AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #21 Del Skrevet 13. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det bør være null problem å si ifra om at sorry, det blir for dyrt for min del. Om forlover velger å legge lista på over 1000 kroner + ekstra, så må hun også regne med at noen vil falle av lasset. Kanskje flere av deltakerne også tenker som du i sitt stille sinn. Hva er poenget med gave til bruden, forresten? Hun får da vel gave til selve bryllupet? (Jeg blir litt matt og skjønner ikke hva som er greia med gavestyr konstant, har ikke folk nok TING i dette landet.. Mulig jeg er rar.) Selv setter jeg veldig pris på de utdrikningslagene som er litt low-key og rimelige for alle, f.eks. låne en liten hytte og drikke vin og skravle, gå en tur i skogen med bål og grilling, spise god frokost sammen. Alle spleiser på matvarer og noen kartonger vin, og that's it. Trenger ikke pese rundt hele byen på spa og strikkhopp og strippekurs for å ha det gøy, faktisk synes jeg de mer avslappa utdrikningslagene ofte er de mest stemningsfulle og minneverdige. Anonymkode: 1dfcc...96c Alle er forskjellige og det må være lov. Slike ting du nevner her er noe vi i vennegjengen ofte gjør ellers og da hadde det vært litt kjipt med et slikt utdrikningslag. Finnes mye annet gøy å finne på enn strippekurs og spa da Anonymkode: ce481...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #22 Del Skrevet 13. mai 2017 1 time siden, Anonym90059005 skrev: Trodde det handla om å gjøre stas på ei god venninne? Ikke ens egne interesser som skal stå i sentrum? Men du underbygger jo bare mitt poeng. Gjerrige og kjipe og tenker på seg selv og sin egeninteresse. Og ønsker man å være kjip, så takk nei da vel, ikke klag om at en tusenlapp er dyrt, for det er det i utgangspunktet ikke. Visst gjør jeg stas på ei god venninne - jeg prioriterer jo bryllupet hennes, kanskje må jeg ta fly for å delta, kanskje kjøper jeg en ny selskapskjole for anledningen, jeg kjøper en gjennomtenkt bryllupsgave det ligger sjel og omtanke i. Jeg stiller gjerne opp hvis hun trenger råd eller assistanse i forkant av bryllupet, brudekjoleprøving, you name it. Og jeg bruker gjerne penger på et hyggelig restaurantbesøk og en bytur for å drikke henne ut. Alt dette er penger som føles godt brukt, fordi jeg gjør stas på henne samtidig som jeg også sitter igjen med noe positivt som føltes verdt det. Med en gang jeg må bruke et beløp tilsvarende ei gjennomsnittlig strømregning på masse standardaktiviteter som jeg synes er kjedelige og/eller pinlige, og som jeg helst bare vil ha overstått så fort som mulig, så begynner uselviskheten min å forvitre kraftig. SÅ grei er jeg ikke - sorry. Jeg takker nei. Uansett så kan jo sånne situasjoner ofte avverges med litt kløkt, ved at forlover lufter noen forslag for de inviterte på forhånd, og at man ser hva det faktisk er stemning for. Ja, det er bruden som er hovedperson og man skal gjøre noe som står i stil med hvem hun er, men alle sammenkomster er avhengig av at det også er tatt hensyn til gjestene og at det er et opplegg som passer den sammensetninga av mennesker som er til stede. Spesielt når gjestene selv betaler for seg. Anonymkode: 1dfcc...96c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt Skrevet 13. mai 2017 #23 Del Skrevet 13. mai 2017 4 timer siden, Anonym90059005 skrev: Enda en tråd hvor jenter klager over dyre utdrikningslag. Faen så gjerrige mange er. Å bruke 1000-1500 på en hel dag med aktiviteter, mat og drikke er da virkelig ikke all verden. Spesielt ikke om man spiser ute osv (Ja, jeg vet de ikke skal det i dette tilfellet). Men om man mener 500 er normalt, som noen her nevner, da snakker vi ikke akkurat om noe utdrikningslag for historiebøkene. Enda en som ikke har innsikt i at andre har et annet økonomisk liv enn de selv har....... 1000,-/1500,- på en dag. (Faktisk et ukesbudsjett for noen) Pluss evt reise/overnatting i forbindelse med bryllup. Pluss gav. Pluss evt antrekk. Ikke alle som har god råd. Og forventer folk å komme i historiebøkene pga et utdrikkingslag? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #24 Del Skrevet 13. mai 2017 Vi fikk til pistolskyting, burleskdans, partykjolekjøp, lunsj på stranda, photoshoot, fotograf, motorsykkelkjøring, forspiel og pubrunde for bruden til 550 kr pr stykk. Det inkluderte alkohol på stranda og i badstuen og litt på forspielet.+ pynt og litt stæsj til brura. Mat ordnet vi selv. Nå fikk vi noen av aktivitetene billig gjennom kjente da men likevel syns jeg vi kom godt utav det. Vi var 13 stykker. Anonymkode: 54d74...990 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #25 Del Skrevet 14. mai 2017 For 1000kr er det vel et stort opplegg kanskje? Blir mye til slutt... da jeg arrangerte for søsteren min, betalte alle som skulle være med rett over 200kr. Vi møttes først til lunsj med enkel servering, kake og bobler i glasset. Vi dro ut, hadde forskjellige oppdrag/leker og vandrer hit og dit for å unngå masse transport. Kvelden tilbragte vi på farmen til pappa, men levende musikk og grilling. Anonymkode: d1cae...801 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #26 Del Skrevet 14. mai 2017 Ble bedt i utdrikningslag hvor "deltakeravgiften" var drøye 2000 kr. I tillegg kom egen alkohol pluss reise, pluss at man måtte kjøpe pakke til en pakkelek. Siden jeg bor på en annen kant av landet, ville hele kalaset fort kostet meg 4-5000 kr. Uaktuelt. Anonymkode: e6027...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. mai 2017 #27 Del Skrevet 14. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk til pistolskyting, burleskdans, partykjolekjøp, lunsj på stranda, photoshoot, fotograf, motorsykkelkjøring, forspiel og pubrunde for bruden til 550 kr pr stykk. Det inkluderte alkohol på stranda og i badstuen og litt på forspielet.+ pynt og litt stæsj til brura. Mat ordnet vi selv. Nå fikk vi noen av aktivitetene billig gjennom kjente da men likevel syns jeg vi kom godt utav det. Vi var 13 stykker. Anonymkode: 54d74...990 Nemlig. Bruker man fantasien og bekjentskapskretsen sin litt så finner man ofte noen som kjenner noen som kjenner noen. Og hvorfor skal et utdrikningslag gå inn i historiebøkene? Det skal være en artig og hyggelig dag med venninner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #28 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvor mange tråder må.vi ha om dette? Anonymkode: 4c1d5...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #29 Del Skrevet 14. mai 2017 Minst tre tråder Anonymkode: 4c1d5...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola07 Skrevet 14. mai 2017 #30 Del Skrevet 14. mai 2017 15 timer siden, I Grosny skrev: 1500+ er innafor for noen av de som har jobb, men det sliter på studielånet. Men har ikke studenter ofte en deltidsjobb i tillegg? Jeg er student selv + at jeg har en deltidsjobb. Har laget meg et budsjett så har full oversikt over faste utgifter og hva som blir igjen i mnd. Det som er til overs går gjerne halvparten til kos og halvparten til sparing. Den utgiften der for meg er virkelig ikke et problem. Og det er tross alt bare en gang. Men dette er nå bare min mening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #31 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva med å svare kun i en tråd? Anonymkode: 4c1d5...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #32 Del Skrevet 14. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke for deg, kan være hele matbudsjettet for en måned for andre. Folk har ulik økonomi, og det går gjerne i faser gjennom livet. Jeg har god råd nå, men ville likevel ikke svidd av så mye penger på fjas. Jeg har vært med på en situasjon der jeg ikke hadde råd til å spleise på en krans til begravelse. DET derimot var en ganske sviende opplevelse, særlig når jeg måtte finne på unnskyldninger fordi enkelte tror at "har ikke råd" faktisk kan bety at man virkelig ikke har råd. Anonymkode: fd377...e7e Nå går jeg litt utenfor tema her. Jeg er enig i det du skriver, og skjønner problemet. Jeg har også sett det fra begge kanter. Er det et jevnt sig av ting man ikke har råd til, må man jo bare stå i mot og si nei fordi man ikke har råd. Men er det en sjelden gang, noe svært viktig - da ville jeg nok skaffet pengene. For eksempel be om forskudd på lønn, trekke på kredittkort eller evt låne av noen fram til neste lønning. Da snakker jeg ikke om utdrikningslag, akkurat, men viktige ting. Noe som skjer en sjelden gang, og et beskjedent beløp. F eks 500 kr man trenger en gang hvert tredje år. Hva er grunnene til at det ikke er mulig? Hva ser jeg ikke? Anonymkode: c26af...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luxor Skrevet 14. mai 2017 #33 Del Skrevet 14. mai 2017 Skulle jeg hatt et utdrikkingslag så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å kreve penger. Fest for meg, mine utgifter. Det er nok langt fra alle som er enige, men jeg pleier å kjøpe inn mat og drikke til gjestene mine. Det er stor nok gave at de møter opp og vil dele dagen med meg. 👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 14. mai 2017 #34 Del Skrevet 14. mai 2017 Det verste er når man skal betale 1500-2000 for et utdrikningslag og man ikke en en gang er invitert i bryllupet. Ja, det har skjedd. Fordi forlover skal lage et jævla svært kalas og trenger penger til det, og dermed støvsuger bekjentskapskrets og arbeidsplass for å finne noen de kan suge penger av. Selv hadde jeg utdrikningslag i skogen med grilling og luftpistol. Helt herlig. Det skal jo være en artig fest og det storslagne er ikke alltid det gjeveste i min verden i hvert fall. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2017 #35 Del Skrevet 19. mai 2017 På 13.5.2017 den 16.11, AnonymBruker skrev: Jeg er bedt i utdrikningslaget til en venninne, og har nå fått tilsendt programmet. Det er lagt opp til et par aktiviteter gjennom dagen, og middag hjemme hos den ene forloveren på kvelden. Men prisen for å delta er 1000 kr per pers.. Er det vanlig i disse dager? I tillegg må alle ha med hvit t-skjorte og svart tights, egen alkohol, betale bussbilletter/fergebillett underveis, samt ha med en gave til bruden. Det kommer jo til å koste over 2000 kr til slutt! Er det virkelig normalt at det koster så mye?! Kjenner at det legger en demper på hele greia for min del ,dessverre. Anonymkode: a2a36...79c Atte hææææ? Holder det ikke med bryllupsgave?` Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 19. mai 2017 #36 Del Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, O.G. skrev: Atte hææææ? Holder det ikke med bryllupsgave?` Det er vanlig med gave der jeg kommer fra, men det er ikke akkurat en fin gave slik mange her ser ut til å tro.. Ved den pakkeleken jeg er vant med, skal alle ta med en gave hver til bruden, uten til/fra-lapp. Bruden pakker opp og skal gjette hvem den enkelte gaven er fra, og hvorfor (det skal være en morsom/personlig historie bak). Treffer hun ikke, må hun drikke I denne leken er det faktisk poeng at gaven skal være liten/billig, det er historien bak som er det morsomme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #37 Del Skrevet 20. mai 2017 Var rundt samme prisen i utdrikningslaget jeg ble bedt til og samtidig var det i en annen by enn der jeg bor..Meldte avbud, for stiv pris for min del. Anonymkode: 696b1...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #38 Del Skrevet 20. mai 2017 1000 er helt normalt. Jeg arrangerte utdrikningslag for et par år siden. Vi va 14 stk. Vi gjorde da følgende: frokost med alkohol (punsj, sprudlende, øl), drinkkurs, grilling med øl/vin, tilbake til der frokosten var for leker og mer vin, øl, punsj. Taxi til byen. Deltakere kjøpte drikke selv på byen. Resten i gangavstand. Kjøpte masse alkohol på taxfree for å spare på kostnader og slet med meg 12 kg i vin og sprudlende i kofferten. Endte med å gå 2500,- over budsjett og ta dette ut av egen lomme. Vae utrolig slitsomt å planlegge med deltakere som deg,som ikke ville betale og ikke har et realistisk syn på hva ting koster. Men klarte å få til en hyggelig dag for venninnen min med å planlegge i god tid og betale litt selv. Mine deltakere var i det minste villig til å betale 1000,- hver så jeg hadde noe å jobbe med. Bryllupet er en av de største begivenhetene i din venninnes liv, og utdrikningslaget en stor del av bryllupet. Det koster penger å dra i bryllup, ja: utdrikningslag, muligens reise og hotell, gave, antrekk. Til gjengjeld får du lov til å dele øyeblikket med brudeparet og dra på fest som de har betalt 100 000-400 000 for. Er du ikke villig til å betale 1000,- for å gjøre utdrikningslaget til en hyggelig og minneverdig opplevelse for venninnen din, er du med andre ord ikke god nok venninne til å delta i bryllupet. Anonymkode: 7679e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #39 Del Skrevet 20. mai 2017 På 13. mai 2017 den 19.34, AnonymBruker skrev: Synes det bør være null problem å si ifra om at sorry, det blir for dyrt for min del. Om forlover velger å legge lista på over 1000 kroner + ekstra, så må hun også regne med at noen vil falle av lasset. Kanskje flere av deltakerne også tenker som du i sitt stille sinn. Hva er poenget med gave til bruden, forresten? Hun får da vel gave til selve bryllupet? (Jeg blir litt matt og skjønner ikke hva som er greia med gavestyr konstant, har ikke folk nok TING i dette landet.. Mulig jeg er rar.) Selv setter jeg veldig pris på de utdrikningslagene som er litt low-key og rimelige for alle, f.eks. låne en liten hytte og drikke vin og skravle, gå en tur i skogen med bål og grilling, spise god frokost sammen. Alle spleiser på matvarer og noen kartonger vin, og that's it. Trenger ikke pese rundt hele byen på spa og strikkhopp og strippekurs for å ha det gøy, faktisk synes jeg de mer avslappa utdrikningslagene ofte er de mest stemningsfulle og minneverdige. Anonymkode: 1dfcc...96c Det er hyggelig for deg at du setter pris på disse tingene. Men det er vel hva bruden liker å gjøre som bør være fokus i utdrikningslaget? Anonymkode: 7679e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 20. mai 2017 #40 Del Skrevet 20. mai 2017 Det synes jeg er mye. Jeg driver og planlegger utdrikningslag nå, og jeg forsøker å gjøre det billigst mulig. Hovedaktiviteten vil koste ca. 440 kr per pers, og det andre er noe som er helt gratis. Til middag skal vi ha tapas der alle tar med en rett eller to, og det trenger ikke å koste mye om man velger noe billig. Og så tenkte jeg at vi skal spleise på noe billig champagne og drikke til bruden, pluss at alle tar med drikke til seg selv. Pynt og slike ting fikser jeg selv. Det var vanskelig å gjøre det billigere, men jeg har hatt kontinuerlig kontakt med deltakerne for å høre om de var villige til å være med på å spleise til den aktiviteten som koster penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå