Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #1 Del Skrevet 2. januar 2005 Hei igjen, Nå er Anthon blitt godt kjent hjemme, og vi skal begynne å trene ham til å være litt alene. Noen gode råd? Han har bur og inngjerding på kjøkkenet. En ting til. Han sover ennå ikke gjennom en hel natt uten å klynke. Og han har aldri sovet alene (har vært på hytta osv). Jeg ligger med ham (jeg på madrass og han i bur) på gulvet på kjøkkenet, og han våknet ti ganger og hylte. Ovrså han og han ga seg etter en liten stund, men pån igjen en time senere. Noen råd til meg her? HJELP! Skal jeg bare la han ligge på kjøkkenet og gå inn på soverommet og legge meg? Takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2005 #2 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg fikk selv valp for 4 dager siden og har valgt en helt annen løsning. Jeg har valpen i senga - og min prioritering er og skape trygghet. Men jeg har også en hund som alltid skal ligge i senga. Jeg har også bur. Det har vi så smått begynt litt med. Jeg har gnagebein som ligger i buret. Når valpen har sovnet på fanget mitt har jeg lagt han inn i buret (med åpen dør) og sittet ved siden av og hatt hånden inni. Nå går valpen selv inn og legger seg for å gnage på beinet der inne....... riktignok i korte perioder - men jeg fortsetter som jeg har begynt og sitte der og legge han inn. Jeg kommer ikke til å lukke døren før han er helt trygg på å være der. Da kommer jeg til å fjerne meg sakte men sikkert vekk fra buret sukssesivt til jeg er ute av syne og til slutt øke tid suksessivt. Benytt de av de "rolige" periodene valpen har - de periodene hvor han holder på å sovne - sitt i nærheten til han har sovnet. Ingen vits og prøve og øve på dette i "turbo"-tider. Betingelsene for å lykkes er trygghet og ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2005 #3 Del Skrevet 2. januar 2005 Når du snakker om natta og du ligger på madrass ved siden av buret. Et alternativ er å begynne i en litt annen ende. Ha valpen på madrassen til den sover hele natten. Når det er gjennomført og fungerer kan du putte den inn i buret og ligge ved siden av..... Når de er små søker de varme og trygghet - men dette kan "avvennes" på dagtid i "høneblund" tider - og derav går avvenning om natten lettere og fortere. Det er viktig å være fokusert på en liten detalj av gangen i slike "innlæringsfaser" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2005 #4 Del Skrevet 2. januar 2005 Klynking vil det alltid bli den første tiden. Hunder er sosiale dyr og vil helst være sammen med oss hele tiden. Sett hunden i buret, gi den gjerne en godbit og gå ut i 5 minutter. Lukk ørene for evt. klynking. Neste gang utvider du til 10 minuttet.. et kvarter osv. Etter en liten stund drar du og handler. Jeg tror at det kan være lurt å la hunden sove i samme rom som dere i begynnelsen, uten bur. Og når den har blitt trygg i buret sitt på dagtid, så kan du prøve igjen. Dette er ikke noen morsom jobb. Men det går over i de fleste tilfeller. Noen hunder takler ikke bur og blir helt hyper. Kjenner flere som måtte gi opp etter en stund. Men om hunden bvare klynker, så er du ikke i faresonen Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #5 Del Skrevet 2. januar 2005 Takk for alle råd! Anthon er allerede trygg i buret og går inn der når han vil sove litt, eller leke med et bein eller en annen leke. Han ligger faktisk i buret nå og ruller seg rundt. Han lå veldig fint i buret om natten helt til jeg var så dum på nyttårsaften og hadde ham i sengen hele natten. Dumme meg. Han var jo ikke en gang redd for rakettene! Blir nok kjøkkenet i dag også, men med meg utenfor synsvidde. Skal klare å overse klynkingen, men det blir nok lite med sammenhengende søvn... Men det gjør ikke noe. Gikk med han i bånd for første gang i dag og det gikk supert. Trengte ikke en gang å introdusere ham for det først. Stueren er han også i ferd med å bli. Bare vi leser signalene hans... Flink gutt. I dag har vi også startet med å gi ham mat til faste tider, og han sitter nå på kommando. Det bedrer seg. Han er jo ikke ti uker ennå. Kom gjerne med flere råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2005 #6 Del Skrevet 6. januar 2005 Det vi har gjordt med vår lille røver er å sette på radion og mens han sover går jeg f.eks opp og er rydde etc. 1 ca 30 min.. Stort sett sover han hele tiden, men om han våkner hører han at det er noen der og han bare ligger å titter.. Vi har vært borte fra han en gang, da var vi vekk i et kvarter. Vi la han i buret med leker og et griseøre, da vi kom hjemm lå han å tygde infernalsk på øret.. *ler* Bare for å få en mye start liksom.. Men husk å ikkegi mer en 2 ører i uka, ellers går det utover magen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #7 Del Skrevet 6. januar 2005 Takk Becca! Jeg sover fremdeles ved siden av ham på kjøkkenet. I natt våknet han én gang, og det var da avisen dunket ned i postkassen kl 05:30. La en hånd inn i buret hans, og han falt til ro med en gang. Våknet ikke før matfar la seg ved siden av meg på madrassen. Flytter litt og litt på madrassen, og det går veldig bra. Hittil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #8 Del Skrevet 6. januar 2005 Snakket med bestemor i stad og hun har mange råd å komme med hun også. Hun er på sin femte hund og fortalte hva hun har gjort for å vende dem til å være hjemme alene. Hun har gått utenfor ytterdøren (hunden var på kjøkkenet eller i gangen) og sagt et strengt nei hver gang hunden åpnet munnen. Det gikk visst etter et par dager. Får så mange råd at jeg blir forvirret. 1. Bør jeg la døren til buret stå oppe og la ham være på kjøkkenet med radioen på? 2. Bør jeg overse ham eller si "nei" når han bjeffer? 3. Hvor lang tid bør han være alene ad gangen? 4. Hvor ofte bør vi gjøre dette pr dag? 5. Hvor lang tid kan jeg la ham bjeffe? 6. Skal jeg vente til han sluttet å bjeffe før jeg går inn - uansett hvor lang tid det tar? 7. Bør lyset være av eller på? 8. Bør maten stå fremme? Han har domuligheter på kjøkkenet. Begynner på jobb neste uke, og bør se en bedring til da. Han blir med på jobb (spørs hvor lange dager jeg har), men må ligge på eget rom da jeg er lærer. Noen som bor i leilighet som har vært i gjennom det samme? Hva gjorde dere med tanke på naboene under denne tilvendingsperioden? Nabovarsel? Når det gjelder grisører, så har han ett som han fikk på julaften. Mesteparten er igjen... Setter pris på svar, dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betty Boop Skrevet 6. januar 2005 #9 Del Skrevet 6. januar 2005 1. Hvis han er vant til å ha burdøren åpen er det sikkert lurt å ha den åpen, ellers ville jeg hatt den igjen - mange hunder blir stresset av å ha for stort område når de er så unge. 2. Jeg ville oversett han når han bjeffet, ellers tror han at han får oppmerksomhet hvis han bjeffer. 3. + 4. Du må venne han til å være alene veldig gradvis. Det er fint om du klarer å gå ut av rommet og komme tilbake før han begynner å bjeffe. Etterhvert vil han skjønne at du alltid kommer tilbake. Begynn med 10 sekunder, så 30 sek, så 1. minutt. Etterhvert kan du gå en kjapp tur i butikken. 5. + 6. Du bør ikke gå inn til han før han slutter å bjeffe, men i begynnelsen må du gå inn med det samme han slutter å bjeffe. 7. Vi har et lite lys på (under avtrekksviften på kjøkkenet) + lys fra vinduet. 8. Vi har ikke mat stående ute. Gi han noe godt når du går så han har noe å være opptatt av annet enn at du går. Vi gir fortsatt hunden vår godteri i buret som han får lov til å spise når vi går - han er nå kjempeutålmodig og vil at vi skal komme oss ut så kan får spise godiset sitt - og det er jo bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #10 Del Skrevet 6. januar 2005 Neimen, er du her også Miss Boop? Takk for svar. Nå har han faktisk gått ut på kjøkkenet og lagt seg i buret. Døra henger ned, men han har likevel gått inn der og lagt seg :-) . Begynner på jobb neste uke og lurer litt på hvordan vi skal gjøre det... Forhåpentligvis klarer han å ligge tre kvarter i buret ad gangen. Tvi tvi. Han skal være med far på jobben i morgen, så da får han litt trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betty