Gå til innhold

Reptiler blir endelig lovlig i Norge.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg syntes det både er bra og dårlig.

Det er kjempe bra for de dyrene som trenger vetrinær og bedre for. For de eierne som tar oppgaven på alvor og skjønner at et reptil ikke er en gullfisk, og at det krever veldig mye mer enn å bare gi litt mat (har aldri hatt reptiler, men slik jeg har forstått det)

De menneskene som har hatt reptiler opp til nå og som bevisst ikke tar dem til veterinær er noen av de laveste formen for mennesker. Drittmennesker burde ikke få diktere lovgivning. 

Anonymkode: 925ec...ed9

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
39 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Mange dyr trives jo godt i terrarier. Er du imot at folk har fisk i akvarier også? 

Gullfiskboller iallefall. Og jeg sa ikke jeg var imot det, jeg sa jeg misliker det.

Skrevet
14 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg syntes det både er bra og dårlig.

Det er kjempe bra for de dyrene som trenger vetrinær og bedre for. For de eierne som tar oppgaven på alvor og skjønner at et reptil ikke er en gullfisk, og at det krever veldig mye mer enn å bare gi litt mat (har aldri hatt reptiler, men slik jeg har forstått det)

Så er det baksiden da. De som nå skaffer seg reptiler fordi det er fett med en slange eller edderkopp, men som ikke aner hva de gjør. De som ikke akter å bruke nok penger på dyret, og som bare slipper det ut når de er lei. De som kanskje putter den i en IKEA plastboks istedenfor et godt bur (de varmeglassburene?), og joda - det skjer. En bekjent av meg gjorde det, var helt forferdelig. Heldigvis ble det ordning på stakkars vesenet etterhvert.

Og selvfølgelig de som tenker at å ta imot kattunger = gratis mat. Vet det er ulovlig å fore levende, men ærlig talt, hvor naive skal vi være? 

Men generelt er jeg imot burdyr. Det gjelder også fugler, marsvin, hamstere, kaniner, etc. De hører ikke til i en stue som en kosekamerat uten mulighet til et fritt liv. En hund eller en katt som får være ute blir noe annet. 

Edderkopper er ikke reptiler, men araknider. Det har aldri vært forbudt å ha edderkoppdyr i Norge. Uansett, jeg er enig i mye av det du skriver. Det er viktig å sette seg inn i hvordan man kan ta vare på slike dyr på en forsvarlig måte. Når det er sagt, så er det ingenting galt i å plassere taranteller f.eks. i plastbokser, så lenge de er ventilert på en forsvarlig måte og de har har nok med jord som holdes så fuktig eller tørr som den spesifikke arten krever. De fleste som har mange taranteller har dem i plastterrarier eller plastbokser som de har gjort om til terrarier. Mange glassbur egner seg dårlig til taranteller og de varmemattene som dyrebutikkene selger kan i verste fall drepe dem. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Edderkopper er ikke reptiler, men araknider. Det har aldri vært forbudt å ha edderkoppdyr i Norge. Uansett, jeg er enig i mye av det du skriver. Det er viktig å sette seg inn i hvordan man kan ta vare på slike dyr på en forsvarlig måte. Når det er sagt, så er det ingenting galt i å plassere taranteller f.eks. i plastbokser, så lenge de er ventilert på en forsvarlig måte og de har har nok med jord som holdes så fuktig eller tørr som den spesifikke arten krever. De fleste som har mange taranteller har dem i plastterrarier eller plastbokser som de har gjort om til terrarier. Mange glassbur egner seg dårlig til taranteller og de varmemattene som dyrebutikkene selger kan i verste fall drepe dem. 

Det visste jeg ikke, takk! :) 
Nå var dette ikke snakk om en edderkopp, men en skilpadde... Lå der uten vann og elendige forhold :( Får enda helt vondt av å tenke på det, egentlig. 

Jeg har som sagt aldri hatt reptiler, og kan si at min kunnskap om feks reptiler/araknider er ... fraværende :P Har dog synspunkter om at de er et levende vesen og burde behandles og respekteres som det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pterinochilus skrev:

Ah, skjeggagamer er da noen av de søteste dyrene som finnes. Jeg tror nok du kommer til å kose deg masse med dem når og hvis den tid kommer :) 

Dvergvaran er også søt :)

Anonymkode: c87a4...b7b

AnonymBruker
Skrevet

påminnelse om menneskets natur

8aa3962affc1f3f016da29e513df9032.png

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste klarer ikke holde disse dyrene forsvarlig, så jeg syns synd på alle dyrene som kommer til å lide fordi guttungen vil ha noe "tøft" eller man har lyst på et "kult" kjæledyr. Man burde heller gå den andre retningen og forby flere dyr

I såfall burde man forby alle kjæledyr, for jeg kan love deg at mange ikke klarer å holde hunder og katter forsvarlig heller...

Dessuten reagerer jeg på din påstand om at "de fleste klarer ikke å holde disse dyrene forsvarlig". Har du dokumentasjon på dette, eller er det en påstand du bare tar fra løse lufta??

Anonymkode: dc4d9...eb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal disse selges i dyrebutikker?

Anonymkode: 86cc5...885

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

påminnelse om menneskets natur

8aa3962affc1f3f016da29e513df9032.png

Rapportert! Referering til dyresex. Ulovlig i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I såfall burde man forby alle kjæledyr, for jeg kan love deg at mange ikke klarer å holde hunder og katter forsvarlig heller...

Ja, det stemmer. Men jeg ser ikke hvordan dårlig hundehold skal rettferdiggjøre å ha reptiler som kjærledyr

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rapportert! Referering til dyresex. Ulovlig i Norge.

refering til dyresex? her ser du en som innrømmer at hanbehandlet kjæledyret dårlig. om du tenker gjemme alle som sier de behandler dyra sine dårlig vil du bare gjemme problemet, ikke bli kvitt det. det er noe av problemer med dårlig hold av kjæledyr- man gjemmer alt man ikke liker

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal disse selges i dyrebutikker?

Anonymkode: 86cc5...885

Det lurer jeg også på... 

Anonymkode: 923e8...441

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, mjauritz skrev:

Det visste jeg ikke, takk! :) 
Nå var dette ikke snakk om en edderkopp, men en skilpadde... Lå der uten vann og elendige forhold :( Får enda helt vondt av å tenke på det, egentlig. 

Ikke alle skilpadder skal leve i vann. Eller trenger vann i nærheten hele tiden

Anonymkode: 96c9c...d46

Skrevet

Ikke noe å juble for.

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Det syns jeg faktisk ingenting om.

Det er ikke noe annet enn dyreplageri og ha reptiler. De er langt unna sitt narturlige habitat. Den UV lampa gjør kun så de holder seg i levende.

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet

så bra, enda et sosialistisk tulleforbud fjernet:nori:

Anonymkode: ae8eb...486

Skrevet

Hva nøyaktig er bra med dette? Så du kan tilfredsstille ditt behov for å ha et kult dyr i heimen? De er ikke lagd for å leve i et bur med lavalampe i et føkkings kaldt land oppi nord. De som sier de er "glad i" i disse dyra har misforstått hva det er å være glad i noen. Ja til mer dyreplageri, hurra! Menneskeheten seirer igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell på reptiler og hunder og katter (eller hester for den saks skyld). Reptiler har ingen hverken kapasitet til eller interesse av å danne bånd med mennesker i motsetning til hunder, katter, hester, ol. Og de sitter altså bare der til de får mat, og bryr seg nada om eieren i det hele tatt. En hund, katt, hest, ol. derimot vil aktivt oppsøke deg for sosial kontakt, for hjelp (ikke katter), når de vil gå ut eller leke, for oppmerksomhet eller kos, ol. Og dette gjør også noe vesentlig med forholdet eieren har til dyret.

Så når noen folk faktisk klarer å grovt forsømme hunder, katter og hester så kan jeg garantere deg at en MYE større andel vil forsømme reptiler som ikke har noe som helst sosialt bånd til deg.

Anonymkode: b528e...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yay. Enda flere dyr som kan bli plaget og forsømt av egoistiske mennesker. :roll:

Anonymkode: 937b0...229

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reptiler har ingen hverken kapasitet til eller interesse av å danne bånd med mennesker i motsetning til hunder, katter, hester, ol.

Dette mener jeg er helt feil. Kjælne slanger: 
https://www.youtube.com/watch?v=4F5KIDAoxuk
https://www.youtube.com/watch?v=hItdYedvk7U

En annen kosete reptil: 
https://www.youtube.com/watch?v=WK2jpm2wQx4

En som kommer når man roper:
https://www.youtube.com/watch?v=Shwbz8yMAAA

Men er ikke for å ha dem som kjæeldyr for det...særlig ikke i Norge og særlig ikke om de blir solgt i dyrebutikker, og det kommer de til å bli selvsagt.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Lurer litt på hva slags mennesker som kan sitte å se på dyr i fangenskap og trives med å vite at de ikke lever fullverdige eller gode liv i det hele tatt? Så ufølsomt og egoistisk. Husdyr som har levd med mennesker i mange hundre år blir noe annet,for de knytter seg til folk,og har glede og nytte av å være med oss. Tragisk hele greia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...