Gå til innhold

Sønn på 13 år mobbet da han ikke har kommet i puberteten, trenger gode råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en fortvilet situasjon. Er alenemamma for en sønn på 13 år, far døde i bilulykke når han var 5 år. 

Saken er at han viser ingen tegn til at puberteten har startet. Mens kompiser - både jevnaldrende og yngre har startet prosessen og fått hår og lengde på penis, så har min sønn ikke engang tegn til dun, og tissen er vel maks 3 cm. Jeg har selvsagt snakket mye med han om at kroppen selv styrer pubertetsprosessen, at hans far var mer enn nok normalt utstyrt osv, men kan jo ikke si noe om når hans far gikk igjennom pubertet feks.

Nå har gutta slengt med leppa under og etter dusjing på skolen siste halvåret, og til min store skrekk har det nå begynt å gå rykter om hans lille hårløse tiss osv. (Er så forbanne ifht det at jeg klikker, men lite jeg kan gjøre med det - skjedd er skjedd) Han har lenge forsøkt å lure seg unna gymtimer med å "glemme" gymtøy, prøve å fake sykdom på gymdagene osv - og jeg har lenge trodd det var fordi han hater gym, men skjønner nå at dette var av redsel for fellesdusjingen)

Til høsten begynner han på ny skole - nytt miljø og nye klassekamerater - og jeg er selvsagt livredd for at mobbingen skal fortsette der og/eller at ryktet skal følge han videre.

Han er ellers en nydelig gutt, frisk, normal vekt, men litt lav ifht andre på samme alder (som også plager han).

Vet ikke hva jeg vil med dette, men er så fortvila og har ikke noen nære relasjoner til menn hvor jeg kan søke råd. Så lurer på om noen har noen gode råd/tips? Kanskje menn som selv har vært i situasjonen, eller noen som har hatt dette med sin sønn? Og et dumt spørsmål; når puberteten starter, hvor raskt kan man da se en utvikling på lengde på penis egentlig? Vet jo at det er individuelt selvsagt, men tar det liksom flere år eller kan mye skje på kort tid??

Anonymkode: 6e252...c23

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å ta med gutten til lege, og forhøre deg hos profesjonelle? Dersom blodprøver kan avsløre om hormonnivået er stigende f.eks., eller om det er noe unormalt å finne der.

Anonymkode: 16200...9c1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sen i puberteten å, var  3-4 som kommenterte på min penis størrelse. Tok dusj hånklet spinna det sammen og gikk løs på alle 4. Etter det tørte de aldri å mobbe meg igjen.

Mobbing skjer overalt og er helt umulig å stoppe som oftest. Eneste som funket for meg var å slå hardt ned på det, nemlig vold. Du kan ik vise at du er svak, da blir du lett et mobbeoffer. Jeg var ingen mobber men jeg forsvarte meg selv og andre som ble mobbet.

Vold er 99% av gangene aldri greit, men er det noen som fortjener juling så er det mobberne. Av egne og gode venners erfaringer så var vold eneste måten å stoppe mobbing på. Frykter de deg så tørr de ik igjen :) 

Mann opp sønnen din, han er 13 nå. Lær han å forsvare seg selv. Han må tørre å stå opp for seg selv. Dette vil bedre selvtilliten hans også de neste åra :) Send han på kampsport, der lærer de god disiplin og det å forsvare de svake.

Lykke til

Anonymkode: 3df3d...fb0

• Liker 9
Skrevet

Slutt å være så opptatt av din sønns kuk...... yikes!!!!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har selv to sønner, men kan likevel ikke svare deg på spørsmålet ditt. Når de fikk hår og lengre penis er så privat at dette vet jeg ingenting om. Tror ikke jeg så de nakne etter at de fyllte 10.

Anonymkode: 5cad2...2a2

• Liker 6
Gjest lipgloss
Skrevet

serriøst 🙁🙁🙁🙁

Er du virkelig opptatt av dette,han er 13 år

jeg kom ikke i puperten før jeg var nesten 16 

Det skjer når det skjer ikke noe å stresse med,han er garantert ikke alene

Gjest Cicero
Skrevet
Akkurat nå, lipgloss skrev:

serriøst 🙁🙁🙁🙁

Er du virkelig opptatt av dette,han er 13 år

jeg kom ikke i puperten før jeg var nesten 16 

Det skjer når det skjer ikke noe å stresse med,han er garantert ikke alene

Selvfølgelig er mora opptatt av det når sønnen hennes blir mobbet på grunn av det. 

