Gå til innhold

Kjøpe sofa - bruke kredittkort eller be om lån i banken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sofaen sang på siste vers for noen uker siden og nå tenkte jeg å kjøpe sofa til 19000. 

Kredittkortet  fra banken har en grense på 20000. Jeg har fast inntekt, og kun lån på leiligheten via kommunen.

Da lurer jeg på hva som er best. Bruke kortet eller spørre banken om et lån? Jeg ønsker ikke å ta de 10000 jeg har til buffer for vedlikehold av leilighet til dette. :vetikke:

Anonymkode: 22a54...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke noe bedre betingelse i banken, tror jeg. Det blir i kategorien forbrukslån, til den renten som er da.

Hvorfor kjøper du en så dyr sofa på kreditt? Det ville vel kanskje være bedre om du fant et rimeligere alternativ når du først skal handle på kreditt til dyr rente, så du blir fortere ferdig med å betale den?

Vet at du antageligvis ikke vil høre på det øret, men er det ikke litt lurere å spare disse pengene istedenfor å kjøpe på kreditt? Jeg flyttet i fjor og kjøpte alt inventaret mitt (alle møbler unntatt oppvaskmaskin og kjøleskap) helt nytt for oppsparte penger. Ikke en eneste ting ble kjøpt for lånte penger eller på kreditt. Det lønner seg å spare....

Hvis den gamle sofaen din er helt ødelagt og derfor ubrukelig nå, kan du ikke heller finne deg en gratis-sofa på Finn.no som noen skal dumpe? Det gis bort møbler gratis der hele tiden. Denne gratis-sofaen er kanskje ikke så pen, men den holder vel en stund mens du sparer opp de 19 000 kronene du trenger til din nye drømmesofa?

Anonymkode: 70e93...88e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp så dyr sofa på kreditt. Kjøp en billig en på Finn og så spar opp til ny sofa...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke noe bedre betingelse i banken, tror jeg. Det blir i kategorien forbrukslån, til den renten som er da.

Hvorfor kjøper du en så dyr sofa på kreditt? Det ville vel kanskje være bedre om du fant et rimeligere alternativ når du først skal handle på kreditt til dyr rente, så du blir fortere ferdig med å betale den?

Vet at du antageligvis ikke vil høre på det øret, men er det ikke litt lurere å spare disse pengene istedenfor å kjøpe på kreditt? Jeg flyttet i fjor og kjøpte alt inventaret mitt (alle møbler unntatt oppvaskmaskin og kjøleskap) helt nytt for oppsparte penger. Ikke en eneste ting ble kjøpt for lånte penger eller på kreditt. Det lønner seg å spare....

Hvis den gamle sofaen din er helt ødelagt og derfor ubrukelig nå, kan du ikke heller finne deg en gratis-sofa på Finn.no som noen skal dumpe? Det gis bort møbler gratis der hele tiden. Denne gratis-sofaen er kanskje ikke så pen, men den holder vel en stund mens du sparer opp de 19 000 kronene du trenger til din nye drømmesofa?

Anonymkode: 70e93...88e

Jeg har ikke bestemt meg 100% enda, men jeg vil vite hva alternativer jeg har. Glemte å skrive det men det er en sovesofa og jeg trenger noe å sove på. Ser ikke for meg å sove på gulvet i 6 mnd med dårlig rygg.

Anonymkode: 22a54...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er inntekten din etter faste utgifter i forhold til å betjene et eventuelt forbruks-/kredittkortlån? Hvis du har nok å rutte med til å kunne spare inn bufferen på kort tid så ville jeg tatt derfra fremfor å betale ned et forbrukslån med kjipe renter, selv om det ikke dekker hele beløpet. 

Hvis du ikke tjener nok til å kunne spare opp bufferen igjen så tjener du ikke nok til å kunne kjøpe sofaen etter min fornuft. Jo mindre man har å gå på, desto billigere sofa tenker jeg. 

Anonymkode: 7c5a4...5b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bestemt meg 100% enda, men jeg vil vite hva alternativer jeg har. Glemte å skrive det men det er en sovesofa og jeg trenger noe å sove på. Ser ikke for meg å sove på gulvet i 6 mnd med dårlig rygg.

Anonymkode: 22a54...093

Det går an å sove på en enkeltsofa i noen måneder, mens man sparer til ny sofa. Eller du kan se deg om etter en sovesofa billig eller gratis på Finn.no, å ha så lenge mens du sparer.

Jeg anbefaler deg ikke å bruke kredittkort eller ta forbrukslån. Det er så blodige renter på de greiene der, og det blir fort en "felle". Plutselig skjer det noe og du får ikke betalt så mye som du ønsker, rentene løper, lånet stiger osv.

Men du gjør jo som du vil, selvfølgelig. Har du i det minste sjekket med kortselskapet der du har kred.kortet, hvilken rente du har....? Det er jo et minstekrav å vite det, så du kan sammenligne med et evt tilbud på forbrukslån som du får av banken. Vær obs på at banken sannsynligvis tar et "startgebyr" også, hvis de gir deg forbrukslån, og det fordyrer totalen.

Anonymkode: 70e93...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær smart og heller ta penger fra bufferkontoen din (penger du allerede har), også betaler du heller inn der det beløpet som du ville betalt på et evt lån/kredittkort. Da slipper du alle rentene og etableringsgebyret!

Anonymkode: b26bf...b7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan er inntekten din etter faste utgifter i forhold til å betjene et eventuelt forbruks-/kredittkortlån? Hvis du har nok å rutte med til å kunne spare inn bufferen på kort tid så ville jeg tatt derfra fremfor å betale ned et forbrukslån med kjipe renter, selv om det ikke dekker hele beløpet. 

Hvis du ikke tjener nok til å kunne spare opp bufferen igjen så tjener du ikke nok til å kunne kjøpe sofaen etter min fornuft. Jo mindre man har å gå på, desto billigere sofa tenker jeg. 

Anonymkode: 7c5a4...5b4

Jeg har ca 5-6000 å bruke på div etter at alle faste utgifter og mat/hushold er trukket fra. Måtte bruke litt penger fra buffer på kjøleskap, ovn og ny kjøkkenvifte, så det er allerede gått ut 7-8000 derfra. Jeg ville uansett betale rett inn på kort (om jeg brukte det) de 5-6 000 i mnd til et evt lån var nedbetalt.

Men jeg får se om jeg kan få en rimelig og god rammemadrass. Et halvt år med kraftig sparing er jo ikke all verden egentlig, så jeg burde klare vente.

Anonymkode: 22a54...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp lån eller kreditt for noe du ikke har råd til. Spar penger og finn noe lurt i mellomtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at du MÅ ha en sofa til 19 000 kr for at du skal kunne sove på den. Kjære vene. Å kjøpe en så dyr sofa er luksus, og ikke noe en bør gjøre på kreditt. 

Anonymkode: 9e0f4...4cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å sove på en enkeltsofa i noen måneder, mens man sparer til ny sofa. Eller du kan se deg om etter en sovesofa billig eller gratis på Finn.no, å ha så lenge mens du sparer.

Jeg anbefaler deg ikke å bruke kredittkort eller ta forbrukslån. Det er så blodige renter på de greiene der, og det blir fort en "felle". Plutselig skjer det noe og du får ikke betalt så mye som du ønsker, rentene løper, lånet stiger osv.

Men du gjør jo som du vil, selvfølgelig. Har du i det minste sjekket med kortselskapet der du har kred.kortet, hvilken rente du har....? Det er jo et minstekrav å vite det, så du kan sammenligne med et evt tilbud på forbrukslån som du får av banken. Vær obs på at banken sannsynligvis tar et "startgebyr" også, hvis de gir deg forbrukslån, og det fordyrer totalen.

Anonymkode: 70e93...88e

Jeg har knapt brukt kortet tidligere og alltid betalt alt inn før fristen. Jeg er lite lysten på å havne i den fella du nevner, og det er og derfor jeg stiller spørsmål her inne slik at slike som deg kan komme med innspill jeg trenger. Så: Takk! :helen:

Anonymkode: 22a54...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan se flere sovesofaer til under kr 3000,- her http://www.ikea.com/no/no/search/?query=sovesofa&sorting=price&pageNumber=0

Jeg har selv Lycksele sovesofa. Jeg har også dårlig rygg, og denne fungerer fint for meg.

Anonymkode: a2fe7...c8c

Been there, done that, og fikk dårligere rygg dessverre. Ikeas sovesofa er ufattelig dårlige. Det er synd, men et faktum. At noen i det hele tatt kjøper de.. 

Anonymkode: 22a54...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at du MÅ ha en sofa til 19 000 kr for at du skal kunne sove på den. Kjære vene. Å kjøpe en så dyr sofa er luksus, og ikke noe en bør gjøre på kreditt. 

Anonymkode: 9e0f4...4cf

Har ikke du noe bedre å komme med?

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kjøpt denne til kr 1150,-, og spart til den du ønsker deg:

solsta-seters-sovesofa-gra__45647_PE1419

 

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10087106/

 

Anonymkode: a2fe7...c8c

Ikeas sovesofaer er elendige for de med dårlig rygg. Spesielt de eksemplene som er nevnt her.

Anonymkode: 22a54...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sofaen sang på siste vers for noen uker siden og nå tenkte jeg å kjøpe sofa til 19000. 

Kredittkortet  fra banken har en grense på 20000. Jeg har fast inntekt, og kun lån på leiligheten via kommunen.

Da lurer jeg på hva som er best. Bruke kortet eller spørre banken om et lån? Jeg ønsker ikke å ta de 10000 jeg har til buffer for vedlikehold av leilighet til dette. :vetikke:

Anonymkode: 22a54...093

Hva på sofaen er ødelagt?

Kan den repareres?

Anonymkode: a2fe7...c8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke du noe bedre å komme med?

Anonymkode: 22a54...093

Jeg svarte på jo spørsmålet ditt. 

Men det er jo ikke noe uvanlig med utakknemlige trådstartere når de får et svar de ikke liker. 

Anonymkode: 9e0f4...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på jo spørsmålet ditt. 

Men det er jo ikke noe uvanlig med utakknemlige trådstartere når de får et svar de ikke liker. 

Anonymkode: 9e0f4...4cf

Si meg, leser du noengang hva brukere skriver før du påstår all verdens ræl? Du svarer ikke på noe som helst. Som vanlig kommer du med hersketeknikker og ovenfraned holdninger. 

Men, kos deg med videre tullprat. Du blir heretter ignorert.

Anonymkode: 22a54...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sofaen sang på siste vers for noen uker siden og nå tenkte jeg å kjøpe sofa til 19000. 

Kredittkortet  fra banken har en grense på 20000. Jeg har fast inntekt, og kun lån på leiligheten via kommunen.

Da lurer jeg på hva som er best. Bruke kortet eller spørre banken om et lån? Jeg ønsker ikke å ta de 10000 jeg har til buffer for vedlikehold av leilighet til dette. :vetikke:

Anonymkode: 22a54...093

Antagelig har du sett på sofaen lenge,at den ble slitt osv. Så venter du til den ryker. Da må du ha en ny. Når du ikke har satt av kr til sånne utgifter, så fraråder jeg deg å ta opp kredit. Har du ikke råd til å spare,så har du ikke råd til kreditt.

Det fins mennesker som har god råd. Som bytter ut møbler ofte. Let på finn. En bekjent av meg fikk en sofa til 50.000 til 15.000. Sofaen sto i en hall i huset,og ikke vært i bruk. Skal du ha ny sofa,så kjøp kvalitet. 

Anonymkode: a17b1...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...