Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok veldig følsom ja, for dette hørtes ganske normalt ut. Hvor lenge har du bodd der? Hvis du bestemmer deg for det kan du sikkert bli vandt til det. Ha på radio og TV selv, da hører du de mindre.

Anonymkode: f34b9...755

Ts er ikke ekstra følsom. Mange folk tenker ikke over hva slags bråk de lager og hvor mye lyder som forplanter seg i gulv vegger og tak. 

Nå mener ikke jeg at folk skal være musestille, men normalt hensyn må de kunne klare å ta når så mange mennesker bor så tett på hverandre. Mitt intrykk er at mange blir dødsfornærma over å bli stilt krav til. De skjønner ikke hvor høyt støyen deres er for de tenker bare Meg Meg Meg hele tiden.

Anonymkode: 31c29...534

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du prøvd å bo der? Tror du må forsøke å venne deg til det litt lenger. 

Jeg er selv oppvokst i enebolig på landet, og når jeg flyttet inn i leiligheten i storbyen synes jeg det var helt grusomt! Alt bråkte, naboer, stemmer, tv, musikk, hunder, sirener, biler - jeg holdt på å bli gal! Nå etter en god stund enser jeg det ikke mer :P min bror var akkurat på besøk og kunne ikke fatte at jeg orker å leve i det bråket - men jeg legger ikke merke til det i det hele tatt :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er ikke ekstra følsom. Mange folk tenker ikke over hva slags bråk de lager og hvor mye lyder som forplanter seg i gulv vegger og tak. 

Nå mener ikke jeg at folk skal være musestille, men normalt hensyn må de kunne klare å ta når så mange mennesker bor så tett på hverandre. Mitt intrykk er at mange blir dødsfornærma over å bli stilt krav til. De skjønner ikke hvor høyt støyen deres er for de tenker bare Meg Meg Meg hele tiden.

Folk som går på gulvene barn som hopper og spretter (som barn gjør), folk som prater og har på TV, ingenting av dette er ekstraordinært bråk. Det er bare en familie som lever livet sitt. Hvis man irriterer seg på det så bør man gå i seg selv. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man irriterer seg på det så bør man gå i seg selv. 

Eller flytte til enebolig, evt rekkehus eller øverste etasje i blokk, uten noen boende over seg.

Anonymkode: dd54d...4e0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eller flytte til enebolig, evt rekkehus eller øverste etasje i blokk, uten noen boende over seg.

Anonymkode: dd54d...4e0

eller det. Kan i hvertfall ikke irritere seg på en leilighet man har kjøpt, eller naboer som lever et helt normalt liv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Du får prøve og holde ut i ett år i boligen, sånn at du kan selge leiligheten uten å måtte skatte av gevinsten. Hvis det blir noen gevinst da, men jeg regner med at den har gått opp noe i pris siden du kjøpte den? Kommer litt an på hvor den ligger da, selvsagt.

Prøv å si til deg selv at "jeg må bare holde ut i ett år før jeg kan selge!", så går det kanskje lettere. Kjøp deg sov-i-ro på apoteket, og kjøp deg de lydisolerende hodetelefonene som linkes til ovenfor, så demper du støyen betraktelig i mellomtiden, inntil det har gått et år.

Neste gang du skal kjøpe leilighet, kjøp den øverste:-) Da slipper du noe særlig støy fra naboene. Man hører som regel alltid naboen over seg, ikke særlig til de under seg. Jeg bor selv i blokk, og naboen under meg hører jeg nesten aldri et kny fra. Det har skjedd en gang tror jeg, da de hadde gjester på besøk og noen mannfolk begynte å krangle om natta. Hadde ikke hørt noe til dem hele kvelden ellers, kun når de hevet stemmene i nattestillheten.

De naboene som bor over meg derimot, de kan jeg alle rutinene til i hverdagslivet.... Jeg hører alt fra ungene deres. Skrik og hyl og alt det der, leker som bankes og hamres i gulvet. Men jeg har begynt å bli vant til det (bodd her i underkant av et år). Det er faktisk blitt litt betryggende å høre naboene, man føler seg ikke så alene (jeg er skilt) da.

Nå er det et helt kalender år som skal avvikles først, så hun kan selge i 2019 uten å måte betale skatt av overskuddet.

Anonymkode: cf170...c3e

Skrevet

Du vil miste litt takhøyde, men det eneste du kan gjøre her er jo å lekte ned taket og legge på et par lag med gipsplater.

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det et helt kalender år som skal avvikles først, så hun kan selge i 2019 uten å måte betale skatt av overskuddet.

Anonymkode: cf170...c3e

Det står ikke noe om det i linken jeg ga til skatteetatens artikkel om temaet. Der er det fra en dato ett år, til samme dato året etter.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken høyde er det på takhøyden du har ? Siden du sier huset hvordan er det du bor ? Du bor nede og det er bare en etasje over deg? Gammel bygård ? Høres hvertfall ut som det er trebjelkelag etasjeskillerene er, noe som gir betraktelig mer trinnlyd enn betong. Om du har 8 cm til gode på takhøyden hadde jeg lagt lydbøyler, 2 lag gips og isolert så hjelper det godt på. Barn er veldig vanlig og høre dessverre, den hunden du hører er det en svær hund eller en liten tass ? Har opplevd mye trinnlyd men ikke hørt noe hund over gulvet. 

Anonymkode: e7767...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som går på gulvene barn som hopper og spretter (som barn gjør), folk som prater og har på TV, ingenting av dette er ekstraordinært bråk. Det er bare en familie som lever livet sitt. Hvis man irriterer seg på det så bør man gå i seg selv. 

Det er stor forskjell på folk som setter hælen hardt i gulvet når de går rundt enn de som går med myke lette trinn der tærne demper nedslaget av hælene.

Og selv om barn skal få være barn betyr ikke det at foreldre ikke har ansvar for å lære de å ta hensyn med tanke på at de tross alt bor i en lytt blokk og har naboer rundt seg. Barn trenger ikke å hoppe ig rope inne, slik holder man på ute. Og foreldre som ikke gidder å lære barn å ta hensyn de får jammen mye å svare for senere i livet der barna tydeligvis ikke har skjønt hva som er normal oppførsel når de selv flytter for seg.

Man kan bare ikke skravle med 60-70 desibel med folk når man bor i blokk. Ei heller ha tv på kjempehøyt fir å "overdøve" nabo. For da er man med på å lage enda mer konflikter og problemer som ikke behøvde å være der i utgangspunktet. 

Folk må begynne å skjønne at det å ta hensyn er første steg til godt bomiljø for alle. 

Jeg gjetter du ville vært den første til å klage om du hadde en nabo som overtrådte dine grenser for "normal" støy. De fleste her skjønner at det ikke er vanlig støy ts reagerer på, og som alltid er det noen som syns det er frejt å klage på og som ber hun om å flytte. 

Men hva om det ikke finnes mulighet til å flytte, mener du fortsatt at hun skal finne seg i bråk som overstiger naturlig støynivå? Mener du virkelig at du selv ville flytta ut i skauen dersom noen overtrådte dine decibel grenser? 

Det er ikke lenge siden det var flere saker i media som gikk på støy, og det var ikke klageren som tapte. For å si det slik.

Etter dette innlegget kommer du vel til å skrive enda mer, men jeg skal be deg om å glemme det. For dette er det siste svaret du får herfra. Men jeg råder deg til å tenke grundigere igjennom dine egne grenser, og spør deg selv om du virkelig ville godtatt så mye støy som gikk over disse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er kjipt, men: :)

1. Det finnes ting du kan gjøre, som støyreduserende tiltak i taket etc. (som jeg kan svært lite om, hehe). Det skader heller ikke å nevne det til naboen at det er veldig lytt, uten å anklage dem for å bråke. Om de tar seg nær av det så er det de som er rare.

2. Man blir vant til det meste etterhvert. Jeg leier bare, men gud så lytt det er fra de som bor over. Det klirrer i alt som er hver gang de går over gulvet, høres ut som en liten bombe går av for hvert tramp. Jeg hører det hver gang de har sex, jeg kan ALT om dovanene til mannen i huset da badet ligger i samme etasje som meg. Det høres ut som hver eneste fjert skjer rett ved siden av meg i sofaen. Jeg hører samtaler, og vet alt for mye om dem egentlig... I starten fikk jeg sjokk og nesten panikk, jeg kunne da ikke leve sånn. Men nå har jeg bodd her i et år snart og har til og med blitt vant til å høre på dårlig mage annenhver dag og alt mulig.

Anonymkode: 15a91...d94

• Liker 1
Skrevet

Er det utelukkende eldre blokker dere har opplevd støyplager i, eller forekommer det også i nyere boligbygg?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

nesten litt godt å høre at flere bor i lytt leilighet. 

Man har jo litt ulik terskel for hva som er lytt og ikke. Jeg hører absolutt alt, til og med snorking fra naboen. Men det er altså løping, hopping, gåing som plager meg. Sånne konstante dunkelyder. Det andre kan jeg holde ut med. 

Panikken oppstod jo når jeg innså at dette har jeg kjøpt. Tatt opp stort lån og nå eier jeg en leilighet jeg ikke vil bo i, og heller ikke kan selge. Eller leie ut.

Men jeg skal undersøke isolering, håper det vil dempe litt av lydene :) 

Anonymkode: 73a9d...80a

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar :) 

nesten litt godt å høre at flere bor i lytt leilighet. 

Man har jo litt ulik terskel for hva som er lytt og ikke. Jeg hører absolutt alt, til og med snorking fra naboen. Men det er altså løping, hopping, gåing som plager meg. Sånne konstante dunkelyder. Det andre kan jeg holde ut med. 

Panikken oppstod jo når jeg innså at dette har jeg kjøpt. Tatt opp stort lån og nå eier jeg en leilighet jeg ikke vil bo i, og heller ikke kan selge. Eller leie ut.

Men jeg skal undersøke isolering, håper det vil dempe litt av lydene :) 

Når er boligen bygget ? Den snorkingen du hører er det fra samme nabo som bor over ? Man snakker om 2 forskjellige typer lyder. Luftlyd, man hører snakking, tv , snorking osv. Så har vi gode gamle trinnlyden. Om man kombinerer lydhimling( lydbøyler og 2 lag gips) og trinnlydsplater fra silencio under naboen sitt gulv så får man et bra resultat. Men  For bedre resultat kan man ligge flytende gulv noe som er litt mer komplisert.

Vet du noe som helst om etasjeskillerene ? 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Stian82 skrev:

Når er boligen bygget ? Den snorkingen du hører er det fra samme nabo som bor over ? Man snakker om 2 forskjellige typer lyder. Luftlyd, man hører snakking, tv , snorking osv. Så har vi gode gamle trinnlyden. Om man kombinerer lydhimling( lydbøyler og 2 lag gips) og trinnlydsplater fra silencio under naboen sitt gulv så får man et bra resultat. Men  For bedre resultat kan man ligge flytende gulv noe som er litt mer komplisert.

Vet du noe som helst om etasjeskillerene ? 

Takk for god informasjon :) Det er trinnlydene som driver meg til vanvidd :sjenert: 

huset er bygget på starten av 1950-tallet. Tipper at det kun er treverk uten isolasjon i etasjeskillene. 

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon som deg for noen år siden. Kjøpte min første leilighet i byen og begynte etter bare noen få dager å tvile. Det var så mye trafikkstøy og etter noen måneder klarte jeg ikke mer. Jeg hadde ikke sovet ordentlig på lang tid og følte at det eneste jeg hørte var trafikken :( Tok tak i situasjonen og valgte å selge før det hadde gått 12 måneder. Det var rett og slett av hensyn til meg selv at jeg solgte. Tapte ingenting på det ettersom jeg fikk det samme som jeg betalte for den, og kunne også trekke fra en del utgifter på skatten. Noen ganger må man innse at man har tatt et valg som dessverre ikke var rett i ettertid. Kanskje du kan vurdere å selge? Du skal ikke måtte "lide" i din egen bolig! Det er ingen skam å selge, selv om det kanskje koster deg litt ekstra går livet videre og alt blir fort glemt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på folk som setter hælen hardt i gulvet når de går rundt enn de som går med myke lette trinn der tærne demper nedslaget av hælene.

Og selv om barn skal få være barn betyr ikke det at foreldre ikke har ansvar for å lære de å ta hensyn med tanke på at de tross alt bor i en lytt blokk og har naboer rundt seg. Barn trenger ikke å hoppe ig rope inne, slik holder man på ute. Og foreldre som ikke gidder å lære barn å ta hensyn de får jammen mye å svare for senere i livet der barna tydeligvis ikke har skjønt hva som er normal oppførsel når de selv flytter for seg.

Man kan bare ikke skravle med 60-70 desibel med folk når man bor i blokk. Ei heller ha tv på kjempehøyt fir å "overdøve" nabo. For da er man med på å lage enda mer konflikter og problemer som ikke behøvde å være der i utgangspunktet. 

Folk må begynne å skjønne at det å ta hensyn er første steg til godt bomiljø for alle. 

Jeg gjetter du ville vært den første til å klage om du hadde en nabo som overtrådte dine grenser for "normal" støy. De fleste her skjønner at det ikke er vanlig støy ts reagerer på, og som alltid er det noen som syns det er frejt å klage på og som ber hun om å flytte. 

Men hva om det ikke finnes mulighet til å flytte, mener du fortsatt at hun skal finne seg i bråk som overstiger naturlig støynivå? Mener du virkelig at du selv ville flytta ut i skauen dersom noen overtrådte dine decibel grenser? 

Det er ikke lenge siden det var flere saker i media som gikk på støy, og det var ikke klageren som tapte. For å si det slik.

Etter dette innlegget kommer du vel til å skrive enda mer, men jeg skal be deg om å glemme det. For dette er det siste svaret du får herfra. Men jeg råder deg til å tenke grundigere igjennom dine egne grenser, og spør deg selv om du virkelig ville godtatt så mye støy som gikk over disse.

Alt det Ts beskriver er helt normalt jo. Man må få snakke og ha på TV og gå i egen leilighet. Jeg har enda til gode å iritere meg over hverdahslyder fra andre. Hvis man gjør drt så får man 'gå i seg selv', man kan ikke kreve at andre skal slutte å leve fordi du er var på lyder! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt det Ts beskriver er helt normalt jo. Man må få snakke og ha på TV og gå i egen leilighet. Jeg har enda til gode å iritere meg over hverdahslyder fra andre. Hvis man gjør drt så får man 'gå i seg selv', man kan ikke kreve at andre skal slutte å leve fordi du er var på lyder! 

Jeg sier jo selv at jeg ikke kan nekte dem å leve normale liv. 

Dette er et gammelt hus, og jeg var ikke klar over hvor godt lyder hørtes. 

Ønsket bare råd om hva jeg burde gjøre i en fortvilet situasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier jo selv at jeg ikke kan nekte dem å leve normale liv. 

Dette er et gammelt hus, og jeg var ikke klar over hvor godt lyder hørtes. 

Ønsket bare råd om hva jeg burde gjøre i en fortvilet situasjon. 

Bli vandt til det, eller flytt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bli vandt til det, eller flytt. 

Jeg spør jo.. 

har akkurat kjøpt leiligheten.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...