PeeWee Skrevet 1. juni 2017 #21 Skrevet 1. juni 2017 9 minutter siden, Solomon Grundy skrev: Jeg er ikke kommunist, jeg er klassisk liberalist. Så hva er så flott med å være sosialdarwinist da? Hadde ikke de klassiske liberalistene bremset forsøkene på sosiale reformer på attenhundretallet, så hadde nok kommunismen og anarkismen aldri blitt noen ideologier med særlig oppslutning.
Gjest Solomon Grundy Skrevet 1. juni 2017 #22 Skrevet 1. juni 2017 Akkurat nå, PeeWee skrev: Så hva er så flott med å være sosialdarwinist da? Hadde ikke de klassiske liberalistene bremset forsøkene på sosiale reformer på attenhundretallet, så hadde nok kommunismen og anarkismen aldri blitt noen ideologier med særlig oppslutning.
Hermine Grang Skrevet 1. juni 2017 #23 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 1 time siden, PeeWee skrev: En grunn til at "ekte kommunisme" aldri har blitt forsøkt ut i stor skala, er at kommunister har vært så opptatt av å høre på jazz og drikke rødvin, at de aldri har fått somlet seg til å definere hvordan et kommunistisk samfunn helt konkret burde være. Siden Marx har kommunistene ikke kommet med så mange gjennomarbeidede ideer om hvordan samfunnet burde være, og da er det jo ikke greit. Problemet er vel at Marx ikke var helt klar på hvordan det kommunistiske samfunnet ville bli. Så da har det jo blitt uenighet om hva et kommunistisk samfunn vil si. Det er svært mange som har tenkt mye over hva kommunisme burde være, problemet er jo at det ikke er så lett å svare på. Marx sa jo ting som både var selvmotsigende og feil. Planøkonomi(som Marx ikke sa noe om) har vist seg å fungere dårlig. Flere av de som har prøvd å komme med et svar på hvordan kommunisme bør være når de har tatt hensyn til disse tingene har fjernet såpass mye av Marx at det er vanskelig å se forskjell på kommunisme og sosialdemokrati. Endret 1. juni 2017 av Hermine Grang
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #24 Skrevet 1. juni 2017 Kommunisme er i teorien en fin tanke, men det fungerer ikke i praksis. Naturligvis vil man ikke ha klasser i samfunnet, men problemet med dette er at ingen får mulighet til å komme seg opp og frem. Anonymkode: 4735e...570
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #25 Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, Overrasket skrev: Nå er ikke jeg kommunist, men det er ikke helt urimelig å argumentere for at det ikke er ideologien, men statslederne som misbrukte sin posisjon, som historisk sett har vært problemet i kommunistiske regimer. Til en viss grad kan man med rimelighet si at verden aldri har sett faktisk kommunisme prøvd ut i stor skala, fordi det alltid har vært misbrukt av makt- og pengekåte menn. Jeg er helt enig i dette. Samtidig kan det jo, etter de mange forsøkene, spørres om det kanskje er noe ved kommunismen som gjør at det alltid ender slik? Jeg tror mange, kanskje til og med de fleste, forsåvidt er enige i at idealsamfunnet som skisseres av kommunismen i sin aller reneste form kan lyde ganske forlokkende. Men det er gjort titalls forsøk på å danne kommunistiske samfunn som gjerne starter med gode intensjoner, men skir helt ut. Det blir for lett å avfeie det med at årsaken er at det hver gang har vært snakk om fordekte tyranner som hele veien bare har latt som om de er kommunister, vi vet godt at flere land har blitt tatt over av oppriktig overbeviste kommunister og likevel endt i katastrofe. På et eller annet tidspunkt må man jo spørre seg om det kanskje ikke er helt tilfeldig at det sklir så jævlig ut hver gang noen forsøker. Om ideologien, dersom den skal følges slavisk, rett og slett er uforenlig med menneskelig natur - selv om vi kanskje skulle ønske den ikke var det. Anonymkode: 26cce...061 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #26 Skrevet 1. juni 2017 Har kommunismen noensinne bidratt med noe positivt? Anonymkode: 6ec27...519
PeeWee Skrevet 1. juni 2017 #27 Skrevet 1. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kommunismen noensinne bidratt med noe positivt? Den bidro til at eliten i den vestlige verden modererte seg endel. Så selv om den ikke var noe særlig positiv for Øst Europa hadde den positive indirekte konsekvenser for Vest Europa.
jabx Skrevet 1. juni 2017 #28 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 3 timer siden, MajorasMaske skrev: Uansett hvor blakk man er så gir frihet deg muligheten til å velge hvem du vil selge organene dine til. Nydelig illustrasjon av poenget. Frihet er noe som tilhører de med penger og ressurser. De svake har ikke reell frihet. De må gjøre ting av tvang, som f.eks. selge organer for å overleve. Endret 1. juni 2017 av jabx
Gjest undulater Skrevet 1. juni 2017 #29 Skrevet 1. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunisme er en ond ideologi som har drept flere titalls millioner mennesker, like onde som nazistene. Derfor er jeg verken kommunist eller nazist/fascist Anonymkode: 5c134...5ba Kommunisme er ikke nødvendigvis en ond ideologi nei, og kommunisme innbefatter en rekke retninger. De statene som har praktisert kommunisme, har i bunn og grunn praktisert en en form som er langt unna den Karl Marx var med på å utforme. Marxisme er ikke det same som Stalinisme eller Maoisme osv. Problemet med kommunisme er at det ofte ender opp i totalitære regimer, hvor en idiot sitter å dikterer regler. Utover det er det mye i marxismen jeg synes er dårlig, og enkelte ting jeg synes er bra.
Commander Skrevet 1. juni 2017 #30 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle kommunistiske regimer fører til det samme: fattigdom, nød, sult og massedrap. Vi ser jo dette i Venezuela også. Det er en del av kommunismen, en like ond ideologi som nazismen. Anonymkode: 5c134...5ba Kommunismen har feilet overalt hvor det har blitt forsøkt. Resultatet er alltid det samme. Fattidgom, overgrep, ufrihet og nød. Men det er alltid de som mener at nettopp deres for for kommunisme ville virket. Det blir som å si at MIN form for nazisme ville vært bra. Hitler var ikke en ekte nazist, han misbrukte navnet og ødela ryktet til nazismen. Som egentlig er bra og alle vil få det fint...... jada Kommunister er vel i bunn og grunn fattige kapitalister. Ved innføring av kommunisme vil de kunne få overført de rikes midler til seg selv og bli litt rikere. Problemet er at man tilslutt går tom for andres penger Endret 1. juni 2017 av Commander 1
Commander Skrevet 1. juni 2017 #31 Skrevet 1. juni 2017 (endret) 33 minutter siden, Halldir skrev: Kommunisme er ikke nødvendigvis en ond ideologi nei, og kommunisme innbefatter en rekke retninger. De statene som har praktisert kommunisme, har i bunn og grunn praktisert en en form som er langt unna den Karl Marx var med på å utforme. Marxisme er ikke det same som Stalinisme eller Maoisme osv. Problemet med kommunisme er at det ofte ender opp i totalitære regimer, hvor en idiot sitter å dikterer regler. Utover det er det mye i marxismen jeg synes er dårlig, og enkelte ting jeg synes er bra. Ideen er ikke ond, men praksisen fører til mye lidelse. Sigaretter er ikke onde, men brukt korrekt er de dødelige. Største problemet med kommunisme er at det ikke lønner seg å stå på. Man har ingenting igjen for det så hvorfor stå på. Hvis jeg har en skog, hugger ved og selger den på torget. Pengene bruker jeg til å fø min familie. Plutselig kommer staten og tar skogen min. Ved skal jeg fortsatt hugge. Men den kan jeg ikke lenger selge. Derimot må jeg levere veden inn til en komite som deler den ut etter behov. Så da må jeg stå i kø for å få ut min kvote ved av det jeg selv har hugget. Hvor effektiv tror du at jeg blir i skogen da?? Kina løftet 1.000.000.000 mennesker ut av fattigdom ved å åpne for private investorer det sier vel alt hvor elendig planøkonomien virket. Sovjetunionen gikk i praksis konkurs og ble oppløst. Selv Lysbakken kan ikke vise til et eneste land hvor sosialismen har fungert. Langt mindre hardcore kommunisme. Det er og blir en hippie drømmeslott som ikke fungerer i annet en kollektiv eller blitz etter 4 rødvin. Endret 1. juni 2017 av Commander
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #32 Skrevet 1. juni 2017 Kommunisme som rendyrket ideologi er aldri blitt prøvd ut. Det stopper ved proletarets diktatur som er siste periode før kommunisme oppstår som en videre utvikling etter proletarets diktatur. Det skjer dessverre noe med mennesker når de får makt. Vanskelig å gi fra seg makt og innflytelse. Jeg tror på ideen. Derfor er jeg sosialist. Anonymkode: 0b8ef...236
Raven Emerald Skrevet 1. juni 2017 #33 Skrevet 1. juni 2017 Ryddet for hatefullt innhold, persondebatt, avsporinger, og svar til dette. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #34 Skrevet 1. juni 2017 Fordi kapitalisme kan se bra ut på papir og fungerer dårlig i virkeligheten, tar fryktelig mange liv hvert år, innebærer å la folk sulte og dø av mangel på medisiner, rent vann m.m. kun for at noen skal være fryktelig rike osv. Anonymkode: 024c6...081
Lurium Skrevet 1. juni 2017 #35 Skrevet 1. juni 2017 (endret) Er ikke kommunist, men en tilhenger av sterke fagforeninger, og at staten forvalter tjenester og verdier som er til alle innbyggernes beste. Med kapitalistisk styre havner vi fort tilbake til en elite som eier alle ressursene, og politikere som er kjøpt og betalt av disse: Oligarki, Dette ser vi i de fleste andre land enn de nord europeiske. Personlig er jeg i en situasjon hvor jeg greier meg godt, og hadde jeg vært mer egoistisk hadde nok også jeg stemt på den sittende regjeringen, men jeg har levd lenge nok til å vite at ikke alle som sliter i dagens samfunn kan for det selv på grunn av manglende motivasjon og innsats. Endret 1. juni 2017 av Lurium
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå