Gå til innhold

Skattelette til de lateste syklistene

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er personer fra øvre halvdel av middelklassen som stemmer på slike partier, så selvsagt er det dem de gir skattelettene til. Det er det samme med elbil.

Anonymkode: 65280...2d6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lagt til:  Det er visst alle elsykler. Ignorer det innenfor ( )

(Jeg blir ikke overrasket om det står med liten skrift et sted at dette kun gjelder for sykler fra 15 000 og over... eller 20 000 og over.

Har du råd til en så dyr sykkel, er det frekt å forlange penger. Det er de som kjøper elsykkel til Biltema-priser som virkelig trenger et tilskudd.) Pluss at husstander med lav inntekt gjerne har større andel overvekt og livsstilsykdommer. En elsykkel kan bety at en person på 100 kilo klarer å begynne å trene.

Det ble sammenlignet energiforbruk her: http://evoelsykler.no/ofte-stilte-sporsmal/

Sitat

Ja, det er det så absolutt. En elsykkel er ikke en moped. Du må trå og trå for å få hjelpen du ønsker deg. Ofte er du over 25 km/t og klarer deg kun med din egen kraft. I mai 2015 gjorde VG sammen med informasjonsjefen i Syklistenes Landsforbund, Hulda Tronstad, en uformell test. Hulda ble utstyrt med pulsklokke med kalorimåler og gjennomførte en rute på ca 7 kilometer i lett terreng.Energiforbruket målt i kalorier ble som følger:

• I bil: 46 kalorier
  • Med elsykkel: 164 kalorier
  • Med tråsykkel: 257 kalorier

Åpenbart er elsykkel langt nærmere tråsykkel i treningseffekt enn ved å sitte i en bil.

Endret av ops2
Skrevet

Det er jo typisk at når man hele tiden har blitt kritisert for å bruke pisk og ikke gulrot så skal man kritiseres når man bruker gulrot også. 

• Liker 1
Skrevet

Tydelig st MDG er som høyre, mer til de rike! Jo mer de jo mer skal de ha igjen for å være miljøbevisste! Få på plass ei anna regjering fra høsten, og sørg for at ovennevnte ikke kommer i på tinget noe mer igjen!

Det hjelper ikke å gi en masse penger til de griske, og at det går utover allmennheten

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gardermobanen skrev:

Det er jo typisk at når man hele tiden har blitt kritisert for å bruke pisk og ikke gulrot så skal man kritiseres når man bruker gulrot også. 

I utgangspunktet ja, hvis det ikke er noen nedre grense. Artikkelen nevner dyre elsykler.

Da har jeg funnet en artikkel som nevner momsfritak på elsykler, altså er det for biligsykler også. Helt greitt for meg. Men jeg misliker alt det andre MDG sår for, så jeg lar ikke en enkeltsak bety noe når jeg stemmer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktisk det er ett godt forslag, selv om den kunne vært bedre. 

Det er flere i bedriften vår, og forsåvidt i nabolaget som er litt eldre og er dårlig til bens. De kjørte overalt, men nå som de har skaffet seg elsykler, er det kun det de bruker. Det er sikkert mange som ikke får godt ut og beveget seg så mye som de skulle ute elsykkel. Dette er jo vinn-vinn pakke for de som har råd til elsykler. Tenk hvor bra helsegevinst og ikke minst for miljøet at disse gruppene bruker elsykkel fremfor bil. 

Anonymkode: d72e5...513

• Liker 1
Skrevet (endret)

I tillegg gjør Miljøsvina de Brune det vanskeligere for oss som faktisk bruker sykkel (ikke elsykkel, men en ordentlig sykkel) som et primært transportmiddel, og som kjører LANGT i løpet av et år...

Endret av sjonkelrolf
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gardermobanen skrev:

Jeg føler at MPG bare gir "gulrot" til øvre middelklasse og oppover, og gir "pisk" til de lenger nede. Jeg mener det først og fremst bør fokuseres på å gi et bedre kollektivtilbud. Med hyppigere avganger og billigere billetter vil flere benytte seg av kollektiv.

Om man f.eks. bor på Kolbotn koster en månedsbillett 1200 kr for en reise på 12 minutter inn til sentrum. Mens de som bor i Bærum, er innenfor Sone 1 og får dermed billigere billetter selv om reisen tar dobbelt så lang tid.

Anonymkode: 0b8ef...65f

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://stavrum.blogg.no/1495445919_skattelette_til_de_lateste_syklistene.html

Miljøpartiet De Grønne vil bruke 160 millioner kroner i året på skattelette for de som kjøper dyre elsykler.

Skattelette for syklister som vil ha motor?

Anonymkode: 85f10...d91

Elsykkel gjør at langt flere kan bruke sykkel, f.eks. slipper man å bli svett i oppoverbakkene på vei til jobb, og en jobbreisevei mange synes er litt for lang på vanlig sykkel, blir overkommelig med litt hjelp fra en elmotor. At man har elsykkel er ikke synonymt med at man er lat.

Det betyr dog ikke at jeg støtter skattelette på (dyre) elsykler. Da måtte man i så fall dokumentert at man brukte den en minimumsavstand f.eks. fire ganger i uka gjennom flere arbeidsår, inkl. regnværsdager og vinterdager med ingen/litt snø. En slik ordning kunne jeg kanskje støttet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at MPG bare gir "gulrot" til øvre middelklasse og oppover, og gir "pisk" til de lenger nede. Jeg mener det først og fremst bør fokuseres på å gi et bedre kollektivtilbud. Med hyppigere avganger og billigere billetter vil flere benytte seg av kollektiv.

Om man f.eks. bor på Kolbotn koster en månedsbillett 1200 kr for en reise på 12 minutter inn til sentrum. Mens de som bor i Bærum, er innenfor Sone 1 og får dermed billigere billetter selv om reisen tar dobbelt så lang tid.

Anonymkode: 0b8ef...65f

Må man være øvre middelklassen for å kunne kjøpe en elsykkel? 

Ja, kollektivtrafikk bør bli billigere, men det ene utelukker ikke det andre.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hæ? Hva slags motargument er det at elsykkel er dyrt og at dette er noe for middelklassen? Man kan gjerne diskutere om det er riktig å gi skattelette eller ikke for elsykkel, men da må man finne en annen vinkling.

Jeg lever på studielån + deltidsjobb, så jeg er altså ikke blant de i landet med best økonomi. Elsykkelen min kostet riktignok en del tusen å kjøpe inn, men den var billigere enn de fleste biler. De årene jeg har hatt den har jeg i tillegg brukt litt penger på forsikring, også er det noen mikroskopiske kostnader knyttet til å lade opp batteriet. Tipper den så langt har kostet meg ca. 150 kroner i måneden (men den er jo brukbar i mange år til, så når størsteparten av utgiftene er innkjøp av selve sykkelen betyr jo det at summen per måned etterhvert vil bli mye lavere).

Rekk opp hånda den som kommer seg rundt med bil eller kollektivt for 150 kroner eller mindre i måneden.

Elsykkel er billig.

Endret av Vulpine
  • Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Grønt blad skrev:

Det betyr dog ikke at jeg støtter skattelette på (dyre) elsykler. Da måtte man i så fall dokumentert at man brukte den en minimumsavstand f.eks. fire ganger i uka gjennom flere arbeidsår, inkl. regnværsdager og vinterdager med ingen/litt snø. En slik ordning kunne jeg kanskje støttet. 

Det må jo være å gjøre ordningen så byråkratisk som mulig. Skal man virkelig ha folk som sjekker om noen sykler i dårlig vær? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Gardermobanen skrev:

Det må jo være å gjøre ordningen så byråkratisk som mulig. Skal man virkelig ha folk som sjekker om noen sykler i dårlig vær? 

Helt enig med deg i at det blir for altmye byråkrati. Mitt poeng var vel egentlig at jeg ikke synes det skal gis støtte til å kjøpe en elsykkel om man ikke med sikkerhet vet at den blir mye brukt. Kun det kan gjøres på en enkel måte f.eks. med en chip som registrerer bruken (med alle de utfordringer det kan gi), kunne jeg støttet forslaget.

Skrevet
2 timer siden, Vulpine skrev:

Hæ? Hva slags motargument er det at elsykkel er dyrt og at dette er noe for middelklassen? Man kan gjerne diskutere om det er riktig å gi skattelette eller ikke for elsykkel, men da må man finne en annen vinkling.

Jeg lever på studielån + deltidsjobb, så jeg er altså ikke blant de i landet med best økonomi. Elsykkelen min kostet riktignok en del tusen å kjøpe inn, men den var billigere enn de fleste biler. De årene jeg har hatt den har jeg i tillegg brukt litt penger på forsikring, også er det noen mikroskopiske kostnader knyttet til å lade opp batteriet. Tipper den så langt har kostet meg ca. 150 kroner i måneden (men den er jo brukbar i mange år til, så når størsteparten av utgiftene er innkjøp av selve sykkelen betyr jo det at summen per måned etterhvert vil bli mye lavere).

Rekk opp hånda den som kommer seg rundt med bil eller kollektivt for 150 kroner eller mindre i måneden.

Elsykkel er billig.

Men så var det det med å ha de tusenlappene, da. Hvis man kunne betalt i avdrag hadde sikkert flere hatt muligheten til å betale, men for mange vil f.eks 20 000+ være en svært høy engangssum. Sånn er det jo med alt, det er bedre å kjøpe ett godt og dyrt par med sko som kan vare i mange år, men mange har ikke råd til å bruke 2000 kr på sko, og må derfor ende opp med å betale mer årlig enn de med bedre råd. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Vulpine skrev:

Poenget er at subsidiene går til folk som bruker den av og til, og så går de lei og går tilbake til bilen siden de uansett har råd til det. Det hadde vært mye bedre å få folk permanent over på kollektivtrafikk.

Anonymkode: 65280...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Kina sykles det veldig mye, og dette fører til at deres levealder er betraktelig høyere enn gjennomsnittet i resten av verden.

There are nine million bycycles in Beijing, thats a fact.

Anonymkode: 205dc...21c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...