Gå til innhold

Visum til usa

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest marimekko

Hva må til for at en person ikke skal få turistvisum til usa? Har for meg at det har blitt så utrolig strengt! Har tenkt oss over sammen med et vennepar til sommeren, og samboeren til venninnen min har sittet inne for fyllekjøring + har fått forelegg for vold (sånn slåssing på byen-vold). Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere tenkt til å være lenge borte? Hvis det bare er for noen uker tror jeg ikke det er nødvendig med visum, kun elektronisk pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norske statsborgere trenger dere ikke visum bare for ferietur.

Men, det er kommet nye elektroniske pass - så jeg anbefaler å fornye passene deres, hvis de er gamle.

Undersøk slike ting før dere reiser.

Jeg var selv i USA på våren 2004. Flott tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marimekko

Men selv om vi ikke trenger visum, er det vel kanskje fare for at han ikke får komme inn i usa fordi han er straffedømt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det jeg har lest så kommer det til å være et problem, ja.

Kan godt hende dere blir sendt tilbake. Jeg drar ofte til USA og de er utrolig strenge selvom om du følger alle reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What Do I Need to Enter the United States under the VWP?

To enter the U.S. under the VWP, travelers must:

....

have no visa ineligibilities. This means if you have been refused a visa before, have a criminal record or are ineligible for a visa you cannot travel on the Visa Waiver Program. You must apply for a visa to the U.S.

Ser ut som han må søke for å få visa for å komme inn i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er som regel svært strenge på slike ting. Jeg har slektninger som skulle feire jul i U.S.A og de hadde avtalt med politiet i Norge om at de skulle få ha med seg fem kg juleribbe fra Norge. De hadde fått med seg bevis på at de hadde fått lov av myndighetene og alt skulle være greit, likevel ble de fratatt all ribben. Så det ble en kjip jul i Amerika i år for dem.

Jeg ville prøvd å ringe den amerikanske ambassanden i Norge. De kan sikkert gi deg konkrete svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med en slik forhistorie tror jeg det er god sjangs for å bli stoppet om han bare drar.. også god sjangs for å ikke få visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Jeg har hvertfall måttet skrive under på at jeg IKKE hadde noen kriminell bakgrunn de gangene jeg har dratt dit... Men som de andre sier, ta kontakt med ambassaden eller lignende og finn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at rullebladet blir slettet etter et visst antall år? det kan jo ikke gjelde for alle kriminelle handlinger, men å kjøre i fylla er jo ikke like alvorlig som drap og ran? Kommer kanskje an på hvor høy promille han hadde osv?? tror jeg sier som de andre, at dere (han) bør kontakte ambassaden. Evt. politiet for å høre om det fortsatt står på rullebladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At mindre alvorlige ting blir "slettet" fra rullebladet (det er ikke egentlig slettet, det bare står ikke på utskriften.. det er i høyeste grad fortsatt registrert hos politiet og andre relevante myndigheter.. ) har ikke noe med det faktum at du HAR gjort disse handligene å gjøre. Du må jo fremdeles krysse av på at du er straffet osv.

Jeg har selv en "småting" på mitt rulleblad som på langt nær er "slettet" ennå, men dette hadde ingen betydning for å komme inn i USA å gjøre.

Typen kriminell handling har altså mye mer med saken å gjøre enn hvor lenge det er siden.. Vold er ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marimekko

Men han er ikke dømt for vold. Det er fyllekjøring han har fått en dom for. Slåssingen fikk han "bare" bot for (forenklet forelegg), så den tror jeg ikke står på rullebladet. Må nesten høre med venninnen min 8hun vet at jeg skriver dette, har bare ikke internett selv...), men jeg tror det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marimekko

Men det jeg lurer på er jo om usa siler ut alle som har et eller annet på rullebladet? Skulle jo tro at de konsentrerte seg om de som har narkodom, drap, voldtekt/seksuelle overgrep, ran osv på rullebladet. Altså harde kriminelle? det er jo nok av dem, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men det jeg lurer på er jo om usa siler ut alle som har et eller annet på rullebladet? ...

Dette har jeg svart på; nei, det gjør de ikke. Jeg har selv en mindre foreselse på rullebladet og hadde ikke problemer med å komme inn.

Skulle jo tro at de konsentrerte seg om de som har narkodom, drap, voldtekt/seksuelle overgrep, ran osv på rullebladet. Altså harde kriminelle? det er jo nok av dem, mener jeg...

Jeg er ganske sikker på at de siler på disse, ja...

Men det virker på meg som du prøver å bagatellisere fyllekjøring.. :evil: Er du klar over hvor totalt forkastelig det er å sette andre menneskers liv i fare på det viset?? Fyllekjøring er en meget alvorlig forseelse og jeg har full forståelse for at dette kan være gjeldene ved visuminnvilgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Jeg forstår det ikke som om hun prøver å bagatellisere det, men det er da mindre alvorlig å kjøre i fylla enn å ta livet av et menneske med overlegg? Man blir jo tatt for fyllekjøring når man har over 0,2 i promille, hun skriver ikke noe om hvor høy promille han hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marimekko

Nei, det var ikke meningen å bagatellisere det.

Ja, jeg er du klar over hvor totalt forkastelig det er å sette andre menneskers liv i fare på det viset, som gjest så fint uttrykker det.

Jeg tror han hadde høyere promille enn litt over 0,2, for han måtte 4 uker på åpen soning. Men hvis ingen har svar på spørsmålet jeg stilte i første omgang, så kan vi godt kutte tråden... De får ordne opp selv, de det gjelder, nå har jeg i allefall prøvd å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De får ordne opp selv' date=' de det gjelder, nå har jeg i allefall prøvd å finne ut av det.[/quote']

Dersom du på seriøst vis vil finne ut av dette, så er det jo bare å kontakte den amerikanske ambassaden. En enkel telefonsamtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marimekko

Jeg fant denne:

A single drink driving charge that didn't involve a jail sentence does not preclude you from using the Visa Waiver Program. When completing the Visa Waiver Program questionnaire given to you on the aircraft you must answer “yes” to the question about whether you have ever been arrested or charged. Consequently, you need to carry with you documentation (e.g. court records) to show you were not jailed and that the offense was not more serious. You may prefer to apply for a visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...