Gå til innhold

Redusere sukker i bakverk

Fremhevede innlegg

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Heihei!

Finnes det en tommelfingerregel for hvor mye man kan redusere sukkermengden med i et bakverk uten at det går på bekostning av de egenskapene sukker tilfører et bakverk (foruten smak). Personlig synes jeg mange kakeoppskrifter inneholder så mye sukker at det søte blir altfor dominerende. Har blant annet en amerikansk oppskrift på "Chocolate Chip cookies" hvor det blant annet er 2 cups mel, 1 cup med brunt sukker, og 1 cup med hvitt sukker, og 1/2 cup med "corn syrup". 

(Jeg bakte de etter oppskriften, men de ble så søte at til og med Karius og Baktus mente at det ble for mye av det gode :fnise: )

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bytte det ut med sukrin? :) 

Anonymkode: ce924...95a

AnonymBruker
Skrevet

I amerikanske oppskrifter bør sukkermengden halveres for å få noe som passer våre mindre sukkervante tunger. I denne oppskriften ville jeg bare brukt brunt sukker. Hvis konsistensen blir litt feil kan man tilsette litt mer mel eller væske.

Anonymkode: 4e315...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten,hvis oppskriften inneholder sjokolade bør man ikke redusere sukkermengden like drastisk, kanskje bare kutte en tredel. Amerikansk sjokolade er søtere enn norsk, så bare ved å bruke norsk sjokolade er sukkermengden redusert.

Anonymkode: 4e315...a2f

Gjest Zeitgeist
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bytte det ut med sukrin? :) 

Anonymkode: ce924...95a

Jeg synes sukrin gir noe usmak på bakverket, så det styrer jeg unna (det kan også hende at det var oppskriften og/eller meg som var feil sist gang jeg brukte sukrin). I tillegg så har ikke sukrin og stevia de samme bakeegenskapene som vanlig sukker (så vidt meg bekjent da). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...