Gå til innhold

Norge i EU?  

12 stemmer

1. 1. Norge i EU?

• Ja
      1
    • Nei
      11

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du hatt Norge i EU? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 24ab2...8d7

Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Norge er medlem av EU på alle måter bortsett fra at vi ikke har noe stemmerett i hva som foregår.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville du hatt Norge i EU? Hvorfor/hvorfor ikke?

Imot.

EU handler ikke lengre om frihandel og frivillig samarbeid slik den opprinnelige tanken var. Målet deres nå ser ut til å være å bli en føderalstat hvor mest mulig makt samles i Brussel langt vekk fra folk flest og i hendene til byråkrater som aldri har stilt til valg. For Norge sin del vil vi som medlemmer bli fullstendig ubetydelige med drøyt 2% av setene i parlamentet, som ikke vil være nok til å utgjøre noen forskjell, samtidig vil vi måtte oppgi siste rest av suverenitet og selvråderett som vi ikke har oppgitt allerede gjennom EØS-avtalen. Idag har vi fortsatt kontroll over landbrukspolitikken, fiskeripolitikken, vår egen valuta, kontroll over finanspolitikken med de verktøyene det gir oss til å føre motkonjunkturpolitikk ved behov samt over utenrikspolitikken. Alt dette kan vi vinke farvel til om vi går inn i EU.

Eneste fordelen jeg kan se er at toll på landbruksvarer fjernes, men det vil aldri aldri være nok til å melde oss inn i en byråkratisk, udemokratisk og proteksjonistisk union. Nei til EU!

Endret av Chubby
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Aragorn II Elessar skrev:

Norge er medlem av EU på alle måter bortsett fra at vi ikke har noe stemmerett i hva som foregår.

Fra 2000-2009 tok vi inn 3.119 rettsakter gjennom EØS, samtidig vedtok EU 34.733 rettsakter. Vi tok altså imot 8,9% av rettsaktene, og er dermed langt ifra å være fullstendige medlemmer. Vi kontrollerer fortsatt landbruks, fiskeri og finanspolitikken og har vår egen valuta, samt vår egen utenrikspolitikk. Et fullt medlemskap vil betyr en betydelig overføring av makt til EU mot idag.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)
Akkurat nå, Chubby skrev:

Fra 2000-2009 tok vi inn 3.119 rettsakter gjennom EØS, samtidig vedtok EU 34.733 rettsakter. Vi tok altså imot 8,9% av rettsaktene, og er dermed langt ifra å være fullstendige medlemmer. Vi kontrollerer fortsatt landbruks, fiskeri og finanspolitikken og har vår egen valuta, samt vår egen utenrikspolitikk. Et fullt medlemskap vil betyr en betydelig overføring av makt til EU mot idag.

https://www.nrk.no/norge/norge-er-tre-fjerdedels-eu-medlem-1.7956972

https://radikalportal.no/2014/11/28/20-ar-etter-norges-nei-til-eu-har-eu-mer-makt-over-norge-enn-noen-gang/

Endret av Aragorn II Elessar
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Prosentdelen har altså økt, men dette er fortsatt langt ifra et fullt medlemskap som ville betyr at tilnærmet 100% av EU's rettsakter innføres og vi vil måtte gi fra oss kontrollen over valutaen, landbruks og fiskeripolitikken og ikke minst over utenrikspolitikken som vi har kontroll over selv idag. Det vi ville fått tilbake var skarve 2% av setene i EU-parlamentet som ikke ville medført noen som helst innflytelse for Norge. Vi bør fortsatt stå utenfor EU, og også skrote EØS-avtalen og Schengen for å ta full kontroll over landet vårt igjen og la norske velgere bestemme politikken i Norge.

Anonymkode: 93a81...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selvsagt i mot.

Jeg ønsker ikke at Europa skal samles til én nasjon under ett styre. Jeg ønsker å påvirke. Jeg ønsker ikke at en franskmann eller tysker skal bestemme over oss her i Norge. 

Anonymkode: 99672...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot !

Anonymkode: 69d0b...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...