Gå til innhold

Folk som nekter å slette bilder av deg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skriver lite for å hindre å bli gjenkjent. 

Er en på arbeidsplassen som tar å legger ut bilder der jeg er i bakgrunnen når jeg tydelig har sagt at IKKE gjør det. Det samme om barnet mitt er med på arbeidsplassen, ikke ha med barnet mitt. Jeg lever under private omstendigheter der enkelte folk ikke skal finne meg da fortiden min ikke er så enkel.

Personen fortsetter med å legge ut bilder. Snapchat, Facebook, Instagram og andre sosiale medier der man kan se meg eller barnet mitt i bakgrunnen. Jeg ber personen om å slette det men jeg får til svar "Vi har ingen felles venner". Og personen sletter noen ganger  bildene etter mye mas. Det blir dårlig stemning og jeg vil ikke gå til politiet, da personen er en som sprer rykter - og jeg vil ikke ha rykter over hele bygda på at jeg er kontrollfreak, har rykter nok som det er pga omstendighetene jeg bor i som er missforståtte av enkelte folk.

What to do?

Anonymkode: f7430...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cocosa

Gå likevel til politiet dersom du faktisk har forklart din kollega om situasjonen og lever på skjult adresse. Eller si fra til sjefen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et lignende problem en gang. Var en person som tok bilder av alt og alle, selv om folk sa de ikke ville bli tatt bilde av. Til slutt klikket det for meg og jeg truet med å knuse kameraet hennes. Da ga hun seg heldigvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har faktisk ikke LOV til å ta bilder av deg eller ditt avkom uten tillatelse og enda mindre lov til å legge det ut på internett uten din spesifikke tillatelse.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2/KAPITTEL_6#§45c

"Vi har ingen felles venner" er et bogus svar og det vet vi alle. Si klart ifra at det faktisk er ulovlig og med mindre vedkommende vil ha bøter eller 3 måneder i buret så skal fotograferingen og delingen opphøre.

Forklar problemstillingen til en overordnet på arbeidsplassen og at du vil det skal opphøre.
Ettersom kollegaen din tar bildene på arbeidsplassen (slik jeg forstår det på det du skriver?) så brytes jo enhvert rett til privatliv akkurat der og de er nødt til å reagere. Skulle dette ikke hjelpe eller føre til noe, tror jeg du blir nødt til å kontakte enten politi eller advokat som kan håndtere det for deg. Du har tross alt rett til privatliv og personvern, selv på arbeidsplassen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tas det så vanvittig mange bilder på arbeidsplassen? Til hvilket formål?

Jeg hadde tatt det opp med sjefen.

Anonymkode: 9ee25...048

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke. Kontakt Datatilsynet. 😀 I reglementet til kvinneguiden så står det at du selv er ansvarlig og må ta konsekvensene selv av innhold du publiserer om barn (?) eller hva enn du mener. 

Anonymkode: 90c6f...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, Emmelise skrev:

Vedkommende har faktisk ikke LOV til å ta bilder av deg eller ditt avkom uten tillatelse og enda mindre lov til å legge det ut på internett uten din spesifikke tillatelse.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2/KAPITTEL_6#§45c

"Vi har ingen felles venner" er et bogus svar og det vet vi alle. Si klart ifra at det faktisk er ulovlig og med mindre vedkommende vil ha bøter eller 3 måneder i buret så skal fotograferingen og delingen opphøre.

Forklar problemstillingen til en overordnet på arbeidsplassen og at du vil det skal opphøre.
Ettersom kollegaen din tar bildene på arbeidsplassen (slik jeg forstår det på det du skriver?) så brytes jo enhvert rett til privatliv akkurat der og de er nødt til å reagere. Skulle dette ikke hjelpe eller føre til noe, tror jeg du blir nødt til å kontakte enten politi eller advokat som kan håndtere det for deg. Du har tross alt rett til privatliv og personvern, selv på arbeidsplassen.

Nei og det er ikke lov å skrive noe rundt det heller. Folk har ingen interesse av  ukjente sitt barn eller bilder av folk, kjente eller ukjente i det hele tatt. Folk har jo privatliv. 

Anonymkode: 90c6f...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Tåpelig å drive og ta bilder på arbeidsplassen,og det er da virkelig ikke sånn at en bare kan legge ut bilder av andre som det passer dem! Så utrolig irriterende,og i ditt tilfelle veldig respektløst. Trodde det ikke var lovlig jeg da men. På offentlig sted,men ellers? Nei,gi beskjed til sjefen,eller si du vil gjøre om det ikke stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver lite for å hindre å bli gjenkjent. 

Er en på arbeidsplassen som tar å legger ut bilder der jeg er i bakgrunnen når jeg tydelig har sagt at IKKE gjør det. Det samme om barnet mitt er med på arbeidsplassen, ikke ha med barnet mitt. Jeg lever under private omstendigheter der enkelte folk ikke skal finne meg da fortiden min ikke er så enkel.

Personen fortsetter med å legge ut bilder. Snapchat, Facebook, Instagram og andre sosiale medier der man kan se meg eller barnet mitt i bakgrunnen. Jeg ber personen om å slette det men jeg får til svar "Vi har ingen felles venner". Og personen sletter noen ganger  bildene etter mye mas. Det blir dårlig stemning og jeg vil ikke gå til politiet, da personen er en som sprer rykter - og jeg vil ikke ha rykter over hele bygda på at jeg er kontrollfreak, har rykter nok som det er pga omstendighetene jeg bor i som er missforståtte av enkelte folk.

What to do?

Anonymkode: f7430...4f3

om det blir lagt ut på facebook så kan du rapportere bildet og få det slettet. jeg måtte gjøre det selv når noen på død og liv ikke respekterte at jeg ikke ville ha trynet mitt på facebook

Anonymkode: 212f6...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...