Gå til innhold

Deltakeravgift på utdrikningslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bedt i utdrikningslaget til en venninne, og har nå fått tilsendt programmet. Det er lagt opp til et par aktiviteter gjennom dagen, og middag hjemme hos den ene forloveren på kvelden. Men prisen for å delta er 1000 kr per pers.. Er det vanlig i disse dager? I tillegg må alle ha med hvit t-skjorte og svart tights, egen alkohol, betale bussbilletter/fergebillett underveis, samt ha med en gave til bruden. 

Det kommer jo til å koste over 2000 kr til slutt! Er det virkelig normalt at det koster så mye?! Kjenner at det legger en demper på hele greia for min del ,dessverre. 

Anonymkode: a2a36...79c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

2000 er nok over snittet. Rett i underkant av en 1000-lapp er nok normalt med alt inkludert. 

Anonymkode: 097d8...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dessverre veldig vanlig. Men tenker at det kommer jo an på hvor mange som er med og hva planene faktisk er. 

I mitt kostet det 1000 kr per pers vet jeg. Da fikk man frokost, lunsj og drikke, men betalte middag selv. 

Anonymkode: 907e0...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette var dyrt. I de fleste jeg har vært i har det havnet på ca 500kr pluss egen alkohol.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd hvor jenter klager over dyre utdrikningslag. Faen så gjerrige mange er. Å bruke 1000-1500 på en hel dag med aktiviteter, mat og drikke er da virkelig ikke all verden. Spesielt ikke om man spiser ute osv (Ja, jeg vet de ikke skal det i dette tilfellet). Men om man mener 500 er normalt, som noen her nevner, da snakker vi ikke akkurat om noe utdrikningslag for historiebøkene. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det bør være null problem å si ifra om at sorry, det blir for dyrt for min del. Om forlover velger å legge lista på over 1000 kroner + ekstra, så må hun også regne med at noen vil falle av lasset. Kanskje flere av deltakerne også tenker som du i sitt stille sinn.

Hva er poenget med gave til bruden, forresten? Hun får da vel gave til selve bryllupet? (Jeg blir litt matt og skjønner ikke hva som er greia med gavestyr konstant, har ikke folk nok TING i dette landet.. Mulig jeg er rar.)

Selv setter jeg veldig pris på de utdrikningslagene som er litt low-key og rimelige for alle, f.eks. låne en liten hytte og drikke vin og skravle, gå en tur i skogen med bål og grilling, spise god frokost sammen. Alle spleiser på matvarer og noen kartonger vin, og that's it. Trenger ikke pese rundt hele byen på spa og strikkhopp og strippekurs for å ha det gøy, faktisk synes jeg de mer avslappa utdrikningslagene ofte er de mest stemningsfulle og minneverdige.

Anonymkode: 1dfcc...96c

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Enda en tråd hvor jenter klager over dyre utdrikningslag. Faen så gjerrige mange er. Å bruke 1000-1500 på en hel dag med aktiviteter, mat og drikke er da virkelig ikke all verden. Spesielt ikke om man spiser ute osv (Ja, jeg vet de ikke skal det i dette tilfellet). Men om man mener 500 er normalt, som noen her nevner, da snakker vi ikke akkurat om noe utdrikningslag for historiebøkene. 

Nå er vel ikke akkurat ei venninnes utdrikningslag, med alle hennes venninner som man ofte ikke kjenner, samt "festlige innslag" som poledance-time og utdriting,  noe som er verdig historiebøkene uansett...

Anonymkode: e4661...979

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det bør være null problem å si ifra om at sorry, det blir for dyrt for min del. Om forlover velger å legge lista på over 1000 kroner + ekstra, så må hun også regne med at noen vil falle av lasset. Kanskje flere av deltakerne også tenker som du i sitt stille sinn.

Hva er poenget med gave til bruden, forresten? Hun får da vel gave til selve bryllupet? (Jeg blir litt matt og skjønner ikke hva som er greia med gavestyr konstant, har ikke folk nok TING i dette landet.. Mulig jeg er rar.)

Selv setter jeg veldig pris på de utdrikningslagene som er litt low-key og rimelige for alle, f.eks. låne en liten hytte og drikke vin og skravle, gå en tur i skogen med bål og grilling, spise god frokost sammen. Alle spleiser på matvarer og noen kartonger vin, og that's it. Trenger ikke pese rundt hele byen på spa og strikkhopp og strippekurs for å ha det gøy, faktisk synes jeg de mer avslappa utdrikningslagene ofte er de mest stemningsfulle og minneverdige.

ENIG! Gave for ditt og gave til datt, det er gavepress som er det nye presset. Folk har mer enn nok, og mere til fra før. Hva i alle dager skal man med enda mere??  Less is more...

Anonymkode: 734a8...a83

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bedt i utdrikningslaget til en venninne, og har nå fått tilsendt programmet. Det er lagt opp til et par aktiviteter gjennom dagen, og middag hjemme hos den ene forloveren på kvelden. Men prisen for å delta er 1000 kr per pers.. Er det vanlig i disse dager? I tillegg må alle ha med hvit t-skjorte og svart tights, egen alkohol, betale bussbilletter/fergebillett underveis, samt ha med en gave til bruden. 

Det kommer jo til å koste over 2000 kr til slutt! Er det virkelig normalt at det koster så mye?! Kjenner at det legger en demper på hele greia for min del ,dessverre. 

Anonymkode: a2a36...79c

Gave til bruden på utdrikningslag, den var ny for meg. Er det en veldig utbredt skikk? Har den vart lenge? Egen alkohol er ikke kjempedyrt. En flaske god vin koster 150 kroner. Kleskoden er en utgift for de som ikke har det fra før og ikke har planer om å kjøpe dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

1500+ er innafor for noen av de som har jobb, men det sliter på studielånet.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike summer går greit for de som er voksne med full jobb (og som har hatt det en stund). Om det er snakk om mange studenter i vennekretsen må man nok regne med at mange dropper det. Kommer mest an på vennesirkelen din. I mitt tilfelle ville jeg lagt lista lavere slik at flest mulig skulle få komme, men jeg har også et par studenter og uføre som veldig gode venner

Anonymkode: 81430...e1a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Det handler vel litt om hva man har lyst å prioritere? Den standard utdrikningslag-greia er ikke noe som interesserer eller passer alles personlighetstype, og da blir 1500 plutselig ganske mye penger å bruke. 

Jeg skal være så ærlig og innrømme at jeg kjenner null - 0 - glede over å bli invitert til et utdrikningslag av typen drite-hverandre-ut-i-byen, hoppe i strikk, poledancing, spabehandling, styrte billig prosecco på vei til nærmeste karaokebar i et eneste stort rotterace. Det er ikke min greie, det er ikke noe jeg ville gjort frivillig, og jeg går totalt på akkord med meg selv. 

For meg handler det å bli voksen om å sette noen grenser for seg selv og være ærlig om at dette kjenner jeg ingen lyst til, og jeg vil ikke bruke penger på dette her. De fleste har et visst budsjett for fritidsaktiviteter og kos hver måned, og jeg vil ikke bruke mitt på noe som ikke gir meg noen glede.

Blir jeg invitert til et mer stemningsfullt utdrikningslag som innebærer f.eks. en tur i marka, grilling ved sjøen, krepselag, eller en mer 'voksen' tur på byen med middag på restaurant og deretter drinker på en bar, så er jeg gjerne med. Der fokuset er på hyggelig prat, mimring og latter, heller enn å tråle gjennom ørten 'obligatoriske' og fullstendig dølle aktiviteter.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Enda en tråd hvor jenter klager over dyre utdrikningslag. Faen så gjerrige mange er. Å bruke 1000-1500 på en hel dag med aktiviteter, mat og drikke er da virkelig ikke all verden. 

Kanskje ikke for deg, kan være hele matbudsjettet for en måned for andre. Folk har ulik økonomi, og det går gjerne i faser gjennom livet. Jeg har god råd nå, men ville likevel ikke svidd av så mye penger på fjas. Jeg har vært med på en situasjon der jeg ikke hadde råd til å spleise på en krans til begravelse. DET derimot var en ganske sviende opplevelse, særlig når jeg måtte finne på unnskyldninger fordi enkelte tror at "har ikke råd" faktisk kan bety at man virkelig ikke har råd. 

Anonymkode: fd377...e7e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel litt om hva man har lyst å prioritere? Den standard utdrikningslag-greia er ikke noe som interesserer eller passer alles personlighetstype, og da blir 1500 plutselig ganske mye penger å bruke. 

Jeg skal være så ærlig og innrømme at jeg kjenner null - 0 - glede over å bli invitert til et utdrikningslag av typen drite-hverandre-ut-i-byen, hoppe i strikk, poledancing, spabehandling, styrte billig prosecco på vei til nærmeste karaokebar i et eneste stort rotterace. Det er ikke min greie, det er ikke noe jeg ville gjort frivillig, og jeg går totalt på akkord med meg selv. 

For meg handler det å bli voksen om å sette noen grenser for seg selv og være ærlig om at dette kjenner jeg ingen lyst til, og jeg vil ikke bruke penger på dette her. De fleste har et visst budsjett for fritidsaktiviteter og kos hver måned, og jeg vil ikke bruke mitt på noe som ikke gir meg noen glede.

Blir jeg invitert til et mer stemningsfullt utdrikningslag som innebærer f.eks. en tur i marka, grilling ved sjøen, krepselag, eller en mer 'voksen' tur på byen med middag på restaurant og deretter drinker på en bar, så er jeg gjerne med. Der fokuset er på hyggelig prat, mimring og latter, heller enn å tråle gjennom ørten 'obligatoriske' og fullstendig dølle aktiviteter.

Trodde det handla om å gjøre stas på ei god venninne? Ikke ens egne interesser som skal stå i sentrum? Men du underbygger jo bare mitt poeng. Gjerrige og kjipe og tenker på seg selv og sin egeninteresse. Og ønsker man å være kjip, så takk nei da vel, ikke klag om at en tusenlapp er dyrt, for det er det i utgangspunktet ikke.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
20 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Det handler vel ikke om at aktivitetene koster. Prisen for aktiviteter og mat ute blir jo litt og alle har lyst til å gjøre noe hyggelig. Det det handler om er vel at 1500 fort er mye penger i en hverdag der regningene strømmer inn. Jeg har sjelden så mye til overs. Livet koster, barn koster, fritidsaktivitetene dems koster og skulle man få spart en slant så må man til tannlegen, vaskemaskinen ryker, bilen trenger nye dekk eller rep, noen har alltid bursdag, for ikke snakke om jula. Bryllup, dåper og konfirmasjoner... Det er alltid noe. Det er ikke gjerrig å syntes at en dags fest får en dårlig ettersmak når man må spare inn på noe nødvendig for å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er ikke gjerrig å syntes at en dags fest får en dårlig ettersmak når man må spare inn på noe nødvendig for å få det til. 

Man kan skille mellom viktige og mindre viktige fester. Bryllupet er viktigere enn utdrikningslaget. I bryllupet har vertene enorme utgifter, og da rimer det at det blir gitt gaver som har en verdi. Spleiselag av uformell karakterer, slik som utdrikningslaget, er noe helt annet. Det er naturlig å legge fest-pengene i de viktige festene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hjertens enig. Jeg ga klar beskjed før bryllupet at jeg ikke ønsket et rotterace eller å tøye grensene mine.ikke noe mas og jag og fancy greier.  En hyggelig dag med gode venner er det aller beste. Jeg tror alle koste seg for det ble ledd en hel del. Det beste utdrikningslaget jeg har vært i var bortimot gratis: deilig sandstrand, piknickurv, hvitvin og morsomme historier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Trodde det handla om å gjøre stas på ei god venninne? Ikke ens egne interesser som skal stå i sentrum? Men du underbygger jo bare mitt poeng. Gjerrige og kjipe og tenker på seg selv og sin egeninteresse. Og ønsker man å være kjip, så takk nei da vel, ikke klag om at en tusenlapp er dyrt, for det er det i utgangspunktet ikke.

Det kommer jo helt an på økonomien. Kompisen min på AAP får 12 000 i måneden, pg når 8000- 9000 går til husleie, faste reninger og mat, så er 1500 ganske mye 

Anonymkode: 81430...e1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk ikke 1500 kr. å sløse bort på noe jeg syntes er totalt uinteressant uten å måtte kutte ned på noe annet. Leker til barna? Ikke denne måneden. Nye klær til barna? Ikke det heller. Men å bruke masse penger på poledancing, grøftefyll og fjas? Jaaa...

Anonymkode: e4661...979

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...