Gå til innhold

Venninne som er helt fjern? Eller ignorerer hun meg? (Langt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en venninne jeg egentlig føler meg på lik bølgelengde som. Kan snakke med henne om egentlig hva som helst, og hun er veldig flink til å gi råd. Det eneste problemet med henne er at hun er veldig fjern nesten på grensen til det ekstreme. Men i det siste har jeg tenkt at hun faktisk ignorerer meg, eller om hun sliter med en form for angst? Vi har vært venner siden ungdomsskolen, og hun var en ganske sjenert og tilbaktrukket person. Men etter at hun begynte å studere har hun blitt bedre på det sosiale planet. 

Er flere eksempler jeg må komme med her: 
1. Dette skjedde for 2 uker siden. Vi er fra samme sted og det eksisterer et lite bibliotek hos oss, med et rom med lesesalplasser. Dette er ikke et stort rom, og alle leseplassene er i samme rom. En kan se alle leseplassene og ''personer'' som leser uansett hvor man står i rommet. Når jeg kommer inn på lesesalen er jeg ganske oppmerksom og ser raskt hvem som sitter der og om jeg vet hvem de er. Ikke fordi det er viktig for meg å finne ut av det, men det er bare noe jeg gjør på ren ''refleks'. Og spesielt ettersom dette er en svært liten lesesal, så mener jeg terskelen for å legge merke til personer er lav. Da jeg kom på lesesalen i dag så jeg ganske raskt at en venninne av min venninne allerede satt der. Hun satt med ryggen til, rett bak meg, 2 meters distanse mellom oss. Vi satt da med ryggene til hverandre. Hun sitter med ansiktet ut mot vinduet, mens jeg sitter med ansiktet mot selve ''inngangen'' til lesesalen. Jeg har møtt henne 2 ganger før uten at vi har snakket så mye med hverandre. Jeg ga henne et kort smil da hun snudde seg i det jeg kom inn.Fikk ikke noe særlig reaksjon fra henne, men det er ikke noe jeg bryr meg så mye om ettersom jeg ikke kjenner henne noe særlig. Men jeg vet veldig godt at hun vet hvem jeg er.  Ergo var venninnen hennes oppmerksom på at jeg var der. Satt og leste i noen timer før jeg hører lyd og bevegelse bak meg. Så ser jeg plutselig venninnen min 3 meter vekk fra meg på vei ut av biblioteket med venninnen som allerede satt der. Jeg ser opp med én gang, blikker henne , smiler og vinker. Men hun ser helt fraværende ut, ser ikke i min retning. Det som da hadde skjedd var nok at hun skulle møte venninnen sin på biblioteket og gikk inn for å  møte henne. Jeg merket ikke at de gikk inn fordi jeg nok satt godt inn i lesingen og med ørepropper. Jeg synes det er sykt merkelig at hun ikke oppdaget meg når jeg satt 2 meter unna. Jeg satt selvfølgelig med ryggen til, men likevel? Jeg var TO meter fra henne i distanse. I tillegg visste jo venninnen hennes at jeg satt der ettersom vi hadde fått blikkontakt tidligere?? Hadde jeg sett henne sitte der, hadde jeg naturligvis gått bort til henne, gitt en klem og hilst. 

2. Søsteren min vet også godt hvem venninnen min er, og hun har flere ganger møtt på henne i sentrum hvor hun har prøvd å få blikkontakt med venninnen min, men venninnen min bare ser ned eller er fraværende i blikket. Senest under 17.mai da min venninne var sammen med en veninne, der søsteren min kjenner venninne 2 godt. Venninne 2 sier ''Hei'' til min søster, mens MIN venninne enser ikke engang søsteren min, ser ikke på henne eller noe. Har også hørt av andre personer at de føler hun overser de totalt offentlig. 

3. Jobbet tidligere i en klesbutikk, der kassen var rettet rett ut mot en sentergang. Det var glassvindu rundt butikken, så jeg kunne se rett ut. mot senteret. Det vil si at jeg så veldig godt hvem som gikk forbi. Selv om jeg var på jobb og hadde kunder, ting å gjøre, så la jeg ofte merke til hvem som kom gående utenfor. Min venninne visste også svært godt at jeg jobbet i denne butikken. Det skjedde gjentatte ganger at hun gikk rett forbi butikken uten engang å se inn. Og som jeg sa; Kasseområdet lå ut mot selve sentergangen. Som vil si at det var ganske enkelt å oppdage at også jeg stod der. Da dette skjedde de første gangene tenkte jeg ikke særlig over det, men sendte ofte melding til venninnen min og skrev på en humoristisk måte at: ''Hei, du gikk nettopp rett forbi meg her jeg står på jobb :) Bare å komme innom om du har tid/lyst!'' 
Synes det er veldig merkelig at hun ikke engang ser mot butikken, når hun vet at jeg jobber der. Og i tillegg når jeg så og si står rett inntil butikkvinduet. Men hun bare går rett forbi, med blikket rett frem uten å reagere på noe annet. 

4. Har ofte hendt at vi har tatt samme buss, og hun regelrett har gått forbi der jeg sitter. Jeg sitter ofte helt fremst i bussen og ser da veldig tydelig hvem som går på. En annen gang satt hun fremst i bussen, noe jeg så  med en gang  jeg gikk på. Da var hun helt fjern i blikket helt til jeg sa ''Hei..''. Altså hun merket ikke at jeg hadde gått på, selv om jeg var mindre enn 1 meter unna henne. Og hun drev heller ikke med mobilen. Bare så rett fremfor seg. 

Vil ikke si at jeg er en venninne som krever særlig mye, men må si at jeg virkelig begynner å lure på hva som er greia? Er hun virkelig så fjern eller prøver hun å ignorere meg? Har ikke skjedd noe mellom oss i mellom som gjør at hun skal oppføre seg slik. Men kan si så mye som at hun har vært slik siden ungskolen. Jeg har aldri tatt dette opp med henne, men må innrømme at jeg vurderer å gjøre dette ettersom dette har skjedd såpass mange ganger. Er det virkelig mulig å være så fjern, eller er dette en atferd grunnet angst? Hun er en super venninne, men jeg merker at jeg begynner å irritere meg veldig over dette. 

Anonymkode: c3767...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjenert? Akkurat det med å gå forbi butikken og skal man se inn/ikke se inn kjenner jeg meg igjen i. Egentlig er alle disse situasjonene sånn kjempevanskelige når man er sjenert/har dårlig selvtillit. For min del hang det sammen med at jeg var redd for at folk ikke ville treffe på meg....hadde ikke selvtillit nok til å tro at de ville bli glade for å se meg.

Anonymkode: ac350...eaf

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjenert? Akkurat det med å gå forbi butikken og skal man se inn/ikke se inn kjenner jeg meg igjen i. Egentlig er alle disse situasjonene sånn kjempevanskelige når man er sjenert/har dårlig selvtillit. For min del hang det sammen med at jeg var redd for at folk ikke ville treffe på meg....hadde ikke selvtillit nok til å tro at de ville bli glade for å se meg.

Ja det kan jeg forstå. Og er faktisk noe jeg kan kjenne meg igjen i fra tidligere dersom jeg ikke har et bra forhold til vedkommende som står i butikken. Men her vet hun jo at jeg jobber der, pluss at jeg påfølgende sender henne en melding om at det bare er koselig om hun kommer innom..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd å prate med henne om dette? 

Anonymkode: 0b0fe...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel egentlig om hun er en type som ser opp eller ned når hun er ute. Jeg pleide å være en som så ned, og hadde antagelig ikke lagt merke til deg i noen av tilfellene du beskriver over. Nå ser jeg opp, og treffer på kjente stadig vekk. Hvis hun oppfører seg vanlig de gangene du faktisk tar kontakt når dere treffes ute, så ville jeg ikke stresset så veldig med det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun visste jo ikke hvor venninnen hennes satt inne i lesesalen og måtte jo lete med blikket for å finne henne. Hvordan kan det da ha seg at hun ikke la merke til meg i det hele tatt? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg hadde vært den unge meg:

Jeg ville sett deg og så ble det vanskelig. Jeg skulle jo møte hun andre. To venninner på en gang, vanskelig. Burde jeg be med deg på det vi skal? Eller tenk om du spør hva vi skal? Tenk om du tror jeg henger etter deg! Så pinlig hvis jeg sier hei og så hører du meg ikke, du har jo ørepropper. Eller tenk om du ser sur eller oppgitt ut når du sier hei? Jeg blir usikker på om du liker meg, du har jo så mange venner dom sikkert er morsommere. Hvis jeg sier hei og overrasker deg, og du ser oppgitt og lei ut fordi du ikke rekker å få på deg smilefjeset, så det er det som er det egentlige fjeset ditt når du ser meg  - da dør jeg av flauhet. osv osv osv...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det kan være hun ignorerer deg. Finn deg andre venner :)

Anonymkode: b5602...769

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri tatt dette opp med henne, men må innrømme at jeg vurderer å gjøre dette ettersom dette har skjedd såpass mange ganger. 

Gjør det :-) Det er den eneste måten du kan få svar på. Spør om det er noe i veien mellom dere, gi eksempler på rar oppførsel fra hennes side og spør hvorfor. Gjør dette hjemme hos en av dere, ikke ute på en offentlig plass eller noe, og ikke sånn at hun kan skylde på at hun "plutselig må noe et sted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg er sånn. Jeg legger bare ikke merke til folk. Ikke før de sier hei rett foran meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg forstår meg virkelig ikke på slike mennesker. Hvis man er så fjern, hvordan kan man egentlig fungere i hverdagen? Må jo potensielt skape ''farlige'' situasjoner om en er så totalt uoppmerksom. Hvordan kan hun kjøre bil? 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 89098...0e0

Vi er 23 år gamle 
TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg forstår meg virkelig ikke på slike mennesker. Hvis man er så fjern, hvordan kan man egentlig fungere i hverdagen? Må jo potensielt skape ''farlige'' situasjoner om en er så totalt uoppmerksom. Hvordan kan hun kjøre bil? 

TS

Hva er det for en dømmende og teit ting å si? 

Jeg ser heller ikke alltid folk jeg kjenner før de sier hei. Det vil absolutt ikke si at man fungerer dårligere i hverdagen eller skaper farlige situasjoner . :roll:

Jeg har rett og slett tankene og fokuset på det jeg skal der jeg er. Og ser ikke da på folkene som er rundt meg , og får da heller ikke med meg om jeg kjenner de eller ikke. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Fordi når man kjører bil for eksempel så fokuserer man på veien og ting i umiddelbar nærhet. Du ser selvsagt at noen skal over veien, men har viktigere ting å tenke på enn hvorvidt den personen er en nær bekjent eller ei. 

Anonymkode: 8f994...515

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overtenker dette veldig TS. Noen mennesker ser ikke hva som skjer foran nesetippen deres. De bare er sånn.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Sugemerke skrev:

Jeg er sånn. Jeg legger bare ikke merke til folk. Ikke før de sier hei rett foran meg. 

Jeg legger ikke merke til om de sier hei engang jeg :fnise: Folk må ta tak i meg for at jeg skal skjønne at de er der :P Godt mulig det er sånn for venninna di TS. Går rett og slett i min egen boble der menneskene "ikke eksisterer", men får med meg som regel andre ting som skjer (biler etc).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er ansiktsblind? https://en.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia

Anonymkode: 56cf7...2e8

Jeg skulle akkurat til å foreslå det samme selv!

Selv kan jeg være ganske vimsete. Har ofte fått høre at jeg kan virke overlegen som ikke har hilst på venner og bekjente selv om de både har vinket og sagt hei til meg. For min del er det bare det at jeg rett og slett ikke har lagt merke til det. Når jeg er for meg selv går jeg ofte i mine egne tanker (løser alle verdensproblemene jeg :fnise:), da er jeg ganske enkelt veldig uoppmerksom. De som kjenner meg godt er heldigvis klar over dette da :) 

Anonymkode: 6f0e7...104

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sosial angst? De vil ofte ikke møre blikk fra fremmede, gjøre seg usynlig. 

Anonymkode: dcc82...752

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...