Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller hvorfor ikke? Jeg dater en fyr som er kommunist, men jeg merker at jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i hvorfor kommunisme skal være en bra ting. Har det ikke vært prøvd, og feilet, uansett?

Anonymkode: d5477...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommunisme er en ond ideologi som har drept flere titalls millioner mennesker, like onde som nazistene. Derfor er jeg verken kommunist eller nazist/fascist

Anonymkode: 5c134...5ba

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunisme er en ond ideologi som har drept flere titalls millioner mennesker, like onde som nazistene. Derfor er jeg verken kommunist eller nazist/fascist

Hva er det som gjør ideologien ond? 

Anonymkode: d5477...380

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør ideologien ond? 

Drap på flere titalls millioner mennesker, enda noen millioner som døde av sult, sykdommer og direkte drap og utrydding som myndighetene drev med mot sine motstandere eller som de trudde var motstandere. De er like ille som nazistene.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig så var jeg kommunist før bare at det var kult å være annerledes. Men etter jeg møtte min JAPANSKE mann så ser jeg ikke på meg selv som kommunist lengre pga soviet-Japan konflikten 

Xxx

Anonymkode: ab000...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg kommunist? Nei. 

Men det er noen ting jeg liker med kommunismen, nemlig at det (teoretisk) ikke skal finnes klasser. Samfunnet skal være klasseløst. I dag er det slik at du har de fattige, lavere middelklassen, middelklassen, rike middelklassen, og langt over, de virkelig rike. 

En (marxistisk) teori er vel at kapitalismen ikke er bærekraftig i lengden. De rike (eierne) blir rikere på bekostningen av arbeiderne, til det punktet at arbeiderne ikke klarer mer, og fjerner eierskapet. 

Uten å gå så mye lengden, så burde det vel ikke komme som noen overraskelse at størsteparten av anti-kommunisme propaganda kommer fra de rikeste i samfunnet. Dette er jo naturlig, da kommunisme er en direkte trussel mot deres livsstil. Egentlig er dette temaet for langt til å diskutere her.

Anonymkode: f3ecc...8ec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drap på flere titalls millioner mennesker, enda noen millioner som døde av sult, sykdommer og direkte drap og utrydding som myndighetene drev med mot sine motstandere eller som de trudde var motstandere. De er like ille som nazistene.

Dette er pga tyranner, altså helt forferdelige ledere! Ikke pga kommunisme i seg selv.  Kommunisme kommer av marxisme, og står stort sett for ingen klasseskiller og ser på kapitalisme som noe negativt, der de rike blir rikere og de fattige blir fattigere. 

Anonymkode: 33d3b...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er pga tyranner, altså helt forferdelige ledere! Ikke pga kommunisme i seg selv.  Kommunisme kommer av marxisme, og står stort sett for ingen klasseskiller og ser på kapitalisme som noe negativt, der de rike blir rikere og de fattige blir fattigere. 

Alle kommunistiske regimer fører til det samme: fattigdom, nød, sult og massedrap. Vi ser jo dette i Venezuela også. Det er en del av kommunismen, en like ond ideologi som nazismen.

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Nå er ikke jeg kommunist, men det er ikke helt urimelig å argumentere for at det ikke er ideologien, men statslederne som misbrukte sin posisjon, som historisk sett har vært problemet i kommunistiske regimer. Til en viss grad kan man med rimelighet si at verden aldri har sett faktisk kommunisme prøvd ut i stor skala, fordi det alltid har vært misbrukt av makt- og pengekåte menn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Nå er ikke jeg kommunist, men det er ikke helt urimelig å argumentere for at det ikke er ideologien, men statslederne som misbrukte sin posisjon, som historisk sett har vært problemet i kommunistiske regimer. Til en viss grad kan man med rimelighet si at verden aldri har sett faktisk kommunisme prøvd ut i stor skala, fordi det alltid har vært misbrukt av makt- og pengekåte menn.

Men det er helt i tråd med kommunismen. Ut fra hva jeg har hørt så er kommunismens mål at det bare skal være noen hundre tusen mennesker igjen på hele jorden som skal dele på alle rikdommer seg imellom. 

Anonymkode: 6ec27...519

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den annen side hadde nok ingen av dem eksistert uten liberalismen. Det er liberalismens sabotasje av forsøkene på å gjøre noe med industrialiseringens negative konsekvenser som er den bakenforliggende årsaken til at slike ideologier oppsto. 

Skrevet
33 minutter siden, Overrasket skrev:

En grunn til at "ekte kommunisme" aldri har blitt forsøkt ut i stor skala, er at kommunister har vært så opptatt av å høre på jazz og drikke rødvin, at de aldri har fått somlet seg til å definere hvordan et kommunistisk samfunn helt konkret burde være. Siden Marx har kommunistene ikke kommet med så mange gjennomarbeidede ideer om hvordan samfunnet burde være, og da er det jo ikke greit. 

Skrevet

Jeg er ikke det, fordi jeg synes kommunisme er feil.

Skrevet
38 minutter siden, Overrasket skrev:

Med andre ord: Når det skal tas i bruk praktisk så møter det en brutal virkelighet.

Det er det samme med liberalismen. Det er store drømmer og svevende, svulstige ord. Men det fungerer ikke i virkeligheten.

Idiotiske ideologier begge deler siden både kommunismen og liberalismen forkaster virkeligheten.

Gjest Solomon Grundy
Skrevet (endret)

Jeg er ikke kommunist, jeg er klassisk liberalist. 

Endret av Solomon Grundy
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg er ikke kommunist, siden jeg er liberalist.

AnonymBruker
Skrevet

Kommunisme har aldri skadet noen. At folk ikke vil være med på kommunismen, har derimot drept titalls millioner.

Anonymkode: 94a7a...e3f

Gjest Raindrops
Skrevet
1 time siden, PeeWee skrev:

En grunn til at "ekte kommunisme" aldri har blitt forsøkt ut i stor skala, er at kommunister har vært så opptatt av å høre på jazz og drikke rødvin, at de aldri har fått somlet seg til å definere hvordan et kommunistisk samfunn helt konkret burde være. Siden Marx har kommunistene ikke kommet med så mange gjennomarbeidede ideer om hvordan samfunnet burde være, og da er det jo ikke greit. 

Det der er så på kornet at jeg lo høyt. Jeg har samme erfaring. Kommunister er flinke til å rakke ned på kapitalismen og nåværende status, men ikke like flinke til å foreslå reelle alternativer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...