Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en enslig forsørger som sammen med over 100 andre fra min arbeidsplass har mistet jobben. Jeg er godt utdannet, men har ikke fått brukt utdannelsen min på noen år. Så slik sett kan man si at arbeidsløshet var et spark bak for å komme seg videre (hvis man ser positivt på det med å bli arbeidsløs).

Har vært arbeidsløs i litt over tre måneder og kommer neppe til å bli langtidsledig.  Min sønn flytter ut om to måneder. Og da kan jeg søke meg jobb over hele landet. For da vil jeg være fri til å flytte hvor som helst.  Så jeg ser positivt på det å kunne få seg en ny jobb. For utsiktene ser bra ut, så lenge jeg flytter.

Nå vil NAV plassere meg i en studentjobb der jeg får kun 95 kroner timen (før skatt er trekt). Jeg får en følelse av at de gjør det for å få meg ut av ledighetsstatistikken. Månedlig utbetaling for å jobbe fullt vil bli 1000 kr mindre enn jeg får i dagpenger. Og jeg vil ikke klare meg på en slik inntekt. Jeg er 40 år med eget hjem. Og desverre ikke en student som bor hjemme eller på hybel. 

Har full forståelse for at man omplasserer de som kanskje har mistet rett til dagpenger i en studentjobb. For det er tross alt bedre enn ingen penger og/eller sosialkontoret. Men jeg forstår virkelig ikke hvordan dette her kan hjelpe meg. Dette gjør kun situasjonen verre. Og det fører ikke noe godt med seg. Har ei venninne som jobber for NAV i en helt annen landsdel.  Over melding i går sa hun at det hørtes helt merkelig ut. Finnes det noen muligheter til å klage på NAV? Hvor gjør man det? Og kan jeg i det hele tatt klage på dette?

Anonymkode: 6482a...027

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dagpengene fra NAV må være skikkelig høye når det ikke lønner seg å jobbe i Norge.

Håper politikerne reduserer dagpengene så fort som mulig.

Takk for tipset!

Anonymkode: 26213...937

• Liker 6
Skrevet (endret)
På 19.5.2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Dagpengene fra NAV må være skikkelig høye når det ikke lønner seg å jobbe i Norge.

Takk for tipset!

Det er det rareste jeg har hørt. Er det ikke bedre at de som utdanner seg faktisk blir en ressurs i samfunnet? Slik at de kan bidra til skattepenger og du kan slippe å klage og attpåtil være misunnelig på 95 kroner i timen?  

Har desverre ikke noe tips å gi deg. Men kan du ikke høre med hun venninnen din? Kanskje hun kan hjelpe? 

Endret av aquata
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset!

Jeg har tatt utdannelse og vært i jobb i hele mitt liv. Er ikke min feil at jeg mistet jobben. Det kan skje alle.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpengene er ikke så høye, det er lønna på 95,- timen som er fryktelig lav.

Anonymkode: 97013...02f

• Liker 40
Skrevet

Glemte å si at NAV er der for å hjelpe. Ikke for å gjøre ting verre. Og det ser ut som om trådstarter har betalt sin skatt. Og da synes jeg at man kan forvente hjelp. Alle som har jobbet har rett på hjelp hvis de blir arbeidsløse. Så dette høres ut som en dårlig prioritering fra NAV. Hadde vært bedre om noen som ikke har utdannelse fikk denne jobben fremfor deg. De har helt sikkert mange å ta av. Så dette tyder på inkompetanse fra NAV sin side.   

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset!

Gitt at dagpenger er 60% av gammel inntekt er det vel ingen det lønner seg for.

La oss se på regnestykket. 95 kr for 150 timer utgjør 14250. Dette er altså tusen kroner mindre enn det TS får i dagpenger. 15250, som er før skatt. I hvilken jobb arbeider du 100% for den summen eller mindre? 

Anonymkode: dc2d0...01b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gitt at dagpenger er 60% av gammel inntekt er det vel ingen det lønner seg for.

La oss se på regnestykket. 95 kr for 150 timer utgjør 14250. Dette er altså tusen kroner mindre enn det TS får i dagpenger. 15250, som er før skatt. I hvilken jobb arbeider du 100% for den summen eller mindre? 

Anonymkode: dc2d0...01b

Takk for utregningen. Jeg kan godt være mer spesifikk. For har nå regnet helt på det. Og vil  faktisk få 1830 kroner mindre når skatten fra begge alternativene  er trukket :ohmy: Fikk litt sjokk selv nå. Trodde at det bare dreide seg om 1000 kroner.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil NAV plassere meg i en studentjobb der jeg får kun 95 kroner timen (før skatt er trekt). Jeg får en følelse av at de gjør det for å få meg ut av ledighetsstatistikken. Månedlig utbetaling for å jobbe fullt vil bli 1000 kr mindre enn jeg får i dagpenger. 

Reglen er at om du sier nei så vil du miste dagpengene. Har du begynt å søke andre jobber rundt om og dratt på jobbintervjuer rundt omkring i landet så du kan banke i bordet til NAV om at du er en ettertraktet kandidat og denne jobben er noe som de kan gi til en annen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta utgangspunkt i dagpengebeløpet du har krav på etter loven og skriv en klage (skriftlig er viktig) og be Nav om å opplyse deg om hvilken hjemmel de bruker for å redusere utbetalingen ved å sette deg i et arbeid som kutter stønaden med 1830 kroner i måneden. 

Anonymkode: 1c7ab...9a9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er to måneder til sønnen din flytter ut burde du begynne å se etter jobber over hele landet nå. Ansettelsesprosessen tar tid, og ofte skal de erstatte en som har oppsigelsestid. I tillegg ville du ikke bli jaget inn i en underbetalt jobb hvis du kan vise til at du får en ny om to måneder.

Anonymkode: 42aea...6e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Reglen er at om du sier nei så vil du miste dagpengene. Har du begynt å søke andre jobber rundt om og dratt på jobbintervjuer rundt omkring i landet så du kan banke i bordet til NAV om at du er en ettertraktet kandidat og denne jobben er noe som de kan gi til en annen? 

Har sagt ja til at de sender over papirene mine. Samtidig som jeg har påpekt at de heller bør prioritere de langtidsledige uten utdannelse til denne jobben. Prøver å være så medgjørlig med NAV som jeg bare kan :) De sier at hvis ikke jeg er den som får denne jobben, så vil de sjekke ut hvorfor jeg ikke får den. Og må nok bare si ja, selv om det garantert vil få katastrofale følger.

Har en mulig jobb i sikte i september. Det vet de om. Og jeg har sagt at så fort sønnen min flytter ut, så kan jeg bo hvor som helst i landet. Tenkte å søke alle de jobbene jeg kan søke utover i distriktet i juni. Blir litt for tidlig å flytte nå. For sønnen min bor hjemme frem til juli. Så synes det her er veldig merkelig.

Det ironiske er at sønnen min har søkt på den samme jobben. Så istedet for at han blir mest mulig selvforsørget mens han går på videregående. Så er det jeg som må ta støyten for at jeg får denne jobben og ikke han. Kan risikere at han da blir boende hjemme under utdannelse. Og da får jeg ikke flyttet på meg for å ta en annen jobb.  Skal bli moro å forsørge to personer for 95 kroner timen. Gleder meg. :hoho: 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sagt ja til at de sender over papirene mine. Samtidig som jeg har påpekt at de heller bør prioritere de langtidsledige uten utdannelse til denne jobben. Prøver å være så medgjørlig med NAV som jeg bare kan :) De sier at hvis ikke jeg er den som får denne jobben, så vil de sjekke ut hvorfor jeg ikke får den. Og må nok bare si ja, selv om det garantert vil få katastrofale følger.

Har en mulig jobb i sikte i september. Det vet de om. Og jeg har sagt at så fort sønnen min flytter ut, så kan jeg bo hvor som helst i landet. Tenkte å søke alle de jobbene jeg kan søke utover i distriktet i juni. Blir litt for tidlig å flytte nå. For sønnen min bor hjemme frem til juli. Så synes det her er veldig merkelig.

Det ironiske er at sønnen min har søkt på den samme jobben. Så istedet for at han blir mest mulig selvforsørget mens han går på videregående. Så er det jeg som må ta støyten for at jeg får denne jobben og ikke han. Kan risikere at han da blir boende hjemme under utdannelse. Og da får jeg ikke flyttet på meg for å ta en annen jobb.  Skal bli moro å forsørge to personer for 95 kroner timen. Gleder meg. :hoho: 

Det ordner seg!

Anonymkode: a202d...2f5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord du tror at du er ettertraktet og ikke vil bli gående langtidsledig? Hvis sønnen din flytter ut i juli, så burde du begynt søknadsprosessen for lengst. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare er to måneder til sønnen din flytter ut burde du begynne å se etter jobber over hele landet nå. Ansettelsesprosessen tar tid, og ofte skal de erstatte en som har oppsigelsestid. I tillegg ville du ikke bli jaget inn i en underbetalt jobb hvis du kan vise til at du får en ny om to måneder.

Anonymkode: 42aea...6e1

Enig. I tillegg har jeg papirer på fortrinnsrett. Så burde klare å få meg en jobb.. Synes likevel at det er hårreisene av NAV. Jeg har full forståelse for at folk i det systemet tar livet sitt. Skulle ha likt å visst hvor mange dette dreier seg om hvert år. Er derfor jeg føler at jeg bør ta et grep og klage.  Men hvor?  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. I tillegg har jeg papirer på fortrinnsrett. Så burde klare å få meg en jobb.. Synes likevel at det er hårreisene av NAV. Jeg har full forståelse for at folk i det systemet tar livet sitt. Skulle ha likt å visst hvor mange dette dreier seg om hvert år. Er derfor jeg føler at jeg bør ta et grep og klage.  Men hvor?  

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Klage+ris+og+ros

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Så med andre ord du tror at du er ettertraktet og ikke vil bli gående langtidsledig? Hvis sønnen din flytter ut i juli, så burde du begynt søknadsprosessen for lengst. 

Ikke en gang NAV anbefalte meg å begynne med å søke utenfor distriktet før i juni. For om jeg hadde fått en jobb i mars eller april, så hadde jeg ikke kunnet flytte fra sønnen min. Han går på skole her. Til høsten går han på skole et annet sted. Og så lenge han er under 18 ville de heller ikke pålegge meg å søke utenfor distriktet. :)

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke en gang NAV anbefalte meg å begynne med å søke utenfor distriktet før i juni. For om jeg hadde fått en jobb i mars eller april, så hadde jeg ikke kunnet flytte fra sønnen min. Han går på skole her. Til høsten går han på skole et annet sted. Og så lenge han er under 18 ville de heller ikke pålegge meg å søke utenfor distriktet. :)

Så da er alternativet ditt å ta det du får imens. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta utgangspunkt i dagpengebeløpet du har krav på etter loven og skriv en klage (skriftlig er viktig) og be Nav om å opplyse deg om hvilken hjemmel de bruker for å redusere utbetalingen ved å sette deg i et arbeid som kutter stønaden med 1830 kroner i måneden. 

Det skal jeg jammen gjøre! Takk! :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...