Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sammen med en fyr for en liten stund siden og jeg kan egentlig ikke fortelle så mye om situasjonen rundt fordi den lett kan gjenkjennes. Det eneste jeg kan fortelle er at jeg har lagt merke til mange trekk ved han som jeg ikke klarer å bli klok på. Har søkt rundt på nettet og tatt notater utifra det jeg har funnet med eksempler for å se om det stemmer overens med en som er manipulerende og det stemmer så innmari godt. 

Grunnen til at jeg vil dele dette er fordi jeg vil vite hva andre anbefaler meg å gjøre. Jeg har på en måte bundet meg ganske greit og hvis jeg går mister jeg alt jeg har og må starte livet på nytt. Heldigvis har ikke dette vart så lenge og jeg har mulighet til å gå vekk uten å ha blitt ødelagt for livet, men jeg er også på et punkt hvor jeg ikke vet om det er det jeg vil. 

Vi har kranglet mye den siste tiden og det har vært heftige krangler hvor han har spilt rollen som den kontrollerte og jeg har endt opp med å nesten gå på veggen i flammer av raseri. Har aldri møtt en person som klarer å snu om på situasjonen så ekstremt at jeg alltid ender opp som "the bad guy". Han står på sitt uten å mukke en millimeter og det er svært frustrerende når man ikke får gjort noe med det. Jeg begynte å lese meg opp på temaet manipulasjon og psykopati og har funnet ut at man ikke kan diagnostisere noen, men det skal sies at han har hatt en ekstremt tøff oppvekst. Jeg vil gjerne høre andres meninger og vil ikke fremstå som den bedre part, for sannelig kan jeg ta feil og at vi bare har ekstremt mye stress rundt oss med alt som skjer. 

Det er mer til historien. Mye mer, men som nevnt kan jeg ikke dele alt i frykt for at jeg kan bli gjenkjent. 

Anonymkode: 1b1d4...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten si hva han gjør som gjlr at han manipulerer deg, for alt vi vet kan det være du som manipulerer ham, eller ingen som manipulerer noen, at det bare ligger i hodet, mer informasjon må vi ha

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne artikkelen forklarer egentlig alt det jeg merker hos han http://nyheter24.se/nyheter/forskning/877054-9-tecken-pa-att-du-ar-tillsammans-med-en-manipulativ-person

Jeg har tvilt på meg selv fordi jeg vet at jeg sliter med sinneproblemer, men jeg har aldri opplevd å bli sint på den måten jeg blir med han. Han setter meg ut på en helt ny måte jeg aldri har opplevd før og får alt til å bli min feil uansett hva det gjelder. Det ekleste var siste samtalen jeg hadde med han der han igjen sa at han hadde sagt noe til meg som jeg er helt sikker på at han ikke har sagt. Det er skremmende å føle på dette for jeg har hele tiden trodd at det er meg det er noe galt med siden vi krangler hele tiden og at det faktisk er min feil, men så overhørte mamma en samtale jeg hadde med han og anbefalte meg å søke opp psykopati uten at jeg hadde sagt noe som helst om han. Hun har ikke møtt han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir selvfølgelig vanskelig for utenforstående å forstå situasjonen når jeg skriver så vagt, men hovedpoenget er at han klarer å snu på hva enn jeg sier til at jeg står som syndebukken hver gang. Han er også veldig nærtagende og tåler ikke å høre ting om seg selv, ikke den minste ting engang. I tillegg, som jeg nevnte i forrige innlegg, påstår han at han har sagt noe som jeg er helt sikker på at han ikke har sagt. Med det mener jeg at han prøver å få meg til å tro at jeg ikke har hørt på hva han sa da vi kranglet og at hvis jeg hadde hørt hva han sa kunne ting vært annerledes. Dermed klarer han å få det til å bli min feil selv om det i realiteten var han som ikke sa det og ikke jeg som ikke fikk det med meg. Ikke rart man begynner å lure på seg selv når man blir lurt. 

Jo mer jeg sitter og tenker på det, jo sikrere blir jeg på at jeg ikke vil fortsette dette. Tror det vil være ødeleggende. 

Nedenfor er noen punkter jeg skrev forleden kveld da jeg søkte opp manipulasjon. Dette er eksempler fra min situasjon.

- Han bruker ord som manipulativ og psykotisk mot meg under enhver krangel

- Han fyrer meg opp under en krangel og tar på seg rollen som den rolige og bevarer kontrollen (stygt å skrive, men sannheten er ikke pen)

- Han er veldig bevisst på hvordan han vil og ikke vil fremstå overfor andre og kjefter på meg hvis han mener at jeg fremstiller han i et negativt lys 

- Han klarer å gi meg dårlig samvittighet og får det alltid til å bli min skyld hvis noe skjer

- Han har fått meg til å bli veldig bevisst hvordan jeg må opptre overfor han, noe som er jævlig slitsomt

- Han vil alltid ha siste ordet

- Han er sjalu overfor andre gutter, men snakker stadig om sine egne ekser og bruker de gjerne imot meg under krangler

- Det går ikke an å dele en klage til han for da vil han ikke høre på som om han mener at det ikke burde være lov å klage over småting, selv om han selv kan klage på alt

- Han har siden dag èn delt alt om seg selv og vil sjelden høre noe om meg, noe jeg konfronterte han med ganske tidlig. Jeg synes det ble litt rart. Han ville ikke høre om noe fra livet mitt

- Han snakker seg selv opp i skyene og fremstiller seg selv som en helt

- Han kommenterer ofte andre folk på gata/TV negativt

Dette er bare noen av de tingene jeg har notert. 

Jeg vet at dette ble langt og at jeg ikke burde sitte å skrive sånne ting om folk, men siden jeg er anonym og dette er generelle trekk regner jeg med at ingen vil bli gjenkjent. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vil bli gjenkjent nei, det er mange sånne innlegg på kg. Faktisk så mange at jeg lurer på hvor mange manipulative drittsekker det finnes der ute og hvor mange kvinner som er i kloa på dem. De er helt like også, skulle tro det var samme mannen.

Anonymkode: be804...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sant, måtte jo søke litt rundt her og kom over mange slike innlegg. Det er ganske ekkelt å tenke på. Ikke nok med at man blir såret, men hvis de har klart det de kanskje ville oppnå, har den andre parten kanskje mistet alt. Om jeg går nå har jeg mistet alle pengene mine, bosted og kjærligheten jeg trodde jeg hadde. Det har ikke gått så langt som at jeg har mistet kontakt med vennene mine, de har jeg prioritert. Dog jeg merket at det kunne fort skje. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer mest på er om manipulative mennesker faktisk er glad i personen de er sammen med eller om de ikke klarer? Han sier han ikke lenger kan stole på meg etter krangler vi har hatt og da forstår jeg ikke hvorfor han er så ivrig på å ville fortsette det vi har. Er han glad i meg eller er han ikke? Det er ikke et spørsmål om han er glad i meg, men om det er mulig at han noen gang har vært glad i meg? 

Hilsen Trådstarter som sårt trenger litt støtte. Jeg er på vei ned stupet og er lei av å falle. 

• Liker 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Jeg liker ikke å fjerndiagnostisere folk. Her inne virker det jo som om annenhver mann er psykopat eller narsissist. Ingen av oss kan vite om det er noe i veien med ham.

Det vi derimot kan vite, og som er svært relevant, er at denne mannen gjør deg utrygg og at kommunikasjonen fungerer utrolig dårlig uten at han vil gjør noe for å være med og endre den. Dere mangler noe grunnleggende og har ikke utviklingspotensial. Og da kan dere like gjerne bare gjøre det slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Sier bare én ting - kom deg bort. Du beskriver nøyaktig hvordan eksen min var mot meg. Det endte med at jeg følte at jeg ikke var normal som kunne gjøre han så sint, og jeg kunne aldri si hva jeg følte ang han, sa jeg noe om han så ble han kjempesint. Jeg har heller aldri opplevd å bli så sint på noen før som det jeg ble på han, for han gjorde meg så fortvilt og frustrert. Ville rive av meg håret. Også var han den som sa "ro deg ned, skjerp deg" og sykeliggjorde meg. Endte med at jeg trodde jeg var problemet, begynte å gå til psykolog for å bli bedre så han kunne klare å fortsette å være sammen med meg. Etter noen timer hos psykologen kom det jo frem hva som egentlig var problemet.. Fortsatt 2 år etter bruddet har han samme grepet på meg. Føler meg fengslet av han, han tillater meg aldri å gå videre. Jeg har kastet bort 5 år på dette, mine beste år. Hadde jeg visst hvordan ting ville ha blitt så hadde jeg løpt så snart jeg oppdaget de røde flaggene.

Anonymkode: 22c3d...783

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor mister du alle pengene dine?

Du er allerede manipulert dit at du søker støtte på nett for å finne ut om du må gå fra en mann i et forhold som består av krangel etter krangel.

Gjest Froning
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir selvfølgelig vanskelig for utenforstående å forstå situasjonen når jeg skriver så vagt, men hovedpoenget er at han klarer å snu på hva enn jeg sier til at jeg står som syndebukken hver gang. Han er også veldig nærtagende og tåler ikke å høre ting om seg selv, ikke den minste ting engang. I tillegg, som jeg nevnte i forrige innlegg, påstår han at han har sagt noe som jeg er helt sikker på at han ikke har sagt. Med det mener jeg at han prøver å få meg til å tro at jeg ikke har hørt på hva han sa da vi kranglet og at hvis jeg hadde hørt hva han sa kunne ting vært annerledes. Dermed klarer han å få det til å bli min feil selv om det i realiteten var han som ikke sa det og ikke jeg som ikke fikk det med meg. Ikke rart man begynner å lure på seg selv når man blir lurt. 

Jo mer jeg sitter og tenker på det, jo sikrere blir jeg på at jeg ikke vil fortsette dette. Tror det vil være ødeleggende. 

Nedenfor er noen punkter jeg skrev forleden kveld da jeg søkte opp manipulasjon. Dette er eksempler fra min situasjon.

- Han bruker ord som manipulativ og psykotisk mot meg under enhver krangel

- Han fyrer meg opp under en krangel og tar på seg rollen som den rolige og bevarer kontrollen (stygt å skrive, men sannheten er ikke pen)

- Han er veldig bevisst på hvordan han vil og ikke vil fremstå overfor andre og kjefter på meg hvis han mener at jeg fremstiller han i et negativt lys 

- Han klarer å gi meg dårlig samvittighet og får det alltid til å bli min skyld hvis noe skjer

- Han har fått meg til å bli veldig bevisst hvordan jeg må opptre overfor han, noe som er jævlig slitsomt

- Han vil alltid ha siste ordet

- Han er sjalu overfor andre gutter, men snakker stadig om sine egne ekser og bruker de gjerne imot meg under krangler

- Det går ikke an å dele en klage til han for da vil han ikke høre på som om han mener at det ikke burde være lov å klage over småting, selv om han selv kan klage på alt

- Han har siden dag èn delt alt om seg selv og vil sjelden høre noe om meg, noe jeg konfronterte han med ganske tidlig. Jeg synes det ble litt rart. Han ville ikke høre om noe fra livet mitt

- Han snakker seg selv opp i skyene og fremstiller seg selv som en helt

- Han kommenterer ofte andre folk på gata/TV negativt

Dette er bare noen av de tingene jeg har notert. 

Jeg vet at dette ble langt og at jeg ikke burde sitte å skrive sånne ting om folk, men siden jeg er anonym og dette er generelle trekk regner jeg med at ingen vil bli gjenkjent. 

Kom deg vekk så fort som mulig!

Psykopat eller Narsissist... (hvem vet?) Vær sterk og ikke la deg vippe av pinnen. Man trenger ikke å være utdannet for å se at dette vil være veldig skadelig for degom det fortsetter.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke stille diagnose, eller kalle det noe som helst. Bare kom deg ut av forholdet fortest mulig. Det er destruktivt for deg, og det er det viktigste. Vi har en sønn her i huset, som bruker endel av de teknikkene mot et yngre søsken, med svært dårlig selvbilde. Lurer bare på om det kan unngås at han viderefører dette inn i voksenlivet, og evt forhold. 

Anonymkode: f3aa8...9ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer mest på er om manipulative mennesker faktisk er glad i personen de er sammen med eller om de ikke klarer? Han sier han ikke lenger kan stole på meg etter krangler vi har hatt og da forstår jeg ikke hvorfor han er så ivrig på å ville fortsette det vi har. Er han glad i meg eller er han ikke? Det er ikke et spørsmål om han er glad i meg, men om det er mulig at han noen gang har vært glad i meg? 

Hilsen Trådstarter som sårt trenger litt støtte. Jeg er på vei ned stupet og er lei av å falle. 

Ingen har vel lyst til å fjerndiagnostisere en person, men slik du beskriver ham så tror jeg du har god grunn til å være på vakt.
Spørsmålet er vel heller om du er villig til å leve med enn slik person. Beriker det livet ditt? Gir det deg positiv energi? Når du tenker på ham får du lyst til å smile eller får du vondt i magen (banalt, men sant)
Kanskje din tilknytningsstil matcher hans måte å takle konflikter på. Tilknytningsstil i parforhold
Å lese seg opp og finne informasjon er løsningen. Bygg opp egenverdet. Kjenn deg selv.
Kan du ikke gå? Prøv Gråsteinmetoden

Alle mennesker har narsissistiske tendenser eller kan manipulere til tider. Men når det er regelen mer enn unntaket at han viser slike trekk burde noen varsellamper lyse. En enkel test: Spør ham hva hans forbedringspotensiale er. Vil han ikke svare eller svarer han med sinne og irritasjon = rødt flagg. Her er en uformell test: Quiss: Narc eller CO-D
Narsissister/psykopater/sosiopater elsker kun seg selv.
Vi er nyttige verktøy for dem slik at de får dekket sine følesesmessige behov, de tiltrekkes voldsomt av omsorgsfulle, tilgivende empatiske personer fordi det er egenskaper de mangler selv.
Jeg kjenner igjen akkurat det du beskriver og har fått bedre forståelse for problemet med informasjon fra Anita Sweeney´s videoer og bøker: http://frilanser.tjenester.org/
+ H G Tudor (narsissist) som forteller om dette: I am a narcissist : Mind Games

Anonymkode: 42aa1...382

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest igjennom alle kommentarene og jeg setter pris på alle svar jeg har fått. Jeg har tenkt mye i hele natt og sovnet først på morgenkvisten. Besluttet før jeg la meg at jeg ikke skal tilbake til han. Har tatt en "prat" med hjertet mitt flere ganger mens jeg har vært sammen med han og spurt meg selv om han gjør meg lykkelig, om han gjør meg godt, om han er bra for meg osv. Det blir nei på alle. Det eneste jeg følte var et håp om en spennende og bedre fremtid. Vi hadde fremtidsplaner. Det har ikke jeg lenger lyst til å være en del av, for det å ta sjansen på en fremtid med han er som å skyte seg selv i foten. 

Jeg tok opp en krangel vi hadde en gang og har nå lyttet til den flere ganger og fått flere til å høre på den. Der nevnes det at jeg både er manipulativ og psykotisk og jeg kommer ikke til ordet en eneste gang. Det ble så frustrerende akkurat som anonym bruker nevnte: "Ville rive av meg håret. Også var han den som sa "ro deg ned, skjerp deg" og sykeliggjorde meg." Det har alltid vært sånn med våre krangler også. Jeg er den som tilslutt kryper til korset med dårlig samvittighet uten å forstå hvordan i helvete det skjedde. 

Nei, nå er det nok! Jeg er ikke villig til å leve med en slik person, og det burde ikke andre være heller. Jeg setter foten ned og hører på alle dere, mamma og de få venninnene jeg har turt å betro meg til. Andre har jeg ikke sagt noe til fordi de har trodd at jeg har vært lykkelig fordi vi hadde så store planer. Grunnen til at jeg ikke har noe igjen er ting som blir for personlig å nevne, men alle pengene mine gikk hvert fall til å forsørge oss begge. 

Tusen takk folkens.

• Liker 9
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Bra! Jeg heier på deg.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Bra! Jeg heier på deg.

Tusen takk, det trenger jeg. Hører at det blir vanskeligere når man først har tatt avgjørelsen om å forlate personen. Heldigvis har vi ikke vært sammen så lenge. Jeg vet bare at mitt syn på han har endret seg drastisk og det er ingen sjanse for at han klarer å lure meg tilbake. Jeg har blokkert han overalt og vil ikke oppheve dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han tror at han fortsatt kan få noe ut av forholdet, det trenger ikke bety at han bryr seg.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg følte var et håp om en spennende og bedre fremtid. Vi hadde fremtidsplaner.

Dette går igjen, alle håper at han skal forandre seg slik at de får den fremtiden med han som de ser for seg i fantasien.

Anonymkode: be804...d54

Gjest CamillaCollett
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, det trenger jeg. Hører at det blir vanskeligere når man først har tatt avgjørelsen om å forlate personen. Heldigvis har vi ikke vært sammen så lenge. Jeg vet bare at mitt syn på han har endret seg drastisk og det er ingen sjanse for at han klarer å lure meg tilbake. Jeg har blokkert han overalt og vil ikke oppheve dette. 

Hvis det blir vanskelig, prøv å huske usikkerheten han har fylt deg med. Og vit at det er mange som bruker mange på slike mennesker og ønsker de kom seg unna før. Det er bare å gratulere deg med en klok beslutning, nå står du fritt til å finne deg en mann som gjør deg trygg, som hører på hva du sier og som er interessert i deg og ditt beste. Herfra går det oppover :)

Skrevet

Kom deg vekk mens du enda kan. Du føler selv at noe skurrer. Dere krangler allerede mye, og dette kommer ikke til å endre seg. Det blir heller bare værre.

Jeg har selv vært i et destruktivt forhold, jeg ble helt ødelagt. Jeg ble hjernevasket, og hadde nesten ingen egen vilje igjen. Når man har blitt så ødelagt, tar det lang tid å jobbe seg opp igjen. Mange år, om ikke hele livet... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen en del av dette fra et av mine tidligere forhold, og jeg støtter avgjørelsen din! Etter min erfaring skjer det en endring i sånne mennesker når de skjønner at det kommer til å skje et brudd - vær forberedt på at det kan bli tøft. Men stå på ditt, og ikke begynn å tvile! Lykke til:blomst:

Anonymkode: 49c32...496

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...