Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om psykose som om det skulle være noe skummelt og ukjent. De fleste nordmenn er psykotiske hver fredag og lørdag, og det er helt bevisst og målrettet.

Poenget er at gamle oppfatninger om cannabis som rettferdiggjorde samme behandling og straff som heroin, drap og voldtekt er gammeldags og avleggs. Hasj bør straffes på samme måte som alkohol. Men mildere enn tobakk. 

Uansett er smugling av hasj, alkohol eller tobakk noe som bør føre til lovens strengeste straff, uansett mengde. Inndragelse av profitt og rundt ti års fengsel for de største kvantaene bør være nok.

Anonymkode: 066be...0d1

Nei, de fleste nordmenn er ikke psykotiske hver fredag og lørdag. Du aner ikke hva en psykose er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å? Er ikke MINIMUM 3 (uansett omstendigheter) strengt?

Anonymkode: a1ba5...d0f

Nei det er ingenting. Det skulle vært MINST 12 år. Nei forresten. 21

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å illegalt gjøre at narkotika gjøres tilgjengelig for dem som skulle ønske å prøve/bruke det. Jeg håper ikke du nå vil møte meg med at "de ville fått tak i det likevel".  Det er ulovlig, og hver person som Cappelen bidrar dessverre til å ødelegge liv/familier og er utrolig ressurs/pengekrevende for helsevesenet og samfunnet ellers. Indirekte ødelegger han mange liv, og statskassen vår er ikke uendelig.

Det er cannabis liksom.. ikke heroin

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at det er feil med streng straff i Jensen/Cappelen-saken, men nivåene henger ikke på greip.

Når man først voldtar to uskyldige jentunger på det groveste, for deretter å drepe dem med et utall antall knivstikk, og får MINDRE straff enn det som her er lagt ned påstand om, blir jeg kvalm.

Tenk dere redselen og skrekken hos de to jentene i Baneheia når de ble utsatt for disse groteske handlingene. Tenk dere hvordan de hadde det de siste minuttene av sine uskyldige liv. Lukk øynene og se det for dere! Det er ubegripelig. Andersen er nå en fri mann, og har vært det en stund.

Aktor mener Jensen fortjener flere år mer enn Andersen. Jeg kommer aldri til å akseptere dette. Ja, det er alvorlig å smugle narko, men det vil aldri, aldri ALDRI, være en verre forbrytelse enn det vi så i Baneheia! ALDRI!

Jan Helge Andersen burde aldri noensinne ha fått se dagslys igjen!

Anonymkode: d8e02...5f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/politiet-innfoerte-50-kilo-hasj-til-norge/a/23688872/

HVEM skal isåfall straffes her da? Staten/regjering som har overordnede ansvar for politiet? En enkelt politimann som var med på oppdraget? Alle involverte kanskje? Det er tross alt 50 kg! Og bør de få strengeste straff? 21 år?

Saken endte opp henlagt. 

Anonymkode: 35faa...777

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/politiet-innfoerte-50-kilo-hasj-til-norge/a/23688872/

HVEM skal isåfall straffes her da? Staten/regjering som har overordnede ansvar for politiet? En enkelt politimann som var med på oppdraget? Alle involverte kanskje? Det er tross alt 50 kg! Og bør de få strengeste straff? 21 år?

Saken endte opp henlagt. 

Advokat Vidar Lind Iversen er forsvarer for en av de norsk-eritreiske brødrene. Han tror ikke politiet syntes 50 kilo hasj var alvorlig nok og at de ønsket mer på Metkel Betew etter all innsatsen de hadde lagt ned i saken.

– Derfor lot de hasjen gå videre ut i markedet. Jeg tror ikke de ville ha latt 50 kilo amfetamin gå, sier Lind Iversen til VG.

Interessant lesning! 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man først voldtar to uskyldige jentunger på det groveste, for deretter å drepe dem med et utall antall knivstikk, og får MINDRE straff enn det som her er lagt ned påstand om, blir jeg kvalm.

Tenk dere redselen og skrekken hos de to jentene i Baneheia når de ble utsatt for disse groteske handlingene. Tenk dere hvordan de hadde det de siste minuttene av sine uskyldige liv. Lukk øynene og se det for dere! Det er ubegripelig. Andersen er nå en fri mann, og har vært det en stund.

Aktor mener Jensen fortjener flere år mer enn Andersen. Jeg kommer aldri til å akseptere dette. Ja, det er alvorlig å smugle narko, men det vil aldri, aldri ALDRI, være en verre forbrytelse enn det vi så i Baneheia! ALDRI!

Jan Helge Andersen burde aldri noensinne ha fått se dagslys igjen!

Anonymkode: d8e02...5f9

Det er klart at drap skal straffes strengt, og 21 års fengsel kan gjerne være minimum. Det er imidlertid foreløpig ikke rom for å dømme noen til å sone uten å få se dagslys, fangene har som regel vindu på cella, og de har luftetid. Det å dømme noen til livsvarig straff i stummende mørke ville være en betydelig tilleggsstraff som ennå ikke benyttes. Dersom det innføres reell livstidsstraff, er det likevel rimelig å vurdere om mer eller mindre strenge soningsforhold kan benyttes til å differensiere straffen i henhold til alvorligheten på forbrytelsene. Isolasjon, sensorisk deprivasjon, manglende tilgang til toalett, dårlig kvalitet på mat, fastlenking etc kunne tenkes benyttet for å skjerpe straffen ut over livstid i fengsel.

Anonymkode: 7d729...9e9

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at drap skal straffes strengt, og 21 års fengsel kan gjerne være minimum. Det er imidlertid foreløpig ikke rom for å dømme noen til å sone uten å få se dagslys, fangene har som regel vindu på cella, og de har luftetid. Det å dømme noen til livsvarig straff i stummende mørke ville være en betydelig tilleggsstraff som ennå ikke benyttes. Dersom det innføres reell livstidsstraff, er det likevel rimelig å vurdere om mer eller mindre strenge soningsforhold kan benyttes til å differensiere straffen i henhold til alvorligheten på forbrytelsene. Isolasjon, sensorisk deprivasjon, manglende tilgang til toalett, dårlig kvalitet på mat, fastlenking etc kunne tenkes benyttet for å skjerpe straffen ut over livstid i fengsel.

Anonymkode: 7d729...9e9

Tortur og å nekte behov som å få mat eller kunne gå på toalettet er ikke tillatt

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, NotNaomi skrev:

Hvordan?

Antagelig fordi de selger en vare som gir en viss risiko ved bruk, akkurat som folk som selger alkohol, tobakk, våpen, motorsykler, hangglidere, utforski, dykkerutstyr, klatreutrustninger, etc etc.

Det sies jo at de fleste ulykker skjer i hjemmet så vi må vel ta med boligbyggere og meglere også.

Anonymkode: 2e64e...eaa

Gjest NotNaomi
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig fordi de selger en vare som gir en viss risiko ved bruk, akkurat som folk som selger alkohol, tobakk, våpen, motorsykler, hangglidere, utforski, dykkerutstyr, klatreutrustninger, etc etc.

Det sies jo at de fleste ulykker skjer i hjemmet så vi må vel ta med boligbyggere og meglere også.

Anonymkode: 2e64e...eaa

Ja,riktig. :-) 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, jabx skrev:

At tobakk og alkohol er lovlig er ikke noe argumentasjon for at hasj ikke skal være det.

Jeg sier ikke at det er et argument for at hasj ikke skal være lovlig (selv om jeg har en lang liste med andre grunner til at jeg ikke syns hasj skal være lovlig, jeg mener det er veldig fornuftig å la grensen gå der). Det jeg vil få frem er at Cappelen og andre smuglere vet veldig godt at det ikke er lovlig. Man kan diskutere opp i mente om hasj bør legaliseres eller ikke, men man kan ikke konkludere (som mange her virker å gjøre) med at Cappelen burde få lavere straff på grunn av subjektive meninger om at hasj ikke er så farlig og burde vært legalisert.

AnonymBruker
Skrevet

Cappelen burde få lavere straff på grunn av subjektive meninger om at hasj ikke er så farlig og burde vært legalisert.

Da har du ikke fulgt godt nok med i tråden. Det er ingen diskusjon om cannabis skal legaliseres. Det er en annen debatt.

Debatten handler om straffenivået/strafferammene for smugling av hasj. Og i den debatten er det viktig å fastsette hva slags vare hasj er. Og all moderne kunnskap om cannabis tilsier at straffene for befatning med hasj, må revideres.

For å forstå debattens tema, som er en forutsetning for å kunne bidra med noe konstruktivt, er det viktig å klare å skille mellom "ikke så farlig som man tradisjonelt har trodd" og "ikke farlig i det hele tatt". 

Tidligere oppfatning av hasj er sterkt påvirket av politikk og verdier, ikke vitenskap. Derfor er hasj tillagt skadevirkninger i samme, kategori drap og voldtekt, og i noen tilfeller verre. Det er denne oppfatningen som må endres. Hasj er ikke så farlig som man tidligere har trodd. Og dermed bør strafferammen for hasjsmugling senkes fra lovens strengeste straff til rundt 10 år.

AnonymBruker
Skrevet

For å sette dette i perspektiv. 

Strafferammene for mange typer forbrytelser er endret på bakgrunn av ny kunnskap om skadevirkninger. Som regel høyere straff, men prinsippet er det samme. 

Blant annet er straffenivået for kjøring i beruset tilstand økt betraktelig på bare en generasjon. På bakgrunn av ny kunnskap om hvor farlig dette er. 

AnonymBruker
Skrevet

Da har du ikke fulgt godt nok med i tråden. Det er ingen diskusjon om cannabis skal legaliseres. Det er en annen debatt.

Debatten handler om straffenivået/strafferammene for smugling av hasj. Og i den debatten er det viktig å fastsette hva slags vare hasj er. Og all moderne kunnskap om cannabis tilsier at straffene for befatning med hasj, må revideres.

For å forstå debattens tema, som er en forutsetning for å kunne bidra med noe konstruktivt, er det viktig å klare å skille mellom "ikke så farlig som man tradisjonelt har trodd" og "ikke farlig i det hele tatt". 

Tidligere oppfatning av hasj er sterkt påvirket av politikk og verdier, ikke vitenskap. Derfor er hasj tillagt skadevirkninger i samme, kategori drap og voldtekt, og i noen tilfeller verre. Det er denne oppfatningen som må endres. Hasj er ikke så farlig som man tidligere har trodd. Og dermed bør strafferammen for hasjsmugling senkes fra lovens strengeste straff til rundt 10 år.

Det er meget mulig hasj er mindre farlig enn man tidligere har trodd. Jeg har bedt om dokumentasjon på dette og på at hasj ikke fører til bruk av sterkere stoffer tidligere i tråden, uten å få det.

Per i dag er dette ansett som farlig og illegalt, og de som utfører handlingen er klar over/bør være klar over strafferammene for så alvorlige hendelser.

I denne saken er det både snakk om farlige (per i dag er det ansett som farlig) stoffer og helt vanvittige mengder av det.

TS sitt sitat:"Når Cappelen risikerer 21 års fengsel for smugling av hasj, men drapsmenn og voldtektsmenn får langt mindre straff, må vi konkludere med at hasj er farligere enn drap og voldtekt." finner jeg på ingen måte rimelig. Det er ikke akkurat sånn at man risikerer 21 års fengsel for å selge nok narkotika til å ødelegge en persons liv. Men i dette tilfellet er det utrolig store mengder og jeg finner det fornuftig at samfunnet skal slå veldig hardt ned på dette av allmennprevantivt hensyn.

Jeg er sjeleglad for å bo i en rettstat som slår veldig hardt ned på smugling av store mengder narkotika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...