*Luftbobla* Skrevet 30. mai 2017 #1 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg leier 1 etg i ett hus. I kontrakten står det at leier i 1 etg disponerer hagen på baksiden av huset. Det er dette som er selve hagen, med beplantning og masse frukttrær. Hun som bor i 2 etg leier også, og hun disponerer i følge kontrakten uteområdet på forsiden av huset. Liten hageflekk med beplantning. Men! Jeg bor her med mine barn og vi bruker hagen mye. Naboen oppe er ei dame på ca 60, hjemmeværende, sønnen på godt over 20 bor hjemme. Nesten hver gang vi er ute i hagen å leker eller sitter å spiser så kommer hun ned, setter seg med oss og fyrer opp en røyk. Sitter å prater om at det skal bli så fint til høsten i hagen for da skal hun lage syltetøy av bringebære her og kaker av eplene. Hun har også trampet i beddet rett under verandaen vår å plukket liljekonvall og asparges som vokser vilt der. Trampet over andre planter jeg hadde plantet der. Hun flyttet inn i august i fjor, og vi så tendensene hennes allerede da, men jeg var så dum at jeg ikke sa noe. I år har jeg hintet litt frempå om at "fremsiden av huset er jo din side" og slikt.. Nå i går kom hun opp på verandaen mens vi satt der, lurte på om hun kunne låne bålpanna vår i sommer som grill, for hun har ikke råd til å kjøpe egen grill sa hun. Jeg løy og sa vi skulle ha den på hytta i sommer.. Jeg forstår jo at jeg burde ha satt ned foten tidligere, men jeg sliter med slik konfrontasjon. Bør jeg ta det opp med huseier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hopeful Skrevet 30. mai 2017 #2 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg ville nok snakket med utleier og rådført meg der. Henvis til leiekontrakten med en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 30. mai 2017 #3 Del Skrevet 30. mai 2017 Jeg syns du i første omgang skal ta det direkte med henne. Bare så si ifra på en rolig, fast måte, at denne siden av huset leier du, den andre leier hun. Nekter hun å innrette seg etter dette, tar du det videre til huseier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 30. mai 2017 #4 Del Skrevet 30. mai 2017 Ja, du bør ta dette opp med huseier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Del Skrevet 30. mai 2017 Bra at du har begynt å sette grenser for henne. Hva sa hun da du hintet om at "fremsiden er jo din side" o.l? Tok hun epler og bær i fjor? Anonymkode: 8e119...73f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Luftbobla* Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra at du har begynt å sette grenser for henne. Hva sa hun da du hintet om at "fremsiden er jo din side" o.l? Tok hun epler og bær i fjor? Anonymkode: 8e119...73f Ja, hun plukket alt en helg vi var borte.. Jeg har avtale med huseier om å stelle hagen (plenklipp, luking, klippe trær/hekk osv) mot reduksjon i husleien i sommerhalvåret. Ergo regner jeg hagen og dens frukter som mitt.. Hus sier ikke så mye, bare vifter med armene "jadda jadda, jeg må jo få gå rundt" Jeg har vært syk nå og derfor tilbø hun at sønnen hennes skulle klippe plenen her. Dumme meg sa ja. Fikk beskjed om at de skulle gjøre det på himmelspretten. Men så var min mor innom onsdag forrige uke å klippet isteden. I går banket det på her og hun ville ha gressklipperen som sto i boden for min mor hadde glemt å klippe utsiden av gjerdet, og det MÅTTE fikses med en gang. Så jeg gikk å låste opp boden så hun fikk lånt klipperen... hun var sur som en pungrotte av en eller annen grunn. Fest hadde dem i helgen også. Klokken 1.30 gikk jeg opp å ba dem dempe seg. Kanskje derfor hun var sur i går. Endret 30. mai 2017 av *Luftbobla* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 30. mai 2017 #7 Del Skrevet 30. mai 2017 Og så må du jo bare si det, neste gang hun kommer ned i hagen/verandaen deres, at; "Du, det passer ikke for oss med besøk akkurat nå." Ta det som trening på å sette grenser for deg selv. Det er sunt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Del Skrevet 30. mai 2017 herlige mennesker dere Anonymkode: 5f5b9...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Luftbobla* Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 30. mai 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: herlige mennesker dere Anonymkode: 5f5b9...ecb ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveenka Skrevet 30. mai 2017 #10 Del Skrevet 30. mai 2017 Her må du bare ta tyren ved hornene. Neste gang hun snakker om fruktplukking eller noe annet i hagen din kan du si: -Oj, her tror jeg det er misforståelse. Denne delen av hagen er min - du har den på den andre siden av huset. Det står i kontrakten du skrev under på. Og så ville jeg forklart at bedene ikke skal gås i og at frukt og bær skal plukkes av deg. Naboen din kommer til å bli sur - det er garantert, men gjør det noe da? Da får dere kanskje sitte i fred med familien din når dere koser dere i hagen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Luftbobla* Skrevet 30. mai 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 30. mai 2017 6 timer siden, Reveenka skrev: Her må du bare ta tyren ved hornene. Neste gang hun snakker om fruktplukking eller noe annet i hagen din kan du si: -Oj, her tror jeg det er misforståelse. Denne delen av hagen er min - du har den på den andre siden av huset. Det står i kontrakten du skrev under på. Og så ville jeg forklart at bedene ikke skal gås i og at frukt og bær skal plukkes av deg. Naboen din kommer til å bli sur - det er garantert, men gjør det noe da? Da får dere kanskje sitte i fred med familien din når dere koser dere i hagen? Joda, jeg har prøvd å nevne det så smått.. men hun er nok av typen som enten ikke skjønner, eller gir totalt faen. Er flere ganger vi har gått ut på tur f.eks og jeg ser hun står vi vinduet å ser vi går. Ett par ganger har turene vært korte og hun har drevet på i hagen vår når vi har kommet tilbake, men hun har da fortet seg rundt huset når hun har sett oss. Da har jeg kommet med en "Jasså, fant du noe spennende i hagen vår" hvorpå hun har blånektet for å ha vært i hagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 30. mai 2017 #12 Del Skrevet 30. mai 2017 På 30.5.2017 den 20.18, *Luftbobla* skrev: Joda, jeg har prøvd å nevne det så smått.. men hun er nok av typen som enten ikke skjønner, eller gir totalt faen. Da sier du "Av en eller annen grunn så vil du ikke forstå at denne delen av hagen er min. At du ikke vil forstå hva jeg sier får du ta på din kappe, men denne delen av hagen er ikke min. Hvis det er noe som er uklart med dette, så kan jeg gjerne forklare deg, men resultatet er uansett det samme" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå