Gå til innhold

Avlyse ferie pga terror?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og samboeren skal reise til London om litt over to uker. En ferie som ble bestilt for lenge siden og som vi gledet oss veldig til, men som vi nå gruer oss veldig til. Får klump i magen av å tenke på det og når alle rundt oss sier at vi må "være forsiktige og holde oss unna folkemengder" og "være på plasser vi kan løpe fra ifall det kommer en bil eller lignende" så er det ikke noe greit lengre. Vi fikk ikke med avbestillingssforsikring når vi bestilte, men å tilbringe 8 dager i London om to uker virker uutholdelig. Det er ikke noe greit å være redd og usikker. I tillegg har jeg en liten spire i magen som gjør at jeg er ekstra usikker. Vi blir jo selvsagt å være på de typiske turistplassene... Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Kjipt at masse penger skal gå i dass, men vi vil ikke reise til en plass som har hatt så mange tilfeller av uro i det siste... 😪

Anonymkode: 23d92...97d

Ikke tenk på det, da får dere aldri reist noen plass! Ærlig talt. Skjønner dere er redde for at noe kan skje, men hva er oddsen for det? Reis og kos dere på ferien. Sunn fornuft må man uansett ta.. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner dere ikke at hun er gravid og redd. Hadde dere vært gravide og reist til et land med Zika-viruset, for eksempel?

Det er jo bare sporadiske enkelttilfeller, og bruker man myggmiddel, så skjer det ikke noe....

Ærlig talt, Brasil har to hundre millioner innbyggere, og det ble bare født 2400 hjerneskadde barn. Større risiko for at du havner i en trafikkulykke, enn at du skal bli smittet.

Det jeg skrev over kan inneholde sarkasme.:ironi:

http://www.dagbladet.no/nyheter/viruset-kan-ha-fort-til-hjerneskade-hos-flere-tusen-barn-na-ber-usa-gravide-om-a-holde-seg-unna-14-land/60536921

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg var i Paris i fjor sommer, vi reiste dit en ukes tid etter angrepet i Nice. 

Det var tydelig høy beredskap, med mye tungt bevæpnet både politi og militært personell i gatene, spesielt i områder med mye turister.  Det var også økte sikkerhetstiltak på turistattraksjonene (veldig likt sikkerhetskontrollen på flyplassen med å sende vesker gjennom røngenmaskin og å gå gjennom metalldetektor).  Vi følte oss ikke utrygge og hadde en kjempefin ferie.

Reis og kos dere!  Bruk sunn fornuft og det går nok helt fint.

Anonymkode: fc915...393

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, ops2 skrev:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/06/04/Forsikringsselskaper-dekker-hjemreise-for-n

25 minutter siden, ops2 skrev:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/06/04/Forsikringsselskaper-dekker-hjemreise-for-nordmenn-i-London-14825069.ece

Flere forsikringsselskaper opplyser at de vil dekke både avbestilling av London-tur denne uka og kostnadene for hjemreise fra London etter terrorangrepet. 

ordmenn-i-London-14825069.ece

Flere forsikringsselskaper opplyser at de vil dekke både avbestilling av London-tur denne uka og kostnadene for hjemreise fra London etter terrorangrepet. 

Det der gjelder vel bare avbestilling for de som skal reise tilogmed 9 juni? Altså i nærmeste framtid...  🤔😣  

Anonymkode: 23d92...97d

AnonymBruker
Skrevet

Den statistiske sjansen for å oppleve terror er liten. Dessuten som mange andre sier, så er beredskapen skjerpet i tiden fremover. Ville ikke ofret det en tanke:) Kos dere på London tur:)

Anonymkode: b60d1...a12

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, ops2 skrev:

Skjønner dere ikke at hun er gravid og redd. Hadde dere vært gravide og reist til et land med Zika-viruset, for eksempel?

Det er jo bare sporadiske enkelttilfeller, og bruker man myggmiddel, så skjer det ikke noe....

Nei, du har et poeng, så da får man holde seg unna land der det kan skje terror. Skal vi se...

(dette innlegget kan også inneholde sarkasme)

Anonymkode: f820a...9fc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har et poeng, så da får man holde seg unna land der det kan skje terror. Skal vi se...

Rorbuferie i Lofoten kan anbefales. Ellers har jeg sluttet å reise på badeland i Sverige, da overgrep på badehus mot barna mine er like sannsynlig som at det kan regne. Ikke flere besøk i badeland, kun på hoteller med svømmebasseng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, ops2 skrev:

Rorbuferie i Lofoten kan anbefales. Ellers har jeg sluttet å reise på badeland i Sverige, da overgrep på badehus mot barna mine er like sannsynlig som at det kan regne. Ikke flere besøk i badeland, kun på hoteller med svømmebasseng.

Og aller farligst er det hjemme, der de fleste ulykker skjer. Så jeg anbefaler hotell, i hvert fall til barna er voksne :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og aller farligst er det hjemme, der de fleste ulykker skjer. Så jeg anbefaler hotell, i hvert fall til barna er voksne :) 

Derfor er det også helt trygt å sende hjem asylsøkere. Det er langt større sjanse for  å bli drept av trafikken i Kabul enn av et terrorangrep.

Anonymkode: 67877...a4e

• Liker 1
Gjest Newroz
Skrevet

Ja, det kan skje. Det kan skje her hjemme også. Om du og din fanilie blir rammet er helt tilfeldig. Sannsynligheten for at det skal skje er imidlertid forsvinnende liten.

Om du vil være helt trygg på og ikke bli rammet av terror tror jeg at du må reise opp til ei hytte på fjellet. Det er nok dessverre større sannsynelihet for at dere dør i en bilulykke på vei til hytta. 

Forstår at du er redd, men ikke la redselen ødelegge ferien din. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også til London om to uker, på konsert. Jeg kommer til å dra, selv om jeg ikke gleder meg akkurat... Og jeg synes ikke det er noen trøst i at det er større sannsynlighet for å dø i en bilulykke, det er jo en ulykke, terror er planlagt.

Anonymkode: afa78...28e

Men du er like dø uansett. Og det er vel det man frykter mest? 

Jeg synes også det er noe feil med sammenligningen mellom bilulykker og terror, men jeg tror ikke folk prøver å sammenligne handlingene, de er utrolig forskjellig. En er en villet voldshandling utøvd for å spre frykt, en annen er sånt som bare skjer. Jeg tror folk prøver å vise til hvordan vi stadig utsetter oss for fare hver eneste dag, og at selv om vi vet at det er risiko for brann og bilulykker så er ikke dette noe vi går og er redde for, ikke at disse tingene er sammenlignbare med terror sånn ellers, men at risikoen for dødsfall er sammenlignbar. Vi kan gå rundt og være redd for alt som kan skje, men det hjelper oss overhodet ikke.

Jeg vil heller reise og være fri og leve livet mitt til jeg dør i et voldelig angrep, enn å plutselig en dag dø på vei til butikken fordi jeg til slutt MÅTTE ut for å skaffe noe brød, etter månedsvis i isolasjon hjemme. På en reise i London er det større sjanse for at du dør i et uhell enn at du dør i en villet voldshandling, men ingen av dem er det lurt å la seg selv være redd for. 

Samtidig er det forståelig at folk er redde. Med den dekningen dette får i media er det ikke rart at frykten sprer seg som ild i tørt gress. Synes media burde ta selvkritikk på dette. 

Anonymkode: 82237...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får man flytte inn i en hule et gudsforlatt sted. ABB var jo mannen bak terror på norsk jord. Hvem vet hvilke andre som tenker på det samme? 

Anonymkode: 55fe2...3a6

Skrevet

Dette er noe dere må bestemme selv, helt alene. Ingen andre er og bør være ansvarlige for det valget. Så fremst jeg har sett har @Overrasket et veldig godt svar og ikke uten grunn. I disse områdene er det mye færre innvandrere enn i London og du kan faktisk få en autentisk følelse av hva England er og kanskje en gang var. Ellers bestill reiser til Øst-Europa, f.eks. Polen, Ungarn, Slovakia og Baltikum. Fantatstiske steder å besøke. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@Overrasket er Oppegående og den med beste svaret i tråden. 

Anonymkode: 55fe2...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber rett ved London Bridge, og jeg føler meg ikke redd. Sjokkerende at det skjer, men hverdagen fortsetter for de fleste av oss og vi kan ikke gå rundt å være redd for alt som kan skje...Jeg kan ikke la det hemme livet mitt. 

Anonymkode: b4008...02d

Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Hadde dere tatt med dere barn, så hadde jeg anbefalt å ikke dra, men siden det bare er din samboer og deg, synd jeg du skal dra og kose deg kjempe masse!

Jeg mener at man ikke skal la frykten for terror kontrollere for mye, fordi det da betyr at terroristene har fått sine ønsker oppfylt. Dessuten, så er jeg av den oppfatning at det er mindre sannsynlighet for nytt terorangrep så nærme et "gammelt" et. Større sannsynlighet for terrorangrel jo lenger tid siden det gamle. Det kan godt være min oppfatning er feil da.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de vinner ikke. De vinner kun hvis de får drept folk. De ønsker ikke å skremme, de ønsker at folk skal myldre i gatene så det er lett å få drept flest mulig.

Anonymkode: be015...82e

Målet til terror er terror (terror betyr frykt). Mordet er bare verktøyet for å få folk redde. Det finnes betydelig mer effektive måter å ta livet av masse mennesker på enn det en terrorist bruker. Tvert imot tar terrorister ofte livet av færre mennesker enn de kunne ha gjort. 

ts: du kan like eller mislike det, men samtlige storbyer, maktsentra, samlingssteder og transportsenter i Europa er et sannsynlig terrormål for tiden. Og når jeg sier "for tiden" så tenker jeg en tidshorisont på 5-10 år fremover. Minst. Det at terror (helt sikkert) kommer til å skje igjen i London, Oslo, Stockholm og andre byer betyr ikke, på noe vis, at det er sannsynlig at du kommer til å bli drept eller skadet i terror. Det er meget usannsynlig. Å kjøre til flyplassen er statistisk mye farligere, men det er verken du eller jeg redd for. Redselen din for terror er med andre ord irrasjonell. Dra til London. Ha det gøy. Og ikke vær redd for bilturen heller. ;) 

Anonymkode: 3cfdd...003

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, jeg skjønner godt hvorfor folk kan føle frykt mtp eventuell feriereise til London og andre populære terrormål. Bodde der i 12 år , fartet tusenvis av timer på undergrunnen og har masse gode venner som bor i byen. Men jeg håper reisen deres går som planlagt, selv om dere kan ta enkle forholdsregler. La ikke frykten vinne. 

Dangfart er jo en naiv bergenser som hygget seg i London, og kanskje vi har noe å lære av den eksentriske typen. Men det er ingen tvil om at reiseselskapene må være fornøyd med en slik serie som kan promotere London på en humoristisk måte. Her er det jammen ikke mye frykt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...