Boop Skrevet 6. januar 2005 #11 Del Skrevet 6. januar 2005 Jepp, Oscar krevet at jeg henger på Kjæledyr-forumet også! Han synes mamma er litt opphengt i gifteplanene sine for tiden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 7. januar 2005 #12 Del Skrevet 7. januar 2005 Hei Hannemor! Hvorfor ikke ha buret på soverommet? Da slipper han å ligge alene om natta, og du kan sove i din egen seng. Vi var aldri i tvil om hvor Timmy skulle ligge da vi henta han, så han har sovet i senga fra dag 1. Etterhvert når han ble litt mere selvstendig lå han kun på gulvet i senga si. Vi har alltid mat stående fremme til Timmy slik at han kan spise når han vil, og det har fungert veldig greit. Han får også masse godbiter han må søke etter når vi drar hjemmefra og han er alene. Han DIGGER det... Han har også tilgang til hele leiligheta når vi er borte. Vi begynte med å ha han bare på soverommet der han også kan sitte å titte i vinduet hele dagen, men han gjorde ingenting galt, så da fikk han tilgang til resten. Noen hunder blir stresset av å ha så stor plass, men det finner man jo ut etterhvert. Det er forresten bra at dere har vent Anthon til å være i buret. Timmy HATER det å bare prøver å klore og hyle seg ut! Grusomt å høre på! Som du ser så har man forskjellig syn på hvordan man skal "oppdra" en hund, og dere må finne det som passer best for dere :D Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 8. januar 2005 #13 Del Skrevet 8. januar 2005 Og han har aldri sovet alene (har vært på hytta osv). Jeg ligger med ham (jeg på madrass og han i bur) på gulvet på kjøkkenet' date=' [/quote'] :o Hæ? Sover du med hunden din hver natt? Holder du på med det mye lengre, blir det et sliiiiit å få han til å sove alene. (Men det er det kanskje allerede blitt? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 8. januar 2005 #14 Del Skrevet 8. januar 2005 Jepp' date=' Oscar krevet at jeg henger på Kjæledyr-forumet også! Han synes mamma er litt opphengt i gifteplanene sine for tiden! Så skjønn Oscar var!!! Hva slags rase er han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #15 Del Skrevet 9. januar 2005 Takk for svar. Natten i natt blir nok den siste jeg sovet sammen med Anthon på kjøkkenet. Madrassen var helt utenfor sysvidde og han våknet en eller to ganger, Takket være naboen under som spilte så j***ig høy musikk. Var nede kvart over fire. Han skrudde volumet ned, men bassen er jo så sinnsykt tung! Men hva mener dere jeg skal gjøre når han våkner på natten og begynnel å ule/hulke? La han forstett til de sene nattetimer? Bor i blokk og det egner seg ikke veldig da. Han skal være alene hjemme fra mandag av (i ca 3-5 timer), så da vil vel denne "separasjonsangsten" bedres? Når han våkner om morgenen og vil ut og tisse starter han å klynke litt. Da mener jeg det er greit å ta ham ut av buret. Han sover jo tross alt gjennom natten. Hva mener dere? Zavia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betty Boop Skrevet 10. januar 2005 #16 Del Skrevet 10. januar 2005 Så skjønn Oscar var!!! Hva slags rase er han? :hjerter2: Stolt mamma :hjerter2: Han er en engelsk cocker spaniel. Han er 9 måneder på bildet - nå er han litt over 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 10. januar 2005 #17 Del Skrevet 10. januar 2005 Hannemor: Hvorfor har du han på kjøkkenet og ikke på soverommet? Hadde du hatt han på soverommet kunne du sovet i din egen seng, og samtidig hørt når Anthon klynket... Han må jo føle seg trygg... og en liten valp føler seg ikke mye trygg alene på et kjøkken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #18 Del Skrevet 10. januar 2005 Han går selv og legger seg i buret på kjøkkenet. I natt sov han på kjøkkenet og våknet to ganger. Kl 01 og kl 04. Han bjeffet, men sovnet igjen. Så den biten er grei. Er oppvokst med hunder på alle kanter og ingen av dem har noen gang sovet på soverommet. Nå er det hjemme-alene-treningen som skal i fokus. Blir intensivt i dag og kveld. Må bare vente til han våkner... Men takk for feedback! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå