AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #1 Skrevet 4. juni 2017 Hei! Jeg og samboeren skal reise til London om litt over to uker. En ferie som ble bestilt for lenge siden og som vi gledet oss veldig til, men som vi nå gruer oss veldig til. Får klump i magen av å tenke på det og når alle rundt oss sier at vi må "være forsiktige og holde oss unna folkemengder" og "være på plasser vi kan løpe fra ifall det kommer en bil eller lignende" så er det ikke noe greit lengre. Vi fikk ikke med avbestillingssforsikring når vi bestilte, men å tilbringe 8 dager i London om to uker virker uutholdelig. Det er ikke noe greit å være redd og usikker. I tillegg har jeg en liten spire i magen som gjør at jeg er ekstra usikker. Vi blir jo selvsagt å være på de typiske turistplassene... Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Kjipt at masse penger skal gå i dass, men vi vil ikke reise til en plass som har hatt så mange tilfeller av uro i det siste... 😪 Anonymkode: 23d92...97d
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #2 Skrevet 4. juni 2017 Om to uker ståheien over. London vil være skjerpet på beredskap i mange uker framover og sånn sett er det et trygt sted å reise. *Alle* storbyer har en potensiell risiko for terror, alle reiser har den potensielle risikoen. Den var der når dere bestille reisen, og den er ikke større nå, kanskje heller mindre. Anonymkode: 46b76...f6a 26
dillyduzit Skrevet 4. juni 2017 #3 Skrevet 4. juni 2017 Mitt synspunkt er vel at det er tryggere å reise rett etter en terroraksjon, for beredskapen er jo da på høyeste nivå. Men lar du deg skremme, så vinner jo de. Reis og ha det hyggelig. 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #4 Skrevet 4. juni 2017 Hei, TS. I fjor reiste jeg til utlandet. Med min familie. Jeg var livredd for terror og så for meg alle mulige scenarier i hodet mitt. Hva jeg skulle gjøre hvis dét og dét skjedde. I månedsvis i forveien. Så forstår dine følelser ganske godt. Imens jeg var på ferie, skjedde det et terrorangrep i Frankrike. Det gjør det hver gang jeg er på ferie i det store utland, da jeg var i 2004 skjedde det også. Det er naturlig å tenke på det når det skjer så ofte. England, og London, er veldig utsatt. Du har reelle tanker. Ærlig talt så hadde jeg ikke dratt, fordi jeg tenker som deg. Men samtidig så er det, som en annen nevner, ganske sikkert der etter et terrorangrep. Beredskapen er høyere nå enn tidligere, så sjansen for at noe skjer er vel igrunn liten nå, sammenlignet med for noen dager siden. Dét kan og bør du tenke på. Så er det jo alltid greit å være obs uansett hvor man er hen. Jeg forstår hva du tenker veldig godt, men et er jo synd hvis det ødelegger ferien deres. Både det å dra, og det å ikke dra. Er jo ikke noe ålreit å feriere om man går rundt og er livredd hele tiden Anonymkode: be015...82e 3
Grønt blad Skrevet 4. juni 2017 #5 Skrevet 4. juni 2017 Jeg hadde reist. Det er alltid en viss fare for terrorangrep i store byer, men det er ikke større terrorfare om to uker enn det det var for en uke eller måned siden. Sikkerheten skjerpes nok i tillegg slik at det antakelig er mer sikkert om to uker. London har masse å by på, og er du fortsatt litt nervøs, trenger dere ikke oppsøke de aller mest populære områdene. Kanskje dere finner noen bortgjemte perler som dere ellers aldri ville oppsøkt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #6 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, dillyduzit skrev: Mitt synspunkt er vel at det er tryggere å reise rett etter en terroraksjon, for beredskapen er jo da på høyeste nivå. Men lar du deg skremme, så vinner jo de. Reis og ha det hyggelig. Nei, de vinner ikke. De vinner kun hvis de får drept folk. De ønsker ikke å skremme, de ønsker at folk skal myldre i gatene så det er lett å få drept flest mulig. Anonymkode: be015...82e 8
Gjest Overrasket Skrevet 4. juni 2017 #7 Skrevet 4. juni 2017 (endret) Jeg har besøkt Paris og andre deler av Frankrike i år. Litt den samme problemstillingen, i lys av all terroren i Paris over de siste par årene. Men jeg dro, fordi jeg nekter å gå rundt og bære på frykt. Under dagene i Paris følte jeg meg faktisk veldig trygg, og jeg brukte ikke noe ekstra tankekraft på den økte risikoen. Det var en flott tur, og jeg var overrasket over hvor hverdagslig og avslappende byen føltes. Jeg er litt usikker på hva du mener med dette: "når alle rundt oss sier at vi må "være forsiktige og holde oss unna folkemengder" og "være på plasser vi kan løpe fra ifall det kommer en bil eller lignende" så er det ikke noe greit lengre." Dette er bare fornuftige råd, og gjelder overalt, hvor som helst, til enhver tid, også innenlands i Norge. Det er bare tiden vi lever i, og ikke i seg selv en grunn for ikke å reise. Jeg prøver ikke å fortelle deg hva du bør gjøre. Det er helt opp til deg. Men vi er ikke mer trygge noen steder i dag. Vi kan enten leve livet vårt med litt større varsomhet og årvåkenhet enn før, eller la terroren begrense oss i hverdagen. Til slutt kan du vurdere å bruke flybillettene, men ikke dra til London. Jeg kjenner Sør-Vest-England veldig godt. Lander dere på Heathrow? Ta direktebussen fra Heathrow vestover, heller enn å dra inn til London. Du kan ta buss til små byer og landsbyer, som f.eks. Bath, eller rundt Bath (som Bradford-on-Avon eller Wells), eller ta tog og buss inn i Wales eller Cornwall. Alt dette er vel verdt en reise, og områder som ikke er noe mer "farlige" enn Ørsta, Florø og Sogndal. Endret 4. juni 2017 av Overrasket
ops2 Skrevet 4. juni 2017 #8 Skrevet 4. juni 2017 Ja, for beredskapen ble vel ikke høynet etter siste angrep på Tower Bridge? Beredskapen ble vel ikke økt etter Manchester? - AHA, så derfor skjedde det siste angrepet, det var ikke høy nok beredskap! ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sannsynligheter er stor for at du kommer hjem helt uskadd, men at du har gått rundt og vært på vakt i 8 dager. Jeg var i London i februar, altså før den siste terroren, og det var allerede veldig strengt. For å komme inn på noen attraksjoner med veske eller sekk, måtte du åpne den og la vaktene lete gjennom. Væpnet politi over alt. Jeg gikk selv innenfor sperringene som sto på kanten av fortauene. (granittklosser) Og dette var i februar. Ikke nå, under Ramadan. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #9 Skrevet 4. juni 2017 Jeg var en uke i London uka etter terroren i 2005. Var 24 og reiste med søsteren min som nettopp hadde fylt 18. Måtte love foreldrene våre å ikke ta banen der, og det var jo også mange stengte stasjoner. Men jeg følte meg utrolig trygg der. Streng sikkerhet overalt. Tog, busser, utesteder, London Eye, inne på stasjonene. Vi tok bana etter kanskje 3 dager likevel, og det føltes veldig trygt og oversiktlig. Har vært mye i London tidligere, og det var stor overgang til den strenge sikkerheten. Så jeg tenker vel at i tiden etter et terrorangrep er ekstra trygg. Anonymkode: c9ff3...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #10 Skrevet 4. juni 2017 Et terrorangrep (eller blind vold) kan du bli utsatt for hvor som helst, fly kan styrte, båter kan synke, brann kan oppstå hjemme og på hotell, du kan havne i en bilulykke, få hjerneblødning osv, osv. Skal man gå rundt og være redd for alt blir livet veldig begrenset. I London er det langt over ti millioner mennesker daglig, og det er mange mulige terrormål. Sannsynligheten for at akkurat du skal være på et av dem i akkurat de minuttene det tar å gjennomføre et angrep er mikroskopisk. Anonymkode: b18c8...438 7
Fashionistaen Skrevet 4. juni 2017 #11 Skrevet 4. juni 2017 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #12 Skrevet 4. juni 2017 Jeg skal også til London om to uker, på konsert. Jeg kommer til å dra, selv om jeg ikke gleder meg akkurat... Og jeg synes ikke det er noen trøst i at det er større sannsynlighet for å dø i en bilulykke, det er jo en ulykke, terror er planlagt. Anonymkode: afa78...28e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #13 Skrevet 4. juni 2017 I følge forskere er det forsvinnende liten sjans for å bli rammet av terror. Og når det skjer er det viktig at man lever som normalt. Hvorfor ikke flere asylsøkere blir sendt hjem er for meg en gåte. For det første er det forsvinnende liten sjans for å bli rammet, som for eksempel i Afghanistan. For det andre er det viktig at afghanere lever som normalt, ellers vinner terroristene. Jeg blir skeptisk til denne inkonsekvente kommunikasjonen. Så "eksperters" råd ville jeg holdt meg langt unna. Ta dine egne valg, og føl deg presset til å "leve som normalt". Anonymkode: 67877...a4e 7
Charlotteul Skrevet 4. juni 2017 #14 Skrevet 4. juni 2017 Blir litt overrasket over hvor naive folk er. "Terrorberedskapen har økt", ja og så? De kan ikke stoppe alle biler som kjører, de kan ikke be om å få se på innsiden av alle mistenkelige store jakker. "Det er større sjanse for å bli drept i en bilulykke", ja, si det til ofrene som har blitt drept hittil i år. Når terrorberedskapen i England er større enn de fleste land i Midtøsten, da må det vitterlig ringe noen bjeller snart. "Ikke bli hjem, da vinner terroristene", altsååå... alternativet er å bli drept - for å sette det på spissen. Er den musikalen om tre dager i London virkelig SÅ bra, at du setter livet ditt på spill? Jeg blir sikkert stemplet som en rasist som prøver å skape frykt, men det får så være. Sannheten er stygg og skummel, men det er realiteten. Folk må få opp øynene. Så snart du setter foten på Heathrow er du et potensielt offer, sånn er det bare. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #15 Skrevet 4. juni 2017 Synd at så mange lar terrorister vinne over dem. Anonymkode: 22672...180 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #16 Skrevet 4. juni 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et terrorangrep (eller blind vold) kan du bli utsatt for hvor som helst, fly kan styrte, båter kan synke, brann kan oppstå hjemme og på hotell, du kan havne i en bilulykke, få hjerneblødning osv, osv. Skal man gå rundt og være redd for alt blir livet veldig begrenset. I London er det langt over ti millioner mennesker daglig, og det er mange mulige terrormål. Sannsynligheten for at akkurat du skal være på et av dem i akkurat de minuttene det tar å gjennomføre et angrep er mikroskopisk. Anonymkode: b18c8...438 Du har en mye mye mye mye mye mye større sjanse og bli utsatt for blind vold enn et terrorangrep. Anonymkode: 22672...180 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #17 Skrevet 4. juni 2017 Flere forsikringsselskaper opplyser at de dekker avbestilling av reiser til London til og med 9. eller 11. juni. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorangrepet-ved-london-bridge/forsikringsselskaper-dekker-hjemreise-for-nordmenn-i-london/a/24021560/ Anonymkode: c1cac...f6c 2
Iguana Skrevet 4. juni 2017 #18 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og samboeren skal reise til London om litt over to uker. En ferie som ble bestilt for lenge siden og som vi gledet oss veldig til, men som vi nå gruer oss veldig til. Får klump i magen av å tenke på det og når alle rundt oss sier at vi må "være forsiktige og holde oss unna folkemengder" og "være på plasser vi kan løpe fra ifall det kommer en bil eller lignende" så er det ikke noe greit lengre. Vi fikk ikke med avbestillingssforsikring når vi bestilte, men å tilbringe 8 dager i London om to uker virker uutholdelig. Det er ikke noe greit å være redd og usikker. I tillegg har jeg en liten spire i magen som gjør at jeg er ekstra usikker. Vi blir jo selvsagt å være på de typiske turistplassene... Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Kjipt at masse penger skal gå i dass, men vi vil ikke reise til en plass som har hatt så mange tilfeller av uro i det siste... 😪 Anonymkode: 23d92...97d Det er sjeldent at de slår til igjen så kort tid etter. De venter gjerne til ting roer seg og folk aner fred og ingen fare... og mest sannsynlig et helt annet mål. Bare hold dere unna store folkemengder, så går det nok bra. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. juni 2017 #19 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, dillyduzit skrev: Mitt synspunkt er vel at det er tryggere å reise rett etter en terroraksjon, for beredskapen er jo da på høyeste nivå. Men lar du deg skremme, så vinner jo de. Reis og ha det hyggelig. Signerer dette.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2017 #20 Skrevet 4. juni 2017 Har vært i London mellom forrige og dette terrorangrepet, og jeg tenkte faktisk ikke på det en eneste gang! Koste oss, masse mennesker er det overalt i London, men det er en del av det å dra dit! Tar t-banen hver dag til jobb, kan like godt skje her! Jeg synes det er helt forferdelig at det er blitt slik, men jeg nekter å la det styre livet mitt! Så dra og kos dere, London er fantastisk❤️ Anonymkode: 42103...8d7 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå