AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #21 Skrevet 12. mai 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at dere bør møtes på halvveien. Du kan ikke bestemme hvor dere skal dra på ferie. Dere må komme til enighet. Begge må fire litt på ønskene. Anonymkode: e1053...0bb Enig. Det finnes jo mellomting mellom safari/slottsferie og gørrkjedelig sydenferie, både prismessig og rent praktisk. Hva med å leie hus/leilighet et par uker i et eller annet land dere begge liker, og bruke det som utgangspunkt for utflukter? Vi pleier å leie hus i England, der vi tilbringer noen dager med lekeplass og isspising, andre dager på dagsturer til interessante steder - funker glimrende. Jeg er for øvrig helt uenig med den som skrev at man ikke kan ta unger med på sightseeing - man må kanskje gjøre det på et annet vis enn uten barn (for eksempel én time på museum, etterfulgt av is i parken, i stedet for tre timer på museum), men barn har bare godt av å lære å inngå kompromisser og at ikke absolutt alt skal dreie seg om deres ønsker. Anonymkode: 9ba4e...216 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #22 Skrevet 12. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Det finnes jo mellomting mellom safari/slottsferie og gørrkjedelig sydenferie, både prismessig og rent praktisk. Hva med å leie hus/leilighet et par uker i et eller annet land dere begge liker, og bruke det som utgangspunkt for utflukter? Vi pleier å leie hus i England, der vi tilbringer noen dager med lekeplass og isspising, andre dager på dagsturer til interessante steder - funker glimrende. Jeg er for øvrig helt uenig med den som skrev at man ikke kan ta unger med på sightseeing - man må kanskje gjøre det på et annet vis enn uten barn (for eksempel én time på museum, etterfulgt av is i parken, i stedet for tre timer på museum), men barn har bare godt av å lære å inngå kompromisser og at ikke absolutt alt skal dreie seg om deres ønsker. Anonymkode: 9ba4e...216 Jeg tror det var meg som skrev det om sightseeing som du reagerte på. Jeg skrev det aldri så bastant som du oppfattet det - jeg mente bare at mitt barn er håpløs å ha med på slik, men at unger er forskjellige og at man må vurdere hva som fungerer for hvert enkelt barn. Forøvrig er jeg helt enig med deg. Valgene er ikke enten sydentur med bamseklubb og all inclusive eller eviglange dager på museum og shopping, man kan fint balansere de voksnes og barnas behov som du skisserer. Anonymkode: 2501d...31e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #23 Skrevet 12. mai 2017 52 minutter siden, debattanten skrev: Ja, barn i 1 års alderen drar nok mye slik nytte av slottsferie i Frankrike. Gode opplevelser er med på å danne grunnlag i barns utvikling, i den alderen konsentrerte jeg meg om sol, varme og bad. Etter det ble det dyrepark og legoland. Etterhver ble båtene til KIel spennende, så fulgte en del historie turer til byer som barcelona og paris, fikk også bo et halvt år i florida.. Vi har ett liv, ingen vet hva som skjer i morgen, så jeg har helt bevisst gitt gode opplevelser hele livet.. det vi oppnår er reisevante, kunnskapsrike og trygge barn. Jeg ser nemlig på helehet. Anonymkode: 05c2e...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #24 Skrevet 12. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det var meg som skrev det om sightseeing som du reagerte på. Jeg skrev det aldri så bastant som du oppfattet det - jeg mente bare at mitt barn er håpløs å ha med på slik, men at unger er forskjellige og at man må vurdere hva som fungerer for hvert enkelt barn. Forøvrig er jeg helt enig med deg. Valgene er ikke enten sydentur med bamseklubb og all inclusive eller eviglange dager på museum og shopping, man kan fint balansere de voksnes og barnas behov som du skisserer. Anonymkode: 2501d...31e Da er vi i grunnen helt enige. Men litt sånn generelt har jeg jo hørt mange si at de kun drar på syden-/Legolandferier i mange år mens de har småbarn, og det synes jeg er å gjøre både seg selv og ungene en bjørnetjeneste. Anonymkode: 9ba4e...216 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #25 Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har ok, men ikke veldig god råd. Ferie for oss har stort sett vært et par uker i syden med hans familie (de har hus der, så vi bor gratis). Innimellom en storbyweekend. Mannen vil gjerne på ordentlige ferier - USA, safari, slottsferie i Frankrike. Vi klarer der økonomisk om vi sparer inn på litt annet. MEN: vi har stort huslån og barnehagebarn. Jeg mener at en bedre prioritering er å betale ned på lån nå, og så heller ta disse feriene når barna blir tenåringer. Han synes jeg er litt gjerrig. Hva synes dere? Anonymkode: 5e854...cb0 Slike ferier høres utrolig kjedelige ut for små barn. om dere velger Frankrike - så velg noe nært Paris - så dere kan ta med ungene på Eurodisney i det minste da Og ha med Ipads... Jeg ville nok valgt å vente med storbyferier og sånn. Syden ved et basseng er jo ok, eller Danmark, med alt som er å finne på der med Legoland, Lalandia, dyrehager osv. Anonymkode: 245ba...8dd
Gjest Magnifiq Skrevet 12. mai 2017 #26 Skrevet 12. mai 2017 (endret) Vi har to barn. Et i småskolen og en i barnehagen, og kunne aldri tenke meg å vente med å reise på tur. De har storkost seg på alle turene vi har vært på. At man reiser f.eks på et vinslott i frankrike når ungene er små betyr jo ikke at man ikke kan gjøre det når de blir eldre også. For to år siden var vi f.eks i Florida, og da selvsagt innom disneyland. Minste husker nok ikke så mye derifra, men hans torkoste seg jo når vi var der. At vi har vært der da betyr jo ikke at vi ikke kan ta en tur seinere også. Det samme med Kenya og Safari i fjor. Ungene elsket det! Vi har hatt med ungene på storbyferier. New york f.eks er jo supert å ha med små barn til! Unger trives ikke kun ved et basseng, eller i legoland. Heldigvis kan de fleste unger stortrives de aller fleste steder. man må bare legge til rette for det. Endret 12. mai 2017 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #27 Skrevet 12. mai 2017 Jeg blir litt overrasket over problemstillingen, og svarene som kommer her... Dette blir litt på siden, men. 2 uker i feriehus hver sommer, og storbyweekends innimellom. Men at dette ikke regnes som "skikkelig" ferie? Når ble vi en slik nasjon, hvor man ikke har vært på skikkelig ferie før vi snakker safari i Kenya eller slottsferie i Frankrike. Handler ikke ferie om å ha tid til hverandre som familie, gjøre litt andre ting enn man pleier å gjøre i hverdagen? Og slikt kan man da gjerne gjøre med utgangspunkt både fra eget hus, eller fra et sommerhus i syden. Jeg synes mannen din høres bortskjemt ut. Og jeg tenker det ikke er rart så mange nordmenn sliter med kredittkortgjeld, hvis man virkelig tenker at selv om man egentlig ikke har råd så må man forsøke å få skviset inn safari i Kenya for at ungene skal ha skikkelig ferie. Anonymkode: 2beb2...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #28 Skrevet 12. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt overrasket over problemstillingen, og svarene som kommer her... Dette blir litt på siden, men. 2 uker i feriehus hver sommer, og storbyweekends innimellom. Men at dette ikke regnes som "skikkelig" ferie? Når ble vi en slik nasjon, hvor man ikke har vært på skikkelig ferie før vi snakker safari i Kenya eller slottsferie i Frankrike. Handler ikke ferie om å ha tid til hverandre som familie, gjøre litt andre ting enn man pleier å gjøre i hverdagen? Og slikt kan man da gjerne gjøre med utgangspunkt både fra eget hus, eller fra et sommerhus i syden. Jeg synes mannen din høres bortskjemt ut. Og jeg tenker det ikke er rart så mange nordmenn sliter med kredittkortgjeld, hvis man virkelig tenker at selv om man egentlig ikke har råd så må man forsøke å få skviset inn safari i Kenya for at ungene skal ha skikkelig ferie. Anonymkode: 2beb2...5a4 Enig i dette. Å ta opp lån og ende opp med gjeld for en ferie lærer heler ikke barna om gode verdier. Helt greit å ha en litt storslått ferie i blant (så lenge man har råd til det), men ærlig talt så ville jeg ventet til man får bedre økonomi og barna et får større utbytte av turen. Anonymkode: f79e4...a88 2
Gjest Magnifiq Skrevet 12. mai 2017 #29 Skrevet 12. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Å ta opp lån og ende opp med gjeld for en ferie lærer heler ikke barna om gode verdier. Helt greit å ha en litt storslått ferie i blant (så lenge man har råd til det), men ærlig talt så ville jeg ventet til man får bedre økonomi og barna et får større utbytte av turen. Anonymkode: f79e4...a88 Skriver hun at de skal ta opp lån for å få råd til ferie?
Minlillesky Skrevet 12. mai 2017 #30 Skrevet 12. mai 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har ok, men ikke veldig god råd. Ferie for oss har stort sett vært et par uker i syden med hans familie (de har hus der, så vi bor gratis). Innimellom en storbyweekend. Mannen vil gjerne på ordentlige ferier - USA, safari, slottsferie i Frankrike. Vi klarer der økonomisk om vi sparer inn på litt annet. MEN: vi har stort huslån og barnehagebarn. Jeg mener at en bedre prioritering er å betale ned på lån nå, og så heller ta disse feriene når barna blir tenåringer. Han synes jeg er litt gjerrig. Hva synes dere? Anonymkode: 5e854...cb0 Jeg ville valgt å betalt ned mest mulig på huslånet. Jobbe litt ekstra og betale ned ekstra på huslånet.Utelandsferien hadde jeg valgt å ta når barna ble større. Da er dere kanskje ferdig med huslånet, og dere kan jobbe litt ekstra for å spare til ferien. Kommer ann på hvor høy huslånet deres er, og om dere klarer å betale det ned før barna er store.. Da har dere også mer å rutte med til ferien uten å måtte tenke på huslånet Man behøver ikke reise langt på ferie. Hva med teltturer i hagen? Campingferie i norge? Reise på dagstur til et fint badested? Det er så mye billig og gøy man kan finne på i Norge i ferien Hvis mannen din virkelig vil på "ordentlig" ferier, så be han arbeide mer. Og legge av de pengene han tjener på overtid arbeid osv Du og, hvis du arbeider Ordentlig i hermetegn, for alle har egne syn på hva en ordentlig ferie er. Man kan ikke leve over evne heller. Det er ikke bra Endret 12. mai 2017 av Minlillesky
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #31 Skrevet 12. mai 2017 4 minutter siden, Magnifiq skrev: Skriver hun at de skal ta opp lån for å få råd til ferie? Nei, men det er ingen hemmelighet at nordmenn har en enorm kredittgjeld og flere tyr til å ta opp forbrukslån for å dra på ferie. Her tenkte jeg litt generelt, men ts har jo selv sagt at økonomisk sett så bør de prioritere å nedbetale lån. Anonymkode: f79e4...a88
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #32 Skrevet 12. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt overrasket over problemstillingen, og svarene som kommer her... Dette blir litt på siden, men. 2 uker i feriehus hver sommer, og storbyweekends innimellom. Men at dette ikke regnes som "skikkelig" ferie? Når ble vi en slik nasjon, hvor man ikke har vært på skikkelig ferie før vi snakker safari i Kenya eller slottsferie i Frankrike. Handler ikke ferie om å ha tid til hverandre som familie, gjøre litt andre ting enn man pleier å gjøre i hverdagen? Og slikt kan man da gjerne gjøre med utgangspunkt både fra eget hus, eller fra et sommerhus i syden. Jeg synes mannen din høres bortskjemt ut. Og jeg tenker det ikke er rart så mange nordmenn sliter med kredittkortgjeld, hvis man virkelig tenker at selv om man egentlig ikke har råd så må man forsøke å få skviset inn safari i Kenya for at ungene skal ha skikkelig ferie. Anonymkode: 2beb2...5a4 Jeg er enig i at to uker i Syden pluss storbyweekends er mer enn bra nok ferie. Safarie blir mer en "once in a lifetime"-greie i mine øyne. Men det virker som om de fleste som har svart (meg selv inkludert) tenker at en sydentur er i all hovedsak tilpasset ungene mens en slottsferie er mest for voksne, og så er diskusjonen i hvilken alder og i hvor stor grad man kan ta med barna på en "voksenferie". Tror ikke så mange mener at man må på safari for å ha ordentlig ferie. Anonymkode: 2501d...31e 1
Gjest Jessica Skrevet 12. mai 2017 #33 Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, skruf skrev: Det er jeg enig i. Man trenger ikke vente til barna er i tenårene. Yngste her var 9 år da vi var 3 uker i Kenya. Hun hadde en helt fantastisk opplevelse, og hun drømmer seg tilbake til Kenya 4 år etter. Kenya er nydelig 😍 Der har jeg også vært
Hactar Skrevet 12. mai 2017 #34 Skrevet 12. mai 2017 Jeg tenker dere allerede har bra ferier, og ville ventet med de store engangsopplevelsene til barna har litt mer forutsetning for å glede seg over dem. Hvis dere betaler ekstra ned på lån i mellomtiden, får dere enda mer økonomisk spillerom til flotte opplevelser siden. Om det er sydenferien han er lei av, går det an å finne på noe annet som likevel koster litt mindre enn safari.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #35 Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: VI har reist på sydenturer, hytteturer og andre typiske barnevennlige turer siden barnet var baby, og alle har hatt stor glede av det. I endel andre tråder er det noen som skriver at unger ikke har glede av ferieturer før de er nokså store, men det er jeg altså helt uenig i. Men jeg ville heller ikke tatt med unger på opplevelsesferier før de er nokså store. Nå er jo unger forskjellige, men mitt barn har til nå ikke vært interessert i stort annet enn bading og lekeplasser, og å dra med henne på for eksempel slottsferie og sightseeing og sånn hadde bare blitt klaging og mas. Når det gjelder safari er det vel en del sikkerhetsregler som ungene må være modne nok til å rette seg etter også? Ser i hvert fall for at mitt barn helt fint kunne finne på å lage bråk for at hun ikke fikk lov å gå ut av bilen for å kose med løveungene, liksom :-) Men man trenger ikke å vente helt til tenårene heller, kanskje. Bare til de er store nok til å ha glede av opplevelsene, og det kan nok være nokså individuelt. Anonymkode: 2501d...31e Dette er jeg veldig enig i. Jeg har full forståelse for at ikke alle har mulighet til å dra på lange ferier, og en rolig sommer hjemme eller hos besteforeldre kan selvfølgelig gi uendelig mane gode opplevelser det også. Det hat jeg ingen vansker med å se. Men jeg synes ikke dermed man skal dra den konklusjonen at små barn ikke har glede av lange ferier og at sydenturer er bortkastede penger, slik man av og til kan få en forståelse av at noen mener. Vi er i den heldige situasjonen at vi har mulighet til å reise, og vi har reise med alle våre barn fra de har vært babyer. Ikke spektakulære ferier, men Spania, Italia, Danmark etc. For oss som familie har det vært helt supert. Barna har elsket late dager på stranda med full tilgang til is, Bamseshow på kveldene, kafébesøk i små landsbyer i Italia og opplevelser som sommerland i Danmark etc. Vi koser oss når barna koser seg, og vi ser at den språklige utviklingen virkelig skyter fart i feriene, sikkert fordi vi snakker om alt vi ser etc. Jeg villa kanskje ikke prioritert de store opplevelsesreisene mens barna er små iom at de allikevel ikke vil huske noe, og det er gjerne turer man bare tar en gang i livet, men "vanlige" sydenturer etc synes jeg er gull verdt. Anonymkode: b8c44...1ed
Arkana Skrevet 12. mai 2017 #36 Skrevet 12. mai 2017 (endret) Jeg synes det er rart å mene at man ikke skal dra på ferie med små barn fordi de får ikke noe ut av det uansett. For det første er jo ferien like mye for de voksne og evt eldre søsken, man trenger ikke sette livet og feriene på vent fordi man har små barn, og for det andre er det mye glede for små barn i nuet. De koser seg på stranden eller i fornøyelsespark og det er da helt uvesentlig om det huskes ti år etter eller ikke. Akkurat "once in a lifetime"-ferie ville jeg kanskje ikke valgt med små barn, men generelt reiser man jo ikke på ferie for de minste barnas del, men for hele familien. For deres del tenker jeg at dere må finne den gylne middelveien framfor at bare den ene bestemmer standard på feriene. Og så synes jeg dere virker litt bortskjemte. Dere nevner syden og storbyweekend samtidig med "ikke veldig god råd". Dere er klar over at veldig mange med helt vanlig økonomi ikke har råd til noen av delene? Både syden og storbyweekend er definitivt bra nok ferier og har man råd til dette har man ikke dårlig råd. Endret 12. mai 2017 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #37 Skrevet 12. mai 2017 Da jeg var barn elsket jeg å være på hytta. Ble nærmest sur når vi ikke kunne være der fordi vi skulle reise til utlandet. Stress og mas, nei takk. Hygge og fine opplevelser på hytta, ja takk. Anonymkode: 9f64c...d7b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå