Gå til innhold

Venninne som er helt fjern? Eller ignorerer hun meg? (Langt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sugemerke skrev:

Jeg er sånn. Jeg legger bare ikke merke til folk. Ikke før de sier hei rett foran meg. 

Da er vi flere! Jeg er og sånn :) 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg forstår meg virkelig ikke på slike mennesker. Hvis man er så fjern, hvordan kan man egentlig fungere i hverdagen? Må jo potensielt skape ''farlige'' situasjoner om en er så totalt uoppmerksom. Hvordan kan hun kjøre bil? 

TS

Anonymkode: c3767...b07

Det som som bekymrer meg er mennesker som hele tiden kikker etter kjente i stedet for å følge med på det som er viktig der og da. Som for eksempel bilkjøring. Jeg er sånn som hun over her skriver, jeg legger ikke merke til folk. Ikke før de sier hei rett foran meg. Det er ikke alltid jeg kjenner igjen kjente i det hele tatt. For å minne meg selv på hvem personer er, bruker jeg ofte å se på klesstil, måten personen går på, prater og typiske ansiktstrekk. Jeg ser menneskene rundt meg, jeg registrerer livet og det som skjer rundt meg, men ser ikke de kjente før de sier hei. Jeg er ikke uoppmerksom. Kanskje jeg er ansiktsblind? Ikke vet jeg..Vet prinsesse madeleine er det. Tror det var henne, eller så var det hun andre :) Mannen hennes må viske navn til henne rett før de møtes, så hun vet hvem hun ser :) 

Jeg er oppmerksom, følger med på det som skjer rundt meg. Men klarer bare ikke å kjenne igjen alle kjente. Jeg kjenner igjen familiemedlemmer og barnet mitt, samt barnets venner og barnets mødre, men andre kjente klarer jeg ikke helt å henge med på. 

Når jeg er ute å går forbi butikker, så kikker jeg ikke inn i vinduet selv om kjente jobber der. Synes ikke noe om å glane inn i et vindu. Det er ikke alltid lett å se inn heller, på dagtid, pga solen. Selv om det sikkert er klart og tydelig innenfra og ut gjennom vinduet. Jeg liker ofte å gå i mine egne tanker når jeg er ute å tusler i tillegg. Løser verdensproblemer og egne problemer gjennom å tenke, haha :fnise:
Går ikke alltid i mine egne tanker altså :) Er som oftest veldig oppmerksom på det som skjer rundt meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror mange av dere her inne ikke forstår situasjonen. Dette er en god venninne. Vi har daglig kommunikasjon. Om jeg vet at det er en bekjent av meg som jobber i butikken jeg passerer så er det ikke særlig sannsynlig at jeg gidder å se inn i det hele tatt. Men her snakker vi om en god venninne. En annen ting er situasjonen beskrevet i punkt 1. Å gå forbi folk fordi man er i sin egen verden når man er i store folkemengder, typ et kjøpesenter vil jeg si er ganske normalt til tider. Er også noe jeg selv har gjort flere ganger. Men her snakker vi om et svært lite areal, denne lesesalen. Hun stod 3 meter vekk fra meg. 

Hun er heller ikke ansiktsblind. Som jeg nevner i det ene punktet så møtte min søster henne på 17.mai. Det var først venninnen min som sa at hun hadde sett min søster på 17.mai. Så forteller søsteren min at venninnen min ikke engang så på henne da hun sa ''Hei''??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange av dere her inne ikke forstår situasjonen. Dette er en god venninne. Vi har daglig kommunikasjon. Om jeg vet at det er en bekjent av meg som jobber i butikken jeg passerer så er det ikke særlig sannsynlig at jeg gidder å se inn i det hele tatt. Men her snakker vi om en god venninne. En annen ting er situasjonen beskrevet i punkt 1. Å gå forbi folk fordi man er i sin egen verden når man er i store folkemengder, typ et kjøpesenter vil jeg si er ganske normalt til tider. Er også noe jeg selv har gjort flere ganger. Men her snakker vi om et svært lite areal, denne lesesalen. Hun stod 3 meter vekk fra meg. 

Hun er heller ikke ansiktsblind. Som jeg nevner i det ene punktet så møtte min søster henne på 17.mai. Det var først venninnen min som sa at hun hadde sett min søster på 17.mai. Så forteller søsteren min at venninnen min ikke engang så på henne da hun sa ''Hei''??

Jeg kjente ikke igjen min egen mor selv om hun stod rett foran meg. Så det trenger ikke å ha noe å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig ingen her som synes hennes oppførsel er spesiell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun ville vel ikke forstyrre deg da du satt og leste. Det er vel ikke lov til å prate på lesesalen, og om hun skulle dratt deg med ut på gangen for å si hei hadde du jo mistet konsentrasjonen din. Jeg synes det er frekkere å forstyrre en som leser, enn ikke å forstyrre folk på lesesalen. 

Anonymkode: dd8eb...681

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun ville vel ikke forstyrre deg da du satt og leste. Det er vel ikke lov til å prate på lesesalen, og om hun skulle dratt deg med ut på gangen for å si hei hadde du jo mistet konsentrasjonen din. Jeg synes det er frekkere å forstyrre en som leser, enn ikke å forstyrre folk på lesesalen. 

Anonymkode: dd8eb...681

Det har jo ikke noe å gjøre med denne enkelthendelsen. Er alt samlet sett. Jeg kunne forstått hennes valg med ikke å forstyrre meg under lesingen. Men når jeg sitter 2 meter unna, ser på henne, smiler, vinker men hun ikke enser meg? Da mener jeg også hun kunne sendt meg en melding med '' Ville ikke forstyrre deg bla bla'' Og dette er noe jeg faktisk hadde akseptert helt fint.

I stedet er det jeg som ender opp med å sende melding til henne: ''Hei, så du meg ikke i dag. Jeg satt 2 meter unna deg og prøvde å få kontakt med deg'' 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne vært venninna di, ts. Jeg er lettere ansiktsblind (har testet meg), men kjenner igjen gode venninner. Men fordi jeg vet jeg ikke kjenner igjen tilfeldige bekjentskaper, og dermed virker overlegen når de ser at jeg ser dem men ikke hilser, så konsentrerer jeg meg om ikke å se folk. I tillegg går jeg gjerne rundt i min egen boble, jeg har et rikt indre liv :)

Anonymkode: 64e69...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

... og for å utdype det på biblioteket: skal jeg treffe en venninne der det er en stor eller liten folkemengde, så ser jeg kun etter henne, alle de andre personene blir bare unødvendig fyllstoff, jeg ser dem kun som figurer som ikke er min venninne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 5.53, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke hennes oppførsel er spesiell, er sånn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 5.59, AnonymBruker skrev:

Det har jo ikke noe å gjøre med denne enkelthendelsen. Er alt samlet sett. Jeg kunne forstått hennes valg med ikke å forstyrre meg under lesingen. Men når jeg sitter 2 meter unna, ser på henne, smiler, vinker men hun ikke enser meg? Da mener jeg også hun kunne sendt meg en melding med '' Ville ikke forstyrre deg bla bla'' Og dette er noe jeg faktisk hadde akseptert helt fint.

I stedet er det jeg som ender opp med å sende melding til henne: ''Hei, så du meg ikke i dag. Jeg satt 2 meter unna deg og prøvde å få kontakt med deg'' 

TS

Du prater ofte med henne og hun er en god venninne, skjønner ikke helt at du lager et så stort problem av dette. Særlig ikke når du får høre at det er mange som er som henne, deriblant meg. Hadde jeg hatt en slik masete venninne så hadde jeg nok trukket meg litt tilbake. Jeg liker vennene mine, men liker også å kunne gå i fred/i mine egne tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gadd ikke å lese mer enn to punkter.

Å være anonym og stille på biblioteket er da vanlig folkeskikk. Man begynner ikke å lage en scene å si heeeeeei osv der, man gjør det man skal og lister seg ut igjen uten å forstyrre resten av biblioteket.

At hun ikke ser søsteren din når hun går i byen er da også helt normalt, jeg går heller ikke rundt å glaner på folk, jeg går i mine egne tanker og ser stort sett ned i bakken, og hvis jeg ser opp og frem så ser jeg "ut i luften" selvom for andre kan det se ut som at jeg ser på noe/noen, hvis jeg hadde fokusert, men det gjør jeg ikke, jeg bare glor ut i luften og har tankene helt andre steder enn å analysere og scanne alt livet rundt meg.

Anonymkode: 32c3b...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gadd ikke å lese mer enn to punkter.

Å være anonym og stille på biblioteket er da vanlig folkeskikk. Man begynner ikke å lage en scene å si heeeeeei osv der, man gjør det man skal og lister seg ut igjen uten å forstyrre resten av biblioteket.

At hun ikke ser søsteren din når hun går i byen er da også helt normalt, jeg går heller ikke rundt å glaner på folk, jeg går i mine egne tanker og ser stort sett ned i bakken, og hvis jeg ser opp og frem så ser jeg "ut i luften" selvom for andre kan det se ut som at jeg ser på noe/noen, hvis jeg hadde fokusert, men det gjør jeg ikke, jeg bare glor ut i luften og har tankene helt andre steder enn å analysere og scanne alt livet rundt meg.

Anonymkode: 32c3b...034

Bare for å oppklare noen punkter her. 

1. Dette biblioteket er det mest useriøse som finnes. Folk snakker på lesesalen, og det er så lite stivt som en kommer. Som jeg har skrevet tidligere forventet jeg heller ikke at hun skulle rope til meg. Hun snakket jo med venninnen sin da hun kom bort der hun satt. Dette var grunnen til at jeg la merke til at hun var der. Jeg mener at dersom hun egentlig så meg, så er det vanlig folkeskikk og møte blikket mitt og bare gi meg et smil. Jeg krever ikke mer enn det. 

2. Hvis du hadde lest ordentlig, så hadde du kanskje fått med deg at søsteren min stod ''face 2 face'' med venninnen min på 17.mai. I tillegg fortalte min venninne meg at hun hadde sett min søster på 17.mai, det betyr at hun har registrert at hun var der. Da venninnen min fortalte om det, tenkte jeg ikke noe mer på det. Tenkte at de kun hadde sett hverandre på lang avstand. Men så er jeg i familiemiddag noen dager senere der søsteren min forteller at de hadde stått ''face 2 face'', og min venninne bare hadde ignorert henne totalt. Mens venninne 2 tydelig hadde hilst på min søster. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne vært venninna di, ts. Jeg er lettere ansiktsblind (har testet meg), men kjenner igjen gode venninner. Men fordi jeg vet jeg ikke kjenner igjen tilfeldige bekjentskaper, og dermed virker overlegen når de ser at jeg ser dem men ikke hilser, så konsentrerer jeg meg om ikke å se folk. I tillegg går jeg gjerne rundt i min egen boble, jeg har et rikt indre liv :)

Men jeg er ikke et tilfeldig bekjentskap. Jeg skjønner godt hva du mener her :) , men ettersom vi er med hverandre relativt ofte er det rart at hun ikke vedkjenner seg meg. Hun vet veldig godt hvordan jeg ser ut for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun visste jo ikke hvor venninnen hennes satt inne i lesesalen og måtte jo lete med blikket for å finne henne. Hvordan kan det da ha seg at hun ikke la merke til meg i det hele tatt? 

TS

Hvordan vet du at hun ikke visste? Det er jo normalt å si sånn ca hvor man sitter når man skal møte noen. 

Anonymkode: 4c680...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær på samme måten overfor henne som hun er mot deg da og se om hun reagerer. 

Anonymkode: 89098...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du skriver jo at hun ikke så på deg da du så på henne, smilte og vinket. Da synes jeg det ikke er spesielt rart at hun ikke reagerte. Det er mange ganger jeg har gått forbi folk og sagt hei uten at de har hørt/registrert det eller sett at det var meg. Sånt skjer, og noen har også fortalt meg at jeg har gjort det samme. Dette er jo "verre" enn å ikke ense noen som er et stykke borte i en retning man ikke ser i engang. 

Lesesalen er uansett en plass jeg aldri ville ha tatt kontakt med noen bekjente. Det får man heller gjøre i pausene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at hun ikke visste? Det er jo normalt å si sånn ca hvor man sitter når man skal møte noen. 

1. Fordi denne lesesalen er veldig liten. Du kan gå inn døren og se alle som sitter der. Det er heller ikke ''båser''. Altså leseplassene er ikke adskilte med ''vegg''. Er ikke noe poeng i å si hvor en sitter på et så lite areal. Det er ganske selvsagt. 

2. Jeg har nå snakket med henne i ettertid, der jeg skrev på en humoristisk måte at ''Haha, så du meg ikke i stad?'' Hun mente at nei, det hadde hun ikke sett bla bla. Men denne venninnen som hun traff på lesesalen, VET at jeg og min venninne er veldig gode venner. Og som jeg har skrevet så fikk jeg kontakt med venninnen hennes da jeg først satte meg ned. Som vil si at hennes venninne visste at jeg satt 2 meter unna. Også rart at hennes venninne ikke sier til min venninne senere da de var sammen at ''Du vet at venninnen din satt rett bak meg i dag''. 

Jeg føler selv på meg at det er noe ''ugler i mosen'', tatt alle eksemplene i betraktning. Og når folk fra hjemstedet vårt sier det samme?? 
Selv bestemoren min som bor i området reagerer på oppførselen til venninnen min. Bestemoren min er ironisk nok blind på venstre øye, men har lagt merke til at venninnen min overser en totalt. Det er folk i området som mener hun er ''folkesky'' , men jeg vet ikke hva jeg skal tro. Var en periode der hun aldri kunne finne på noe med noen. Hadde alltid en unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo at hun ikke så på deg da du så på henne, smilte og vinket. Da synes jeg det ikke er spesielt rart at hun ikke reagerte. Det er mange ganger jeg har gått forbi folk og sagt hei uten at de har hørt/registrert det eller sett at det var meg. Sånt skjer, og noen har også fortalt meg at jeg har gjort det samme. Dette er jo "verre" enn å ikke ense noen som er et stykke borte i en retning man ikke ser i engang. 

Lesesalen er uansett en plass jeg aldri ville ha tatt kontakt med noen bekjente. Det får man heller gjøre i pausene. 

Så om du hadde sett en veldig god venninne av deg på verdens minste og useriøse lesesal med kun 10 leseplasser, så ville du ikke engang møtt blikket hennes eller smilt når hun satt 2 meter unna? Du ville ignorert venninnen din totalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så om du hadde sett en veldig god venninne av deg på verdens minste og useriøse lesesal med kun 10 leseplasser, så ville du ikke engang møtt blikket hennes eller smilt når hun satt 2 meter unna? Du ville ignorert venninnen din totalt? 

Du skriver jo selv at du ikke så at hun gikk inn. Dersom jeg hadde gått inn på en lesesal der jeg så noen jeg kjente som var så konsentrert at de ikke så at jeg var der engang, så nei, da hadde jeg ikke forsøkt å ta kontakt med vedkommende. Man kan jo ta kontakt når som helst ellers, og jeg synes det er unødvendig å forstyrre noen når de leser på en lesesal. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...