AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #41 Del Skrevet 31. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart du ikke ser det... alle andre har skjønt det. Helt ok Anonymkode: d195d...28a Ok. det du må gjøre er å fortelle legen at du blir ubekvem når du får en klem. Gjerne si det rett ut at "jeg hater klemmer", for å ikke gjør situasjonen totalt merklig. Anonymkode: 6dcdc...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #42 Del Skrevet 31. mai 2017 Legen min rører meg så vidt, også får du klem... De gangene jeg har hatt smerter rundt brystet eller rundt underlivet så har han sendt meg videre til en kvinnelig kollega av han... Anonymkode: bcf8e...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #43 Del Skrevet 1. juni 2017 Jeg synes dette høres merkelig ut. En fastlege tar mot mange ulike pasienter daglig, og hvis han klemmer alle pasienter som er innom, vil det kunne utsette pasientene for smitte. Anonymkode: 992b4...abd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #44 Del Skrevet 1. juni 2017 Dette er nok utenfor det leger skal gjøre, men om han ellers holder avstand og ikke er inngående på andre måter hadde jeg nok latt det fare om jeg ellers var fornøyd rent faglig med oppfølgingen. Selv hadde jeg nok valgt å ta GU hos andre, bare fordi det hadde blitt for kleint for meg med klem da liksom. Jeg tenker en klem kan være på sin plass når pasienter en har fulgt opp lenge og tett har fått alvorlige beskjeder som eksempelvis kreft, og gråter - har mistet barnet sitt eller har det ekstremt tøft elllers(type endelig blitt frisk etter selvmordsforsøk eller hva enn). Jeg tror faktisk jeg fikk(eller kanskje jeg gav selv?) en klem av en jeg gikk i behandling hos(ikke psykolog, men annen type behandler) - men konteksten var slik at det var siste time, og jeg skulle flytte til en annen by. Han hadde kjent meg fra barndommen fordi venninnen min bodde i fosterhjem hos dem - så relasjonen var delvis semiprivat fordi jeg hadde vært hos dem endel som barn). Men vi klemte aldri sånn fra time til time, og det var ellers aldri inngående og grenseoverskridende greier. Men ellers fra en fastlege eller psykolog så er ikke klem noe man burde drive med uten at det faktisk er en grunn til det som handler om empati i de vanskelige øyeblikkene. Anonymkode: 1bd80...7a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #45 Del Skrevet 1. juni 2017 Neste gang du er der og han er i ferd med å klemme deg sier du "jeg er egentlig ikke så glad i å klemme" eller noe lignende. Jeg tipper det er alt som skal til, og legen tar det nok med et smil. Litt ubehagelig for deg der og da men det går over Anonymkode: aa797...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orientalsk Skrevet 1. juni 2017 #46 Del Skrevet 1. juni 2017 På 30.5.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev: Hei Dette har jeg aldri fortalt noen.. for 2 år siden byttet jeg fastlege...da min daværende fastlege ble pensjonert. Jeg byttet fastlege til en jeg vet har godt rykte på seg. Han er forståelsesfull og tar meg på alvor.. han ble anbefalt av pasienter på legelistene også. Men.... problemet er...hver gang jeg går inn til han gir han meg klem. En skikkelig god klem... Jeg aner rett og slett ikke hvorfor... det har blitt en vane... En dag var mannen min med meg... Da håndhilste han på begge to... og jeg var glad for det.. hadde jeg fortalt min mann kunne han reagere veldig på det....noe han sikkert har all grunn til... Sier jeg ifra til legen føler jeg at alt blir bare verre... altså den gode oppfølgingen (helsemessig)..og blir veldig anstrengt. Dette skjer også når jeg er ferdig med konsultasjonen.... Hva hadde du gjort? Hilsen en fortvilet kvinne. Anonymkode: d195d...28a Går an å si ifra med kroppsspråket også. Bare ta et skritt tilbake og si unnskyld neste gang han prøver å gi deg klem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #47 Del Skrevet 1. juni 2017 Jeg skal til han om 14 dager og jeg tar til meg rådene deres så får vi se.. Når det gjelder gynekologiske undersøkelser tar jeg det hos en kvinnelig privat lege.. han har alltid henvist meg.... måtte ta en sånn undersøkelse hos han en gang når jeg var iferd med å spontanabortere... Anonymkode: d195d...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #48 Del Skrevet 1. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok utenfor det leger skal gjøre, men om han ellers holder avstand og ikke er inngående på andre måter hadde jeg nok latt det fare om jeg ellers var fornøyd rent faglig med oppfølgingen. Selv hadde jeg nok valgt å ta GU hos andre, bare fordi det hadde blitt for kleint for meg med klem da liksom. Jeg tenker en klem kan være på sin plass når pasienter en har fulgt opp lenge og tett har fått alvorlige beskjeder som eksempelvis kreft, og gråter - har mistet barnet sitt eller har det ekstremt tøft elllers(type endelig blitt frisk etter selvmordsforsøk eller hva enn). Jeg tror faktisk jeg fikk(eller kanskje jeg gav selv?) en klem av en jeg gikk i behandling hos(ikke psykolog, men annen type behandler) - men konteksten var slik at det var siste time, og jeg skulle flytte til en annen by. Han hadde kjent meg fra barndommen fordi venninnen min bodde i fosterhjem hos dem - så relasjonen var delvis semiprivat fordi jeg hadde vært hos dem endel som barn). Men vi klemte aldri sånn fra time til time, og det var ellers aldri inngående og grenseoverskridende greier. Men ellers fra en fastlege eller psykolog så er ikke klem noe man burde drive med uten at det faktisk er en grunn til det som handler om empati i de vanskelige øyeblikkene. Anonymkode: 1bd80...7a6 Jeg har en alvorlig sykdom og i tillegg spontanabortert... kanskje det er grunnen til at han viser veldig støtte..... vet ikke.. Anonymkode: d195d...