Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

Varmt vann lindrer vonde knær og rygg, har man allergi f.eks for dyr og pollen er det lurt å dusje fordi det legger seg mye pollen og døde hudceller fra dyr i hår og på hud.  Hvis jeg slår gresset, kommer det bittebitte små vannblemmer over hele kroppen min.  For at det skal forsvinne må jeg ta en antihistamin og dusje. 

Høres opplagt ut når du sier det :fnise:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud så glad jeg er for at jeg har et normalt forhold til renslighet. Dusjer 2-3 ganger i uken, vasker underliv med klut og bytter truse hver dag. Mye bedre for huden, den har ikke godt av at man dusjer hver dag/flere ganger om dagen. Det tørker ut huden. Så en som hadde skrevet at hun dusjet hver dag fordi huden produserte oljer.. Dette blir jo bare verre med mye dusjing, og oljene er bra for huden. Det lukter heldigvis ikke svett eller stygt av meg heller, har fått mine nærmeste til å bekrefte det. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Digger å dusje, men huden min tørkes helt ut av det, så prøver å minimere det til hver 2-3 dag. Hvis ikke måtte jeg smørt meg inn i bodylotion tre ganger om dagen, og det gidder jeg ikke. Bruker deodorant og parfyme ellers. Vil si det er bedre å ha en svak eim av naturlig kroppslukt enn å konstant gå og klø deg til blods fordi huden skriker etter fuktighet. 

Anonymkode: 73739...5f1

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Ild skrev:

Enig med deg at folk kan gjøre som de vil. :Nikke: Ble likevel litt nysjerrig på sammenhengen mellom rygg/kne/allergier og dusjing? 

Det varme vannet lindrer en vond rygg og vonde knær. Når det gjelder allergier får jeg vasket vekk pollen fra kropp og hår, og blir derfor ikke så dårlig :)

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, bjone skrev:

Man gjør jo det man føler er best for seg selv eller hva

Nettopp :)

AnonymBruker
Skrevet

Dusjer annenhver dag her. De dagene jeg ikke dusjer så vasker jeg meg under armene hvis jeg lukter. Gjør ikke det ellers. Har et veldig lite aktivt liv, så jeg svetter som regel ikke så mye. Dusjer selvfølgelig om jeg skulle finne på å trene, eller om jeg skulle gjøre noe som krever en dusj etterpå.

Har prøvd å dusje hver dag før og da fikk jeg tørre skjolder på mage og lår, plus at hele huden ble sinnsykt sensitiv. Legen mente at jeg dusjet for ofte.

Anonymkode: 19142...0c3

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, fitlife skrev:

Jeg vet ikke om dette stemmer, men innbiller meg at siden jeg inntar mye vann/væske, blir svettelukt/kroppslukt "svakere"/mindre intens. Hvis jeg drikker lite væske en periode, opplever jeg sterk urinlukt av urin, og tror det kan være sånn med svette og. 

Det andre er at jeg svetter relativt lite. Det skal høy intensitet i fysisk aktivitet for at jeg skal bli svett, men jeg vet jo at en svetter hele tiden ellers også. 

Jeg dusjer ca 2-3 ganger i uken, fordi at om jeg dusjer oftere, opplever jeg gjerne tørr/irritert hud, og håret blir fortere fett, og fordi det sparer tid. De andre dagene vasker jeg ikke kroppen med klut, bare tar på deo og renser ansiktet, eventuelt tørrsjampo. 

Tror jeg har lest/hørt på TV at det sunneste for huden er å unngå dusjing hver dag, fordi det tørker ut huden (muligens noe med ph-balanse, husker ikke helt). 

Skal jeg være helt ærlig sover jeg heller en halvtime lenger enn å stå opp supertidlig hver dag for å dusje. Jeg kunne aldri klart å bruke kun to minutter på en dusj med mindre huset brant eller lignende (i så fall ville det kanskje vært best å bli inne i dusjen..?). 

Jeg har forresten ikke fått noen tilbakemeldinger på at jeg lukter svett/ille, selv etter trening. Men jeg kan forstå at om andre som trener med høy intensitet, svetter mye og har generelt sterk kroppslukt, behøver å dusje daglig. 

Så du går altså 3 dager uten å vaske annet enn ansiktet? 

Har du tenkt på at du svetter også nedentil? At urin og utflod etter en stund avgir lukt? Hvordan kan du føle deg ren etter flere dager uten vann nedentil? Stakkars kjæresten din om du har en :kvalm:

Selv om ingen har sagt til deg at du lukter er ikke det ensbetydende med at du ikke lukter. De ferreste av oss får oss til å si til et annet menneske: "Du lukter". Just saying.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta med kluten!! Anonymkode: f2a37...517

Utvikling av klutenallergi går veldig fort. Må kun brukes en gang før den vaskes i maskin. :opplyser: 

Anonymkode: 6c734...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusjer ca annenhver dag, men prøver å dra den så langt jeg kan hvis jeg feks bare er hjemme alene. Noe mer og huden blir helt ødelagt, tørker ut.

Skulle ønske at jeg kunne dusje hver dag, elsker å være nydusja :) Så siden jeg ikke kan det må det klut til på dagene imellom. Føler meg ekkel på dag nr 2 men vet jo at det for det meste sitter i hodet!

Anonymkode: e782f...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut trusene enn truseinlegg, truseinnlegg tørker deg ut der nede-

Anonymkode: f7770...377

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De dagene jeg ikke dusjer, tar jeg en kattevask, alså vasker under armer og underliv med klut med såpevann. Velger å ikke dusje hver dag da det ikke er bra for huden. 

Anonymkode: 606c9...c43

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Timsy skrev:

Har du tenkt på at du svetter også nedentil? At urin og utflod etter en stund avgir lukt? Hvordan kan du føle deg ren etter flere dager uten vann nedentil? Stakkars kjæresten din om du har en :kvalm:

Selv om ingen har sagt til deg at du lukter er ikke det ensbetydende med at du ikke lukter. De ferreste av oss får oss til å si til et annet menneske: "Du lukter". Just saying.

Jeg lukter ikke blomster nedentil etter 24 timer uten dusj ihvertfall, er nødt til å dusje for å føle meg helt luktfri der!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utvikling av klutenallergi går veldig fort. Må kun brukes en gang før den vaskes i maskin. :opplyser: 

Anonymkode: 6c734...6cd

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det veldig mange som hadde en overtilklut og en nedentilklut.  Disse ble bare byttet ut kanskje en gang i uka.  :kvalm:

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Mystix skrev:

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det veldig mange som hadde en overtilklut og en nedentilklut.  Disse ble bare byttet ut kanskje en gang i uka.  :kvalm:

Nydelig.... 

Skrevet
41 minutter siden, Mystix skrev:

Jeg lukter ikke blomster nedentil etter 24 timer uten dusj ihvertfall, er nødt til å dusje for å føle meg helt luktfri der!

Samme her! 24 timer er absolutt max for mitt eget velvære. Unntaket er når vi er på fjellet, men da bruker jeg vaskeservietter dyppet i vann i det minste, så det blir som en klut. Ikke noe jeg gjør innomhus, men et greit alternativ til å gå uvasket!

Folk som ikke vasker seg nedentil på 2-3 dager, jeg begriper det ikke. Men de er vel blitt immune mot lukta av seg selv. Og når de ikke er vant til å føle seg ren og fresh nedentil tenker de vel ikke over hverken hvordan det lukter eller føles der nede. Kommer man inn på et toalett like etter en annen er det ingen problem å lukte det om personen ikke er så nøye med hygienen mellom beina. Fysj! :kvalm:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer bare annenhver dag hvis jeg ikke har trent, og jeg ser ikke helt problemet med dette. Lukter ikke vondt noen steder, så jeg ser ikke helt poenget. Bra for huden er det heller ikke. Hvis jeg skal vaske meg uten å dusje tar jeg bare litt vann og evt såpe på et håndkle/klut, men det er noe jeg sjelden gjør. Da tar jeg heller en dusj, men som sagt lukter jeg ikke så vondt at jeg trenger å dusje hver dag. Å dusje hver eneste dag hvis man ikke lukter vondt er etter min mening hysteri

Anonymkode: 81f38...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker ikke engang underlivet daglig om jeg bare daffer hjemme ... og jeg får stadig høre at jeg lukter friskt og godt der nede, så jeg tviler på at det gjør noe.

Anonymkode: 7b5c9...ca9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Søgni skrev:

Bruker helt klart lenger tid på å dusje enn å ta en kjapp klutvask. Jeg trenger ikke å vaske kroppen totalt, hver eneste dag.  Dessuten trenger jeg på denne måten ikke å væte og få såpe på hele kroppen, og av den grunnen er huden min bedre enn før. Tidligere hadde jeg tørrflekker over store deler av kroppen, og jeg tror ikke det er tilfeldig at dette bedret seg enormt omtrent da jeg slutta å dusje daglig. 

Generelt er det vel også bedre, helsemessig, å ikke dusje for ofte. Det gjelder å ikke blande det å ha god hygiene og god helse med tillagte vaner og følelser om at man er skitten bare man ikke dusjer en dag. (Med mindre man er veldig aktiv eller andre forhold tilsier at man må, så klart.)

Signerer!

Anonymkode: a81ef...4d4

Skrevet
12 timer siden, Timsy skrev:

Jeg vasker selvsagt hender mange ganger daglig, men ellers, ja, av og til. Det kommer selvsagt an på aktivitetsnivå, hvis jeg har en aktiv dag, svetter mye og er mye i offentligheten, dusjer jeg gjerne, men hvis jeg er alene og er lite aktiv, strekker jeg gjerne strikken og bruker tørrsjampo til dag 3. 

Jeg har ikke kjæreste, men herregud, er det SÅ viktig?! Det handler om hygiene, og utfloden er der av en grunn. Hvis man vasker for mye vil det bare bli produsert mer. Utflod skaper sunn og god balanse i bakteriefloraen, og hvis det lukter ille er det noe galt. Jeg går flere dager uten å vaske skrittet, og det lukter ikke. Verken med eller uten klær. Hvis jeg lukter selv at jeg lukter ille eller har lyst til å dusje, gjør jeg det. Men for meg er det mange andre ting enn dusjing jeg kan gjøre for å føle meg bra. 

Dessuten sparer en penger og tid, begge deler er noe jeg har bruk for mer av :) 

Hvis bestevenninnen min eller et familiemedlem ga beskjed, ville jeg tatt det til betraktning. Jeg vet at vi venner oss til vår egen kroppslukt, så det er lett å ikke legge merke til det selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer 1-2 ganger i uka i vinterhalvåret, 2-3 i sommerhalvåret (da svetter jeg mer). Hver morgen jeg ikke dusjer (også om jeg dusjet kvelden før) vasker jeg ansiktet, under armene og i underlivet med en klut. I ansiktet bruker jeg ansiktsrens og under armene bruker jeg såpe. I underlivet bruker jeg bare vann, for hvis ikke får jeg sopp. Etterpå tar jeg fuktighetskrem i ansiket, deodorant og ren truse.

Jeg bytter klut hver dag, fordi jeg aldri har funnet noe system på å unngå å gni meg i ansiktet med samme del av kluten som jeg brukte i rompa dagen før. Ny klut er mye greiere enn å ha oventilklut og nedentilklut.

Svette under armene og i underlivet lukter kraftigere enn på resten av kroppen, derfor er det ekstra viktig å vaske bort denne. Jeg har fått bekreftet av andre at jeg ikke lukter vondt.

I tillegg passer jeg på å barbere meg under armene. Dette gjr jeg minst to ganger i uka. Hår under armene gjør at det lukter mer.

Hvis jeg har trent eller gjort noe annet som fører til svette tar jeg selvfølgelig en dusj.

Huden min liker dette mye bedre. Jeg dusjet mer tidligere, men det gjorde huden min knusktørr, rød og irritert, selv om jeg dusjet i kaldt vann uten såpe. Selv om jeg brukte store mengder fuktighetskrem klorte jeg meg til blods, og det er ikke bra for helsa! Først når jeg kuttet ned dusjinga ble huden bedre, men den er ennå ikke helt som den skal.Jeg håper jeg ikke har ødelagt huden for alltid.

Anonymkode: 64422...0a4

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...