk brannvesenet. Så ene gangen var det rett og slett full utrykning. :P Mulig jeg kommer til å synes det er pinlig i framtiden, men akkurat nå er jeg mest likegyldig til det. 

Uansett er alltid målet å ta det så diskret som mulig, men noen pasienter opptrer jo feks truende. Da må politiet gjøre tiltak deretter.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på tilstanden til den som skal legges inn. Den gangen jeg var med på å få ei venninne tvangsinnlagt sloss hun mot for harde livet og to politimenn måtte til for å holde henne og hun ble kjørt i politibil med sirene og blålys. Så det er ikke alltid det går rolig og diskret for seg.

Anonymkode: 9a469...de3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en veldig rolig, (og hyggelig person faktisk - aldri fått høre noe annet). Litt sjenert av og til også. Jeg gjør ikke så mye ut av meg. Og jeg kan si deg med sikkerhet at de ikke alltid er diskre. Jeg har blitt brutalt hentet av ambulansepersonell 2 ganger, (forteller ikke detaljer av hvordan de gjorde det). Og ventet på venterommet til den lokale legen med alle disse mennene foran alle. Ikke bare en, men 3 kraftige, voksne menn i uniform. Fordi de var redde for at jeg skulle rømme til et annet land. (Det var noen som hadde ringt legen og sagt at det kunne jeg finne på å gjøre). Har lenge bodd i det landet de tenkte på, og hadde flere venner der. Men jeg hadde absolutt ingen planer om å rømme noen steder som helst. Ikke hadde jeg penger til det, ikke er jeg såpass tett i pappen heller. De finner jo deg uansett og henter deg der du er, og da kan det bli enda verre. Jeg har ingen alvorlig diagnose, har aldri vært voldelig og aldri vurdert å å skade hverken meg selv eller andre. Disse innleggelsene har vært det mest traumatiske jeg noensinne har opplevd, både måten det ble gjort på, og behandling av psykiatrien. De sier det ikke er så vanlig å huske alt av innleggelse når men er psykotisk. Men jeg husker alt i minste detalj. Jeg har sagt noe som ikke er A4. Jeg er ikke en A4 person. Dette er altså basert på at jeg ikke hadde verbal frihet (har ikke truet noen). Har ingenting med ondskap eller vold å gjøre. Jeg har sagt noe som er kontroversielt. Det går altså på min verbale frihet. Vet om minst en slik sak, men det finnes sikkert mange. Jeg forstår at psykiatrien vil være på den sikre siden, og ikke la noen de mistenker kan være psykotisk vandre fritt omkring i samfunnet. Og bra at de er forsiktige. Men de gjør feil av og til. Det som provoserer meg er at de fleste ikke tar imot selvkritikk. Ifølge dem selv gjør de alt riktig alltid. PS: Jeg er liten og svak, trener ikke, og kan ikke løpe 5 meter engang. Likevel, enorme tiltak for å få meg innlagt, og bort fra samfunnet. Kanskje litt stor i kjeften av og til. :P Men ikke frekk mot noen. Skulle helst ønske at de bare hadde tatt en telefon til meg og advart meg om tiltak, jeg har selvfølgelig vanlig stolthet. Ikke enig om tvang. Men jeg hadde heller kjørt ned til legen selv, enn en tur bak i ambulansen som en eller annen psykopatisk seriemorder. Bor maaange folk i dette området. Skal love dere at mitt rykte er ødelagt for alltid. Kan vel i det minste forvente bare litt diskresjon og hyggelighet selv fra psykiatrien. Har noen syke historier fra innleggelsene også - tiden på avdeling. Måten de ansatte oppfører seg på og sier til innlagte. Men det får jeg ta en annen gang. :)

Anonymkode: a4a8d...122

AnonymBruker
Skrevet

Interessant å lese opplevelsene. Har en kamerat som har slitt en del, så dette var noe jeg tenkte på. Vi bor jo i en liten bygd, og jeg kunne ikke se for meg at, om han ble innlagt noen gang, at det ville foregå diskre. Kan virke som om den antagelsen er riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer and på hvordan du er. Men du vil alltid måtte innom lege (legevakt, fastlege, direkte somatisk sykehus om du har alvorlige skader/prøvd å tatt livet ditt) før du blir sendt på psyk (så fremt du ikke har direkte avtale med psyk). Har selv opplevd å bli tvangsinnlagt rett fra legevakt og somatisk. Har for det meste gått selv uten dramatikk når jeg har skjønt at de har bestemt seg. Men en gang ble jeg hentet hjemme. Da kom ambulansen. 3 store karer. Jeg var lite samarbeidsvillig. Og de måtte ta meg med fysisk makt. De hadde tett oppfølging fra lege på legevakt per telefon. Så de fikk gi meg beroligende (utrolig hvor tung og umulig en liten person blir å få med seg om de slår seg vrang). Og pga politiet ikke hadde mulighet å komme fikk ambulansepersonell tillatelse til å ta meg med med makt (alvorlig fare for livet mitt). Men da i tett kontakt med legevaktslege og politi. Da fikk nok alle naboene sett meg. Og hvor syk og teir jeg var. Men men.

Stort sett. Om du er noe samarbeidsvillig vil de nok være diskre og få til et samarbeid med deg. 

Anonymkode: 3f162...f01

AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt her inne at folk enten bare tror, eller kanskje opplever en innleggelse som diskré. Jeg er tvert imot uenig. Det skjedde ikke i mitt tilfelle. Og jeg var rolig og samarbeidsvillig. Det var ikke noe jeg ønsket. Men slo meg aldri vrang på noen måte. Hadde jo ikke lyst å bli bært ut foran et publikum av naboer. Men det varierer kanskje fra by til by. Det minste de kan gjøre er å ta en telefon og ringe. Men de antar jo at psykisk syke er dum i hodet. Det har jeg fått høre fra øverste hold. 

Anonymkode: a4a8d...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...