AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #541 Skrevet 22. november 2018 3 timer siden, Leo skrev: Du nevnte ikke det i innlegget jeg siterte innledningsvis, men hva mener du egentlig da? At uføre jevnlig skal gjennomgå tester for å se om de fremdeles er verdige til å motta uføretrygd? Og består de ikke må de bare pent finne seg i å søke jobber de ikke får og klare seg som best de kan? Mener du at man skal være 100% ufør eller ikke i det hele tatt? Ut over det så blir man ikke uføretrygdet i dag med mindre man er nettopp helt ute av stand til å være i arbeid ut fra hvor mange prosent man er erklært ufør. Det er dessuten funksjonsnivået som avgjør om man er ufør eller ikke. Ikke diagnosen. Og hvordan i all verden mener du at man skal kunne dokumentere sykdom du selv sier er "usynlig"? Det later til at du tror at det bare er å ta seg en kjapp tur innom nærmeste legekontor og meddele at man har fibromyalig eller lignende og vips så er uføretrygden i boks et par uker senere. Jeg kan berolige med at slik er det absolutt ikke! Jeg mener ikke så mye om det, slik sett. Jeg sier bare at det er enkelt for en ufør å ikke gå tilbake til jobb om denne skulle føle seg friskere på et tidspunkt. Personen har fått trygden sin, og er sikret livet ut. Om denne da føler seg i bedre form, er det ingen system som passer på at personen går tilbake til jobb. Som meg selv. Jeg regner da med at det gjelder flere, også basert på forskning på langtidsledige. Anonymkode: 6ca9a...630
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #542 Skrevet 22. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gradert ufør burde fremdeles vært mulig ja. Det er inntektsevne og funksjonsnivå som er avgjørende ja, men det skal være sykdom, skade eller lyte som skal være hovedårsaken til funksjonsnedsettelsen, som lovteksten sier. En uføreprosess tar gjerne mange, mange år, særlig for pasienter med slike usynlige smerte- eller utmattelsestilstander, men om man bare ‘står på og aldri gir seg’ som de blir oppfordrert til av likesinnede, blir man som oftest innvilget ufør til slutt. Anonymkode: 69b0a...417 Gradert ufør er fortsatt fullt mulig. En graderer fra 50% og oppover i 5%-intervaller. Anonymkode: 6ca9a...630 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #543 Skrevet 22. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om MANGE uføre som snyter seg til det. De er åpne om det også. Så ja, mange uføre er ufine! Men det er også mange som faktisk trenger støtte fra staten i en liten periode før de kommer seg på beina igjen. At det er "uheldig" at man får noe er helt latterlig. Vi er selv ansvarlig for å ta vare på oss selv. Og vi kan selv rette opp tidligere skader ved hjelp av en riktig livsstil. p.s. kunne lett blitt 100% ufør selv pga en bilulykke for 20 år siden. Lever med konstante smerter. Men gjør noe med det på egenhånd fremfor å syte på meg smerter for å bli ufør. Jeg jobber fulltid og bruker pengene mine på tilskudd og annet for å gjøre ryggskaden min hakket mer levbart. Anonymkode: 1cd7d...d8d Ok, bra du ikke var uheldig og kom i ulykken da, siden det var din egen feil som ikke tok ansvar. Da kan du jo heller ikke syte. Anonymkode: 6ca9a...630 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #544 Skrevet 22. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke så mye om det, slik sett. Jeg sier bare at det er enkelt for en ufør å ikke gå tilbake til jobb om denne skulle føle seg friskere på et tidspunkt. Personen har fått trygden sin, og er sikret livet ut. Om denne da føler seg i bedre form, er det ingen system som passer på at personen går tilbake til jobb. Som meg selv. Jeg regner da med at det gjelder flere, også basert på forskning på langtidsledige. Anonymkode: 6ca9a...630 Ja for fy faen så digg det er å gå dag inn og dag ut, faen ikke være en del av samfunnet ved å ha kollegaer, mesteingsfølelse ved å løse oppgaver, komme sliten hjem og hvile. Elsker å sitte hjemme, dårlig, dag inn og dag ut, gleder meg skikkelig til den dagen jeg er friskere, så jeg fortsatt kan stå helt utenfor samfunnet, bare med et smil! NOT! Jeg lever for den dagen jeg føler meg friskere. Tror du de 17.800 jeg har hver mnd skaffer meg pene ting? Hus? God bil? Tror du det kjøper meg feriene jeg vil ha? Ikke misforstå, jeg klarer meg, fordi jeg må, men den dagen jeg er friskere så fuck that. Jeg vil ha en ekte jobb, med ekte mennesker, og et ekte samfunn rundt meg. Anonymkode: f80c4...481 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #545 Skrevet 22. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke så mye om det, slik sett. Jeg sier bare at det er enkelt for en ufør å ikke gå tilbake til jobb om denne skulle føle seg friskere på et tidspunkt. Personen har fått trygden sin, og er sikret livet ut. Om denne da føler seg i bedre form, er det ingen system som passer på at personen går tilbake til jobb. Som meg selv. Jeg regner da med at det gjelder flere, også basert på forskning på langtidsledige. Anonymkode: 6ca9a...630 Vet du hvorfor uføre ikke turte å prøve seg på arbeidsmarkedet? Fordi om de ikke klarte å jobbe måtte de gjennom hele søknads prosessen en gang til.3-5 år.... Og mange blir faktisk dårligere av å forholde seg til NAV.... Nå er det åpnet opp for at uføre som vil prøve seg på arbeidsmarkedet får "fryst" uføre i opptil ett år. Klare de ikke å jobbe får de igjen trygden sin. Jeg er en av de som håper på å klare en liten jobb 10-30% ved siden av uføre. Men det er ikke bra nok? Anonymkode: 7a0c1...d09
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #546 Skrevet 22. november 2018 Leste ett sted at 10% av Norges voksne befolkning er uføre...det er altfor mange. Det er for lett å få uføre nå og noe må gjøres. Jeg er bekymret for hva denne stadig økende utgiften gjør for felleskassa på sikt. Stykt redd for at satsene vil minske betraktelig om ikke arbeidsmoral øker. De fleste av oss er utslitt av jobb og orker lite liv utenom. Det er ikke uføregrunn. Anonymkode: 2ac83...6a2 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #547 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja for fy faen så digg det er å gå dag inn og dag ut, faen ikke være en del av samfunnet ved å ha kollegaer, mesteingsfølelse ved å løse oppgaver, komme sliten hjem og hvile. Elsker å sitte hjemme, dårlig, dag inn og dag ut, gleder meg skikkelig til den dagen jeg er friskere, så jeg fortsatt kan stå helt utenfor samfunnet, bare med et smil! NOT! Jeg lever for den dagen jeg føler meg friskere. Tror du de 17.800 jeg har hver mnd skaffer meg pene ting? Hus? God bil? Tror du det kjøper meg feriene jeg vil ha? Ikke misforstå, jeg klarer meg, fordi jeg må, men den dagen jeg er friskere så fuck that. Jeg vil ha en ekte jobb, med ekte mennesker, og et ekte samfunn rundt meg. Anonymkode: f80c4...481 Det er sikkert fælt om du er dårlig og syk. Å være uten kollegaer og mestringsfølelse på jobb er jeg glad jeg klarer meg uten. Å være en del av samfunnet med venner og familie setter jeg dog pris på. Komme sliten hjem gjør jeg også hver gang jeg har trent på noe vis. Jeg er svært glad i å være hjemme. Anonymkode: 6ca9a...630
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 22. november 2018 #548 Skrevet 22. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste ett sted at 10% av Norges voksne befolkning er uføre...det er altfor mange. Det er for lett å få uføre nå og noe må gjøres. Jeg er bekymret for hva denne stadig økende utgiften gjør for felleskassa på sikt. Stykt redd for at satsene vil minske betraktelig om ikke arbeidsmoral øker. De fleste av oss er utslitt av jobb og orker lite liv utenom. Det er ikke uføregrunn. Anonymkode: 2ac83...6a2 Ingen blir uføre fordi de er slitne etter jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #549 Skrevet 22. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor uføre ikke turte å prøve seg på arbeidsmarkedet? Fordi om de ikke klarte å jobbe måtte de gjennom hele søknads prosessen en gang til.3-5 år.... Og mange blir faktisk dårligere av å forholde seg til NAV.... Nå er det åpnet opp for at uføre som vil prøve seg på arbeidsmarkedet får "fryst" uføre i opptil ett år. Klare de ikke å jobbe får de igjen trygden sin. Jeg er en av de som håper på å klare en liten jobb 10-30% ved siden av uføre. Men det er ikke bra nok? Anonymkode: 7a0c1...d09 Japp, dette er en god grunn til at uføre ikke prøver seg igjen, det er blitt svært vanskelig. I tillegg er samfunnet på mange måter gått videre med større tempo, større krav til hver enkelt ansatt og det er mer arbeidsledighet i landet. Det er åpnet opp for at uføre kan jobbe 100% i 10 år uten at de mister trygderettighetene sine, ikke 1 år. Anonymkode: 6ca9a...630
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #550 Skrevet 22. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste ett sted at 10% av Norges voksne befolkning er uføre...det er altfor mange. Det er for lett å få uføre nå og noe må gjøres. Jeg er bekymret for hva denne stadig økende utgiften gjør for felleskassa på sikt. Stykt redd for at satsene vil minske betraktelig om ikke arbeidsmoral øker. De fleste av oss er utslitt av jobb og orker lite liv utenom. Det er ikke uføregrunn. Anonymkode: 2ac83...6a2 Det er ca 340000 uføre i Norge pr i dag. Tallet vil øke noe fremover, så minke igjen. Dette pga at det skal bli lettere å fase folk over på sosialstønad enn å uføretrygde de permanent. Anonymkode: 6ca9a...630 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #551 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Japp, dette er en god grunn til at uføre ikke prøver seg igjen, det er blitt svært vanskelig. I tillegg er samfunnet på mange måter gått videre med større tempo, større krav til hver enkelt ansatt og det er mer arbeidsledighet i landet. Det er åpnet opp for at uføre kan jobbe 100% i 10 år uten at de mister trygderettighetene sine, ikke 1 år. Anonymkode: 6ca9a...630 Da lærte jeg noe nytt. Det med 10 år. Takk. Anonymkode: 7a0c1...d09
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #552 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da lærte jeg noe nytt. Det med 10 år. Takk. Anonymkode: 7a0c1...d09 Japp. En blir kontaktet av NAV etter 5 år med spørsmål om du vil beholde rettighetene dine i 5 nye år. Svarer du ikke på det, eller aksepterer, får du 5 nye år. Er du i jobb i f.eks 4 år og så har et avbrudd på 1 år, oppstår nye 10 år med trygderettigheter igjen. Dette gjelder hver gang 10-årsfristen blir avbrutt. Anonymkode: 6ca9a...630
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #553 Skrevet 22. november 2018 Det er som jeg mistenkte ut fra de mindre opplyste tilbakemeldingene her, at ca 80 % av KG’s medlemmer er uføre. Synes uføre og trygdesnyltere er en trussel mot en bærekraftig velferdsstat, og det gjør meg uvel at mine skattepenger skal finansiere deres livsnytelse. Anonymkode: a0112...f4a 1
Gamle Smukka Skrevet 22. november 2018 #554 Skrevet 22. november 2018 (endret) . Endret 22. november 2018 av Gamle Smukka
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #555 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er som jeg mistenkte ut fra de mindre opplyste tilbakemeldingene her, at ca 80 % av KG’s medlemmer er uføre. Synes uføre og trygdesnyltere er en trussel mot en bærekraftig velferdsstat, og det gjør meg uvel at mine skattepenger skal finansiere deres livsnytelse. Anonymkode: a0112...f4a Da håper jeg du ALDRI blir syk så du må på aap eller i aller verste fall ufør, for jeg vil ikke at du skal nyte mine skattepenger. Anonymkode: f80c4...481 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #556 Skrevet 22. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er som jeg mistenkte ut fra de mindre opplyste tilbakemeldingene her, at ca 80 % av KG’s medlemmer er uføre. Synes uføre og trygdesnyltere er en trussel mot en bærekraftig velferdsstat, og det gjør meg uvel at mine skattepenger skal finansiere deres livsnytelse. Anonymkode: a0112...f4a Forklar gjerne hvordan du kom frem til at på bakgrunn av "mindre opplyste tilbakemeldinger" er 80% av KG's medlemmer uføre? Jeg forventer en skikkelig analyse, ellers er du mindre opplyst. Anonymkode: 6ca9a...630 5
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 22. november 2018 #557 Skrevet 22. november 2018 (endret) slettet Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Arabella Skrevet 22. november 2018 #558 Skrevet 22. november 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Japp, dette er en god grunn til at uføre ikke prøver seg igjen, det er blitt svært vanskelig. I tillegg er samfunnet på mange måter gått videre med større tempo, større krav til hver enkelt ansatt og det er mer arbeidsledighet i landet. Det er åpnet opp for at uføre kan jobbe 100% i 10 år uten at de mister trygderettighetene sine, ikke 1 år. Anonymkode: 6ca9a...630 Hvis man i utgangspunktet kan arbeide 100 prosent, har man vel fått uføretrygd på feil grunnlag. Dette forstår jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #559 Skrevet 22. november 2018 7 minutter siden, Arabella skrev: Hvis man i utgangspunktet kan arbeide 100 prosent, har man vel fått uføretrygd på feil grunnlag. Dette forstår jeg ikke. Det er det regjeringen sier er ok. Om du er 100% ufør kan du jobbe i 100% stilling i 10 år, uten å miste retten til din 100% uføretrygd. Det er aldeles fantastisk. I tillegg har man et fribeløp på 0,4G (38000) man kan tjene som arbeidstaker. Om man tar det ut som aksjeutbytte (eier aksjer i det selskapet man får penger fra) er det ingen inntektsgrense. Man kan fritt tjene så mye man vil, uten at det berører trygden eller trygderettighetene. Anonymkode: 6ca9a...630
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #560 Skrevet 22. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det regjeringen sier er ok. Om du er 100% ufør kan du jobbe i 100% stilling i 10 år, uten å miste retten til din 100% uføretrygd. Det er aldeles fantastisk. I tillegg har man et fribeløp på 0,4G (38000) man kan tjene som arbeidstaker. Om man tar det ut som aksjeutbytte (eier aksjer i det selskapet man får penger fra) er det ingen inntektsgrense. Man kan fritt tjene så mye man vil, uten at det berører trygden eller trygderettighetene. Anonymkode: 6ca9a...630 Stemmer dette? Dette med aksjeutbytte, er det vanlig? Anonymkode: 7a0c1...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå