Gå til innhold

Bettie: Opus 3

Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tirsdag 9.august

Hei - jeg er hjemme igjen.

Tusen takk alle som her vært innom med hilsner, og som har sørget for at jeg ikke har forsvunnet for langt bak i rekkene.

Reiserefrerat, ja - jeg begynner, så fortsetter jeg litt etter hvert.

Turen nedover gikkk helt greit. Halvdelen og reservedatter byttet på å kjøre, og jeg holdt orden på kart og veier. Vi kjørte mer eller mindre i et. Hadde selvsagt noen pauser underveis - med påfyll av bensin, mat og kaffe. Vi kom til den polske grensa midt på natta, og der var det ikke bare å kjøre gjennom. Passkontroll var det, og hele tre uniformerte mennesker skulle studere pass og oss før vi slapp gjennom.

Like over grensa tok vi en kafferast. Det var jordmorkaffe med minst sju snurrer. Kaffen var kjempesterk, og med et cm tykt bunnlag av ren, ublandet kaffe - nesten til å spise. Med en passe porsjon sukker - og jeg som aldri har sukker i kaffen - gikk den ned, og jeg skal hilse og si at vi våknet, ja.

I Polen er det store veiprosjekter på gang. Det trengs, for i drøyt tre mil kjørte vi på en vei som var så humpete at det føltes som å kjøre på togskinner med mangs skjøter. Og lysregulerte innsnevringer hver annen kilometer. Vi kom gjennom området shaken - not stired.

Etter ca 24 timer var vi framme i Krakow og fikk en drosje til å kjøre foran oss til hotellet - eller pensjonatet - noe det egentlig var. Vi hadde ikke lyst til å rote rundt i Krakow for å finne fram. Det er vanskelig å lese gateskiltene, for det er så mange konsonanter i ordene, og bokstavene x,z,c og w er hyppige i bruk - og gjerne stablet etter hverandre i samme ord. Rommene var rene og badet delikat. En hyggelig hage var det også der.

Det var ikke noen vits i å legge oss, fant vi ut, så vi pakket ut og fikk bestilt drosje ned til sentrum. Det er nemlig svært rimelig å ta drosje, så vi lot bilen stå.

Formiddagen gikk med til å titte litt i basaren - en kjempestor hall med boder tett i tett. I bodene er det mulig å kjøpe ravsmykker, glass, trearbeider, broderier, skinnarbeider osv. Halvdelen kjøpte et nydelig armbånd i sølv og rav til meg.

Og så måtte vi jo sette oss på en fortauskafe og studere folk. Hester gikk rundt i krakow og fraktet turister i voogner, gjøglere opptrådde der, det flakset en haug med duer der, gatemusikanter var det der, og en trupp gikk fra restaurantbord til restaurantbord og spilte sigøynermusikk. Skikkelig livlig, med andre ord.

Vi dro opp til pensjonatet etter en stund, og sov en times tid før vi gikk ut igjen - med drosje ned til byren for å finne noe å spise. Det hadde selvfølgelig beynt å regne, så det var noen drukna katter som tilslutt fant en restaurant som så hyggelig ut. Og vi fikk kjempegod mat. Jeg spiste en rett med andebryst - nam.

Etter at vi hadde spist en bedre middag, trasket vi rundt i Krakows gater og fant mange spennende små butikker. Jeg handlet med to skjørt - type sygøyner look

Det ble ikke seine kvelden på oss.

Dagen etter dro vi til Auswitch. Halvdelen og jeg hadde vært der før, men det hadde ikke reservedatteren vår. Og selvfølgelig kjørte vi feil. Det finnes en haug med avkjøringer fra Krakow- og vi fant mange av dem, men den riktige var vanskelig å finne. Det ble mye roting til tantebarnet pekte og ropte - for der var det et marked. Både Halvdelen og tantebarnet elsker markeder, så feildirigeringen ble tilgitt veldig raskt.

Men - jeg måååå sove en time, for vi kjørte i ett hjem også, så både teng og tasten - fingre og taster - oppfører seg så rart. Skriver mer seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie.

Så langt høres det jo kjempetrivelig ut.

Fortelle mer da... :-)

Du skal selvsagt få lov til å sove littegrann først. Skjønner at du er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt 9. august

Nå har jeg sovet litt, så nå kan jeg skrive mer, Swan. Takk for hilsen, Fakse.

Skal vi se - jeg var kommet til markedet.

Det var et alt mulig marked, med klær, grønnskaker, sko og mat. Det var ganske stort, men antagelig takket være øs-pøs regnvær var det ikke så mange mennesker der. Og markedet var under tak, så vi gikk tørrskodd fra bod til bod. Jeg stoppet opp foran en bod med undertøy, og kjøpte meg BH-er (jepp - flertall) og truser. Det var kjempebillig. Bh-ene kostet 20 kr. stykket. De hadde mye lekkert med og uten blonder, så begrensningens kunst var vanskelig.

Litt lenger bort solgte de vesker, fra ulike motehus - helt ekte imitasjoner, selvølgelig, og to havnet hos meg. 60 kr. stykket omtrent.

Som sagt vi gikk fra bod til bod, og Halvdelen ble hanket inn av en dress-selger. Det ble ny dress på Halvdelen, en nydelig lett, grå med litt grønnskjær. Prøverom manglet, så han prøvde på ei avis litt gjemt bak et bord, men ikke mer gjemt enn at de som gikk forbi hadde god utsikt til hva som skjedde. Dress med vest kom på det store sum av 450 kroner.

Jeg fikk med meg et par topper også før jeg ga meg, og to gipsy-skjørt.

Auswitch er alltid en sterk opplevelse. Jeg har vært der før, men reservedatteren vår ville gjerne dit, så jeg ble med inn. Det er forferdelig å tenke på at så mye ondskap var samlet på et sted. Det som gjør størst inntrykk på meg, er alle de små barneklærne og barnetingene, - og vite at barn ble utryddet først, at barn ble eksperimentert på osv. Avstraffelsesmetodene er jo et kapittel for seg selv. Jeg anbefaler alle som kan å ta en tur dit, å gå gjennom brakkene, vandre i de sølete "gatene", gasskammeret og krematoriet, straffecellene, bildene og alle gjenstandene. Mange steder er det blomster og kranser.

Man klarer seg med en tur egentlig.

På veien videre klarte vi/jeg å rote oss grundig bort, slik at vi var på motsatt vei av det vi skulle, men vi fant det ut etterhvert og snudde. Vi fant ut at vi fikk spørre om riktig vei på en bensinstasjon, men der snakket de hverken engelsk, tysk eller noe annet språk vi kunne. Heldigvis kom det en kunde som kunne litt engelsk, og han hadde en bror som ikke kunne engelsk, men som var godt kjent, og med engelsk, norsk, polsk - peking og andre geberder, forsto vi forklaringen og kom oss på rett vei. Vi kom fram til slottet rett før midnatt.

Vi skulle ikke bo på selve slottet, men i nærheten, og det var en skuffelse. Vi fikk to store rom med tilsammen fire senger, vi hadde bad og til og med et kjøkken. Men sengene var et kapittel for seg. Der levde de etter at det er bra for kroppen å ligge hardt, for kroppen laget ikke antydning til søkk i madrassen når jeg lå på den. Så jeg var temmelig ødelagt i kroppen om morgenen og måtte brekke meg i gang.

Slottet var en ruin sist gang vi var der, men nå var store deler pusset opp og gjort i stand. Det var marmortrapper, store speil med gullrammer, gedigne forgylte lysekroner og tunge gardiner. Det var søyler - alt som et slott skal ha. De har gjort i stand noen rom som hotellrom. Og alle som gifter seg der får bryllupssviten gratis. Rommet var stort og hvilkalket, med buet tak. Senga var enorm og bak senga var det en nisje med reiske blomster. Det var høye franske vinduer der og et lekkert bad med gylne fliser og kandelabre. Romantisk på en moderne/middelaldermåte.

Vi var en tur i kjelleren også, for de holde på å grave ut den. Der skal de lage et minimuseum med fangeceller og andre rom et middelalderslott hadde. Murene er kjempetykke og taket er buet.

Dette slottet var påbegynt på 1100-tallet og siste påbygging var på 1800-tallet, og restaureringen ivaretar alle epokene i mellom.

Mat fikk vi mer enn nok av. Frokost var med brød, kjøttpålegg, ost, tomater, egg osv - osv. I tillegg ble det servert en suppe. Lunsjen var en middels middag med forrett - gjerne en suppe - og hovedrett. Kaffe og kake eller is hørte til.

Så ble det middag litt ut på kvelden, og kveldsmat hvis noen orket det. Jeg hadde på følelsen at vi spiste oss gjennom dagen, og vi rakk aldri bli sultne mellom slagene.

Det var flere aktiviteter vi kunne velge mellom mellom måltidene.

De som ville og kunne, fikk låne hester og ri tur i slottsparken. Stallen inneholdt flere flotte araberhester. Vi kunne også bli fraktet rund med hest og vogn, og vi tok en slik tur. Det var en nydelig vogn, sort med fløyelsseter. Sykler kunne vi også låne.

På eiendommen holder de flere dyr, bl.a var det en ganske stor flokk bison, så vi var på bison safari. En bisonokse et et stooooort dyr. Jeg foretrakk en viss avstand til dem.

Pause - jeg fortsetter seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie, velkommen hjem. Jeg leser reisebeskrivelse til øyet blir stort og vått. Kunne gjerne tenkt meg å se Krakow (hadde en venninne som var derfra - nå har vi dessverre mistet kontakten). Auschwitz ville jeg nok holdt meg unna. Blir helt syk bare jeg tenker på konsentrasjonsleirene og all ondskapen som fant sted der, så jeg tror rett og slett ikke jeg ville taklet å se leiren. Men det er bra de bevarer stedet, tror kanskje vi har godt av å bli minnet om det av og til.

*venter spent på neste del av følgetongen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag fortsatt

Fredagen var det bålfest i slottsparken - med grilling. Vi satt ute under tak, men i en slags paviljong. En polsk trupp var leid inn for anledingen, og de sto for musikk og en del leker for å riste oss litt mer sammen. Vi var jo 80 mennesker som delvisk kjente/ikke kjente hverandre. . Jeg var med på en tegnekonkurranse, og jammen vant jeg. Halvdelen og jeg danset på plattingen og stemningen var høy. Og vi fikk så mye øl og vin vi ønsket oss. Varm te ble også servert.

Lørdag var selve festdagen. På formiddagen dro vi til nærmeste by for å titte litt, og igjen gikk kortet varmt. Det er billig å handle i Polen, og jeg kjøpte med en kremfarget, lang bluse med et gjennombrutt mønster og en topp som matcher - og en lang sort bluse med topp til. Der var mønsteret i sølv og hvitt. Det er typisk fest og selskapsbluser. Jeg kjøpte også en hvit, en kremfarget og en sort bluse som passer godt på jobben, og et sort, langt skjørt - også til jobben. Sko fikk jeg også - tre par. Et par selskapssko i et nydelig mykt skinn, et par joggesko og et par sko som både passer til bukser og skjørt - og en selskapsveste - sort, skinn. Ny klokke kjøpte jeg meg også.

Halvdelen fikk seg flere skjorter og et par jakker, pluss sko han også. To olabukser fant han også.

Og så gikk jeg nesten amok i et parfymeri. Neglelakken kostet 4 - 6 kroner f.eks.

Tilbake igjen til slottsparken kunne vi delta i flere nye aktiviteter - som bueskyting, og omvisning på hele slottet.

Så skulle vi stelle oss til festen. Vi stæsjet oss opp i kjoler og smykker og alt som hører til. Mens vi holder på kommer et opptog. Det er en stor gruppe pilgrimmer som er ute og går og synger. Hele tre personer med høyttalere og megafoner følger gruppa og er forsangere. Slottet er, i tillegg til å være et historisk senter i regionen, også et religiøst senter. En av de tidligere slottsfruene ble nemlig helgen etter sin død.

Vi ble servert vin i slottsparken før middagen, og ballanserte både glass og høye hæler. Etterpå gikk vi polonese opp trappen til middagssalen. Det var dekket med fint porselaine, sølv og glass, blomseroppsatser og alt som skal til. Til forrett fikk vi innbakt ost. Så fikk vi bosj(?) - en kald, knall rosa røbetsuppe. Hovedretten var oksefilet og til dessert fikk vi is og friske bær. Vi satt til bords i nesten tre timer, og det var taler og alt som skal til.

Jeg hadde fått sagt fra at jeg måtte sitte i nærheten av ei dør, og det fikk jeg. Jeg klarte også ¨å holde min lille tale. Jeg holdt den på norsk, og ga en engelsk kopi til de som var engelstalende. Det var lettest for meg.

Etter middagen var det kaffe og kaker i en tilstøtende salong, mens ballsalen be ryddet. Og så ble det spilt opp til dans. Så nå har jeg danset på et slott, under store grlitrende lysekroner og på et glatt marmorgulv. Det var litt spesielt.

Det ble satt fram mange lekre småretter til de som ønsket nattmat, men det hoppet jeg over. Vi ble ikke så seine, for det er fryktelig anstrengende å være sammen med så mange mennesker hele tiden.

Så vi tuslet oss til rommene våre, og sovnet ganske raskt. Men lenge fikk vi ikke sove, for pilgrimmene var ute på vandring ved halv fem tiden om morgenen - med høy sang og høyttalere og megafoner. Jeg våknet en halv meter over madreassen da de gikk forbi.

Søndag ble frokosten servert ute i slottsparken og vi kjørte tilbake til Krakow etterpå. Denne gangen fant vi veien tilbake til pensjonatet "vårt" med en gang.

Søndagskvelden spiste vi middag på en flott restaurant. Vi gikk ned i en kjeller og der var det nærmest katakomber med bord satt rundt og lys og det hele. De hadde et førsteklasses fransk kjøkken, og jeg spiste marinert rådyr. Det var kjempegodt. Hele 80 kroner kostet maten - og det var dyrt.

I Krakow var vi også inne i Maria-katedralen. Det er et "must" når man er i Krakow. Taket er vakkert dekorert. Det er mange altere der, og hovedalteret er bare et syn som ikke kan beskrives.

Jo - litt mer handlet jeg. Jeg kjøpte meg et sett i rav og sølv. Det er armbånd, ring og et anheng. Formene er enkle og moderne. Reservedatteren vår spanderte øredobber i samme til. Det er bare et nydelig sett.

Jeg var glad jeg hadde pakket ganske lite da vi dro ned, for kofferten var jammen full da vi dro hjemover.

Turen opp gikk også greit. Og igjen kjørte vi mer eller mindre i et og brukte omtrent et døgn. Så da vi kom hjem hadde jeg ikke sovet på nesten 30 timer. Jeg er fortsatt trøtt, så det blir tidlig kveld på meg. Jeg gleder meg til å sove i egen seng.

Skal ta en runde i dagbøker i morgen, og kommer tilbake til noen detaljer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

høres ut som dere har hatt en fantastisk tur, bettie!!! :) Jeg har alltid hatt lyst til å ta en tur til Auswitch! virker som en meget, meget spesiell tur dit...

Og bodene høres jo rett og slett helt fantastisk morsomt ut! visste ikke at det var så mye boder der nede!!

Sove godt! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig reiseskilring du har skrevet, det klør i reisefoten min nå skal jeg si deg! Også jeg som ikke visste at jeg hadde lysst til å reise til Krakow engang, men nå vet jeg det!

Bra å se at det gikk bra med deg, både på slottsball med mange mennesker og ellers. Virker som du har hatt det veldig bra også?

Jeg ble forresten litt nysgjerrig på om du har noen tilknyttning til Polen på et eller annet vis. Skjønner det sånn at du har vært der før i alle fall?

Håper du har fått sovet godt nå, det er jo alltid deilig å være tilbake i sin egen seng, uansett hvor bra reisen har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ det høres ut som du har hatt det bra, og at du virkelig har fått handlet masse! MISUNNELIG!!! ;) Så bra at talen gikk bra!

Godt å ha deg hjemme igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 10. august

Hei Cata. Auswitch er et grusomt sted. Jeg blir litt nummen når jeg er der, for jeg klarer ikke ta inn over meg alle grusomhetene som er dokumentert der. Det er jo "bare" bilder og gjenstander, men når jeg kan historien, og går inn i brakkene, så er historien veldig nær. Det er en vedig dempet stemning der inne. Det er ikke mye latter, og menneskene som går innimellom minnesmerkene er preget av stemningen. I noen brakker er det forogtafier av fanger som var der, med når de ankom og når de døde. De fleste levde bare noen få måneder i det helvete. Ved noen av bildene var det festet blomster - antagelig av gjenlevende familie. Foran de store krematorieovenen var det også mange blomster. Jeg hadde ikke lyst til å gå inn en gang til, men jeg hadde mindre lyst til å sende reservedatteren vår inn alene, derfor var jeg der for andre gang nå.

Hallo Fakse. Jeg har familie som har bosatt seg i Polen, så derfor har jeg en slags tilknytning til landet. Polen hadde forresten endret seg mye siden sist jeg var der. Det er en 5-6 år siden. Bilparken var mye nyere, og det begynner å komme farger. Mange av de store bomaskinene som ble bygget under kommunist-tiden er blitt pusset opp og dekorert på veldig spennende måter. Fasadeflatene var nærmest brukt som lerret. Dessuten var det blomster i blomstekasser over alt, og det var hager rundt husene. Noe dyrere var det blitt, men det skulle nå bare mangle.

Heisan baby-E. Ja - jeg har virkelig handlet. Det var litt av planen med turen. Sist gang kjøpte jeg også en del klær, så jeg hadde lagt til side litt penger til å handle for denne gangen. Så nå kan jeg gå gjennom klærne mine og plukke vekk en del klær jeg ikke lenger bruker/kommer til å bruke.

Siste dagen på slottsområdet ble altså frokosten servert ute i parken, for det var nydelig vær. Ellers var vi ikke så heldige med været akkurat. Det var ganske kjørlig, så jeg var glad jeg hadde pakket med meg en god jakke, og paraplyen var fast følge. Det var litt synd, men satt i grunnen ikke noen demper på oppholdet. Det ar jo ikke akkurat badeferie vi var på.

På veien tilbake til Krakow stoppet vi ved en saltgruve. Vi ville gjerne at reservedatteren vår skulle få oppleve den. Det går guidete turer hele tiden, og hver halvtime var det tur med engelstalende guide. På den turen er det viktig med godt fottøy, for vi gikk over 800 trappetrinn ned under jorda, og vandret mange kilometer i gangene. I drøyt to timer var vi på vandring under jorda. Det er mye som fasinerer på den turen. Flere steder var det statuer/figurer i saltstein som gruvearbeiderne har laget på sin fritid. Det var scener fra historien, fra eventyr, fra livet i gruvene osv. Det er også flere kapeller, og det største er nærmest som en katedral å regne. Der er alt laget av saltstein. Det ser ut som man vandrer på fliser, men det er saltstein som det er laget et flisemønster i. Alteret er i saltstein, og figurene på altertavlen. På veggene er det reliefer med bibelske motiver - i saltstein, og frataket henger noen enorme prismekroner, og prismene er laget av stein som inneholder 98% salt. Det er helt klart. Og alt er laget av gruvearbeidere - på fritiden deres. I tillegg er ingeniørarbeidet bak gangene og i forhold til saltutvinningen også noe å la seg imponere over.

Alt er fint - bortsett fra heisen opp fra -127 meter og opp til overflaten. Der stuer de inn 8 personer - og det er trangt. Og deler av heisturen går i stummende mørke.

På denne turen har jeg virkelig utfordret meg selv. Jeg liker ikke bevege meg på plasser med mange mennsker - og det har jeg gjort både på markeder og ved severdigheter. Jeg kjente godt på angsten, men prøvde alle de teknikkene jeg har lært meg for å holde ut - og klarte det stort sett. Litt svett ble jeg jo.

Jeg klarte å gjennomføre talen. Da var jeg så nervøs at det halve hadde vært nok, men jeg overlevde selv om jeg ikke har tenkt å utfordre meg selv på den måten på en god stund. Det var bare så vidt jeg orket å være til stede lenge nok til å få meg en dans etterpå. Det var ikke så mange som var på dansegulvet da Halvdelen og jeg var der, så da gikk det også.

Å gå ned i gruvene var det desidert vanskeligste jeg gjorde, for der kan man ikke rømme hvis panikken slår til. Jeg hadde gjort avtale med Halvdelen slik at han skulle hjelpe meg å gjennomføre teknikkene mine hvis det røynet på. Jeg var ganske dårlig da jeg kom opp i dagslyset igjen, men jeg hadde overlevd uten hyl og skrik - eller besvimelse.

I dag har jeg vasket klær og kjørt reservedatteren til Oslo, for hun hadde ganske mye å bære på. Hun hadde handlet en del hun også, og da ville hun fått problemer hvis hun skulle tatt bussen. Prøvde meg på en time på solsenga, men det gikk heller dårlig. Det begynte å regne.

I morgen er det jobb igjen - skulle gjerne hatt mer fri, jeg, men - det er bare å brette opp ermene og sette i gang. Tipper det ligger noen oppgaver og venter på meg, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturelle

Hei Bettie,

velkommen hjem - høres ut som en herlig ferie!

Flott at du gjennomførte dine mål, jeg er imponert over alt du klarer å komme deg igjennom!! :klappe:

Lykke til på jobb i morgen, håper det ikke blir altfor mye stress!!

(jeg har enda noen dager å "late" meg på! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem :klem: Det høres ut som om turen var en kjempeopplevelse :overrasket: Og alle prøvelsene du har tatt og klart med glans :klappe:

Skulle likt å sett koffertene da dere dro hjem, ja. Wow, dere kan jo nesten starte eget utsalg,jo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe: Jeg er stolt av deg, frue.... Men jeg visste nok at du kom til å klare å holde talen din helt fint. Og saltgruvene skulle jeg gjerne sett. Hmmmm....har en svært reiseglad venninne. Lurer på om jeg kan lure henne med til Polen??? Bare så synd at hun er litt mer "syden-farer".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, Auswitch .. Helt utrolig at noe sånt har skjedd.. :forvirret:

Jeg har besøkt Theresienstadt, et annet sted..

Høres ut som en opplevelsesrik ferie! :-D

Tilbake på jobb nå? Tatt mange bilder? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsdag 11.august

Hei Naturelle. Selv om jeg bare var borte ei uke, var det en fin ferie, for jeg opplevde så mye.

Ikke bare koffert, flowerpower. Jeg pakket i koffert og bag - og enda var det noen poser stablet rundt i bagasjerommet for å få plass. Godt vi ikke tok fly.

Det var godt å ha gjennomført talen, ¤Escada¤ - og det er godt det er en stund til neste gang.

Saltgruven er vikelig flott, Cata - og Krakow er en spennende by med masse å se. Masse gallerier, gamlebyen, et slott, kafeer og restauranter på hvert hjørne -. og masse liv på torget midt i byen.

Tok masse bilder, dark angel, både reservedatteren og jeg. Noen er tatt med et gammeldags kamera med film, så det skal bli spennende å se alle bildene etterhvert.

Første dag på jobb i dag. Det var litt tungt å stå opp, men sånn er det alltid etter en ferie. Dagen har vært ganske rolig. Fikk lest gjennom de mailene som hadde kommet - og posten, og fikk hilst på de som var kommet tilbake fra ferie. Første frist kom i dag, så en rapport er skrevet og sendt avgårde. Jeg fikk også litt oversikt over hva som må gjøres framover.

Jeg var jo litt engstelig for hvordan møtet med min kritiker ville gå,men hun har tatt to avspaseingsdager så jeg møter henne ikke før mandag. Vi får se hvordan det går. En sommerferie er jo litt tid og ting kan ha skjedd.

Halvdelen og jeg hadde en samtale sammen med en av hjelperne hans i dag. Etter at jeg "sladret" på ham, har de ønsket et tettere samarbeid med meg - til Halvdelens beste. Det er ikke annet enn at vi gjøre en del avtaler og avklarer en del forventninger, men hvis det kan hjelpe Halvdelen til å holde seg på rett spor så stiller jeg selvsagt opp.

I kveld hadde jeg planlagt å pakke litt mer, men det har jeg ikke gjort. Skal være flink i helgen og ta unna litt til. Kanskje jeg kan tømme gjesterommet i løpet av helgen. Der har jeg masse hobbyutstyr som må sorteres og gjennomgås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

Jeg får lyst til å dra ned til Polen selv nå.. høres ut som en opplevelse!

Var forresten utrolig tøft gjort av deg, å utfordre deg på den måten!

det skal du være stolt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du delte det flotte reise referatet med oss, Bettie!

Nå har jeg bare sååå lyst til å se Polen også. Begge søstrene mine og faren min har vært der, så neste gang får bli min tur. ( Listen min over steder jeg vil reise til begynner å bli ganske lang nå.)

Auswitch skal jo ikke være et hyggelig sted og besøke heller da - jeg blir uvel bare jeg leser om det, så jeg vet ikke hvordan jeg ville ha reagert hvis jeg virkelig kom dit selv. Men det er klart, er man i Polen kommer man ikke utenom - man skylder de stakkars mennesken som var der og vise den respekten syns jeg.

Kjempefint at du koste deg på turen, og selvfølgelig klarte du deg bra! (Selv om du tvilte på det selv, visste jo vi andre her inne at du ville greie det - du er og blir en imponerende dame!!!)

Kjempeklem fra AnnKristn (som sniker seg til å skrive her i arbeidstiden sin...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...