Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 11.5.2017 den 22.58, Søgni skrev:

Bruker helt klart lenger tid på å dusje enn å ta en kjapp klutvask. Jeg trenger ikke å vaske kroppen totalt, hver eneste dag.  Dessuten trenger jeg på denne måten ikke å væte og få såpe på hele kroppen, og av den grunnen er huden min bedre enn før. Tidligere hadde jeg tørrflekker over store deler av kroppen, og jeg tror ikke det er tilfeldig at dette bedret seg enormt omtrent da jeg slutta å dusje daglig. 

Generelt er det vel også bedre, helsemessig, å ikke dusje for ofte. Det gjelder å ikke blande det å ha god hygiene og god helse med tillagte vaner og følelser om at man er skitten bare man ikke dusjer en dag. (Med mindre man er veldig aktiv eller andre forhold tilsier at man må, så klart.)

Samme her. Er begrenset hvor skitten og svett man blir på treningsfri dager når man har kontorjobb og fysisk fostring består av labbing i ikke-svette-tempo.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer og vasker håret 2 ganger i uken. Smører inn hele kroppen med krem etter dusj.

De andre dagene spyler jeg som regel kun underlivet og vasker ansiktet 

Anonymkode: 60457...45b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar da 45 sekunder å skylle av kroppen også i dusjen om man ikke må vaske håret ;) Og det er mer behagelig og mindre styr. 

Anonymkode: 78a40...63f

Nei, det hadde jeg ikke klart på 45 sekunder.  Er virkelig ikke mye styr å bruke klut,  dusj er jo mye mer styr!

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro mennesker som ikke dusjer så ofte enten ikke trener ofte eller ikke trener tungt og dermed svetter litt. 

Jeg trener iallefall aldri om morgenen. Så treningsdusjing blir på kveld. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, hadde ikke jeg dusja hver dag hadde jeg lukta ganske sterkt. Jeg såper da ikke inn hele kroppen i dusjen heller, men vannet renner over de delene jeg ikke vasker med såpe. Skjønner ikke hvorfor man skal styre med en klut når man kan bare spyle kroppen. Jeg trener ganske mye og svetter også mye. Jeg har mye hår på hodet som blir veldig svett når jeg trener på treningssenter, så dermed må håret vaskes. Når det er 5 dager i uka i snitt så blir det endel hårvask.

Vil tro mennesker som ikke dusjer så ofte enten ikke trener ofte eller ikke trener tungt og dermed svetter litt. 

Jeg trener ikke ( bortsett fra å gå tur eller gå for å komme meg fra a til b) og jeg svetter generelt lite. Så jeg føler ikke jeg trenger å dusje hver dag. Håret er veldig tørt,  så det vasker jeg en gang i uka. Så lenge jeg unngår klær med polyester har jeg ingen problemer med svettelukt.

Det var ts som tok opp det med å vaske hele kroppen med klut og såpe. Skal man vaske hele kroppen tar det selvsagt mye tid. Men det er jo stort sett armhuler og underliv som kan lukte om man ikke er nyvasket. Ingen lukter svette fra leggene eller underarmene,  liksom. 

De som svetter eller har en "skitten" jobb,  må selvsagt dusje hver dag. Men om man ikke er verken svett eller møkkete trenger man ikke dusje hver dag bare fordi "det skal være slik". Jeg synes man skal dusje etter behov,  ikke etter hva som "forventes". Hvis du synes en person virker ren og ordentlig, synes du vel ikke plutselig vedkommende er ekkel om han sier han ikke har dusjet i dag? 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Mystix skrev:

Det er helt normalt å lukte under armene og nedentil etter 24 timer, det gjør alle voksne mennesker. 

Jeg lukter IKKE under armene etter 24 timer om jeg bruker deodorant og unngår syntetiske klær. Har faktisk gått flere dager uten vask og med kun deodorant uten å lukte (dette gjør jeg vanligvis ikke, altså:laugh:). Og jo,  jeg KJENNER min egen svettelukt om jeg har den. Polyestertopp, glemt deodorant eller deodorant uten antiperspiranteffekt gir svettelukt kun timer etter dusj/vask selv om jeg svetter forholdsvis lite. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
12 timer siden, Søgni skrev:

Når jeg tenker meg om, så er det svært sjelden jeg sjeneres av at noen har dårlig hygiene. Jeg opplever veldig sjelden at folk jeg forholder meg til har så dårlig hygiene at det er sjenerende. Husker det fra ungdomsskolen da, jeg er vel neppe den eneste med erfaring med at tenåringer ikke alltid ivaretar hygienen sin skikkelig 

Når det er sagt, så sjeneres jeg noen ganger av lukten av folk. Da gjelder det folk som oser som et parfymeri. Da snakker jeg ikke bare om at de har hatt på seg parfyme, men at det er en salig cocktail av vaskepulver,skyllemiddel, gjerne såpe, bodylotion, hårprodukter og lignende remedier med sterk lukt, og gjerne parfyme i tillegg. Og jeg er ikke allergisk engang altså, jeg syns oppriktig synd på alle allergikere som forholder seg til dette rundt seg. 

Og ja, jeg vet at dette ikke er en tråd om folk som stinker parfyme, men min erfaring er at enkelte har et sånt "må lukte reint og godt"-hysteri, som resulterer i dette. 

Enig med deg. Jeg er heller ikke allergisk,  men spesielt tøymykner og vaskemidler synes jeg lukter ganske ubehagelig. "Lukte reint" er noe stort tull. "Reint" lukter ingenting. Såpe og skyllemidler lukter ikke "reint", det lukter såpe og skyllemidler. 

Mange parfymer lukter godt og behagelig. Men noen, spesielt dameparfymer lukter mer som hårspray og vaskemidler. Og hva er poenget med det? 

• Liker 2
Gjest Sol-nede
Skrevet

Uff, minner meg om den tiden jeg hadde mye eksem, og måtte ha en spesiell hudkrem over hele kroppen. Og den luktet vondt. Var den eneste kremen som funket for meg da, og den hadde noe mango(?) i seg, og den luktet surt og kjemisk på en gang. Vet at jeg fikk rundt å stinket. Hvis jeg ble litt varm luktet den enda verre. Synes synd på de som måtte sitte ved siden av meg på bussen... Æsj

Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Enig med deg. Jeg er heller ikke allergisk,  men spesielt tøymykner og vaskemidler synes jeg lukter ganske ubehagelig. "Lukte reint" er noe stort tull. "Reint" lukter ingenting. Såpe og skyllemidler lukter ikke "reint", det lukter såpe og skyllemidler. 

Mange parfymer lukter godt og behagelig. Men noen, spesielt dameparfymer lukter mer som hårspray og vaskemidler. Og hva er poenget med det? 

Jeg forbinder ikke ren lukt med ingenting, men nytt sengetøy som lukter svakt av skyllemiddel er deilig, likeledes duften av Dove såpe/dusj/håndsåpe den orginale lukter rent. Jif skurekrem og grønnsåpe lukter også rent.  Parfymer som lukter rent er f.eks L`Eau d`Issey sin orginale, får alltid masse komplimenter for at den lukter så friskt.  Hvis jeg til nød bruker zalo som gulvaskemiddel får jeg ikke samme gode følelsen av renhet som når jeg bruker jif sitt gulvaskemiddel eller grønnsåpe. At det lukter frisk i huset er jo halve moroa med vaskinga. 

Skrevet
1 minutt siden, Mystix skrev:

Jeg forbinder ikke ren lukt med ingenting, men nytt sengetøy som lukter svakt av skyllemiddel er deilig, likeledes duften av Dove såpe/dusj/håndsåpe den orginale lukter rent. Jif skurekrem og grønnsåpe lukter også rent.  Parfymer som lukter rent er f.eks L`Eau d`Issey sin orginale, får alltid masse komplimenter for at den lukter så friskt.  Hvis jeg til nød bruker zalo som gulvaskemiddel får jeg ikke samme gode følelsen av renhet som når jeg bruker jif sitt gulvaskemiddel eller grønnsåpe. At det lukter frisk i huset er jo halve moroa med vaskinga. 

På samme måte så er det parfymefrie vaske og skyllemiddelet såkalt luktfritt, men jeg syns det lukter dårlig og kjemisk, så foretrekker helt klart at klærne mine lukter med det som jeg forbinder som rent og godt. 

Gjest Ingenting2
Skrevet

Dusjer hver dag, med noen få unntak. Jeg er hun "gærne" med kronisk hudsykdom som ikke går til sengs heller uten å ha vasket seg med klut all over (og smurt) og også dusjer hver morgen. Dusjer også etter trening og jeg trener nesten hver dag. Jeg blir fort varm, så når jeg tar klutvask før morgentrening tar jeg ansikt, hals, bryst, under armene, underliv og til sist baken. En klut brukes kun en gang før den tørkes og legges i skittentøyskurven. Vasker håret hver dag jeg har trent da jeg svetter helt ekstremt på trening. Kan legge til at jeg skifter sokker og truser flere ganger per dag.  Bruker forøvrig ikke såpe, kun dusj gelé eller olje (grunnet hudsykdommen). Bruker Neutral til å vaske tøy med. 

Bruker også klut i dusjen :nigo: Blir vel revet i sønder her nå. 

AnonymBruker
Skrevet

@canacas 

Hvorfor skulle du bli revet i sønder? Det er jo hygienefreaksa som forsøker seg på å rive folk i stykker her. Bryr meg LITE om hvor ofte noen dusjer, har ikke engang orka å lese halvparten av innleggene deres. Ikke engang hele ts sitt innlegg.

Hvordan dere vasker dere, når dere vasker dere, hvordan dere tenker er likegyldig for meg. Det holder å holde meg opptatt med min egen hygiene. :)

Anonymkode: d93ec...67d

• Liker 1
Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

@canacas 

Hvorfor skulle du bli revet i sønder? Det er jo hygienefreaksa som forsøker seg på å rive folk i stykker her. Bryr meg LITE om hvor ofte noen dusjer, har ikke engang orka å lese halvparten av innleggene deres. Ikke engang hele ts sitt innlegg.

Hvordan dere vasker dere, når dere vasker dere, hvordan dere tenker er likegyldig for meg. Det holder å holde meg opptatt med min egen hygiene. :)

Anonymkode: d93ec...67d

Jeg er jo en freak selv. Basert på det folk skriver. Jeg bruker for mye vann! Og burde tørket bort for lengst. 

Men jeg er som du mest opptatt av hva som er rett for meg :)

Skrevet

Tråden handler jo ikke om dusjing egentlig,  men om tidsbruk på klut versus dusjing. JEG opplever klutvask som mer tidkrevende enn dusjing, som jo er grunnen til at jeg dusjer fremfor klutvasker. Om noen er motsatt er det jo ett fett. 

• Liker 1
Gjest Ingenting2
Skrevet
4 minutter siden, Silfen skrev:

Tråden handler jo ikke om dusjing egentlig,  men om tidsbruk på klut versus dusjing. JEG opplever klutvask som mer tidkrevende enn dusjing, som jo er grunnen til at jeg dusjer fremfor klutvasker. Om noen er motsatt er det jo ett fett. 

Dusjer selv. Men klut før trening om morgenen da, dusj før og etter blir litt mye. Selv for meg. :P

Skrevet
2 timer siden, Mystix skrev:

Jeg synes også at nyvasket sengetøy lukter rent selv om jeg ikke bruker skyllemiddel. 

Grønnsåpe lukter godt og ikke ubehagelig som en del andre rengjøringsmidler. 

Såpe og parfyme lukter ikke rent selv om mange forbinder lukten med rent. Mange såper og parfymer lukter godt. Men dersom du mener det er dette som er å lukte "rent", betyr det da at en person som ikke lukter noenting lukter "skittent"?

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Silfen skrev:

Dersom du tror du må klutvaske hele kroppen er det nok mer tidkrevende. Men kan ikke skjønne at det er mer tidkrevende om du vasker utsatte steder. 

Så for meg er klutvask innimellom naturlig. En ting jeg IKKE skjønner meg på,  er at enkelte vasker håret i servanten. DA er det vel bedre å gå i dusjen... 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Dersom du tror du må klutvaske hele kroppen er det nok mer tidkrevende. Men kan ikke skjønne at det er mer tidkrevende om du vasker utsatte steder. 

Så for meg er klutvask innimellom naturlig. En ting jeg IKKE skjønner meg på,  er at enkelte vasker håret i servanten. DA er det vel bedre å gå i dusjen... 

Jeg sa at jeg OPPLEVER det som mer tidkrevende. Syns det er poengløst med klut, vann, såpe, vask, skyll klut  vask igjeb, skyll klut, mer såpe til å vaske nedentil og alt en gang til. Fremfor dusj, såpe overalt, skyll, ferdig. 

Har dessuten kort hår som jeg bruker voks i. Vasker sjelden håret men jeg må skylle det hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5/11/2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Jeg gnir ikke møkka rundt på kroppen med klut nei.

Dusjer hver dag, ofte oftere ifm trening osv.

Ikke meg du spør, jeg dusjer jo hver dag, men håper de som bare bruker klut vet hvor ekle de er...

Anonymkode: 8d273...b49

Pleier du å rulle rundt i gjørma eller? Jeg har ingen møkk å gni rundt med klut. Leggene mine svetter ikke. Underarmene mine svetter ikke. Ikke rumpeballene heller. Så med mindre jeg har blitt faktisk skitten ser jeg ikke poenget med å vaske dette med klut - hvis du først skal ta en kattevask.

Anonymkode: cc762...67a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Thyra skrev:

Jeg synes også at nyvasket sengetøy lukter rent selv om jeg ikke bruker skyllemiddel. 

Grønnsåpe lukter godt og ikke ubehagelig som en del andre rengjøringsmidler. 

Såpe og parfyme lukter ikke rent selv om mange forbinder lukten med rent. Mange såper og parfymer lukter godt. Men dersom du mener det er dette som er å lukte "rent", betyr det da at en person som ikke lukter noenting lukter "skittent"?

Nei, vi har brukt såpe i århundrer.  Det er naturlig at man forbinder såpelukt med rent.  Når noe ikke lukter noenting er det helt greit, og ingenting lukter selvfølgelig ikke skittent.  Ingenting lukter ingenting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...