Gjest O.G. Skrevet 6. august 2017 #101 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) På 2.6.2017 den 20.44, AnonymBruker skrev: å spørre om noen skal være med ut å spise er ikke synonymt med at kun den ene skal betale. ikke i min vennegjerng i hvertfall Anonymkode: 4c1da...3ce Når jeg ber med en venninne/kamerat ut for å spise så er det selvsagt for meg at jeg betaler. Endret 6. august 2017 av O.G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #102 Del Skrevet 8. august 2017 På 6.8.2017 den 10.40, O.G. skrev: Når jeg ber med en venninne/kamerat ut for å spise så er det selvsagt for meg at jeg betaler. For deg ja, men ikke for de resterende 99% av Norges befolkning. Anonymkode: 8bb2d...f86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 8. august 2017 #103 Del Skrevet 8. august 2017 I dette tilfellet avhenger alt av hvordan TS spurte venninnen sin. Spurte hun type "blir du med ut å spise middag?" eller "skal vi gå på restaurant i morgen?" så betaler man selv. Sa hun isteden "jeg ønsker å invitere deg med på restaurant i morgen" "eller jeg vil spandere middag ute på deg" så betaler TS for seg selv og venninnen. De første eksemplene er direkte spørsmål. Venninnen svarer da ja eller nei ut i fra hva hun ønsker. Ønsker hun å gå på restaurant med TS og ønsker hun (evt har råd) til å gå ut å spise? Mens de siste eksemplene er direkte invitasjon hvor det er tydelig at TS inviterer og dermed spanderer. Kommunikasjon er veldig viktig! Samtidig så kan også bakgrunns- og kulturforskjeller spille en rolle i dette. Jeg tror de fleste med norsk kultur og bakgrunn forstår at man skal betale selv med mindre det blir sagt at man er invitert eller skal bli spandert på. Men personer med en annen kultur og bakgrunn kan gjerne forstå det på andre måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #104 Del Skrevet 8. august 2017 Dette kommer veldig an på situasjonen/vennskapet for min del. Jeg spør ofte venner om de vil være med ut å spise. F.eks hvis jeg spør bestevennen min, betaler jeg. Men dette er fordi jeg føler meg så heldig for at han vil tilbringe tid med meg, og jeg setter så utrolig stor pris på det, så derfor føler jeg for å gjøre noe tilbake. Han sier selv at han ikke forventer at jeg skal betale, og noenganger betaler han uoppfordret selv, da blir jeg veldig glad og føler han setter pris på meg og. Men de fleste andre betaler jeg ikke for. Bare hvis det er jeg som ber med noen, altså hvis jeg har en dårlig dag, og trenger noen å være sammen med. Da føler jeg at de gjør noe for meg, og da vil jeg gjøre noe tilbake. Jeg forventer alltid å betale selv og gjør det uoppfordret hvis noen ber med meg. Blir selvsagt veldig glad hvis de betaler. Anonymkode: d23b5...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 8. august 2017 #105 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Jeg blir spurt, og spørre ofte, om venner vil være ute og spise, blir på konsert, blir på tur, blir på shopping, blir på bar. Gud har jeg aldri tenkt at de måte betale for meg eller jeg for dem. Det er Norge og dyrt som faen å gå ut og spise. Bare tilbakestående folk uten sosial antenner forventer at folk skal betale for de hvis de blir bedt ut for et eller annet. Endret 8. august 2017 av Outlander 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå