Gå til innhold

Livet som en antisosial person

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 19 år og sliter veldig med sosialiteten. Jeg sliter med å få venner. Føler jeg bare mister dem. Jeg sliter også med å prate med fremmede. Jeg gruer meg alltid til å snakke med folk. Har aldri vært hos noe psykolog, men jeg har alle symptomene på sosial angst. Jeg jobber som lærling på et kjøkken og det er veldig utfordrende for meg siden man må være veldig sosiale på denne jobben. Jeg har et år igjen som lærling. Veit ikke helt om jeg holder ut så lenge. Jeg har alltid 0 motivasjon til å dra på jobb. Jeg er veldig usosial med mine kollegaer.  

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Burde jeg oppsøke en psykolog? Jeg trenger sånn seriøst mentalt hjelp

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men du burde Google antisosial 

Anonymkode: 1df4a...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Reflekter over hvorfor du opplever frykt i møte med mennesker: finn roten til problemet. Ofte handler sosial frykt om en vrangforestilling om at: 1) alt du gjør er galt, 2) alt alle andre gjør er riktig, 3) ingen andre opplever den samme utryggheten/ sjenansen, frykten, skammen etc. som du selv. 

2. Vurder deretter hva som kan endres og hva som er uforanderlig. Bruk energien din på det som kan endres. 

3. Jobb med å bli trygg på og kjent med deg selv slik at du ikke frykter at du ikke skal takle en situasjon som kan oppstå. Tips for å gjøre dette er å spørre deg selv: "hva liker jeg ved meg selv, hva liker jeg ikke ved meg selv?". Jobb aktivt med å akseptere det du ikke liker som du ikke kan forandre på, fokuser jevnt på å endre det som kan endres, (jeg var ofte veldig negativ, jeg fokuserte veldig på å legge merke til hver gang jeg tenkte, følte eller sa noe negativt og var kritisk til å tillate meg selv å uttrykke negativitet ovenfor meg selv og andre. Det gjorde at jeg nå tar meg selv i det hver gang jeg er negativ og så tvinger jeg meg selv til å se det positive).