Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/forbruker/helse/oedelagt-i-helsevesenet/anslaget-fem-doer-hver-dag/a/10094412/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sykehus-norge/rapport-4500-doedsfall-skyldes-sykehusskader/a/10030575/

Enda en sosialdemokrat som ikke orker å forsvare systemet sitt:fnise: Intet nytt altså.

Norge har langt flere ansatte per pasient enn feks. Finland. Hvordan skal det å stjele og dele mer av våre skattepenger plutselig gjøre norske leger og sykepleiere mer kompetente og effektive?

Anonymkode: 8fb30...5c2

Norge har også mer penger til det meste enn Finland og andre land: men likevel klarer ikke Norge å lage nok og gode veier, danne multinasjonale selskaper som f.eks IKEA, suverent gode utdannelsessystemet eller å produsere noe som verden behøver.

Anonymkode: 40d1f...a04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les om dobbelt effekt-prinsippet. 

I enkelte tilfeller kan en derfor tenke seg at noe som det er moralsk forkastelig å gjøre, likevel kan være moralsk akseptabelt, så lenge det bare er en bieffekt av det en gjør. 

Sedering har en slik dobbelt effekt ved palliative pasienter. På en side vil det føre til at de vil ha en mer verdig død med lite smerter og plager og på en annen side forkorter det nok levetiden litt. Men er det riktig å ikke gi en døende pasient smertestillende fordi han da kan leve 2 døgn lengre der disse kan være preget av mye smerte og lidelse?

Jeg anbefaler deg å lese deg opp om slikt som dette. Dette handler ikke om sosialdemokrater eller om Norge, men slik ting er i mange land når det kommer til palliativ pleie. Det er så dumt å anta ting når man ikke har kunnskaper om hvorfor ting faktisk er som de er. 

Det er ingen mennesker på sykehjem som blir dopet ned om de ikke har behov for smertestillende. Jeg er i grunn helsepersonell selv og vet at veldig mange får kun Paracet. 

Anonymkode: 73090...cf3

Dette handler ikke om paracet, men om lange lister med medisiner de fleste pasientene tar, opptil 10-15 stykker pr dag. Istedenfor burde man fokusere på mer aktivitet for de eldre, og sosialt felleskap, at man er sammen med pasientene, ikke doper de ned! For det er faktisk det de gjør.

Anonymkode: 69c86...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Så den videoen og tenker-hvorfor i all verden  serverer de kaffe kl. 21:00??

Noen eldre liker å drikke kaffe på kvelden. 

Anonymkode: 23fce...543

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om paracet, men om lange lister med medisiner de fleste pasientene tar, opptil 10-15 stykker pr dag. Istedenfor burde man fokusere på mer aktivitet for de eldre, og sosialt felleskap, at man er sammen med pasientene, ikke doper de ned! For det er faktisk det de gjør.

Du har virkelig ikke skjønt det folk skriver til deg?

En døende pasient kan ikke aktiviseres slik du ser for deg. Fokus blir da på smertelindring. Samme med en dement pasient som får medisiner for å berolige. Man kan ikke aktivisere vekk langtkommen demens.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Så den videoen og tenker-hvorfor i all verden  serverer de kaffe kl. 21:00??

Selv om de er eldre har de autonomi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye at de dopes ned og får økt risiko for slag etc.

Når det gjelder uro gis ofte sobril eller vival, disse øker ikke fare for slag. Når det gjelder morfin gitt i palliativ pleie vurderes ikke slagfaren da pasienten likevel er langt inn i terminalfasen og mors er nært forestående. 

Anonymkode: 76122...7ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Mylian skrev:

Du har virkelig ikke skjønt det folk skriver til deg?

En døende pasient kan ikke aktiviseres slik du ser for deg. Fokus blir da på smertelindring. Samme med en dement pasient som får medisiner for å berolige. Man kan ikke aktivisere vekk langtkommen demens.

Hvor skrev jeg om døende pasienter? Det gjorde heller ikke ts. Jeg kjenner noen som er ppå sykehjem, og vedkommende tar ca 14 medisiner pr dag. Jeg ser at h*n blir dårligere og dårligere av det. Medisiner har bivirkninger. Det er en feil i systemet at eldre tar så mange medisiner. H*n er ikke dement eller døende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder uro gis ofte sobril eller vival, disse øker ikke fare for slag. Når det gjelder morfin gitt i palliativ pleie vurderes ikke slagfaren da pasienten likevel er langt inn i terminalfasen og mors er nært forestående. 

Men flere kombinasjoner av medisiner sammen, kan øke fare for slag.

Dette er også et problem, at mange leger har ikke nok kunnskaper om sammensetningen av de forskjellige medisinene.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sobril og vival kan øke fallfare. Gjerne står de også på zopiclone fra før og kombien av de tre gjør jo at de blir steinsløve.

Ikke alle på sykehjem er i palliativ behandling. 

Men jeg skjønner jo det er fortvilet med urolige pasienter som forsøker å klatre ut av sengen og kan falle og skade seg på natt. Hva skal man så gjøre uten beroligende medisin. .

Skrevet
16 timer siden, Maleficenta skrev:

Problemet er leger både fastlege og sykehjemslege som ikke tar tak og glemmer å seponere medisiner som de egentlig kun skulle stått på i korye perioder. Gjerne medisiner som i kombinasjon fører til f.eks svimmelhet og fall. Det må tas tak i slik at medisinlista ikke vokser og vokser

Rettelse; av legene generelt. 

Jeg er fullstendig klar over at dette er et økt problem da jeg selv jobber med eldre. Vet hvor håpløst det er å gi beskjeder og observere at noen får for mye medisiner, men likevel ikke komme noen vei.

Men det var rettet mot de på sykehjemmet og 99% av de som jobber der er ikke leger 😉 var bare det jeg ville poengtere 😊

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken har handler om sterkere medisiner enn paracet eller smertestiller, det kommer på toppen av det andre. 

Saken handlet om legemiddel generelt. Mange eldre går på betablokkere og warfarin (blodfortynnende). Mener du man blir "dopa ned" av betablokkere og blodfortynnende? 

Skrevet
1 time siden, Silje92 skrev:

Rettelse; av legene generelt. 

Jeg er fullstendig klar over at dette er et økt problem da jeg selv jobber med eldre. Vet hvor håpløst det er å gi beskjeder og observere at noen får for mye medisiner, men likevel ikke komme noen vei.

Men det var rettet mot de på sykehjemmet og 99% av de som jobber der er ikke leger 😉 var bare det jeg ville poengtere 😊

Det er stort sett npr pasientene blir innlagt på sykehus at det endelig blir tatt tak i medisinene

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken handlet om legemiddel generelt. Mange eldre går på betablokkere og warfarin (blodfortynnende). Mener du man blir "dopa ned" av betablokkere og blodfortynnende? 

Prøv igjen du: http://www.tv2.no/underholdning/9132212/

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Maleficenta skrev:

Sobril og vival kan øke fallfare. Gjerne står de også på zopiclone fra før og kombien av de tre gjør jo at de blir steinsløve.

Ikke alle på sykehjem er i palliativ behandling. 

Men jeg skjønner jo det er fortvilet med urolige pasienter som forsøker å klatre ut av sengen og kan falle og skade seg på natt. Hva skal man så gjøre uten beroligende medisin. .

Det er ikke vanlig praksis at pasienter får Sobril, Vival og zoplikon samtidig. Det som er mer vanlig er at noen står på Sobril alene og blir stående på dette i mange år selv om årsaken til at de står på det ikke er der enda. Det er vanskelig for pasienten å slutte med dette legemiddelet. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev jeg om døende pasienter? Det gjorde heller ikke ts. Jeg kjenner noen som er ppå sykehjem, og vedkommende tar ca 14 medisiner pr dag. Jeg ser at h*n blir dårligere og dårligere av det. Medisiner har bivirkninger. Det er en feil i systemet at eldre tar så mange medisiner. H*n er ikke dement eller døende.

Skal ganske mye til for å få sykehjemsplass, i hvert fall i de større byene. Da er man enten meget syk, eller meget dement. Så dårlig at man ikke evner å bo hjemme lengre. De fleste eldre er avhengig av medisiner (gjerne livsnødvendige medisiner). Bivirkninger er en ting, og selvfølgelig må legen vurdere behov opp mot ulemper.

Anonymkode: 66a0f...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv igjen du: http://www.tv2.no/underholdning/9132212/

Tror du at disse syv ulike legemidlene pasientene står på er opiater? Siden du sier "prøv igjen". Tror også du må lese deg opp om hvordan norsk helsevesen gir alt for lite smertestillende. 

Skrevet
13 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er stort sett npr pasientene blir innlagt på sykehus at det endelig blir tatt tak i medisinene

Feil! Ekstremt mange dårlige erfaringer med et sykehus her i Norge. Sender hjem eldre midt på natta, kommet hjem med venefloner på seg, ikke medisiner, feilmedisinering, ikke stelt sår under opphold på sykehus fordi de ikke steller på kryss av avdelingene  osv. Jeg har opplevd ekstremt mye rart i forbindelse med et sykehusopphold hos de eldre... så vil absolutt ikke si at sykehuset her har gjort jobben sin! 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Silje92 skrev:

Feil! Ekstremt mange dårlige erfaringer med et sykehus her i Norge. Sender hjem eldre midt på natta, kommet hjem med venefloner på seg, ikke medisiner, feilmedisinering, ikke stelt sår under opphold på sykehus fordi de ikke steller på kryss av avdelingene  osv. Jeg har opplevd ekstremt mye rart i forbindelse med et sykehusopphold hos de eldre... så vil absolutt ikke si at sykehuset her har gjort jobben sin! 

Ok mulig det er ulint fra sted til sted men det er bastant å si at det er feil. Der jeg jobber er de flinke til å gå igjennom medisinlistene på legevisitten og dersom de ikke tar vekk mefisiner selv, så skriver de i epikrise til fastlegen hva de mener hva som bør endres på. Men som sagt. Er sikkert en del slurv også

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Maleficenta skrev:

Ok mulig det er ulint fra sted til sted men det er bastant å si at det er feil. Der jeg jobber er de flinke til å gå igjennom medisinlistene på legevisitten og dersom de ikke tar vekk mefisiner selv, så skriver de i epikrise til fastlegen hva de mener hva som bør endres på. Men som sagt. Er sikkert en del slurv også

Da er deg veldig ulikt fra sted til sted ja 😊

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig trist !

Anonymkode: eb193...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...