Gå til innhold

Når gir dere ungene smertestillende?


kie

Anbefalte innlegg

Når gir dere paracet?

Hvor setter dere grensa for når dere tar paracet o.l. i bruk?

Og hva når grunnene varer over tid?

Eller det ene avløser det andre?

F.eks. vonde jekselfrembrudd, feber, øreverk...

1212[ Dette Innlegg er endret av: kie den 2002-03-05 19:26 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når feberen går over 39,5. Paracet skal brukes med forsiktighet. Det er viktig å ikke overskride doseringen som står på pakken. Dette kan gi leverskade.

Det kan være vanskelig når det strekker seg over tid. Når det gjelder øreverk har jeg erfart at det kan være like virksomt å: Senke romtemperatur,

heve hodeenden på senga - trykket blir mindre i ørene da,

evt sitte ikke ligge,

drikke mye vann - det løser slim,

sitronvann (altså vann med saft fra sitron) løser slimet enda bedre ,

unngå melk som lager slim

bomullsdott i øret med varmt smør på (pass på ikke for varmt)

varmeflaske for å legge øret på

Gjett om vi har hatt vondt i ørene.

Men dette hjelper godt icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her, Kelpi!

Som mor til tre barn, hvorav 2 hadde hyppige ørebetennelser (men etterhvert heldigvis fikk innlagt dren!), så kjenner jeg til feber hos barn, ja!

Det å vurdere almenntilstanden hos barnet er nødvendig; er barnet slapt og sløvt, sover urolig eller har vansker med å sovne pga feber, så har vi gitt febernedsettende.

Av øre/nese/hals spesialist og lege fikk vi beskjed om å helst ikke gi febernedsettende før feberen oversteg ca 39.

En liten avsporing til slutt, men et greit tips: Klager barnet på vondt i øret og har en ørebetennelse på gang, er det lurt å være flittig med nesespray! Dette åpner kanalene og letter trykket, og kan forhindre en begynnende ørebetennelse i å utvikle seg, og man slipper kanskje en penicillinkur!

Hilsen 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nettopp, jeg glemte nesedråper. Du får kjøpt ferdig i ampuller på apotek og det er rent saltvann i dem. Bedre enn otrivinspray og slikt som tørker ut slimhinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg gir paracet til mine barn (7,8 og snart 4 år), hvis allmentilstanden er så dårlig at de ikke orker å spise eller drikke, eller hvis feberen er høy. (over 39).

Vondt i hodet er jo noe som ofte kan følge med feber, og hvis det ikke gir seg, pleier jeg å gi smertestillende.

Ellers er alle mine barn mye plaget av "voksespreng" om kvelden/natten.

Jeg prøver alltid først å massere dem grundig der det gjør vondt, men hvis det ikke hjelper, og de ikke får sove, og ingenting annet hjelper (sent på natten), så pleier jeg å gi dem en liten dose paracet for barn.

Min hovedregel, er at jeg prøver andre ting før jeg gir smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom feberen er høy, bør man jo gjøre noe for å få den ned, som f.eks. gi febernedsettende, men det er viktig å huske på at feber i seg selv ikke er en sykdom, men kroppens egen forsvarsmekanisme mot sykdom.

Et tips ved feber er å la barna beholde masse klær og dyner, eller hva det er de har på seg alt, mens feberen stiger og barna fryser, men når feberen har stabilisert seg, må man begynne å kle av de igjen.

En venninne av meg bada ikke barnet når det hadde feber, men det tror jeg er feil. Et lunkent bad og lunkene omslag tror jeg er en forfriskende måte å senke feberen på. Jeg føler meg iallefall friskere etter at jeg har dusjet!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg ga barna paracet når de var babyer (i melken) når tennene kom, ellers så gir jeg hvis de er syke - hoster og harker mye. hvor mye temperaturen er, det vet jeg ikke fordi jeg bruker ikke temperaturmåler. kjenner barna mine så godt at jeg vet når de trenger legetilsyn, eller bare et par timer på sofaen for å slappe av.

synes mange av dere mødre er vannvittig overhysteriske når det gjelder barna deres. eller kanskje dere bare ønsker dere en fridag !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-04-08 09:44, anonym wrote:

synes mange av dere mødre er vannvittig overhysteriske når det gjelder barna deres. eller kanskje dere bare ønsker dere en fridag !!!

Mitt inntrykk er noe helt annet. Men det har kanskje sammenheng med at jeg har barn med alvorlig astma og kjenner andre mødre som har barn med noe av det samme.

Du får litt is i magen etterhvert.

Ellers synes jeg man (ofte leger) kanskje kunne bli litt flinkere til å la barna få lov og tid til å være syke i stedet for å ty til penicillin unødvendig. Spesielt etter at vi nylig møtte på en ganske resistent variant av Hemofilus Influenzae.

Forresten; de fleste som har hatt syke unger opplever vel at jobben blir reine ferien i forhold til å være hjemme når ungene er syke? icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt forskjell pa foerstegangs moedre og de som har 2 eller flere barn... Det er klart man overreagere litt nar man har ett barn som blir syk for foerste gang. Jeg har en gutt pa 2 og ei jente pa 1 ar. Med gutten sa vil jeg si at jeg overreagerte flere ganger mer enn jeg har gjort med vessle jenta enda hun har vaert mye mer darlig enn storebror..

Og ett rad som oldemor ga min mor var og putte litt oliven olje i oeret hvis det skulle utvikle seg en oerebetenelse, ellers sa tror jeg at a gi barna medisin med mate ikke vil skade de...Foelg instruksjonen pa pakken og hvis ikke feber/smerte ol skulle gi seg sa burde man kontakte lege for a fa alternativ medisin (penicillin el ).

scorpiogirl12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjelper veldig bra ved øreverk er å lunke litt matolje f.eks. olivenolje (pass godt på så det ikke er for varmt!) og ha det på en bommullsdott. Så drypper jeg på en dråpe tea-tree olje, og har det i øret. Tea-tree oljen dreper bakteriene veldig effektivt, og øreverken går stort sett over i løpet av noen timer. Har brukt det både på meg selv og sønnen min. Spurte legen min om det var greit å gjøre det, og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...