AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hadia-tajik-snek-paa-t-banen-slapp-gebyr/a/24005441/ Er det ok å "glemme" å betale, og i tillegg slippe gebyr, når man er en profilert AP-politiker? Hvorfor gjorde hun ikke bare opp for seg på stedet? Jeg har sett menigmann bli tatt i kontroll og bli pålagt gebyr fordi det ikke var dekning på banen så de ikke fikk vist billetten i appen... Selv har jeg aldri "glemt", men en gang i fleksikortenes tid virket ikke automaten da jeg skulle stemple. Akkurat den gangen var det selvsagt kontroll, og jeg måtte stå i tilnærmet avhør i rundt et kvarter mens de sjekket opp at automaten faktisk ikke hadde virket. Så fikk jeg gå "med advarsel" og måtte ta drosje til jobbintervju. Ruter betalte ikke den regningen, for å si det sånn, men det hadde kanskje vært annerledes om jeg hadde vært en påtroppende minister? Anonymkode: 15bfe...959 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Det er vel ikke noe nytt at det er rom for et visst skjønn for kontrollørene? Jeg synes bare det er positivt, jeg. I noen tilfeller er det åpenbart at det er en forglemmelse og ikke bevisst sniking (for eksempel hvis noen har månedskort hver eneste måned og så én gang glemmer å aktivere det nye månedskortet). Tviler på at dette har noe å gjøre med at Hadia er politiker, men noe skal man kanskje prøve å hisse seg opp over?😊 Anonymkode: 0128f...d01 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Hun burde gjort opp for seg, som politiker skal hun stå frem som et godt eksempel.
herzeleid Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Synes det er bra om kontrollørene ser an situasjonen, og om du pleier å kjøpe billett eller ikke. Tajik innrømmer her også tabben uten noe mer om eller menn så ser ikke helt at dette skulle være noe å lage noen sak ut av. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, herzeleid skrev: Synes det er bra om kontrollørene ser an situasjonen, og om du pleier å kjøpe billett eller ikke. Tajik innrømmer her også tabben uten noe mer om eller menn så ser ikke helt at dette skulle være noe å lage noen sak ut av. Hvis det var konsekvent, så ja. Men kjenner flere som har blitt tatt etter forglemmelser, da har det ikke vært noen bønn selv om det var første gang. Anonymkode: 15bfe...959 5
herzeleid Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det var konsekvent, så ja. Men kjenner flere som har blitt tatt etter forglemmelser, da har det ikke vært noen bønn selv om det var første gang. Anonymkode: 15bfe...959 Bedre at de er forståelsesfulle noen ganger enn at de er urimelige hele tiden.
Mylian Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Latterlig. Hun burde ha betalt gebyret på stedet. Jeg har altfor ofte sett maktsyke kontrollører være altfor strenge med folk som åpenbart har glemt, eldre og ungdom for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har aldri stemt Ap og kommer aldri til å gjøre det heller, men jeg slapp unna under samme type omstendigheter. Hadde et månedskort som hadde gått ut et par dager i forveien, glemte å kjøpe billett på en buss sent på kvelden og fikk besøk av kontrollører på neste stopp. Kontrolløren så i Ruter-appen min at jeg hadde en haug med månedskort og tilleggsbilletter nedover, sa at han skjønte det nok var en forglemmelse og sa at jeg fikk huske det neste gang. Ikke er jeg profilert Ap-politiker heller. Jeg er til og med hverken profilert, arbeiderpartivelger (stemmer blått og har alltid gjort det) eller politiker. Jeg hadde selvfølgelig ikke klaget om jeg hadde blitt ilagt gebyr den gang, men jeg er glad for at de utviser skjønn, og dette kan altså fint skje med hvermansen også. Anonymkode: 971f2...351 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 I Oslo er det forskjellige måter man kan bli sjekket for om man har betalt billett. 1) Billettkontrollørene kommer i flokk inn på t-banen/bussen, steller seg på to ulike plasser og teller alle som sitter mellom disse to plassene. Her er det sjelden ingen nåde - de som ikke har betalt får bot. 2) Billettkontrollørene sjekker deg på vei ut fra t-banen. Her har man faktisk tid til å kjøpe billett på vei ut. Ikke like strengt. Jeg tar kollektivt daglig i Oslo, og mange slipper unna med å betale bot. Anonymkode: 83edc...698
Drizzt Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hadia-tajik-snek-paa-t-banen-slapp-gebyr/a/24005441/ Er det ok å "glemme" å betale, og i tillegg slippe gebyr, når man er en profilert AP-politiker? Hvorfor gjorde hun ikke bare opp for seg på stedet? Jeg har sett menigmann bli tatt i kontroll og bli pålagt gebyr fordi det ikke var dekning på banen så de ikke fikk vist billetten i appen... Selv har jeg aldri "glemt", men en gang i fleksikortenes tid virket ikke automaten da jeg skulle stemple. Akkurat den gangen var det selvsagt kontroll, og jeg måtte stå i tilnærmet avhør i rundt et kvarter mens de sjekket opp at automaten faktisk ikke hadde virket. Så fikk jeg gå "med advarsel" og måtte ta drosje til jobbintervju. Ruter betalte ikke den regningen, for å si det sånn, men det hadde kanskje vært annerledes om jeg hadde vært en påtroppende minister? Anonymkode: 15bfe...959 Ifølge Aftenposten ville hun betale bot, men kontrolløren vurderte at hun skulle slippe. Det jeg lurer på om hun slapp fordi hun er en politiker eller fordi hun er fra Ap. Jeg har mine tvil at Siv Jensen eller Listhaug ville sluppet bot for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #11 Skrevet 24. mai 2017 Hvor finner dere disse snille politikerne? Jeg har fått bot både for forglemmelse (som i denne saken) og for å ha glemt å aktivere månedskortet. Tusen kroner er jæævlig mye når man er en fattig student. Anonymkode: 963fc...e8a 4
Gjest Elseby13 Skrevet 24. mai 2017 #12 Skrevet 24. mai 2017 11 minutter siden, Drizzt skrev: Ifølge Aftenposten ville hun betale bot, men kontrolløren vurderte at hun skulle slippe. Det jeg lurer på om hun slapp fordi hun er en politiker eller fordi hun er fra Ap. Jeg har mine tvil at Siv Jensen eller Listhaug ville sluppet bot for eksempel. Å herregud. Selv når saken kun handler om en AP-politiker, så er det altså mest synd på Listhaug. La oss nå sette oss ned og gråte litt for stakkars Sylvi. Hun har et forferdelig liv!
Gjest Catalina Culès Skrevet 24. mai 2017 #13 Skrevet 24. mai 2017 15 minutter siden, Drizzt skrev: Ifølge Aftenposten ville hun betale bot, men kontrolløren vurderte at hun skulle slippe. Det jeg lurer på om hun slapp fordi hun er en politiker eller fordi hun er fra Ap. Jeg har mine tvil at Siv Jensen eller Listhaug ville sluppet bot for eksempel. Hun ville betale, men slapp!?! Fy søren . Sikker en AP mann den kontrolløren.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #14 Skrevet 24. mai 2017 3 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Hun ville betale, men slapp!?! Fy søren . Sikker en AP mann den kontrolløren. Du ser ikke forskjell på en hendelig glipp (som kontrollørene kan sjekke, de kan bla. sjekke kjøpshistorikken din og se om du glemte å fornye eller kjøpe billett akkurat i dag eller om man har vært en som sjelden eller aldri har kjøpt billett) og sniking? Dette handler nok ikke om at hun er AP'er, men om at hun som så mange andre har kjøpt billett jevnlig. Jeg har også glemt å kjøpe billett og spurte om "amnesti" den dagen jeg glemte. Siden jeg hadde hatt månedskort i flere år i strekk og bare glemt å fornye akkurat på fornyelsesdagen, så var det greit - fikk ingen bot. Anonymkode: 98c47...196
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #15 Skrevet 24. mai 2017 Tankeeksperiment: Hvis Hadia Tajik MÅTTE betale bot, når andre tidligere har sluppet unna, ville det vært blåst opp i media som forskjellsbehandling, kanskje til og med rasisme? Egentlig synes jeg dette er en tullesak. Det er langt større kontroversielle paradokser i politikken, f.eks politikere som flyr halve jorden rundt til lukrative destinasjoner for og ha toppmøte om klima - og på den måten er med å forurense selv når de forventer at "vanlige" skal kutte ned på sitt forbruk. Sånn dobbeltmoral er verre føler jeg. Anonymkode: faf8e...0ba 1
Drizzt Skrevet 24. mai 2017 #16 Skrevet 24. mai 2017 32 minutter siden, Elseby13 skrev: Å herregud. Selv når saken kun handler om en AP-politiker, så er det altså mest synd på Listhaug. La oss nå sette oss ned og gråte litt for stakkars Sylvi. Hun har et forferdelig liv! Hadde du en dårlig dag? 28 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Hun ville betale, men slapp!?! Fy søren . Sikker en AP mann den kontrolløren. Ifølge Aftenposten dro hun selv til kontrollørene for å si at hun hadde glemt å kjøpe billett og da ble det vurdert at hun slapp gebyr.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #17 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, Drizzt skrev: Hadde du en dårlig dag? Ifølge Aftenposten dro hun selv til kontrollørene for å si at hun hadde glemt å kjøpe billett og da ble det vurdert at hun slapp gebyr. Det står i VG at hun meldte seg "da hun så kontrollørene". Og at hvis de ikke sto der hadde hun ikke husket det i det hele tatt. Hvem som helst kan vel melde seg frivillig sekundet før man uansett ville blitt tatt uten billett. Snakket nettopp med en venninne som nylig ble tatt for aller første gang i kontroll, da hun hadde betalt, men glemt å validere ny månedsbillett. Det var ingen bønn, absolutt ingen, selv om hun hadde betalt og validert prikkfritt i årevis. Kontrollørene må da i det minste få beskjed om å praktisere det likt dersom det er sånn at noen får amnesti. Anonymkode: 15bfe...959 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #18 Skrevet 24. mai 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner dere disse snille politikerne? Jeg har fått bot både for forglemmelse (som i denne saken) og for å ha glemt å aktivere månedskortet. Tusen kroner er jæævlig mye når man er en fattig student. Anonymkode: 963fc...e8a Ta kontakt med Ruter, henvis til denne saken, post svaret her. Anonymkode: 87a0f...c89 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #19 Skrevet 24. mai 2017 Har Tadjik fått merkbart større pupper i det siste? Eller er det bare kameravinkelen? http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hadia-tajiks-darlige-dag/3423343592.html Kan kanskje ha noe med at hun slapp bot. Anonymkode: 35b41...aad 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2017 #20 Skrevet 24. mai 2017 5 timer siden, Mylian skrev: Latterlig. Hun burde ha betalt gebyret på stedet. Jeg har altfor ofte sett maktsyke kontrollører være altfor strenge med folk som åpenbart har glemt, eldre og ungdom for eksempel. Vil du gjøre det? Hvis du for en gangs skyld glemmer å betale, kontrolløren sjekker og ser at du normalt betaler og vil la deg gå, vil du da kreve å få betale gebyr? Anonymkode: c1213...ab0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå