AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Del Skrevet 4. juni 2017 Jeg merker som regel når det er en person i nærheten som sannsynligvis har det. Da snakker jeg også om tilfeller der personen kan "spille normal". Lurer litt på om andre har det sånn Anonymkode: c19ae...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #2 Del Skrevet 4. juni 2017 Spille normal? Nå har ikke jeg Asperger så vidt jeg vet :-) men kjenner to som har. For meg har de alltid vært normale,bare litt sære. Og det kan hvem som helst være liksom. Visste ikke at han ene hadde det en gang,før søsteren hans fortalte det,og da hadde jeg kjent fyren i over femten år. Syns det er så merkelig med alle disse Asperger-diagnosene. Først hadde en masse menneske AD/HD,og nå denne diagnosen. Må alt ha et navn og være en diagnose? Mennesker er ikke like,og syns det er helt ok. Blir litt lei alt diagnosesnakk. Unnskyld,men måtte bare si det. Mener ikke å si at folk ikke har diagnoser,men hvorfor være så utrolig opptatt av det? Det skjønner jeg ikke helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #3 Del Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Spille normal? Nå har ikke jeg Asperger så vidt jeg vet :-) men kjenner to som har. For meg har de alltid vært normale,bare litt sære. Og det kan hvem som helst være liksom. Visste ikke at han ene hadde det en gang,før søsteren hans fortalte det,og da hadde jeg kjent fyren i over femten år. Syns det er så merkelig med alle disse Asperger-diagnosene. Først hadde en masse menneske AD/HD,og nå denne diagnosen. Må alt ha et navn og være en diagnose? Mennesker er ikke like,og syns det er helt ok. Blir litt lei alt diagnosesnakk. Unnskyld,men måtte bare si det. Mener ikke å si at folk ikke har diagnoser,men hvorfor være så utrolig opptatt av det? Det skjønner jeg ikke helt. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at det kan være en lettelse for de som er annerledes å vite hva deres diagnose er? Så kan man lære om det, fortelle andre hvorfor man er som man er. Jeg vet ihvertfall at noen føler det slik. Har en med adhd i klassen min og han sliter tidvis. Han fortalte oss om det tidlig og da ble det lettere å forstå oppførselen hans også. hvorfor er det så ille? Anonymkode: a777f...c5c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Del Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Spille normal? Noen med diagnosen blir veldig god på å tilpasse seg sosial adferd og vil fremstå som normal. De lærer seg hvordan bevisst bruke kroppspråk, øyekontakt og hvordan snakke som normale. De vet hvordan de skal dempe de mer eksentriske trekkene og fremheve de mer normale. Anonymkode: c19ae...b2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #5 Del Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke så vanskelig å forstå at det kan være en lettelse for de som er annerledes å vite hva deres diagnose er? Så kan man lære om det, fortelle andre hvorfor man er som man er. Jeg vet ihvertfall at noen føler det slik. Har en med adhd i klassen min og han sliter tidvis. Han fortalte oss om det tidlig og da ble det lettere å forstå oppførselen hans også. hvorfor er det så ille? Anonymkode: a777f...c5c Det er ikke ille når noen forklarer om de har behov! Ikke misforstå meg,men en ting er hva en opplever i realiteten. En helt annen ting er å "dyrke"diagnoser,og lage tråder på nett og alltid må fokusere på det. Jeg er heller ikke helt a-4,og mange som ikke er. Ja,det kan være at en undres og føler seg litt sånn alene iblant:-) men vi må godta at alle er spesielle på sin måte. Det er ikke noe en trenger ha så mye fokus på. Det blir selvopptatt til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #6 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen med diagnosen blir veldig god på å tilpasse seg sosial adferd og vil fremstå som normal. De lærer seg hvordan bevisst bruke kroppspråk, øyekontakt og hvordan snakke som normale. De vet hvordan de skal dempe de mer eksentriske trekkene og fremheve de mer normale. Anonymkode: c19ae...b2e Vel,de ER normale. Vær mitt poeng :-) Endret 4. juni 2017 av NotNaomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #7 Del Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Det er ikke ille når noen forklarer om de har behov! Ikke misforstå meg,men en ting er hva en opplever i realiteten. En helt annen ting er å "dyrke"diagnoser,og lage tråder på nett og alltid må fokusere på det. Jeg er heller ikke helt a-4,og mange som ikke er. Ja,det kan være at en undres og føler seg litt sånn alene iblant:-) men vi må godta at alle er spesielle på sin måte. Det er ikke noe en trenger ha så mye fokus på. Det blir selvopptatt til slutt. At noen snakker om det innimellom betyr ikke at alle som har en diagnose snakker om det hele tiden overalt. Personlig er det bare kjæresten min i det virkelige liv som vet om diagnosen min. Venner og familie aner ikke Anonymkode: c19ae...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #8 Del Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, NotNaomi skrev: Vel,de ER normale. Vær mitt poeng :-) Da er du ganske ignorant når det gjelder diverse diagnoser Anonymkode: c19ae...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #9 Del Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er du ganske ignorant når det gjelder diverse diagnoser Anonymkode: c19ae...b2e Nei,slutt da. Jeg vet om diagnoser,men hvorfor behandle andre som unormale? Det er et vidt spekter av menneskelige særegenheter og egenskaper. Alle er like normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Del Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Det er ikke ille når noen forklarer om de har behov! Ikke misforstå meg,men en ting er hva en opplever i realiteten. En helt annen ting er å "dyrke"diagnoser,og lage tråder på nett og alltid må fokusere på det. Jeg er heller ikke helt a-4,og mange som ikke er. Ja,det kan være at en undres og føler seg litt sånn alene iblant:-) men vi må godta at alle er spesielle på sin måte. Det er ikke noe en trenger ha så mye fokus på. Det blir selvopptatt til slutt. Jeg forstår egentlig ikke hva du vil frem til. Det er selvopptatt å fokusere på at man er annerledes, og at man har en diagnose? Anonymkode: a777f...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #11 Del Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forstår egentlig ikke hva du vil frem til. Det er selvopptatt å fokusere på at man er annerledes, og at man har en diagnose? Anonymkode: a777f...c5c Ja,det kan bli selvopptatt ja. Fokuset kan liksom rettes litt utad. Da ser man jo at alle har sitt. For sånn er det. Kanskje det kan hjelpe litt også? Men nå er det meg som snakker,og en trenger ikke være enig. Jeg sier bare hva jeg mener. Jeg liker å ha fokus rettet utad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Del Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Nei,slutt da. Jeg vet om diagnoser,men hvorfor behandle andre som unormale? Det er et vidt spekter av menneskelige særegenheter og egenskaper. Alle er like normale. Hva mener du med å behandle noen som unormale? Hvor tar du det fra? Det er ikke det som er poenget med diagnoser. Når det gjelder asperger er det veldig vanlig med depresjon og angst, og noen havner derfor hos spykolog der de får en diagnose som hjelper dem å forklare hvor angsten og depresjonen kommer fra Akkurat nå, NotNaomi skrev: Ja,det kan bli selvopptatt ja. Fokuset kan liksom rettes litt utad. Da ser man jo at alle har sitt. For sånn er det. Kanskje det kan hjelpe litt også? Men nå er det meg som snakker,og en trenger ikke være enig. Jeg sier bare hva jeg mener. Jeg liker å ha fokus rettet utad. Dette blir som å si at dersom du brekker beinet er du selvsentrert om du tar på gips. Det er bare å rette blikket utover så vil foten din bli magisk bra igjen Anonymkode: c19ae...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #13 Del Skrevet 4. juni 2017 ops, spykolog. Anonymkode: c19ae...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #14 Del Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Nei,slutt da. Jeg vet om diagnoser,men hvorfor behandle andre som unormale? Det er et vidt spekter av menneskelige særegenheter og egenskaper. Alle er like normale. Det er vel en grunn til at vi forsker mer og mer om diagnoser og får mer muligheter til å hjelpe mennesker som trenger det. Kjenner selv noen som er autist ( høytfungerende) og er en lynende intelligent dame. Foreldrene hennes valgte å aldri fortelle henne om diagnosen, og hun sliter den dag i dag med det, men har det mye bedre nå som hun kan finne ut av hvem hun er. Det er veldig tøft å gå rundt og være innmari annerledes og ikke fatte hvorfor. Anonymkode: a777f...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #15 Del Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Ja,det kan bli selvopptatt ja. Fokuset kan liksom rettes litt utad. Da ser man jo at alle har sitt. For sånn er det. Kanskje det kan hjelpe litt også? Men nå er det meg som snakker,og en trenger ikke være enig. Jeg sier bare hva jeg mener. Jeg liker å ha fokus rettet utad. Jeg synes du virker veldig selvopptatt selv faktisk. Du ser jo bare ditt snevre synspunkt. Anonymkode: a777f...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #16 Del Skrevet 4. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel en grunn til at vi forsker mer og mer om diagnoser og får mer muligheter til å hjelpe mennesker som trenger det. Kjenner selv noen som er autist ( høytfungerende) og er en lynende intelligent dame. Foreldrene hennes valgte å aldri fortelle henne om diagnosen, og hun sliter den dag i dag med det, men har det mye bedre nå som hun kan finne ut av hvem hun er. Det er veldig tøft å gå rundt og være innmari annerledes og ikke fatte hvorfor. Anonymkode: a777f...c5c Ja,Jeg skjønner det! Har opplevd det selv. Og selvfølgelig bør en selv vite. Men derfra til å dyrke det er to forskjellige ting. Og igjen: hvis en retter blikket utad og vil se mennesker,så oppdager en at alle har sitt. Syns det var like mye hjelp som å gruble over min "annerledeshet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #17 Del Skrevet 4. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du virker veldig selvopptatt selv faktisk. Du ser jo bare ditt snevre synspunkt. Anonymkode: a777f...c5c Ok. Hvorfor virker jeg selvopptatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #18 Del Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Ja,Jeg skjønner det! Har opplevd det selv. Og selvfølgelig bør en selv vite. Men derfra til å dyrke det er to forskjellige ting. Og igjen: hvis en retter blikket utad og vil se mennesker,så oppdager en at alle har sitt. Syns det var like mye hjelp som å gruble over min "annerledeshet". Ok, la oss si moren din dør. Du retter blikket utover og ser at en ung mann mistet hele familien i krig. Ble du magisk kvitt tristheten over at moren din døde? Anonymkode: c19ae...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 4. juni 2017 #19 Del Skrevet 4. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, la oss si moren din dør. Du retter blikket utover og ser at en ung mann mistet hele familien i krig. Ble du magisk kvitt tristheten over at moren din døde? Anonymkode: c19ae...b2e Eh,dette var et helt merkelig argument! Når skrev jeg at mennesker ikke kan sørge?? Jeg har sørget jeg også,og er vel der enda. Har syntes skikkelig synd på meg selv. Men,Jeg tenker generellt. Syns det er en uting å være så opphengt i diagnoser. En stigmatiserer,og det er ikke ok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #20 Del Skrevet 4. juni 2017 4 minutter siden, NotNaomi skrev: Ok. Hvorfor virker jeg selvopptatt? Mest fordi du ikke ser ut til å se verdien i hva en diagnose kan gi et menneske. Du er bastant i ditt snevre syn. Du sier du er "lei av diagnose prat" fordi "det er så selvopptatt" å være opptatt av en diagnose man har. Lurer veldig på hvordan du ter deg rundt de to vennene dine som har diagnoser. Blir du "lei" av dem om de snakker om diagnosen sin? Har du sagt at de er selvopptatt som forteller om den? Anonymkode: a777f...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå