Gå til innhold

Blir kopiert hele tiden...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en profil på intagram hvor jeg selger barneklær som jeg syr og strikker. Veldig kjekt og jeg får stadig bestillinger☺️

Men nå har jeg oppdaget en profil som "hermer" veldig etter det jeg lager. Samme plagg i samme stoff, farge og mønster.

Hun har ved flere anledninger spurt meg om hvor jeg kjøper stoffer og hvilke mønster jeg bruker. Jeg lager for det meste mønster selv og har ved en anledning delt ut et mønster gratis til de som ønsket det. 

Det er begrenset hvor mange måter man kan lage enkelte plagg, men jeg bruker mønster jeg tegner selv.

Den nevnte profilen har nå også plutselig begynt å sy på bestilling, og jeg så hun hadde brukt mitt mønster til et plagg som skulle selges. Noen hadde spurt henne hvor de kunne finne mønsteret, da svarte hun at det var hennes mønster! Jeg har litt lyst å konfrontere henne med en kommentar...

Anonymkode: 577c7...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en profil på intagram hvor jeg selger barneklær som jeg syr og strikker. Veldig kjekt og jeg får stadig bestillinger☺️

Men nå har jeg oppdaget en profil som "hermer" veldig etter det jeg lager. Samme plagg i samme stoff, farge og mønster.

Hun har ved flere anledninger spurt meg om hvor jeg kjøper stoffer og hvilke mønster jeg bruker. Jeg lager for det meste mønster selv og har ved en anledning delt ut et mønster gratis til de som ønsket det. 

Det er begrenset hvor mange måter man kan lage enkelte plagg, men jeg bruker mønster jeg tegner selv.

Den nevnte profilen har nå også plutselig begynt å sy på bestilling, og jeg så hun hadde brukt mitt mønster til et plagg som skulle selges. Noen hadde spurt henne hvor de kunne finne mønsteret, da svarte hun at det var hennes mønster! Jeg har litt lyst å konfrontere henne med en kommentar...

Om du har solgt henne eller delt mønster med henne Jan du jo ikke klage  at hun gir bort strikker og selger av det hun lager av nettopp det mønsteret? 

Du ga det bort og tok vel ikke patent på det i utgangspunktet? Jeg hadde ikke giddet og kjøpe mønster om jeg ikke fikk selge plaggene etterpå. 

Det at hun kopierer deg synes jeg du skal ta opp. Om du ønsker at det stopper kan du jo faktisk blokkere henne!

Anonymkode: 530be...6ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullt lovlig så lenge du ikke sikrer dine rettighetr til produktene du lager. 

Dette er en del av det du må tåle når du legger ting ut offentlig uten å sikre deg opphavsrett til dine produkter. 

Anonymkode: 52259...a7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er nok en gullgruve for denne dama om du bare gir bort mønstrene dine. Da slipper hun å kjøpe mønster.

Anonymkode: ab769...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er snakk om kun et mønster som er gitt vekk, men jeg reagerer veldig på at hun påstår det er hennes verk når hun får spørsmål om hvor det er fra!

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater

Høres ut som strikkemafiaen det der, ville unngått noen direkte konfrontasjon, ihvertfall opptre varsomt så du ikke plutselig sitter der med en strikkepinne i ryggen. Men fra spøk til revolver, selvfølgelig bør du ta det opp? Det der er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om kun et mønster som er gitt vekk, men jeg reagerer veldig på at hun påstår det er hennes verk når hun får spørsmål om hvor det er fra!

TS

Er det på FB hun skriver dette?

I så fall kan du vel poste en kommentar om dette, slik at  kundene hennes ser det?

Anonymkode: f2e1f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullt lovlig så lenge du ikke sikrer dine rettighetr til produktene du lager. 

Dette er en del av det du må tåle når du legger ting ut offentlig uten å sikre deg opphavsrett til dine produkter. 

Er det mulig å "sikre rettighetene" til strikkemønstre da? 

Jeg er ikke TS, så jeg spør som totalt uvitende. 

Anonymkode: 6118e...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å "sikre rettighetene" til strikkemønstre da? 

Jeg er ikke TS, så jeg spør som totalt uvitende. 

Anonymkode: 6118e...a85

Hva tror du? Et strålende eksempel er Mariusmønstrene. Det er fritt frem for små bedrifter/produsenter å gjøre det samme. 

Det man og skal være klar over er at en liten endring på mønsteret og vips så kan den andre si at mønsteret er hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Halldir skrev:

Høres ut som strikkemafiaen det der, ville unngått noen direkte konfrontasjon, ihvertfall opptre varsomt så du ikke plutselig sitter der med en strikkepinne i ryggen. Men fra spøk til revolver, selvfølgelig bør du ta det opp? Det der er ikke greit.

Du er morsom :)

Anonymkode: a5ec0...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er morsom :)

Har ikke våre veier krysset før? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være mye bedre å ringe vedkommende enn å skrive det til vedkommende på nett.
Evt: send henne et brev om det? Hva med å treffe henne å vise henne alt som du mener er kopiert? :) 

Anonymkode: cb4a8...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Halldir skrev:

Har ikke våre veier krysset før? :)

Godt mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...