Gå til innhold

Er "billigmat" OK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling rett og slett.. 

Vi Er i en situasjon nå, hvor vi har sinnsykt dårlig råd. Vi trenger å tenke litt mer på hva vi bruker pengene på, og nå denne måneden er det ekstra ille. Når jeg har vært i butikken har jeg sett at first price, Coop merke og sånt er ofte mye billigere. Jeg har pleid å kjøpe vaskekluter, tannbørster og svamper og håndsåpe i "billigmerke", men aldri mat. Men er det like bra?

Jeg tenker da på fiskekaker, fiskepinner, pasta, poteter og sånt.. 

Jeg tenker at vi kan spare mye på å kjøpe de litt billigere merkene der vi kan, men jeg er skeptisk. Jeg er faktisk ikke vant med det hjemmefra... 

Anonymkode: 19c27...23e

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, du vil bli positivt overrasket. Det er ikke alltid det dyre som er det beste.

Gjest undulater
Skrevet

Mye billig og god mat :) 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling rett og slett.. 

Vi Er i en situasjon nå, hvor vi har sinnsykt dårlig råd. Vi trenger å tenke litt mer på hva vi bruker pengene på, og nå denne måneden er det ekstra ille. Når jeg har vært i butikken har jeg sett at first price, Coop merke og sånt er ofte mye billigere. Jeg har pleid å kjøpe vaskekluter, tannbørster og svamper og håndsåpe i "billigmerke", men aldri mat. Men er det like bra?

Jeg tenker da på fiskekaker, fiskepinner, pasta, poteter og sånt.. 

Jeg tenker at vi kan spare mye på å kjøpe de litt billigere merkene der vi kan, men jeg er skeptisk. Jeg er faktisk ikke vant med det hjemmefra... 

Gå heller i 40 / 50 % på grunn av kort holdbarhet varer. Der får du topp kvalitet til lavere pris. Det meste kan fryses ned i porsjonspakker el. Og taes opp igjen. Da gjør du både lommeboken og miljøet en tjeneste. 

Anonymkode: 22948...f21

• Liker 5
Skrevet

Det er ofte, men ikke alltid, kvalitetsforskjell mellom billigmerker og merkevarer (men ofte er det identisk produkt bare med forskjellig etikett), men bare når det gjelder halvfabrikata og ferdigmat. Et generelt råd for å spare penger på mat er å unngå halvfabrikata og ferdigmat. Så det er velig enkelt: Kjøp enkle matvarer - kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, mel og gryn, pasta, olje, nøtter, og lag mat selv, hjemme. Avhengig av hvordan du gjør det, kan det være billigere, morsommere, raskere, mer fleksibelt, mer velsmakende, ferskere og sunnere enn ferdigmat.

Planlegg måltider og innkjøp. Spis opp alt du kjøper.

Det kan også være penger å spare, og bedre utvalg, i såkalte innvandrerbutikker.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd:D 

Skrevet

Selvsagt behøver man ikke kjøpe dyrt for å få seg god mat. :)

Litt leit at unge mennesker ikke vet dette, og tror på at dyrt er best.

• Liker 1
Skrevet

Mye billig og god mat, men jeg er skeptisk til First Price kjøtt, fisk og ost.. Tenker at man nesten bare må prøve seg frem litt.

Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp slike porsjonsbegere og lag mange porsjoner av f.eks gryteretter med ris, pastaretter med fullkornspasta og suppelapskaus basert på svineknoke(billig!) og slike ting.

Anonymkode: ab8b9...e55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Miss.Whitefox skrev:

Mye billig og god mat, men jeg er skeptisk til First Price kjøtt, fisk og ost.. Tenker at man nesten bare må prøve seg frem litt.

Lykke til! 

Vi har prøvd ut mørbrad fra first price og det smaker helt normalt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Leste i en annen tråd her på forumet at First Price laks ikke var noe god, at den smakte nærmest tran.... vet ikke om det var sant, da, og om innleggsforfatteren kanskje bare hadde vært uheldig med et enkelt kjøp, og deretter aldri prøvd det igjen.

Jeg kjøpte First Price pastaskruer, men synes ikke noe særlig om de. Det var noe rart med de. Liker bedre Sopps sine.

En gang faren min ba meg på middag, hadde han kjøpt et helt stykke First Price biff (indrefilet eller ytrefilet). Han skar opp dette i biffer til oss. Jeg var skeptisk til hele First Price greia, men det viste seg å være den beste biffen jeg hadde smakt på år og dag! Skikkelig mør og god. Anbefales!

Synes du skal prøve de billige merkene og gjøre deg opp en egen mening. Det aller meste går an å spise, men i verste fall så blir de ganske enkelt ikke favoritter bare. Da vet du til neste gang, at akkurat det eller det bør unngås, fordi det ikke var noe særlig godt (selv om det er spiselig).

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verre enn å se på innholdet. Ting som f.eks. fiskekaker synes jeg ofte det er kvalitetsforskjell på, og de med høy fiskeprosent koster ofte mer. 

Ellers støtter jeg det over med datovarer.

Anonymkode: b0730...b72

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd ut mørbrad fra first price og det smaker helt normalt. 

Så bra! Er vel kjøttdeigen jeg er mest sær på, eller farseprodukter kanskje. Men rene kjøttstykker hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker godt Änglamark sine produkter fra Coop. De er økologiske i tillegg 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg liker godt Änglamark sine produkter fra Coop. De er økologiske i tillegg 😊

Men her i tråden var det billig pris som var avgjørende. Er ikke slike økologiske produkter dyrere?

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Men her i tråden var det billig pris som var avgjørende. Er ikke slike økologiske produkter dyre?

Mener Änglamark er Coop sitt billigmerke, men mulig jeg har misforstått konseptet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les innholdslisten, så ser du hvor mye vann og salt som er tilsatt. 

Anonymkode: f4b94...130

• Liker 2
Skrevet

Billigmerkene har ikke egen potetåkre, kuer eller høns.  FP-egg kommer fra Prior, billigkjøtt blir slaktet på de samme slakteriene som Gilde.  Billigost blir laget f.eks av Tine. Jeg har ikke kjøpt Gilde kjøttdeig på åresvis, hvorfor skal jeg det når den koster 10-15 kr mer og er fra de samme kuene som FP-kjøttdeig. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Mener Änglamark er Coop sitt billigmerke, men mulig jeg har misforstått konseptet.

Ser ingenting om pris her på siden deres iallfall. Kun snakk om økologisk og miljø, ikke et ord om noe billig pris. Det hadde de nevnt, garantert, om det var så at det var noe billigmerke eller at det skulle være billigere enn annet. Det det derimot står er:

" Hvorfor er en del økologiske matvarer dyrere enn konvensjonelle varer? Økologisk landbruk og produksjon krever som hovedregel mer arbeid og gir noe mindre avling enn ved konvensjonelt landbruk, blant annet fordi det ikke brukes lettløselig kunstgjødsel og kjemisk-syntetiske sprøytemidler. Dyrene har som regel bedre plass og kan ha lavere produksjonspress. Samtidig er kostnadene i omsetnings- og salgsledd noe høyere, fordi det er mindre mengder varer som håndteres. "

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

FP-egg kommer fra Prior

Er det de samme hønene, men B-sorteringen av egg som blir solgt som FP? 

Anonymkode: f4b94...130

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...