Gå til innhold

Hvor mye bør man spandere på kjolen ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min kjole brukt på en brudesalong, var blitt brukt som utleie, og jeg måtte betale 3500,- Er ikke drømmekjolen, den koster 11.000,-,men jeg er ikke rik, så det hadde jeg aldri hatt råd til. Kjolen er helt grei, og den var behagelig på og den satt fint, så jeg er formøyd.Merke Lily.

Sko fikk jeg for 600,- mangler bare slør, strømper og undertøy.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er så heldig å ha en mor og en søster som er kjempedyktige syersker. De har egen systue og syr brudekjoler på bestilling. Valget mitt har derfor vært veldig enkelt i så måte. Å kjøpe kjole er uaktuelt da min kjære søster kan sy en som er ti ganger finere - og som er skreddersydd til meg. Problemet er bare å finne en modell som jeg synes er fin nok. Det finnes mange flotte brudekjoler, men når en står helt fritt til å velge alle detaljer så blir en nokså kresen. Jeg har imidlertid falt for denne modellen: http://www.kvinneguiden.no/cgi/brudekjoler...g&cat=6&page=16

Antageligvis blir det utgangspunktet for min kjole. Siden jeg er grafisk designer har jeg laget et eget monogram for meg og min kjære - og dette skal broderes eller aplikeres inn i slepet. I tillegg skal jeg ha langt "Mette-Marit-slør" i tynn silke. Jeg har langt hår som skal være oppsatt under sløret.

Når det gjelder pris så blir nok denne kjolen ikke noe billigere enn en kjøpekjole, tvertimot. Lekre silkestoffer koster nemlig en liten formue. Men, jeg får da finere og mer eksklusive stoffer enn i en vanlig kjøpekjole. Prisen tipper jeg kommer opp i 15.000,- til 20.000,- for silkestoffene. Da snakker vi kun om råvarene - uten spesialsøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si jeg er ganske overrasket over hvor mange som bruker så mye penger (14-15.000)12.000,-) på brudekjolen. Vi brukte ganske mye på selve bryllupsfesten (ca. 120.000,-, som foreldre betalte mesteparten av), men jeg tror ikke det kunne falt meg inn å bruke slike summer på kjolen. Selv var jeg storfornøyd med den jeg fikk sydd for 5.500,- (jeg har god råd og kunne godt hatt råd til dyrere).

Dette er selvsagt ikke ment som kritikk - jeg bare stusser - særlig tatt i betraktning hvor mange her inne som tydeligvis spinker og sparer til bryllupsfesten. Men det er kanskje ikke de samme personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg funnet noen som sydde for kr 5000 hadde jeg selvsagt slått til på flekken. Tror ikke det er så lett å finne det i Oslo-området, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At noen av oss velger å bruke mye penger på brudekjolen er et personlig valg. Min søster kunne selvfølgelig sydd en billigere kjole til meg - men da ville jeg antageligvis ikke blitt så fornøyd. Både jeg og min søster er veldig kresen når det gjelder valg av silkestoffer - og jeg kunne ikke tenke meg å velge noe som jeg synes er "second best". En kan selvfølgelig få en skreddersydd kjole til 5-6000,- men da blir den mye enklere enn jeg kunne tenke meg. Selv om kjolen min antageligvis vil koste mellom 15.000,- til 20.000,- i råvarer å er det ikke dermed sagt at det er prisen jeg må betale. Vi er så heldige at vi kan kjøpe alle silkestoffene til engrospriser, dvs. cirka halv pris av utsalgspris, og jeg trenger heller ikke å betale dette selv. En flottere og mer spesiell før-bryllups-gave tror jeg ikke min søster og min mor kunne ha gitt meg! Tror ikke du heller hadde sagt nei-takk til et slik tilbud?

Når det gjelder penger til bryllupet så tror jeg ikke du skal engste deg så veldig på vegne av andre. Vårt bryllup kommer kanskje til å ligge i det øvre prissjiktet, men vi har råd til det. Man gifter seg bare en gang - og da velger man det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer jo helt an på hva du har råd til ! Min kostet 11.000. I tillegg kommer alt tilbehør. Det er veldig dyrt, men jeg betaler selv og har råd til det, og da er jo saken grei ? Jeg har prøvd et par brukte kjoler, men synes faktisk de så veldig brukte ut...så da var ikke det noe alternativ. Tre ting jeg ikke vil spare på: Kjole, god mat og å kunne be alle venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en prioriteringssak.

Jeg hadde bestemt meg for på forhånd at kjolen ikke skulle koste mer enn 7000,- (maks!) for å prøve å komme under 10.000 med alt tilbehøret. Men kjolen jeg endte meg var så veldig meg og jeg har aldri følt meg så vakker noen gang, så jeg endte med å betale 9.000. Synes jo egentlig det er litt for dyrt og hadde satt av 10.000,- for hele pakka. Men jeg prøvde mange andre billigere, men ingen var like fine. Men det går alikevel, nå prøver jeg å være flink å ikke bruke så mye penger på å spise ute, feste, kjøpe klær osv. og prøver å ta råd til å kjøpe noe tilbehør hver måned på vanlig lønn i tillegg til at jeg klarer å spare litt til selve festen. Angrer ikke at jeg brukte så mye penger!! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man kan jo spare en del på tilbehøret også ved å lage smykker selv og sy sløret på egenhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man litt fingernem eller kjenner noen som er det går jo det an. Det tør ikke jeg, men jeg har faktisk bestilt slør og underskjørt fra USA, underskjørtet kom på samme pris med frakt som å leie her (400). Sløret kom på ca 400 med frakt. Skal bestille brudepike-kjoler derfra også, har funnet noen kjempesøte til 450 (med frakt), og de kan vi jo selge etterpå. Men er man flink å leter litt, kan man finne ting litt rimeligere også på norske sider.

icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolen min ble også sydd, og prisen kom da til under 4000kr! Og da syns jeg at jeg fikk sydd den akkurat slik jeg ville ha den, og stoffet var helt fint.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rundt 8-10 000 kr på å kjøpe, så jeg ble veldig fornøyd med kjolen min, selv om stoffet ikke var kjempe dyrt og eksklusivt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...