Gå til innhold

Ville ikke la meg teste for klamydia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet en fyr i 4 måneder, og det ble akkurat avsluttet. Vi hadde ubeskyttet sex (jeg går på p-piller). Han sa i starten at han hadde testet seg, det hadde jeg også. Jeg ligger ikke rundt. Nå viste det seg at han ikke var den personen jeg trodde han var. Og jeg er litt engstelig for at han løy om å ha testet seg, eller om han har ligget med andre mens vi har datet.

Kontaktet legekontoret i dag og spurte om å få teste meg for klamydia. Hun mente det ikke var nødvendig med mindre jeg visste jeg hadde blitt smittet eller hadde symptomer. Klamydia er jo som regel symptomfritt, så jeg synes dette er dårlig gjort.

Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: 31181...5d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig praksis. Merkelig at hun sekretæren uttaler seg om slikt. Hvis du er under 25 kan du vel gjøre det gratis på helsestasjon for ungdom. 

Anonymkode: 655ba...2de

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis.. jeg fikk kun teste meg for klamydia selv om jeg ville teste meg for flere med tanke på at folk gjerne ikke tester seg eller sier i fra om de har noe og at man ikke får symptomer.

Jeg går på helsestasjonen neste gang.

Anonymkode: c7d79...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan faktisk ikke si nei til sånne Tim så det var høyst uprofesjonelt. Ville bare ringt tilbake og sagt at "jeg SKAL ta en test for klamydia" ikke "kan jeg få en time"

Anonymkode: 5315e...e8f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det sa mitt legekontor og, så jeg ringte helsestasjon for ungdom og fikk tatt det der selv om jeg var ett år for gammel. Byttet legekontor etter det.

Anonymkode: 1c202...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sa min fastlege også, så jeg gikk til en privatpraktiserende gynekolog og ba om å bli teste for alt (fordi jeg hadde oppdaget at kjæresten min hadde vært utro med flere damer). Gynekologen sa ikke noe, så jeg antok at hun testet for alt. Fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet om det var positivt svar, og jeg hørte ingenting så jeg antok at jeg var frisk og kunne ha ubeskyttet sex. Neste gang jeg var der for å ta celleprøve var det en vikar, og hun leste høyt opp fra journalen min, og da viste det seg at gynekologen kun hadde testet for klamydia og ikke noe annet. Synes det er hårreisende at leger tar så lett på SOS. 

Anonymkode: 61b20...0d5

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har datet en fyr i 4 måneder, og det ble akkurat avsluttet. Vi hadde ubeskyttet sex (jeg går på p-piller). Han sa i starten at han hadde testet seg, det hadde jeg også. Jeg ligger ikke rundt. Nå viste det seg at han ikke var den personen jeg trodde han var. Og jeg er litt engstelig for at han løy om å ha testet seg, eller om han har ligget med andre mens vi har datet.

Kontaktet legekontoret i dag og spurte om å få teste meg for klamydia. Hun mente det ikke var nødvendig med mindre jeg visste jeg hadde blitt smittet eller hadde symptomer. Klamydia er jo som regel symptomfritt, så jeg synes dette er dårlig gjort.

Er dette vanlig praksis?

Hæ nei. Klamydia er temmelig vanlig så det burde de slett ikne kunnet nekte deg

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sa min fastlege også, så jeg gikk til en privatpraktiserende gynekolog og ba om å bli teste for alt (fordi jeg hadde oppdaget at kjæresten min hadde vært utro med flere damer). Gynekologen sa ikke noe, så jeg antok at hun testet for alt. Fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet om det var positivt svar, og jeg hørte ingenting så jeg antok at jeg var frisk og kunne ha ubeskyttet sex. Neste gang jeg var der for å ta celleprøve var det en vikar, og hun leste høyt opp fra journalen min, og da viste det seg at gynekologen kun hadde testet for klamydia og ikke noe annet. Synes det er hårreisende at leger tar så lett på SOS. 

Huff er skummelt det der med at de kun tar kontakt dersom det er noe. Glipp kan skje og ting kan havne i glemmeboken. Så viktige besljeder kan glippe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlig praksis?

Bestill en legetime og når legen spør hva hun kan hjelpe deg med, så svarer du klamydiatest. Så får du det gjort. 

Hva du har sagt og hvordan du har ordlagt deg på telefonen og om du eventuelt har misforstått noe, kan ikke vi vite, men svaret du hevder her å ha fått kan ikke annet enn å bero på manglende forståelse hos den ene eller den andre i samtalen. 

Anonymkode: 9a3e1...630

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg testet meg på legekontoret måtte jeg betale. Trodde sånt skulle være gratis, men det er visst ikke gratis hvis du ikke har symptomer/er nesten 100 % sikker på at du har det. Måtte innom en lege i tillegg, sikkert fordi de skulle spørre så de kunne ta betalt. Idiotiske greier. Gå heller på helsestasjonen, det er gratis uansett

Anonymkode: 969fd...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig praksis. Merkelig at hun sekretæren uttaler seg om slikt. Hvis du er under 25 kan du vel gjøre det gratis på helsestasjon for ungdom. 

Anonymkode: 655ba...2de

TS her. Jeg er over 25 så jeg må ta det hos legen. Det er flaut nok å be om det, men enda flauere når de nekter. Klamydia er symptomfritt og det skumle er jo at man kan bli steril av å gå med det for lenge! Jeg spurte også om mykoplasma men den kjønnssykdommen hadde hun aldri hørt om. Hun mente mykoplasma var det samme som lungebetennelse. Blir rett og slett bekymret av at disse folka har ansvaret for helsa mi....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er over 25 så jeg må ta det hos legen. Det er flaut nok å be om det, men enda flauere når de nekter. Klamydia er symptomfritt og det skumle er jo at man kan bli steril av å gå med det for lenge! Jeg spurte også om mykoplasma men den kjønnssykdommen hadde hun aldri hørt om. Hun mente mykoplasma var det samme som lungebetennelse. Blir rett og slett bekymret av at disse folka har ansvaret for helsa mi....

Det finnes faktisk mykoplasma lungebetennelse, så det har hun rett i :-) 

Men syntes allikevel det er sprøtt at du ikke blir testet når du ber om det. Legen min anbefalte at jeg tok en test i starten av begge svangerskapene mine (2 år imellom), og jeg hadde samme partner. Han trodde vel at enten jeg eller mannen lå rundt han.

Anonymkode: c4968...758

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vært i samme situasjon.

Kjøpte en hjemmetest på nett. Slapp jeg styret med legekontoret.

Anonymkode: edc2b...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spurte du sekretæren? Du ringer og bestiller legetime, når du er hos legen ber du om å bli testet for klamydia - og kanskje resten av pakka mens du først er der. 

Sekretæren trenger ikke vite, eller uttale seg, om noe av dette. Synes det er litt rart at du valgte å buse ut med det til henne iom. at du synes det er "flaut" i utgangspunktet.

Anonymkode: 5e377...137

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legekontorene er litt sære på sånt. Veldig uprofft av hun å avslå deg, hun burde i det minste bedt deg om å dra til helsestasjon i stedet , for som du sier er klamydia ofte symtpomfritt!
Men legekontorene får ikke stats sponset tester slik helsestasjonene gjør, så derfor er de litt gjerrige på å teste i hytt og pine.

Ja dra på helsestasjon. Bor du i Oslo kan du gå på Olafia :)  De sender også hjemmetest til de som ikke bor i Oslo og av anonyme grunner ikke tør å oppsøke sin lokale helsestasjon.
Allikevel er det lurest å ta en helsjekk på helsestasjon for husk på at disse testene og hjemmetestene kun tester for klamydia og mykoplasma , i dag er det faktisk herpes og kjønnsvorter som er vanligst å få og mange kan ha herpes uten å merke eller se utbruddene (det kan være bare en bitteliten sprekk i huden som ikke syntes og som ikke svir så mye eller kontinuerlig at du vil connecte det med herpes) (kjønnsvorter kan forveksles med talgkjertler) .

Anonymkode: 9479f...b2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legekontorene er litt sære på sånt. Veldig uprofft av hun å avslå deg, hun burde i det minste bedt deg om å dra til helsestasjon i stedet , for som du sier er klamydia ofte symtpomfritt!
Men legekontorene får ikke stats sponset tester slik helsestasjonene gjør, så derfor er de litt gjerrige på å teste i hytt og pine.

Ja dra på helsestasjon. Bor du i Oslo kan du gå på Olafia :)  De sender også hjemmetest til de som ikke bor i Oslo og av anonyme grunner ikke tør å oppsøke sin lokale helsestasjon.
Allikevel er det lurest å ta en helsjekk på helsestasjon for husk på at disse testene og hjemmetestene kun tester for klamydia og mykoplasma , i dag er det faktisk herpes og kjønnsvorter som er vanligst å få og mange kan ha herpes uten å merke eller se utbruddene (det kan være bare en bitteliten sprekk i huden som ikke syntes og som ikke svir så mye eller kontinuerlig at du vil connecte det med herpes) (kjønnsvorter kan forveksles med talgkjertler) .

Men voksne kan vel ikke benytte seg av tilbudet på helsestasjonen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne uttalelsen din er temmelig dryg. 

Legekontorets ansatte er pålagt å jobbe etter lov om  helsepersonell. Hva som har skjedd mellom ts og helsepersonell her vet vi ikke annet enn det ts skriver på nettet. Den andre og profesjonelle partens versjon av saken har vi ikke og får vi heller ikke, fordi hun har taushetsplikt. 

Legekontor får i likhet med helsestasjoene kjøpt inn testutstyr fra de leverandørene innkjøpsansvarlig velger. Noen steder får de og gratis testutstyr. Å sende inn prøver koster ikke noe for noen av dem. Å få utført testen medfører takster fra Helfo som legen og helsestasjonen får pr test og pr pasient. Pris og utstyr er nemlig akkurat det samme. Så å påstå at noen sposner legekontorene eller helsetsjonene er totalt feil. 

Ts kan bestille seg en ordinær time, det er ikke noe helsepersonell har noe med hva hun snakker med legen om. 

Å teste for Mycoplasma i underlivet er ikke noe som gjøres rutinemessig. Det har vært tatt opp på tv. Celleprøver brukes til denne typen tester, der celleprøvene videresendes til utvidet analyse der den som vurderer celleprøven finner dette nødvendig. 

Jeg skulle mer enn gjerne vært flue på veggen når ts pratet med legekontoret sitt. Fordi slik dette fremstilles, fra ts sin side, så skulle saken vært innklagd til Helsetilsynet, og den ansatte ville mistet sin autorisasjon og jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne uttalelsen din er temmelig dryg. 

Legekontorets ansatte er pålagt å jobbe etter lov om  helsepersonell. Hva som har skjedd mellom ts og helsepersonell her vet vi ikke annet enn det ts skriver på nettet. Den andre og profesjonelle partens versjon av saken har vi ikke og får vi heller ikke, fordi hun har taushetsplikt. 

Legekontor får i likhet med helsestasjoene kjøpt inn testutstyr fra de leverandørene innkjøpsansvarlig velger. Noen steder får de og gratis testutstyr. Å sende inn prøver koster ikke noe for noen av dem. Å få utført testen medfører takster fra Helfo som legen og helsestasjonen får pr test og pr pasient. Pris og utstyr er nemlig akkurat det samme. Så å påstå at noen sposner legekontorene eller helsetsjonene er totalt feil. 

Ts kan bestille seg en ordinær time, det er ikke noe helsepersonell har noe med hva hun snakker med legen om. 

Å teste for Mycoplasma i underlivet er ikke noe som gjøres rutinemessig. Det har vært tatt opp på tv. Celleprøver brukes til denne typen tester, der celleprøvene videresendes til utvidet analyse der den som vurderer celleprøven finner dette nødvendig. 

Jeg skulle mer enn gjerne vært flue på veggen når ts pratet med legekontoret sitt. Fordi slik dette fremstilles, fra ts sin side, så skulle saken vært innklagd til Helsetilsynet, og den ansatte ville mistet sin autorisasjon og jobb. 

TS her. Det var ikke så mye som kunne misforstås. På mitt legekontor er det en ganske dårlig romløsning. De har en luke midt i venterommet slik at alle som skal si hvorfor de kommer eller bestille time osv må si det foran alle som sitter og venter. Ved siden av luken er det et toalett som man tar urinprøve og setter glasset på en hylle hvor legesekretærene får tak i den.

Sist jeg testet meg (for et år siden) bestilte jeg legetime. Hun bare sendte meg ut til legesekretærene. Jeg tok en urinprøve på toalettet der ute.

Denne gangen sendte jeg melding: "Jeg ønsker å teste meg for klamydia. Er det mulig å droppe innom eller skal jeg bestille time?"

Legesekretæren ringte meg og sa ordrett: "Vi tester ikke for klamydia med mindre du vet at du er smittet eller hvis du har symptomer."

Jeg er for gammel for helsestasjon, så nå skal jeg bestille legetime slik som sist. Og sist betalte jeg BÅDE for legetimen og klamydiatesten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Maleficenta skrev:

Huff er skummelt det der med at de kun tar kontakt dersom det er noe. Glipp kan skje og ting kan havne i glemmeboken. Så viktige besljeder kan glippe. 

Det kan jeg love.

En turvenninne av meg som er i femtiårene, var og tok mammografi. Resultatet på denne sendes til fastlegen, som så legger det inn i sin journal.

Pga sommerferieavvikling og diverse rutinetabber, var det aldri noen som kontaktet min venninne ang. prøveresultatet... ETT ÅR etterpå var hun hos legen for noe helt annet, og legen slo opp i journalen hennes på skjermen og ble helt blek. Legen måtte fortelle henne en ett år gammel nyhet om at hun hadde kreft, og hadde gått med dette ubehandlet i et helt år...!! Legen beklaget selvsagt på alle bauger og kanter, men det hjelper jo ikke når feilen er så grov.

Min venninne endte opp med å operere vekk brystet. Hun overlevde heldigvis kreften og er frisk i dag.

Anonymkode: 5db8f...1ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er uakseptabelt. Jeg gikk til fastlegen for å teste meg for alle kjønnssykdomer. Fastlegen spurte om jeg hadde mistanke om jeg hadde noen. Jeg svarte at jeg tviler på at jeg har noen men vil gjerne teste meg for å være på den sikre siden. Og test ble det.

Anonymkode: 69c31...336

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...