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #49 Del Skrevet 2. juni 2017 Jeg synes at når du skriver legen din henviser deg til ei kvinnelig lege ved intime behov, så er det tegn nok på at det ikke finnes baktanker hos denne legen din. Jeghadde blitt glad for en slik omtanke og gest hadde dette vært meg. Empati og omtanke vises altfor lite i helsevesenet generellt. Og legen din vet nok også at din mann ikke ville ha likt klem pga. deres opprinnelse. Hos deg har han kanskje oppfattet som mer norsk , og tenker ikke noe mer om at dette kan være ubehagelig. Klemmere er veldig impulsive. ( til opplysning så er jeg selv ingen klemmer, men tenker ikke på om det finnes baktanker fra alle som har klemt meg gjennom livet mitt!) Anonymkode: 82a4e...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #50 Del Skrevet 2. juni 2017 På 30.5.2017 den 22.52, Jabbadabbaduu skrev: Det er merkelig og over grensa. Ikke nødvendigvis seksuell trakassering, men det er uprofesjonelt, og det vet en fastlege. Hvis han "er en lege som har som prinsipp eller varemerke at han klemmer pasientene", så burde han også ha sagt noe om det, da andre pasienter må ha reagert på det tidligere. Jeg tror jeg ville ha sagt fra eller hintet kraftig, og hvis det var umulig, så ville jeg byttet fastlege. Hilsen psykolog edit: Jeg har latt pasienter klemme meg når de har spurt, f.eks. når de har skullet si farvel ved siste time. Jeg har aldri gitt en pasient en klem på mitt initiativ. Det ville vært veldig feil. Mener det samme bør være gjeldende for en fastlege også. Helt enig Men er det ikke sånn at hvis en møter sin lege på butikken o.l, så har ikke legen lov å hilse på sin pasient? Ikke før pasienten selv gjør det. Strengt er det, å det vet de fleste leger. Anonymkode: e1586...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #51 Del Skrevet 2. juni 2017 På 31.5.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev: Legen min rører meg så vidt, også får du klem... De gangene jeg har hatt smerter rundt brystet eller rundt underlivet så har han sendt meg videre til en kvinnelig kollega av han... Anonymkode: bcf8e...68e Min lege tar sjekk der han får beskjed om at jeg har vondt. Samme hvor det er. Om det er Gu eller sjekke brystet. Merker samtidig at det er harde linjer, å gjøres på ingen som helst personlig måte. Merker han gjør det profosjonelt, heldigvis. Anonymkode: e1586...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #52 Del Skrevet 2. juni 2017 Er dette en lege på Sørlandet? Anonymkode: ccf41...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #53 Del Skrevet 2. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette en lege på Sørlandet? Anonymkode: ccf41...f48 Hvorfor skulle det være det? bare spør:) Anonymkode: e1586...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #54 Del Skrevet 2. juni 2017 Nei. Østlandet. Anonymkode: d195d...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #55 Del Skrevet 2. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Østlandet. Anonymkode: d195d...28a Syntes det høres spesielt ut at legen gir deg klem. De to legene jeg har hatt, inkludert den siste, har aldri gitt noe annet enn å håndhilse. De skal oppføre seg profosjonelt. Leger skal heller ikke hilse på sin pasient utenom arbeidstiden, ikke før pasienten selv hilser. Det sier litt hvor strengt det er. Anonymkode: e1586...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #56 Del Skrevet 2. juni 2017 På 6/1/2017 den 3.10, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette høres merkelig ut. En fastlege tar mot mange ulike pasienter daglig, og hvis han klemmer alle pasienter som er innom, vil det kunne utsette pasientene for smitte. Anonymkode: 992b4...abd Det at også han ikke gav klem når kjæresten hennes var med er vel også et tegn på noe. Dessuten er det folk med psykiske lidelser som neppe ville vært bekvem med klem. Tror han der legen din er i overkant intim med deg jeg, og ikke sånn han kan være med alle. Anonymkode: 48d64...f31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #57 Del Skrevet 5. juni 2017 På 2.6.2017 den 22.25, AnonymBruker skrev: Det at også han ikke gav klem når kjæresten hennes var med er vel også et tegn på noe. Dessuten er det folk med psykiske lidelser som neppe ville vært bekvem med klem. Tror han der legen din er i overkant intim med deg jeg, og ikke sånn han kan være med alle. Anonymkode: 48d64...f31 Det er veldig spesielt. En lege som er dyktig i sin rolle, gjør ikke det. Forstår det om det er til eldre, syke, folk som mister nær familie/venner. Ellers skal de nok holde seg profosjonelt nok til at de ikke gjør det. Det er nokså lav terskel på slike ting. (kan fort bli misforstått) fordi det har vært endel tidligere episoder hvor det har klemming og oppstått en privat kontakt mellom dem. At de har lyst å gi klem til ei søt ei, har de helt sikkert, men de skal egentlig ikke gjøre det. Anonymkode: e1586...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #58 Del Skrevet 5. juni 2017 Han tråkker over en grense.. Anonymkode: 8ac45...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #59 Del Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han tråkker over en grense.. Anonymkode: 8ac45...8c6 Nei, egentlig ikke ? Anonymkode: 6dcdc...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #60 Del Skrevet 5. juni 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, egentlig ikke ? Anonymkode: 6dcdc...d43 Han gjør ikke noe ulovlig. De er jo forskjellige de også, men hadde blitt overrasket om jeg hadde fått en klem av min lege. Han er ung, å det ville kanskje ha føltes litt intimt mellom oss. Har hørt det er litt strengt i fritiden også. Anonymkode: e1586...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå