Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor å snakke med naboen om at det er lytt! Ofte er der bare at de ikke er klar over det. 

Men du som mener at det ikke er ts son utgift å lydisolere. Virkelig? Skal hun sende regning på lydisolering til de over fordi de går over gulvet? 

Om det er så lytt i hele blokka, kan det diskutere om borettslaget kan lydisolere hele blokka. 

Anonymkode: dc97d...700

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorvidt borettslag eller sameie skal gjøre noe med den dårlige lydisoleringen er et tema for årsmøtet. Meld det inn som sak. 

Jeg er forøvrig helt uenig i at det ikke er den som blir plaget som skal sørge for lydisolering. Dette kan man gjøre fra undersiden ved å f.eks. legge noen lag med gips. Men hvis dette er et gjennomgående problem i hele laget ville jeg altså sett på om dette er noe sameiet/borettslaget kan gjøre i fellesskap.

AnonymBruker
Skrevet

Hm... har alltid lest om bilkræsj hvor det er den som hadde skyld som også hadde regningen, men jaja... kanskje det bare er å kræsje, sykle over, slå folk, ødelegge ruten på bussen osv... jf. deres logikk er det jo den som blir pårørt som må ta regningen?

Anonymkode: 6b8db...d81

Gjest Blondie65
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm... har alltid lest om bilkræsj hvor det er den som hadde skyld som også hadde regningen, men jaja... kanskje det bare er å kræsje, sykle over, slå folk, ødelegge ruten på bussen osv... jf. deres logikk er det jo den som blir pårørt som må ta regningen?

Vi snakker her om helt alminnelig adferd i et hus: gå over gulvet, høre på musikk, snakke. Vil du forby det? Det er noe helt annet med fest hver dag og ro tider (23 til 7 hver dag) som ikke overholdes. Så lenge den over oppfører seg normalt med helt nødvendige bolyder er disse uten skyld i at det er lytt. Ja, de kan ta hensyn, men de er ikke økonomisk ansvarlige for at det slutter å være lytt. Det er det eier av den enkelte boenhet som er ansvarlig for.

Dessverre er lydisolering i eldre bygårder ikke-eksisterende og det må derfor løses i fellesskap i det enkelte lag eller sameie - eller at den som blir plaget av støyen tar kostnaden med lydisolering. Her synes jeg f.eks. at det er ville vært helt naturlig at laget eller sameiet tok utgiften med en kartlegging av hva den enkelte bør gjøre (er det nok med gips eller må det større operasjoner til - hva med rørgjennomføringer - osv). Så kan årsmøtet avgjøre hva slags kostnader sameiet/laget skal bidra med.

Dersom det er lytt fordi naboen er en henynsløs person som har fjernet lydisolering eller opptrer plagsomt vil det likevel ikke være naboen som skal bære kostnaden med lydisolering, men vedkommende kan risikere å måtte flytte grunnet sin plagsomme adferd. Så din sammenligning med trafikk holder ikke helt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk slik at den som er skyld er ansvarlig verdig for å betale for å unngå senere skyld.

Hvis jeg bråker må JEG betale lydisolering enten for meg selv eller den pårørende. Punktum :)

Anyway: Vet forresten dere om hvordan man endrer lydisolering på blokk-nivå? Da må kanskje hele bygget rives først?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk slik at den som er skyld er ansvarlig verdig for å betale for å unngå senere skyld.

Hvis jeg bråker må JEG betale lydisolering enten for meg selv eller den pårørende. Punktum :)

Anyway: Vet forresten dere om hvordan man endrer lydisolering på blokk-nivå? Da må kanskje hele bygget rives først?

Du kan påstå dette til du blir grønn i trynet. Det blir ikke mer sant av den grunn. Så lenge den som "bråker" overholder stille tid og utfører normale oppgaver i hjemmet (gå over gulvet, prate osv) er de ikke skyld i at det høres under. De kan ta hensyn, men ingen kan kreve at de skal sitte musestille fordi det er lytt til etasjen under.

Man kan lydisolere fra begge sider - det er derfor det er lurt at borettslaget eller sameiet ser på hva som kan gjøres og bekoster den utredningen. I tilfelle sameier må den enkelte bekoste lydisoleringen inne i sin egen leilighet selv (dog kan sameiet gjøre dette mot en økning av felleskostnaden). I tilfelle borettslag blir dette mest sannsynlig en oppgave for borettslaget.

Man må ikke rive blokken - mye kan gjøres med isolasjon og eventuelle lydbøyler.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med ts da? 

Anonymkode: 3a208...b3c

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2017 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Alt det Ts beskriver er helt normalt jo. Man må få snakke og ha på TV og gå i egen leilighet. Jeg har enda til gode å iritere meg over hverdahslyder fra andre. Hvis man gjør drt så får man 'gå i seg selv', man kan ikke kreve at andre skal slutte å leve fordi du er var på lyder! 

Anonymkode: f34b9...755

Det er klart man må tåle lyder fra naboene hvis man bor i leilighet, men alle som bor i blokk må også ta hensyn til hverandre. Er det veldig lytt, så må det f.eks være greit  å ikke gå med sko inne, la ungene herje fra seg ute og leke roligere ting inne, bruke headset hvis du spiller høy musikk, osv. Alle borettslag/ sameier har også ordensregler hvor det står når det skal være helt rolig.

Anonymkode: 878e1...bb5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...