Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør jo.. 

har akkurat kjøpt leiligheten.. 

Anonymkode: 73a9d...80a

Og jeg svarer.

Anonymkode: f34b9...755

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2017 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Fra tidligere KG tråder så kan man prøve følgende:

-Identifiser lydkilden(e).

-Forsøk å stoppe kilden; ref snakk med han/hun som produserer disse

-Er det nattestøy, kontakt politiet og sameie

-Vurderer praktiske tiltak (lydhimling, lydisolasjon etc.)

-Hvis alt feiler; vurderer motstøy. Alle støyprodusenter har en svak side, f.eks. mellom 03-04 med black metal på full guffe.

-Evt. flytt. Neste gang kjøp noe som er bedre støyisolert.

Anonymkode: ca1ba...f21

Den nest siste der er et idiotisk forslag. Skal alle naboene lide fordi ts skal "straffe" naboen sin?

Anonymkode: 25079...017

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk dette, trådstarter? Jeg er i samme situasjon :( 

Anonymkode: da856...206

Skrevet (endret)
På 12.5.2017 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Ikke får jeg leid ut leiligheten, for hvem ønsker vel å bo i sånt bråk??

Folk som leier små leiligheter i et lytt gammel hus kan ikke stille krav. De lever som regel på NAV og må rett og slett bare ta til takke med det billigste de finner. Lei eventuelt ut til studenter som bråker enda mer enn de bråkete naboene dine. Eller si til naboene dine at du ser deg nødt til å leie ut til noen suspekte narkomane sosialklienter via kommunen hvis de ikke demper seg.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet
På 26.7.2017 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk dette, trådstarter? Jeg er i samme situasjon :( 

Anonymkode: da856...206

Jeg og😴😭

Anonymkode: 4117a...4dd

Skrevet

Jeg er selv naboen fra helvete, så korridoren jeg bor i er alltid stille og fredelig. Du må bare si ifra, hvis naboen ikke oppfører seg. Enkelt og greit.

Skrevet
På ‎12‎.‎05‎.‎2017 den 13.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ekstra følsom for støy :( 

Jeg hører egentlig det meste fra etasjen over meg. Bråket som er verst er både barn og hund som løper og hopper rundt. Og de voksne går jo også rundt (høres ut som mursteinsko). Jeg kan jo ikke nekte dem det i sitt eget hjem.. Jeg hører jo også tv'en, prating, dører osv, men denne trampingen over gulvene er helt forjævlig og pågår absolutt hele tiden. 

Det er et gammel hus som sikkert ikke er isolert. Kan se om det er mulighet for å isolere. 

Har prøvd å si forsiktig at det er lytt, men de vet nok ikke hvor lytt det er. Og det er vanskelig for meg å si fra mer, for de må jo tross alt få leve normale liv. 

jeg fikk samme opplevelse også. Men da skulle jeg leie. Jeg var på visning uten at jeg hadde noen formening hva som skulle forvente meg. Men hva skulle jeg gjøre, kontrakten var skrevet, og jeg var heldig som så raskt hadde funnet et sted å bo. Men etter første natten så hørte jeg alt, det var vanvittig til lyd gjennomgang, og det skremte jeg vanvittig. Jeg angret kraftig på mitt valg, og det endte med at jeg bodde der kun fire måneder. Men det er sånt man ikke vet når man skal kjøpe eller leie et sted som man betrakter som drømme hjemmet. Alt kan være på stell der man skal bo, men ytre omstendigheter har man ikke kontroll over dermed kan man raskt havne i et felle. 

Anonymkode: 9684a...8d2

Skrevet
På 12.5.2017 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Jeg bor selv i blokk, sameie, og her har vi også noen bråkete naboer som oppfører seg som om de bor i enebolig. Heldigvis er styret, politi, utleiere og nokas i full gang med å ordne opp, kaste ut beboere som ikke følger husreglene osv. 

Som andre nevner må du kontakte styret og klage på bråk. Tipse politiet når bråkmakere fester og bråker utover stilletidene også. Fester skal også gis nabovarsel på. 

Snakk med naboene, for du er garantert ikke alene om å synes dette er plagsomt. 

Og delta på styremøtene.

Anonymkode: 31c29...534

Nokas?? 

Det tar årevis å kaste ut beboere. Ikke gjort over natta. 

Anonymkode: d44cf...2bc

Skrevet

Og delta på styremøte? Da må du jo sitte i styret først. For noen råd :laugh:

Anonymkode: d44cf...2bc

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke opp til TS å flytte, men for naboer (gjensidig) å overholde norsk lov.

Det er ikke opp til TS' ansvar å skaffe lydisolering for egen regning når det ikke er de som er ''skyld'' i utgiften.

Det er overraskende få som faktisk vet hvilke sterke rettigheter de sitter på som berørte naboer.

Det er faktisk politiet som er instans for å kontakte, og hvis du noterer ned detaljerte hendelser kan du sende en klage til styre. Politiet kan også kun loggføre hendelsene hvis du ikke vil de skal besøke.

I det øyeblikket du blir plaget av andres støy, der har de gått over sin egen ''frihetsgrense''. Deres frihet stopper der din begynner, og omvendt. I det øyeblikket noen bryter denne grensen trer en god del paragrafer og rettigheter i kraft :)

Anonymkode: 6b8db...d81

• Liker 2
Skrevet

..og se veilleider om norske støyforskrifter + kontakte støyforum. 55 decibek er fortsatt maks nattstøy i Norge. Uansett hva andre mener.

Anonymkode: ca1ba...f21

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke opp til TS å flytte, men for naboer (gjensidig) å overholde norsk lov.

Det er ikke opp til TS' ansvar å skaffe lydisolering for egen regning når det ikke er de som er ''skyld'' i utgiften.

Det er overraskende få som faktisk vet hvilke sterke rettigheter de sitter på som berørte naboer.

Det er faktisk politiet som er instans for å kontakte, og hvis du noterer ned detaljerte hendelser kan du sende en klage til styre. Politiet kan også kun loggføre hendelsene hvis du ikke vil de skal besøke.

I det øyeblikket du blir plaget av andres støy, der har de gått over sin egen ''frihetsgrense''. Deres frihet stopper der din begynner, og omvendt. I det øyeblikket noen bryter denne grensen trer en god del paragrafer og rettigheter i kraft :)

Gjelder dette når ens egne utleiere bråker?

Anonymkode: e9b32...3f9

Skrevet

Du må se i paragrafene i den kommunale forskriften for din kommune for detaljer.

Skrevet

er du kvinne og kjøpte leilighet alene? det er mann du trenger! 

Anonymkode: 9684a...8d2

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringen er likevel at slike prosesser tar tid. Det skal varsles til styre, styret skal varsle beboer som bråker, og det må være flere advarsler sansjonert av styret før man kan gå til det skrittet å tvangspålegge salg i f. eks. borettslag. Hos oss tok det flere år å få ut en bråkmaker i nabooppgangen fordi vedkommende engasjerte advokat som trakk ut prosessen. 

Anonymkode: 942a6...7d5

Skrevet
På 26.7.2017 den 1.24, Hurepoix skrev:

Folk som leier små leiligheter i et lytt gammel hus kan ikke stille krav. De lever som regel på NAV og må rett og slett bare ta til takke med det billigste de finner. Lei eventuelt ut til studenter som bråker enda mer enn de bråkete naboene dine. Eller si til naboene dine at du ser deg nødt til å leie ut til noen suspekte narkomane sosialklienter via kommunen hvis de ikke demper seg.

Det siste der er vel mer eller mindre å skyte seg selv i foten. Å leie ut til narkomane sosialklienter betyr gjerne at det vil forekomme store skader på boligen man eier i utleietiden. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Utfordringen er likevel at slike prosesser tar tid. Det skal varsles til styre, styret skal varsle beboer som bråker, og det må være flere advarsler sansjonert av styret før man kan gå til det skrittet å tvangspålegge salg i f. eks. borettslag. Hos oss tok det flere år å få ut en bråkmaker i nabooppgangen fordi vedkommende engasjerte advokat som trakk ut prosessen. 

Valget er å ha naboen i det året den prosessen nettopp pågår som prosess, eller aldri begynne prosessen?

Skrevet
På 12.5.2017 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Jeg bor selv i blokk, sameie, og her har vi også noen bråkete naboer som oppfører seg som om de bor i enebolig. Heldigvis er styret, politi, utleiere og nokas i full gang med å ordne opp, kaste ut beboere som ikke følger husreglene osv. 

Som andre nevner må du kontakte styret og klage på bråk. Tipse politiet når bråkmakere fester og bråker utover stilletidene også. Fester skal også gis nabovarsel på. 

Snakk med naboene, for du er garantert ikke alene om å synes dette er plagsomt. 

Og delta på styremøtene.

Anonymkode: 31c29...534

Mange sameier har en privat avtale med vekterselskaper. Disse tropper opp hos vedkommende bråkete leilighet når en i styret ringer og tilkaller. Gebyret for utrykning (f.eks kr 800,-) tilfaller vedkommende som støyer.

Vet fra flere styrer at dette fungerer utmerket og at det er helt stille mellom kl 07:00 og 23:00 hver dag.

Oppussingsbråk er ikke tillatt etter kl 19:00 i flere sameier og forbudt på søndager. 

Anonymkode: f6691...553

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste der er vel mer eller mindre å skyte seg selv i foten. Å leie ut til narkomane sosialklienter betyr gjerne at det vil forekomme store skader på boligen man eier i utleietiden. 

I enkelte sameier er det «forbudt» å leie ut til sosialklienter, narkomane og innvandrere (!). Altså som uskreven, ikke skreven, regel. 

Anonymkode: f6691...553

AnonymBruker
Skrevet
På 29.12.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Ehmmm... når lydene Ts klager på er helt vanlige lyder av folk som går over gulvet sitt og barn og hunder som lever slik som barn og hunder lever, så er det klart at det er Ts sin utgift å isolere. Det er Ts som er den vanskelige og sære her...

Anonymkode: f34b9...755

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...