Det er helt i orden å være litt sen i puberteten, men at gutten ikke synes det er noe greit forstår jeg godt. Var flatbrystet lenge selv og til tross for at mangelen på pupper absolutt ikke burde være et problem for en tolvåring, føles det jaggu meg sånn når man selv står oppi det. Men det er nok ikke så mye å gjøre med det dessverre, du kan alltids ta han med til legen men mest sannsynlig får han der også beskjed om at det er helt normalt og at det kommer når det kommer. Jeg ville nok imidlertid prøvd å ordne noe slik at han slapp fellesdusjingen, i det minste. Ikke fordi det er greit å mobbe, men de kommer neppe til å slutte og det er ikke greit å kaste et barn til ulvene av prinsipp heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være tull 😱

Anonymkode: 1231d...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sen i puberteten å, var  3-4 som kommenterte på min penis størrelse. Tok dusj hånklet spinna det sammen og gikk løs på alle 4. Etter det tørte de aldri å mobbe meg igjen.

Mobbing skjer overalt og er helt umulig å stoppe som oftest. Eneste som funket for meg var å slå hardt ned på det, nemlig vold. Du kan ik vise at du er svak, da blir du lett et mobbeoffer. Jeg var ingen mobber men jeg forsvarte meg selv og andre som ble mobbet.

Vold er 99% av gangene aldri greit, men er det noen som fortjener juling så er det mobberne. Av egne og gode venners erfaringer så var vold eneste måten å stoppe mobbing på. Frykter de deg så tørr de ik igjen :) 

Mann opp sønnen din, han er 13 nå. Lær han å forsvare seg selv. Han må tørre å stå opp for seg selv. Dette vil bedre selvtilliten hans også de neste åra :) Send han på kampsport, der lærer de god disiplin og det å forsvare de svake.

Lykke til

Anonymkode: 3df3d...fb0

Gode poenger. Før ville jeg kanskje vært uenig med deg, men etter som man blir eldre så ser man desverre at verden funker litt sånn at man må være nøye med hvor man viser svakhet. Frykt og svakhet er turn on for mobbere og plageånder. Man må lære seg å sette grenser og slå så hardt første gangen at de holder seg unna for fremtiden.

Anonymkode: 82a54...192

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette må jo være tull 😱

Anonymkode: 1231d...4fd

At noen som henger litt etter kompiser i utvikling er ikke tull.

Ei heller er det tull at det mobbes pga det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg var en skikkelig late bloomer. Fikk høre det innimellom, men tok det som vennskapelig tulling. Som nevnt over her, bør han jobbe med selvtilliten sin, for den ligger ikke i hvor langt han har kommet i puberteten. Bygg ham opp i stedet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt sært at en mor vet hvordan sin 13 (!) år gamle sønn ser ut nedentil?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk til de av dere som har gitt konstruktive svar og gode råd. Og til de idiotene som opplagt ikke selv har barn: Jeg er overhode ikke opptatt av min sønn's penis/kukk eller hva faen dere kaller det. Jeg er bekymret fordi han blir ertet/mobbet for det, fordi sladderen går på skolen, og fordi han om 3 korte måneder skal starte på ny skole med nye klassevenner - og om ertingen og ryktene om minipikken som de nå kaller han, skal fortsette der - da vet alle med litt oppegående hjerne at han er totalt "fucked up" i det sosiale livet de neste 3 årene.

Jeg vet utmerket godt at pubertet er individuelt og at noen faktisk ikke utvikler seg før i 15-16 alderen, og at det er altfor tidlig å anse det som et medisinsk problem at han har barnekropp som 13 åring.

Hadde barnefar vært i live kunne han garantert beroliget sønnen med sin kropp som voksen og når tidsmessig han kom i puberteten - da jeg virkelig ikke aner noe om det.

Så håper jeg de som elsker å sparke folk som seriøst bare vil ha noen gode råd kan finne på noe annet å gjøre - er ikke vanskelig å se hvorfor folk er så ondskapsfulle mot hverandre - det skal jo faen meg INGENTING til før lavmålsoppførselen blomstrer...

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 13 år og er kommet i puberteten. Dette skjedde litt over natten, plutselig poppet adamseplet frem og stemmen begynte å forandre seg. Han er nå ca. 163 cm høy og normalvektig. Men, det er ikke mange av guttene i klassen som er kommet i puberteten, ca 40% av guttene vil jeg tippe. Sønnen min er født tidlig på året så vil tro at dette kanskje er en av grunnene til at han er en av dem.

Er det noen mulighet for at du kan snakke med en lærer om dette og h*n kan ta det opp på en diskré måte i klassen? Det kan jo være at det er flere enn sønnen din som er i samme situasjon. Dette er kanskje også et problem i jentegarderoben.

Anonymkode: 30378...e15

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til de av dere som har gitt konstruktive svar og gode råd. Og til de idiotene som opplagt ikke selv har barn: Jeg er overhode ikke opptatt av min sønn's penis/kukk eller hva faen dere kaller det. Jeg er bekymret fordi han blir ertet/mobbet for det, fordi sladderen går på skolen, og fordi han om 3 korte måneder skal starte på ny skole med nye klassevenner - og om ertingen og ryktene om minipikken som de nå kaller han, skal fortsette der - da vet alle med litt oppegående hjerne at han er totalt "fucked up" i det sosiale livet de neste 3 årene.

Jeg vet utmerket godt at pubertet er individuelt og at noen faktisk ikke utvikler seg før i 15-16 alderen, og at det er altfor tidlig å anse det som et medisinsk problem at han har barnekropp som 13 åring.

Hadde barnefar vært i live kunne han garantert beroliget sønnen med sin kropp som voksen og når tidsmessig han kom i puberteten - da jeg virkelig ikke aner noe om det.

Så håper jeg de som elsker å sparke folk som seriøst bare vil ha noen gode råd kan finne på noe annet å gjøre - er ikke vanskelig å se hvorfor folk er så ondskapsfulle mot hverandre - det skal jo faen meg INGENTING til før lavmålsoppførselen blomstrer...

Denne bør idiotene lese enda en gang...og så en gang til. Så kanskje dere forstår hva som er vondt for mor og sønn.

Til TS : :hug:  Prøv, om du kan, å overse rasshølsvarene flere har gitt deg. Og tenk på og husk at din sønn kan slå ut i full blomst bare i løpet av uker.  Har vært der din sønn er, men uten en mor som brydde seg om mobbing. Han er heldig som har deg som mor.

Nuh, vel..over sommeren til siste ungdomsskoleår gikk jeg fra minst både sånn og slik...fra liten og tjukk til høy og muskuløs. Og folk hadde haka nedenfor magan. Håper din sønn opplever det samme. Priceless...og mobberne blir redde, ynkelige stakkarer. 

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt sært at en mor vet hvordan sin 13 (!) år gamle sønn ser ut nedentil?

Nei!

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er særere at hun vet om kameratenes penis- og pubesutvikling...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil dere ta å skjerpe dette amerikansk-pietistisk-og-samtidig-seksualiserte synet deres på kropp??:angry: Her har vi en mor som lufter bekymring for sønnen som blir mobbet, og dere bare undergraver henne med dumme kommentarer med stygge hentydninger. 

Anonymkode: ac873...26b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med lærer på skolen. Bedt gymlærer eller kontaktlærer ta en prat med klassen om kommentering av kropp. Det kunne jo også vært et tema på foreldremøte. Om du vil ta det opp selv, eller få hjelp av kontaktlærer :) 

Hvis det fortsetter burde jo konsekvensene være at gutta faktisk må ha vakt inne i garderoben.

Anonymkode: 19d92...76d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan trøste deg med at jo senere gutter kommer i puberteten jo høyere blir de (fordi man bare vokser et visst antall cm etter puberteten så all høydevekst man kan få unnagjort før puberteten er til ens fordel). Så det er kjipt for ham nå, men når han om noen år er høyere enn alle de som kom i puberteten tidlig vil han sette pris på det. :) 

Anonymkode: 7d292...a1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...